عمومیکسب و کار استانها

بهترین کود حیوانی برای درخت بادام

قبل از اینکه بهترین کودها را برای درخت بادام معرفی کنیم بد نیست بدانید که درخت بادام تا زمانی که به 3 تا 4 سالگی نرسد محصول نخواهد داد بنابراین تعجب نکنید که چرا باردهی ندارید و در صورتی که اصولی پیش می روید اشکال از کود یا شیوه کوددهی نیست. به طور کلی بهترین کودهایی که برای درخت بادام معرفی می کنیم هم برای تقویت خاک و گیاه و هم برای جبران کمبودهای آن کاربرد دارند. به شما توصیه می کنیم برای اینکه به راحتی بفهمید کدام یک از کودهایی که توصیه می کنیم برای درختان بادام شما مناسب هستند ابتدا در مورد نیازهای درخت بادام مطالعه کامل داشته باشید و سپس در خرداد و تیر ماه هر سال آزمایش خاک و برگ انجام داده و علائم کمبود را بشناسید. در ادامه با ما همراه باشید تا لیست بهترین کود درخت بادام را مطالعه کنید.

برای اطلاع از بهترین زمان خرید نهال بادام باید نخست بهترین زمان کاشت آن را بدانیم

چه نوع کودی برای درخت بادام خوب است؟

یکی از دلایلی که باعث شد ما تصمیم به نگارش این مقاله راهنمای کوددهی درخت بادام بگیریم این بود که به کرات از ما پرسیده بودید که درخت بادام به چه کودی نیاز دارد و بهترین کود چیست تا بخریم؟ ما در ادامه لیستی از نیازهای درخت بادام را به همراه بهترین کود لیست کرده ایم تا تصمیم گیری راحتی برای خرید داشته باشید:

درخت بادام اگر با کمبود پتاسیم مواجه شود برگ های آن شروع به کوچکتر شدن می کنند، رشد شاخه ها کمتر شده و نوک برگ های آن به سمت بالا خم خواهد شد و در نهایت بادام های کوچکتری خواهید داشت. توصیه ما این است که از کودهای پتاسیم بالای زیر به عنوان بهترین کود برای درخت بادام جهت جبران کمبود و تقویت استفاده کنید:

به طور کلی خرید کودهای میکرو مخصوصا نمونه هایی که حاوی بور و روی باشند به عنوان بهترین کود برای درخت بادام شناخته می شوند. بهترین زمان استفاده هم قبل از پاییز یا به عبارتی پس از برداشت محصول است. پس از آن باید موقع جوانه زنی زمانی که فصل رشد درخت بادام شروع می شود استفاده کنید. روی برای کیفیت بهتر میوه و بور برای تنظیم متابولیسم و جوانه زنی بهتر لازم است. بهترین کود برای درخت بادام با داشتن عنصر بور کافی است.

اگر برگ درخت بادام شما رنگ پریده شده، برگ ها کوچک شده اند و شاخه های کوچک درختتان خشک شده باید به فکر استفاده از کودهای ازت بالا باشید. در سه مرحله یعنی بهمن، اسفند و اوایل فروردین از این کودها استفاده کنید تا علاوه بر رفع علائم کمبود، کیفیت میوه ها بهتر شود. توجه داشته باشید که در سال دوم، تقریبا هر هکتار از زمین شما نیاز به 50 تا 70 کیلوگرم کود ازت خواهد داشت که با توجه به قلیایی بودن اکثریت خاک ها، سولفات آمونیوم در ساختار کودهای نیتروژن دار استفاده می کنند تا pH خاک را تعدیل کند. در زیر چند نمونه کود ازت بالا مشاهده می کنید:

اکثر زمین هایی که برای کشت بادام استفاده می شوند خاصیت قلیایی دارند که کار را برای جذب عناصر سخت می کند. در این حالت لازم است تا در کنار کودهای حیوانی مناسب از کودهای گوگردی هم استفاده کنید تا pH خاک کمتر شود. با مصرف کودهای گوگردی به عنوان بهترین کود برای درخت بادام، میزان باردهی بیشتر شده و آفات و بیماری های قارچی هم کنترل می شوند و حتی می توانید pH خاک و میزان آهکی بودن آن را هم اصلاح کنید. کودهای گوگرد حلالیت بالایی دارند پس هم به شیوه محلول پاشی و هم آبیاری قابل استفاده هستند. معمولا برای هر 200 درخت بادام 20 لیتر کود گوگرد نیاز است که در شیوه محلول پاشی 10 لیتر برای هر هکتار و در روش آبیاری 10 لیتر کود در 100 لیتر آب ترکیب شده و استفاده می کنند.

ابتدا باید بگوییم که به دلیل مقاوم بودن بسیار بالای درخت بادام نسبت به فقر یا کمبود آهن معمولا نیاز به خرید کودهای آهن پیدا نمی کنید اما اگر برگ های جوان گیاه شروع به زرد شدن کردند به نحوی که فقط چند رگه سبز در آنها باقی ماند توصیه می کنیم یکی از کودهای آهن زیر را خریداری کنید:

بهترین کود برای درخت بادام مخصوصا در مناطق مرکزی کشور، کودهای هیومیک اسید هستند چرا که پوشش گیاهی ضعیف است و مقدار کمتری از گیاهان در اثر تجزیه شدن هیومیک اسید بر جای می گذارند و بارندگی هم کمتر است. خاک این مناطق اکثرا روشن است و دلیل دیگری بر اینکه هیومیک اسید خاک پایین است. بنابراین بهترین تقویتی برای درخت بادام کودهای هیومیک اسید هستند که با اصلاح خاک و تبدیل عناصر به فرم قابل جذب شرایط بهینه رشد را فراهم می کنند. در ادامه چند نمونه از بهترین کودهای هیومیک اسید برای درخت بادام را مشاهده می کنید:

بهترین کود برای درخت بادام در بهار

در فصل بهار که اوایل فصل رشد حساب می شود کودهای نیتروژن دار حاوی نیترات مثل نیترات پتاسیم و کلسیم، اوره و آمونیوم مناسب هستند که توسط باکتری های خاک به نیترات قابل جذب تبدیل می شوند. با این نوع کودها، رشد رویشی درخت بادام سریعتر شده و در نهایت محصول دهی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

بهترین کود برای درخت بادام در پاییز

چرا باید به دنبال پیدا کردن بهترین کود برای درخت بادام در پاییز باشید؟ چون نه تنها باردهی سال بعد را بیشتر می کند بلکه مقاومت درختان را در برابر سرما هم بیشتر می کند و انرژی از دست رفته بخاطر محصول دهی را جبران می سازد. در این حالت کود گوسفندی برای درخت بادام و به طور کلی کودهای حیوانی اعم از مرغی، گوسفندی و گاوی بسیار توصیه می شوند. توجه داشته باشید که بهترین کود حیوانی برای درخت بادام ترکیب کودهای گاوی و مرغی با نسبت 3 یا 4 به 1 است یعنی به ازای هر 3 یا 4 کیلو از کود گاوی باید یک کیلو هم کود مرغی استفاده کنید. اگر کود مرغی برای درخت بادام می خواهید محصول کاملا مناسب است.

بهترین کود برای درخت بادام در فصول مختلف سال

بهترین کود برای بادام درختی در فصل های مختلف سال متفاوت است چون نیاز گیاه شما فرق می کند:

  • کود برای درخت بادام در زمستان

در زمستان یعنی درست قبل از اینکه جوانه ها متورم شوند (حدود 1 ماه قبل) در بین کودهای دامی به شکل ساندویچی در ناحیه اطراف ریشه به شکل چالکود هستند.

  • مرحله متورم شدن جوانه تا باز شدن گل

در این مرحله باید از کودهای درصد بالای نیتروژن و فسفر به شکل آبیاری استفاده کنید تا رشد و نمو ریشه ها افزایش یابد. از طرفی نسبت تعداد شکوفه به میوه ها 30% است یعنی اگر صد شکوفه داشته باشید حدود 30 عدد به میوه تبدیل خواهد شد. برای افزایش این میزان را پیشنهاد می کنیم.

  • مرحله ریزش گلبرگ تا تشکیل میوه

بهترین کود برای درخت بادام در مرحله ریزش گلبرگ تا تشکیل میوه، کود سه بیست به شکل آبیاری است که منبعی از ازت و سولفات آمونیوم باشد. کودهای محرک رشد هم به شکل محلول پاشی استفاده کنید. در ادامه چند نمونه از بهترین کودهای سه بیست را مشاهده می کنید:

فندقی شدن میوه 2 تا 4 هفته بعد از گلدهی است که توصیه ما برای خرید بهترین کود برای درخت بادام در مرحله فندقی شدن میوه، کودهای سه بیست هستند که به شکل آبیاری استفاده کنید. با این کودها حجم پوست سبز بادام را در 2 ماه ابتدایی رشد چند برابر می کنید. البته هم گزینه مناسبی هستند که در سایت موجود هستند.

  • مرحله تشکیل مغز میوه یا پر شدن میوه ها

7 تا 10 هفته قبل از اینکه زمان برداشت بادام برسد، می توانید برای پر شدن هر چه بیشتر بادام و افزایش حجم و کیفیت از کودهای پتاسیم بالا استفاده کنید. هر چند کلسیم به شکل محلول پاشی روی خاک و فسفر همراه با آبیاری هم توصیه می شود.

3 تا 5 هفته قبل از برداشت بادام، مرحله رسیدن میوه هاست که بهترین کود برای درخت بادام در این مرحله کودهای حاوی سولوپتاس به میزان 10 تا 20 کیلو در هر هکتار همراه با آبیاری است.

جمع بندی مطالب

بهترین کود برای درخت بادام چیست و چه کودی بخریم؟ بسته به نیاز و علائم کمبود و حتی مرحله و فصل رشد نوع کود و میزان مصرف متفاوت است. در کنار اینکه باید بهترین کود را برای درخت بادام بخرید شیوه مصرف  کود پاییزه برای بادام مخصوصا برای درختان کم سن و سال دو مزیت کاربردی و مفید دارد.اول اینکه میتواند نقش بسزایی در افزایش باردهی سال بعد ایفا نمایید.و دوم منجر به افزایش مقاومت درخت و زمستان گذری بهتر آن خواهد شد.بسیاری از کشاورزان کاملترین کود را کودهای دامی می دانند این درحالی است که کودهای دامی مفید هستند اما برای درختان کافی نیستند.و حتما لازم است که شما در کنار آنها از عناصر غذایی مانند فسفر،پتاسیم،گوگرد،آهن،روی،منیزیم،بور و…. نیز کمک بگیرید.زیرا برای افزایش باردهی و برداشت محصولی با کیفیت ما نیاز به این عناصر هم داریم.از طرفی هم دلیل استفاده از کودهای دامی ماده آلی آن است نه عناصر غذایی زیرا میزان درصد عناصر غذایی آن بسیار کم می باشد. پس بهتر است که کود پاییزه برای بادام را ترکیبی از کودهای دامی و عناصر غذایی انتخاب نماییم.

لزوم کود دهی پاییزی درختان؟

می دانیم که درختان پس از فصل برداشت به دلیل آنکه تمام توان و انرژی خود برای پرورش محصول گذاشته اند بسیار ضعیف می شوند.که قطعا لازم است که تا قبل از شروع پاییز  تغذیه مناسب انجام دهیم این تغذیه بعد از برداشت به دلیل آنکه ما میوه و محصولی نداریم برای افزایش رخ و پوند جدید در شاخه بسیار مفید خواهد بود که در نهایت به باردهی بیشتر منجر خواهد شد.اما در فصل پاییز با شروع برگ ریزان فعالیت درخت به حداقل خود می رسد و در واقع جریان فعال در درخت کاهش یافته و برای خواب زمستانی آماده می شود.و بسیار مهم است که درخت با چه انرژی به استقبال زمستان می رود.اگر بخواهیم چند مزیت استفاده از کود پاییزه برای بادام را بیان کنیم عبارتند از:

  • به دلیل آنکه تغدیه باعث گرم شدن محیط ریشه می شود درخت و نهال ها مقاومت خوبی در برابر سرما زدگی خواهند داشت.
  • در اواخر فصل زمستان همزمان با بیدار شدن درختان مواد غذایی در دسترس درخت قرار دارد و با انرژی بیشتری شروع به جوانه زنی وگل دهی خواهد کرد.
  • اگر به هر دلیل امکان تغذیه همراه با آب ابیاری وجود نداشته باشد.دیگر نگران دیر شدن زمان تغذیه نخواهیم بود زیرا برخی از عناصر غذایی را در چالکود مصرف کرده ایم.

یکی از وعده های مهم غذایی در شروع فصل و در همان ابتدا همراه با آب استارت و قبل از گلدهی می باشد.و بسیار توصیه شده که عناصری مانند کلسیم،روی،بور مصرف شود که باعث افزایش گل دهی و مقاومت در برابر سرمازدگی خواهد شد.

 کود حیوانی برای درخت بادام:

زمانی که از کود حیوانی برای درخت بادام صحبت می شود قطعا اولین گزینه کودهای مرغی و یا کود گوسفندی و یا کود گاوی می باشد.اما باید توجه داشته باشید که کار به همین جا ختم نمی شود.ما مجاز به مصرف هر نوع از کودهای دامی نمی باشیم.زمانی که از کشاورزان می پرسیم آیا کود دامی شما پوسیده بوده یا خیر پاسخ می دهند که بله کود دامی ۲ یا مثلا ۳ ساله بوده و زیر افتاب و برف و باران قرار داشته است.اینکه کود در زیر آفتاب باشد ربطی به پوساندن آن ندارد و بیشتر به خشک شدن ان کمک می کند.

برای پوساندن کود دامی به صورت دستی از کودهای ازته و یا اوره و گوگرد مایع و پودری و یا باکتری EM استفاده میکنند که این عناصر را با کود ترکیب کرده و روی آن پلاستیک کشیده و به مدت ۴۰ الی ۴۵ روز به آن زمان می دهند و با این روش کود برای تجزیه داخل خاک آماده می شود.و یا میتوان از کودهای صنعتی مانند کود آلی بایوجمی استفاده کرد.

اگر قصد استفاده از کود حیوانی برای بادام را دارید.حتما به این نکات توجه نمایید تا در استفاده دچار مشکلاتی مانند کرم سفید ریشه و بیماری قارچی نشوید.

  • کود دامی شما حتما باید با روش های همانند مثال بالا برای پوساندن آمن اقدام شده باشد و نه به روش های سنتی و قدیمی و یا اگر دسترسی به این کود ها را ندارید همانند کود آلی بایوجمی به صورت صنعتی پوسیده شده باشد.
  • از سلامت کود اطمینان حاصل کنید.یعنی گند زدایی شده باشد و فاقد هر نوع باکتری مضر و بیماری قارچی و آفات باشد.
  • میزان درصد ماده آلی و ارزش غذایی آن حفظ شده باشد.

کود اوره برای درخت بادام:

آیا کود اوره برای درخت بادام باعث افزایش باردهی خواهد شد؟ آیا از اوره به عنوان کود پاییزه برای بادام در چالکود استفاده کنیم؟کود اوره باعث سفید تر شدن . افزایش کیفیت بادام خواهد شد؟در این خصوص باید گفت که کود اوره برای افزایش باردهی بادام هیچ گونه تاثیر ندارد کود اوره باعث رشد رویش میشود و در حالی که برایش باردهی درخت بادام ما باید رشد زایشی را افزایش دهیم.البته همه درختان برای رشد به عنصر نیتروژن و یا کود اوره نیازمند هستند اما اینکه برای افزایش باردهی و کیفیت محصول اوره را مصرف کنیم کاری غیر متعارف است زیرا برای افزایش باردهی بادام ما نیازمند عناصر دیگری هستیم.

 پالیز نهال بزرگترین نهالستان در خاورمیانه است که در شهر میاندوآب واقع شده است.

مصرف اوره به عنوان کود پاییزه برای بادام در چالکود نیز توصیه نمی شود زیرا باعث تحریک درخت به رشد رویشی شده که این کار در زمان پاییز و اوایل زمستان نه تنها مفید نیست بلکه موجب ایجاد اختلال در خواب درخت وافزایش سرمازگی نیز خواهد شد.

کاملترین کود پاییزه برای درخت بادام :

اگر بخواهیم بهترین کود پاییزه برای بادام را معرفی کنیم اولین گزینه  قطعا کودهای دامی هستند که پیشنهاد اول ما در بین انواع کودهای دامی است که یک کود آلی کامل است این کود به خوبی با روش های نوین فراوری شده است و به خوبی پوسیده شده است و پس از مصرف در زمان کوتاهی آزاد سازی می شود.همچین کاملا سالم و بدون هیچ گونه بیماری و آفت بوده و ارزش غذایی ان کاملا حفظ شده است.برای اطلاعات بیشتر در خصوص بر روی لینک آبی کلیک نمایید.

اگر قصد مصرف کود های گاوی و یا مرغی را داشتید سعی نمایید که کود مرغی را به تنهای مصرف ننمایید.بهتر است که با کود گاوی ترکیب نمایید و میزان نسبت کود گاوی به مرغی ۱/۳ و ۱/۴باشد یعنی هر ۳ و یا ۴ کیلو کود گاوی یک کیلو مرغی را ترکیب کنید.شما باتوجه به میزان توان مالی که دارید میتوانید و به غیر از کود دامی از عناصری مانند سولفات پتاسیم،گوگرد پودری معدنی،سوپر فسفات ساده نیز استفاده نمود.این عناصر به صورت کلی می باشد که با در نظر گرفتن آزمایش خاک می توان عناصر مورد نیاز دیگری را نیز در کنار این موارد در چالکود اضافه کرد.

آیا می دانید که:

کود بایوجمی قابلیت نگهداری آب تا ۵ برابر وزن خود را دارد.یعنی یک کیلو کود بایوجمی در تماس با آب به دلیل خاصیت آبکشی بالای وزن ان ۵ برابر خواهد شد و برای مناطقی که مشکل کم آبی و یا ساختار خاک های آنها شنی است گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

مطالب پیشنهادی:

مطالبی که توسط کاربران بیشترین بازدید را داشته است.

 و زمان دقیق آن هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین در هر محصول حتما به توضیحات و شیوه مصرف دقت داشته باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا