بهترین شیر خشک برای قهوه

قهوه و شیر از آن دسته ترکیب‌هایی است که هم علاقه‌مندان و هم مخالفان خودش را دارد. اما در کل هدف اصلی از اضافه کردن شیر به قهوه معمولا متعادل کردن طعم‌ها، افزایش مزیت تغذیه‌ای یا حتی ایجاد زیبایی بصری شگفت‌انگیز است که ترکیب این دو را با هم مجاز و جذاب می‌کند؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت این جفت از کامل‌ترین ترکیب‌ها در میان نوشیدنی‌هاست. اما شیر مخصوص قهوه چه شیری است؟

درست است که در برخی از نوشیدنی‌های قهوه، شیر جایی ندارد یا اگر هم استفاده شود بیشتر سلیقه‌ای است؛ اما در تعدادی از نوشیدنی‌های بر پایه قهوه از جمله لاته، کاپوچینو و طیف وسیع دیگری از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، شیر بیش از نیمی از آن نوشیدنی یا حداقل یک‌‍سوم آن را تشکیل می‌دهد. اما آیا فقط اضافه کردن شیر به انواع قهوه نکته‌ای است که باید به آن دقت کنیم؛ یا این‌که باید در هنگام اضافه کردن شیر به قهوه به نکات دیگری مثل محتوای شیمیایی آن، نوع، طعم و بافت شیر هم توجه کنیم؟

جهت خرید قهوه فوری سوپریم اصل به سایت زیر مراجعه کنید.

چرا ترکیب شیر با قهوه محبوب است؟

این‌که آیا نوع خاصی از شیر با قهوه سازگار است یا نه، تقریبا به کل ترکیب مولکولی شیر بستگی دارد. اهل شیمی نیستید؟ اشکال ندارد. کافی است فقط به دنبال دو عنصر ضروری در شیر باشید؛ محتوای چربی و پروتئین!

بخش مهمی از شیمی شیر، ترکیب پیچیده‌ای از چربی‌ها است که به آن‌ها گلبول‌های چربی شیر می‌گویند. گلبول‌های چربی شیر، زبان را می‌پوشانند و طعم قهوه را مهار می‌کنند و این مساله منجر می‌شود تلخی و اسیدیته قهوه‌ای که با شیر ترکیب شده در مقایسه با قهوه سیاه کمتر باشد؛ و همین نکته است که باعث می‌شود شیر مکمل کاملی برای یک نوشیدنی غنی، شیرین و خامه‌ای برای قهوه باشد، اما با این وجود و درست به همین دلیل شیر برای نوشیدنی‌های میوه‌ای مناسب نیست.

قطعه دیگر از پازل استفاده از شیر در قهوه به دو نوع پروتئین موجود در آن برمی‌گردد؛ پروتئین آب پنیر و پروتئین کازئین! سطح پروتئین موجود در شیر گاو برای ایجاد حباب‌های ریز یا میکروفوم در هنگام گرم شدن ضروری است و در واقع همین ادغام پروتئین‌های شیر با گلبول‌های قهوه است که ویژگی‌های مطلوب را در طعم لاته و کاپوچینو برجسته می‌کند. این واکنش زمانی که قهوه داغ است طعم بهتری ایجاد می‌کند.

شیر کامل، با چربی کم یا بدون چربی، مساله این است

یک قانون کلی در انتخاب شیر این است که هرچه چربی شیر بیشتر باشد، طعم آن غنی‌تر و خامه‌ای‌تر خواهد بود. و همین مسئله است که شیر کامل را به گزینه‌ای مناسب برای اکثر کافه‌ها تبدیل کرده است. به طور کلی باید گفت با افزودن شیری با حدود ۳-۴ درصد چربی به قهوه می‌توان به تعادل ایده‌آل‌تری از قهوه‌ای با طعم و بافت مناسب رسید. و این‌گونه است که وقتی مصرف‌کنندگان نوع شیر قهوه‌شان را در کافه مشخص نمی‌کنند، باریستاها از شیر کامل به صورت پیش‌فرض برای قهوه‌ها استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد معمولا مقدار شیری که به یک فنجان قهوه اضافه می‌شود، کمتر از یک لیوان پر است بنابراین از اضافه کردن شیر کامل به قهوه‌تان نترسید.

هیچ ارتباطی بین چربی شیر و چاقی یا بیماری قلبی عروقی وجود ندارد و حتی اخیرا مشخص شده که نوشیدن شیر کامل با BMI کمتر مرتبط است! از طرف دیگر، شیر کامل به دلیل محتوای چربی بالاتر، از نظر ویتامین‌های طبیعی مانند A، D، E و K غنی‌تر است.

اگر به دنبال یک افزودنی خوشمزه و خامه‌ای برای قهوه خود هستید، یا اگر می‌خواهید یک لاته یا کاپوچینو درست می‌کنید، مطمئنا شیر کامل بهترین گزینه است. با این حال، اگر به ویژه نسبت به مصرف چربی یا کالری روزانه حساس هستید یا اگر به لاکتوز حساسیت دارید، احتمالا شیر کامل بهترین گزینه برای شما نخواهد بود.

شیر کم چرب، شیری مناسب برای قهوه‌های با کالری کم

شیرهای کم‌چرب یعنی شیرهایی با یک یا دو درصد چربی؛ همان شیرهایی هستند که بخشی از شیرینی‌شان در طی کم کردن چربی از بین می‌رود. اگرچه این نوع شیر گزینه خوبی برای کاهش چربی و کالری است اما لاته یا کاپوچینویی که با شیر کم‌چرب تهیه می‌شود، کمی ضعیف و آبکی می‌شود.

شیر دو درصد که به عنوان شیر کم‌چرب هم شناخته می‌شود، با حذف خامه از دسته‌های بزرگ شیر در طول فرآیند تولید و سپس اضافه کردن کمی چربی به آن تا زمانی که چربی فقط ۲ درصد از وزن کل شیر را تشکیل دهد، به دست می‌آید؛ به این ترتیب نتیجه نهایی یک لیوان شیر کم چرب چیزی حدود ۱۲۰ کالری، هشت گرم پروتئین و پنج گرم چربی است.

اما در کل طعم شیر ۲ درصد تقریبا شبیه شیر کامل است، چون میزان چربی شیر آن تنها حدود یک درصد کمتر است. پس اگر می‌خواهید کالری کمتری داشته باشید این نوع شیر مناسب شماست.

به دلیل سبک‌تر بودن این شیر، چگالی زیادی به قهوه دم کرده اضافه نمی‌کند اما شیر بدون چربی که بخار داده می‌شود، کف خشک‌تر و متراکم‌تری ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد طعم اسپرسو به وضوح از بین برود.

شیر بدون چربی، شیری خاص

همان‌طور که از نامش پیداست، درشیر بدون چربی، تمام چربی شیر در طول فرآیند تولید از بین رفته است و نتیجه نهایی کاملا بدون خامه است. یک لیوان شیر بدون چربی حدود ۸۰ کالری، ۸ گرم پروتئین و صفر گرم چربی است.

همین باعث می‌شود انتخاب این شیر برای افرادی که می‌خواهند قهوه صبحشان بدون کالری باشد گزینه خوبی است، اما بر طعم شیر هم تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که اصلا چربی ندارد، طعم خامه‌ای و غنی مرتبط با شیر را ندارد و در عوض طعمی کاملا آبکی و رقیق دارد.

فواید شیر خشک - انواع شیر خشک و موارد استفاده از آن ها - مجله ایران کوک شاپ

در واقع، بسیاری از مردم به طور فعال شیر بدون چربی را به دلیل طعم متمایزش دوست ندارند. اگر فقط به دنبال راهی برای رقیق کردن طعم قهوه سیاه بدون افزودن کالری هستید، شیر بدون چربی ممکن است به شما کمک کند.

با شیر پرچرب، قهوه‌ای با طعمی قوی داشته باشید

در نقطه مقابل این طیف‌های مختلف شیر که گفتیم، شیرهای پرچرب، طعم خیلی زیادی به قهوه اضافه می‌کنند. در کل معمولا این نوع شیر به عنوان ماده اصلی در لاته استفاده می‌شود.

کایل راماژ، قهرمان باریستا و سفیر کنونی ایالات‌متحده معتقد است انتخاب شیر مناسب برای قهوه های گانودرما بیز به سلیقه‌تان بستگی دارد. از نظر او قهوه سیاه به طور طبیعی سطح اسیدیته بالایی دارد (سطح pH حدود ۴٫۵)، بنابراین می‌توان از این شیر برای کاهش تلخی کلی قهوه استفاده کرد.

بهترین شیر گیاهی برای قهوه

در سال های اخیر، استفاده از شیر گیاهی بسیار گسترش یافته است. بسیاری از مردم تلاش می کنند مصرف محصولات حیوانی خود را کاهش دهند و قهوه اسپشالتی از این قاعده مستثنا نیست. چه دلیل شما برای انتخاب شیر گیاهی اخلاقی باشد یا مربوط به سلامتی، مهم است که گزینه ای را انتخاب کنید که موارد نامحسوس قهوه موکا گانودرما شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

سریف باساران یک برشته کننده است (داور قهرمانی باریستا جهان و صاحب کافیتوپیا که یک فروشگاه زنجیره کوچ قهوه در ترکیه و گرجستان است).

او به من می گوید با وجود اینکه که این محصول “پنج برابر از شیر گاو گرانتر می شود”، تمامی مغازه های قهوه او از شیر سویا یا بادام استفاده می کنند زیرا “مشتری های بیشتری وِگان (گیاه خوار) می شوند یا اینکه به لاکتوز حساسیت دارند.”

اما درست کردن لاته غیر لبنی به این معنا نیست که باید کیفیت اسپشالتی را از دست بدهید. چرا باید دانه های فوق العاده ای را خریداری کنید و درست کردن نوشیدنی با پایه اسپرسو را بیاموزید و در نهایت طعم بدی داشته باشید؟ چه شما قهوه چی باشید یا یک مصرف کننده، شناخت تفاوت بین شیرهای غیر لبنی می تواند به شما در خلق یک نوشیدنی خوش طعم کمک کند.

شیر سویا

شیر سویا احتمالا مشهورترین شیر گیاهی در جهان است. نسل ها است که مردم از جایگزین سویا برای محصولات حیوانی استفاده می کنند. شیر سویا نه تنها برای افرادی که می خواهند محصولات لبنی را استفاده نکنند مناسب است بلکه برای افرادی که به آجیل حساسیت دارند هم گزینه خوبی است. میزان دسترسی به این نوع شیر هم بسیار بالا است. اما بسته به تولید کننده و افزودنی ها ، شیر سویا یا کف خوبی می دهد و یا کف خوبی تولید نمی کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا