عمومیکسب و کار استانها

از کجا بفهمیم هارد ایکس باکس چند گیگ است

شرکت مایکروسافت قدم بلندی برای تسخیر بازار کنسول‌های گیمینگ خانگی برداشته است. ایکس باکس سری ایکس به سخت افزاری قدرتمند مجهز شده که برای اولین بار در یک کنسول بازی دیده‌ایم. سری ایکس قابلیت اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر 8K دارد. می‌تواند وضوح 4K با 60 فریم بر ثانیه نیز اجرا کند. کنسول ایکس باکس سری اس کوچک‌ترین ایکس باکس تولید شده تا به امروز بوده و طراحی ساده اما در عین حال زیبایی دارد.

مهم‌ترین ویژگی کنسول‌های نسل نهم، سریع بودن‌شان است. سرعت بالای کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس از طریق حافظه SSD جدیدشان فراهم می‌شود. ایکس باکس سری اس با حافظه 512 گیگابایتی روانه بازار شده که حدود 364 گیگابایت از حافظه داخلی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. این کنسول سریع‌تر نسبت به برادر بزرگترش به مشکل کمبود فضا دچار می‌شود. اما راهکار چیست؟ مقاله ما را تا انتها دنبال کنید تا بتوانید به راحتی کنسول نسل نهمی خود را از مشکل کمبود فضای ذخیره سازی نجات دهید.

آموزش افزایش حافظه Xbox Series X و Series S

  • اختصاصی برای ایکس باکس سری ایکس و اس ساخته شده است.
  • سرعت بالایی دارد
  • امکان ذخیره و اجرای بازی‌های نسل نهمی

آموزش اتصال هارد اکسترنال به کنسول Xbox Series X|S مانند کنسول‌های نسل هشتمی مایکروسافت کنسول‌های نسل نهمی نیز از هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کنند. حافظه‌های جانبی مخصوص ایکس باکس سری ایکس و اس کمیاب و گران قیمت هستند. راه‌کار ارزان‌تر و در دسترس‌تری نیز وجود دارد. می‌توانید برای افزایش حافظه کنسول خانگی ایکس باکس سری ایکس و اس از هارد اکسترنال HDD یا SSD استفاده کنید. هارد‌های اکسترنال در انواع حافظه‌ها عرضه می‌شوند. برای خرید هارد اکسترنال با قیمت مناسب می‌توانید به سایت کالاتیک مراجعه کنید. هارد‌های اکسترنال پشتیبانی شده توسط کنسول‌های بازی ایکس باکس سری ایکس و اس باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • پشتیبانی کردن هارد اکسترنال از استاندارد USB 3.0
  • حداقل 128 گیگابایت فضای خالی نیاز دارد.

بعد از رعایت کردن پیش نیاز‌‌ها اکنون به شما آموزش خواهیم داد چگونه هارد اسکترال به کنسول سری ایکس و اس اضافه کنید.

قدم اول

از اطلاعات داخل هاردتان قبل از متصل کردن به کنسول بازی، پشتیبان گیری کنید. زیرا هارد برای تبدیل شدن حافظه قابل خواندن توسط کنسول بازی باید فرمتی خاصی داشته باشد. به همین  علت کنسول تمام محتوای داخل هارد را پاک کرده و به فرمت خودش تغییر می‌دهد.

قدم دوم

بعد از پشتیبان گیری از اطلاعات داخل هاردتان می‌توانید از درگاه USB که پشت و جلوی کنسول قرار دارد، استفاده کنید. به محض متصل کردن هارد اکسترنال اعلانی مربوط به متصل شدن به شما نمایش داده می‌شود.

قدم سوم

کار به همین جا ختم نمی‌شود. از آنجایی که هارد فاقد اطلاعات سیستمی ایکس باکس است نمی‌توان اطلاعاتی روی آن ذخیره کرد. در این مرحله هارد اکسترنال باید فرمت قابل خواندن ایکس باکس تبدیل شود. برای انجام این‌کار آموزش زیر را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات کنسول شوید.
  • به بخش Storage Devices رفته و گزینه Format the hard drive را انتخاب کنید.

بعد از تایید چند لحظه منتظر بمانید تا کار دستگاه تمام شود. در همین بخش می‌توانید هارد را به عنوان حافظه پیش فرض کنسول تعیین کنید. توجه داشته باشید که در صورت اتصال هارد اکسترنال HDD و SSD تنها می‌توانید عناوین نسل هشتم و قبل‌تر را نصب و اجرا کنید. با توجه به بزرگی آرشیو گیم پس و وجود بازی‌های فراوان نسل هشتمی استفاده از هارد اکسترنال بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین می‌توانید بازی‌های جدید که برای نسل نهم عرضه شده‌اند را بجای پاک کردن آرشیو کرده و هر وقت نیاز داشتید دوباره به حافظه داخلی کنسول منتقل کنید. با توجه به حجم سنگین برخی بازی‌ها دوباره دانلود کردن‌ این عناوین بسیار فرایند زمان‌بر و هزینه‌بری است. لازم به ذکر است که فریم ریت بالا و گرافیک بالا پشتیبانی می‌شود. نکته: برای استفاده مجدد از هارد اکسترنال در سایر دستگاه‌ها باید دوباره فرمت شود.

سخن آخر

در مقاله آموزش اتصال هارد اکسترنال به کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس به شما گفتیم که چگونه می‌توان حافظه کنسول بازی Xbox Series X را افزایش داد همچنین به مزایا و معایب استفاده از کارت افزایش حافظه مخصوص ایکس باکس سری X و S اشاره کردیم. این حافظه‌ها سرعت پردازش بالایی دارند و می‌توانند همانند حافظه داخلی کنسول بازی بازی‌ها را اجرا کنند اما قیمت بالا آن می‌تواند بسیاری از کاربران را از خریدش منصرف کند. اما می‌توانید با اضافه کردن هارد اکسترنال چه SSD چه HDD حافظه کنسول بازی‌تان با هزینه‌ای کمتر افزایش بدهید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر حس می‌کنید به مطلبی اشاره نکردیم می‌توانید در بخش کامنت‌ها نظرات‌تان برایمان بنویسید.

پرسش‌های متداول

آیا امکان وصل کردن هارد اکسترنال 4 ترابایتی به کنسول ایکس باکس سری ایکس امکان پذیر است؟ بله. کنسول‌های بازی Xbox Series X | S تا حداکثر 8 ترابایت از هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کنند.

کارت افزایش فضای ذخیره سازی اختصاصی کنسول Xbox برای نسخه 512 گیگابایتی 168.23 دلار، 1 ترابایت 219.99 دلار و 2 ترابایت 399.9 کنسول های نسل هشتم واقعا دوست داشتنی هستند. اما اگر یک حقیقت در مورد آن ها را بخواهیم بدون تعارف بیان کنیم، این است که هرچقدر هم بازی کردن با آن ها لذت بخش باشد، فضای زیادی برای ذخیره کردن بازی ها ندارند!

خصوصا با درنظر گرفتن روند رو به رشد در استفاده از محتوای دیجیتالی و دانلود بازی ها از استور سونی (PSN) و مایکروسافت (Xbox One Live)، نیاز به افزایش فضای هارد درایو کنسول ها بیشتر حس می شود. در نتیجه ظرفیت 500 گیگابایتی که به صورت پیش فرض بر روی نسخه های استاندارد کنسول های PS4 و Xbox One تعبیه شده کافی به نظر نمی رسد.

در مورد ایکس باکس، که موضوع این مقاله است، می توان نسخه های Xbox One S یا Xbox One X را تهیه کرد که یک ترابایت ظرفیت دارند. اما با توجه به این که حجم خود بازی ها نیز در حال افزایش است، و مثلا عنوانی مانند RDR2 حتی بدون اجرا روی رزولوشن 4K تا 110 گیگابایت حجم اِشغال می کند، یک ترابایت نیز می تواند اصلا کافی نباشد.

حتی اگر سرعت دانلود بسیار خوبی هم داشته باشید، این که ناگزیر شوید بازی های قبلی را حذف کنید (و بعدا دوباره دانلود کنید) تا فضا برای بازی های جدید باز شود، اصلا چیز خوبی نیست! و قطعا همه ترجیح می دهیم که بازی های بیشتری را به صورت همزمان روی سیستم خود داشته باشیم. اما خوشبختانه برای این محدودیت راه حل ساده ای وجود دارد: همیشه می توان هارد کنسول را ارتقا داد.

خوشبختانه ایکس باکس وان می تواند به راحتی هاردهای اکسترنال را تشخیص دهد، فقط کافی است که بتوان آن ها را از طریق درگاه USB 3.0 وصل کرد. و همین که به کنسول وصل شوند، دقیقا مانند هارد داخلی عمل می کنند. از این طریق می توان ظرفیت ایکس باکس را تا 2 ترابایت افزایش داد، فضایی که برای نصب 100 بازی (با متوسط حجم 20 تا 25 گیگ) یا 20 بازی بسیار سنگین بر روی ایکس باکس وان ایکس کافی است. اجرای بازی ها روی هارد اکسترنال اگر سریع تر از هارد داخلی کنسول نباشد، دست کم به همان اندازه سریع و روان است.

با  خرید بازی استیم  همراه باشید تا روش اتصال هارد اکسترنال و نکات مربوط به آن را توضیح دهیم. انتخاب هارد درایو اول باید هارد مناسب برای کنسول خود انتخاب کنید. به طور مثال کمپانی سیگیت برای ایکس باکس یک هارد اختصاصی طراحی کرده که دو تا چهار ترابایت ظرفیت دارد، از اتصال USB 3.0 استفاده می کند و از رنگ مخصوص ایکس باکس در طراحی خود بهره می برد. هر هارد اکسترنالی که مجهز به یو اس بی نسل سوم باشد برای شما کافی خواهد بود.

همچنین می توان سرعت خواندن اطلاعات یا فاکتور RPM را هم در نظر گرفت. اغلب هاردهای اکسترنال مانند هارد داخلی کنسول ایکس باکس از سرعت 5400RPM استفاده می کنند. می توانید کمی بیشتر هزینه کرده و یک هارد با سرعت 7200 بخرید، تا سرعت بارگذاری بازی ها کمی بالاتر برود. اما با توجه به این که هارد خود کنسول به صورت پیش فرض همان 5400RPM است، داشتن هاردی با همین سرعت کفایت خواهد کرد. در نهایت باید بدانید که می توان به کنسول همزمان چندین هارد وصل کرد. چرا که اساسا کنسول ایکس باکس وان دارای سه پورت یو اس بی است که می توانند مجزا از هم به هاردهای مختلف وصل شوند. ان خود وصل کنید و با لاگین کردن روی اکانت خود بدون نیاز به دانلود و نصب مجدد از بازی های آن استفاده کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا