ایا کراتین به تنهایی حجم میدهد؟

کراتین نوعی ماده طبیعی است که حدود نیمی از آن از طریق تغذیه مناسب و استفاده از موادی مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، شیر و … به دست می آید. نیمه دیگر کراتین نیز از طریق کبد، کلیه ها و پانکراس وارد بدن می شود. بیشتر این ترکیبات به ماهیچه های اسکلتی منتقل می شوند و برای فعالیت بدنی استفاده می شوند. کراتین را می توان از طریق مکمل ها نیز به بدن رساند. این باعث افزایش قدرت و نتایج ورزشی می شود و همچنین به افزایش توده عضلانی کمک می کند. علاوه بر این، مکمل های کراتین می توانند در کاهش قند خون و بهبود عملکرد مغز موثر باشند. در حالی که قیمت پودر کراتین مناسب است و یکی از مطمئن ترین و مطمئن ترین مکمل های ورزشی است که می توانید در اکثر داروخانه ها و داروخانه های آنلاین پیدا کنید. در این مقاله به این سوال می پردازیم که آیا کراتین به تنهایی باعث توده عضلانی می شود؟ برای خرید مکمل اصل با ما همراه باشید.

آیا کراتین توده عضلانی را افزایش می دهد؟

اما سوالی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند این است که مصرف مکمل های کراتین منجر به افزایش وزن می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از کراتین منجر به افزایش آب در سلول های عضلانی می شود و پس از آن رشد عضلانی رخ می دهد. علاوه بر این، این مکمل باعث تولید پروتئین های جدید در سلول های عضلانی می شود. بنابراین به این ترتیب تاثیر بسزایی در حجم عضلات خواهد داشت.

علاوه بر این، کراتین می تواند تجزیه عضلات را کاهش دهد و توده عضلانی را در طول تمرین حفظ کند. این اثر در دراز مدت منجر به افزایش توده عضلانی می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از کراتین افزایش توانایی انجام تمرینات با تکرارهای زیاد و بلند کردن وزنه های سنگین است که به ورزشکاران اجازه می دهد در هنگام انجام تمرینات سنگین عضلات خود را بیشتر کار کرده و حجم خود را افزایش دهند.

آیا کراتین سالم است؟

مطالعات زیادی روی مکمل های کراتین انجام شده است که نشان می دهد مکمل های کراتین کاملا بی ضرر هستند. البته مانند هر ماده خوراکی دیگری در برخی افراد عوارضی ایجاد می کند. به عنوان مثال، این مکمل نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود. یا مصرف آن برای افراد دیابتی، کلیوی و کبدی توصیه نمی شود.

قبل از استفاده از کراتین بهتر است با مربیان حرفه ای ورزشی مشورت کنید و از دستورالعمل های آنها در مورد استفاده صحیح از این مکمل غذایی استفاده کنید. اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، حتما به پزشک خود در مورد آن اطلاع دهید.

چرا ورزشکاران مکمل کراتین مصرف می کنند؟

بسیاری از ورزشکاران از کراتین در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. این مکمل اثرات مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مطالعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت کراتین منجر به رشد فیبرهای عضلانی می شود.

کراتین انرژی مورد نیاز برای قدرت و تمرینات شدید را تامین می کند. استفاده از این مکمل انرژی بدن را تا 43 درصد افزایش می دهد; در نتیجه به فرد کمک می کند تا حرکات سنگین تری را انجام دهد.

مصرف کراتین باعث کاهش خستگی عضلات در حین تمرینات سنگین می شود.

کراتین باعث بهبود عملکرد و افزایش استقامت در تمرینات ورزشی می شود.

کراتین به تولید بیشتر ATP که منبع اصلی انرژی در بدن است کمک می کند.

کراتین ارزانتر از سایر مواد مغذی ورزشی است و کاملا بی خطر است.

این مکمل رشد عضلات را تسریع می کند، قدرت و عملکرد عضلانی را بهبود می بخشد.

کراتین آسیب عضلانی را کاهش می دهد.

مصرف کراتین می تواند تاثیر مثبتی بر مغز داشته باشد و عملکرد حافظه را بهبود بخشد و برخی بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را درمان کند.

کراتین به پمپاژ ماهیچه ها و کاهش سطح قند خون کمک می کند.

مصرف این مکمل می تواند با دیابت مبارزه کند.

برای خرید پودر کراتین یونیورسال نوتریشن کلیک کنید.

کدام ورزشکاران برای بدنسازی کراتین مصرف می کنند؟

مصرف کراتین فقط برای بدنسازان نیست و افراد زیادی هستند که از این مکمل استفاده می کنند. به عنوان مثال، بازیکنان فوتبال، کشتی گیران، دوچرخه سواران و غیره. کراتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ زیرا تاثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد عضلات در طول تمرینات مقاومتی دارد و می تواند به افزایش قدرت عضلانی در حین تمرین کمک کند.

همچنین باید اضافه کنیم که استفاده از مکمل های حاوی هورمون توسط سازمان های بین المللی ورزشی ممنوع است اما استفاده از مکمل های کراتین مجاز است. البته توصیه می شود که ورزشکاران از مکمل های کراتین زیر نظر مربی و در مقادیر استاندارد استفاده کنند.

کراتین چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

کراتین منبع اصلی تولید انرژی در بدن است. با مصرف این ماده، تولید ATP افزایش می یابد. در نتیجه فرآیندهای متابولیک راحت تر اتفاق می افتد. در طول فعالیت های ورزشی سنگین، کراتین ATP را با کمک پیوندهای فسفات تولید می کند. علاوه بر این، استفاده از کراتین باعث بهبود عملکرد و انقباض عضلات می شود.

یکی دیگر از اثرات کراتین پس از مصرف، جذب آب توسط عضلات است. هنگامی که این ماده وارد بدن می شود، آب بیشتری وارد ماهیچه ها می شود و سنتز پروتئین سریعتر اتفاق می افتد. هنگامی که کراتین وارد بدن می شود، چربی می سوزاند که باعث افزایش توده عضلانی می شود.

تاثیر کراتین بر قدرت و عملکرد ورزشی

کراتین منبع اصلی انرژی برای عضلات است و به بهبود قدرت و عملکرد عضلانی در طول تمرینات سنگین و شدید کمک می کند. ATP همچنین منبع اصلی انرژی در سلول های بدن است که تنها برای چند ثانیه ذخیره شده و توسط سلول های بدن مصرف می شود. هنگامی که یک ورزشکار کراتین را به عنوان مکمل مصرف می کند، ذخایر فسفوکراتین عضلانی را افزایش می دهد و تولید ATP را تسریع می کند.

با این فرآیند، بهبود مورد نظر بر قدرت و عملکرد ورزشکاران تأثیر می گذارد و به آنها کمک می کند تا تمرینات خود را با شدت و قدرت بیشتری انجام دهند و هنگام انجام این تمرینات انرژی کافی داشته باشند. از طرفی کراتین تاثیر مثبتی بر قدرت عضلات دارد و استفاده از آن انرژی لازم برای ورزش های استقامتی مانند بدنسازی و وزنه برداری را تامین می کند.

آیا باید هر روز کراتین مصرف کنم؟

اگرچه کراتین اثرات خوبی بر قدرت و عملکرد ورزشی دارد، اما باید در حد اعتدال مصرف شود. در روزهای اول بهتر است از این مکمل در محدوده 0.3 تا 5 گرم استفاده شود، اما بعداً مصرف آن تا 10 گرم مناسب خواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به هر هدفی باید زمان خاصی را برای مصرف کراتین در نظر گرفت. به عنوان مثال، استفاده از این مکمل قبل از تمرین به ذخیره کراتین در عضلات کمک می کند. در نتیجه قدرت و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

همچنین استفاده از کراتین بعد از تمرین بدنسازی می تواند به ریکاوری بدن و افزایش ذخیره گلیکوژن، کاهش التهاب و ترمیم آسیب ها کمک کند. در عین حال، مصرف این مکمل در روزهای استراحت نیز به حفظ ذخایر کراتین در عضلات کمک می کند. البته باید همراه با غذا باشد.

دکمه بازگشت به بالا