عمومیکسب و کار استانها

تفاوت بین قهوه روبوستا و قهوه عربیکا در چیست؟

اگر اهل نوشیدن قهوه باشید، حتماً می‌دانید که قهوه‌ها بر اساس کشت، نوع رُست،  شیوه دم‌آوری و البته نحوه آسیاب، انواع مختلفی دارند. تازه بعد از عصاره‌گیری با شیوه‌های مختلف سرو و اضافه کردن شیر و… به نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه و خوش‌عطری تبدیل می‌شوند که کمتر کسانی می‌تواند از طعم بی‌نظیرشان ساده بگذرد.

اگر اهل قهوه هستید، می‌خواهید دستگاه قهوه‌ساز بگیرید و بدون کافه رفتن انواع قهوه‌های خوشمزه مانند اسپرسو، لاته، آفوگاتو و … را در خانه درست کنید،قهوه ساز کاراجا گزینه خوبی است و باید درس مهم قهوه‌سازی یعنی تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را بدانید. پس بیایید دراین­باره بیشتر صحبت کنیم و برای اطلاعات بیشتر درباره دانه قهوه از مقاله کمک بگیرید.

قهوه عربیکا چیست؟

قدم اول درباره فرق قهوه عربیکا و روبوستا این است که با قهوه عربیکا آشنا شویم که از خوش‌طعم‌ترین و نسبتاً گران است.

درختان دانه قهوه عربیکا در ارتفاع بالای ۲هزار متر از سطح دریا و در شرایط بسیار خاص رشد می‌کنند؛ به همین خاطر هم عربیکا تقریباً قهوه گرانی است. طعم‌ دانه‌های عربیکا خاص، عالی، بی‌نظیر و با ته‌مزه نسبتاً ترش (به مقدار بسیار کم) است که در مقایسه با روبوستا کافئین کمتری هم دارد.

شکل دانه‌های عربیکا بیضی با ظاهر صاف و تخت، کمی انحنا در وسط دانه، با چربی و قند بالا است. این دانه بیشتر در مناطق مرتفع کشورهای گرمسیری مانند یمن، سودان و اتیوپی کشت شده و به دلیل کافئین پایین قهوه مناسبی برای میان‌وعده عصر است؛ زیرا باعث اختلال در خواب نشده، طعم بی‌نظیری دارد و برای بدن بسیار مفید است. در مقاله بیشتر در این باره صحبت کردیم.

قهوه روبوستا چیست؟

قدم بعدی در بحث تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا آشنایی با دانه قهوه روبوستا است. این قهوه به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های دنیا از دانه‌های روبوستا عصاره‌گیری شده که این دانه‌ها از گیاهی به نام کنفورا به دست می‌آیند. روبوستا در مقایسه با عربیکا کافئین بیشتر، طعم تلخ‌تر و اسیدیته پایین‌تری داشته و دیگر آن ته‌مزه ترش را ندارد.

اگر عاشق طعم خاص و تلخ قهوه هستید، حتماً از نوشیدن قهوه‌هایی که با دانه روبوستا عصاره‌گیری شده باشد، لذت می‌برید. مثلاً بیشتر قهوه‌های اسپرسو درصد بالایی روبوستا دارند و هرکسی شاید علاقه‌مند نوشیدن­شان نباشد و ترجیح بدهد قهوه را با ترکیب شیر، فوم شیر و سیروپ شکلات (مثل موکا) امتحان کند.

دانه قهوه روبوستا چون در ارتفاعات پایین‌تر رشد کرده و نیاز به شرایط خاص محیطی ندارد، از عربیکا ارزان‌تر است و به همین خاطر هم به پایه اصلی قهوه اسپرسو تبدیل شده است. در ضمن دیگر تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا برای اسپرسو این است که روبوستا فوم غلیظ‌تری می‌دهد، خوش‌طعم‌تر می‎شود، چربی و قند کمتری هم در مقایسه با عربیکا دارد.

قهوه روبوستا برای افزایش انرژی قبل از تمرین، برای بیدار ماندن در شب یا افزایش انرژی اول صبح به دلیل کافئین بالا، افزایش تولید هورمون اندورفین، پیشگیری از ابتلا به سرطان به دلیل آنتی‌اکسیدان توصیه می‌شود اما می‌تواند اختلال در خواب ایجاد کرده و به شدت اعتیادآور باشد، پس باید در مصرفش احتیاط کرد. دیگر مزایای قهوه را هم در مقاله آوردیم.

فرق قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

بعد از این مقدمه‌ها به موضوع اصلی‌مان یعنی تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا رسیدیم. تا اینجا فقط گفتیم که عربیکا گران‌تر است و در مقایسه با روبوستا چربی و قند بیشتری هم دارد. حالا بیایید دیگر تفاوت‌هایشان را بررسی کنیم.

اصلی‌ترین فرق قهوه عربیکا و روبوستا در طعم است، یعنی روبوستا تلخ‌تر است و عربیکا به مقدار بسیار، بسیار کمی ته‌مزه ترش دارد که فقط قهوه‌خورهای حرفه‌ای و کسانی که مزه‌ها را خیلی خوب تشخیص می‌دهند، این ترشی را متوجه می‏شوند.

تفاوت بعدی در میزان کافئین است که روبوستا کافئین بیشتری دارد، به همین خاطر برای میان‌وعده عصر پیشنهاد نمی‌شود زیرا روی ساعت خواب تأثیر می‌گذارد. جالب است که در شکل ظاهری هم دانه‌ها فرق دارند؛ یعنی دانه عربیکا بیضی و دانه روبوستا گرد است. در ضمن، دانه عربیکا یک انحنا دارد در حالی که دانه‌های روبوستا صاف هستند. دیگر تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در شکل ظاهری این است که عربیکا خط وسطش روشن است و این خط وسط در دانه روبوستا تیره است.

در ضمن اگر قهوه 100درصد ربوستا بخرید، طعم بسیار تلخی دارد و کافئینش بالا است، در نتیجه به شما انرژی زیادی می‌دهد اما می‌تواند باعث اختلال در خواب و افزایش طپش قلب شود. از آن طرف قهوه 100درصد عربیکا ته‌مزه ترش و کافئین بسیار کمی دارد، به همین خاطر در بازار معمولا میکس روبوستا و عربیکا برای دستگاه‌های مختلف قهوه‌سازی به فروش می‌رسد. در کافه و رستوران خودتان می‌توانید از باریستا بخواهید که با ترکیب مدنظرتان مثلاً بیشتر روبوستا یا عربیکا برایتان قهوه آماده کند.

کلام آخر

در این مقاله با تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا آشنا شدیم و درباره شکل ظاهری، میزان کافئین، شرایطی محیطی برای رشد قهوه و … صحبت کردیم. شما هنگام خرید می‌توانید فقط عربیکا، فقط روبوستا، یا ترکیب 70 به 30 یا 60 به 40 را خریداری کنید که به سلیقه و طبع خودتان بستگی دارد. مثلاً اگر اسپرسو، آمریکانو و انواع لاته را ترجیح می‌دهید که پایه همگی‌شان اسپرسو است، باید روبوستا بخرید؛ اما بهتر است که بازهم با قهوه‌فروشی‎ها مشورت کرده و بر اساس دستگاهی که دارید، مثلاً اسپرسوساز یا موکاپات روی گازی، قهوه با رُست مناسب را تهیه کرده و نوش جان کنید.

سؤالات متداول

قهوه لاته را با کدام مدل قهوه درست می‌کنند؟

پایه لاته اسپرسو است و بیشتر اسپرسوها با دانه روبوستا آماده می‌شوند.

برای هات‌چاکلت چه نوع قهوه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟

هات‌چاکلت نیازی به قهوه ندارد و با پودر کاکائو، وانیل، شکلات آب شده و مقداری سیروپ شکلات آماده می‌شود.

بهترین زمان نوشیدن قهوه کی است؟

بهتر است که قهوه را ناشتا و با معده خالی نخورید. بعد از صبحانه، قبل از تمرین با یک قاشق غذاخوری کره‌ بادام‌زمینی، بعد از تمرین سنگین ورزشی، قبل از دویدن برای افزایش انرژی زمان مناسبی برای نوشیدن قهوه است. در ضمن قهوه آخر شب باعث اختلال در خواب شده و اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

کارجا (karaca)

یک برند معتبر ترکیه ای که در ایران هم نمایندگی رسمی دارد و میتوانید از karaca بدون واسطه از نماینده آن خریداری کنید و این محصولات از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند.

جهت خرید و آگاهی از آخرین قیمت های محصولات کاراجا در ایران می توانید بدون واسطه با وارد کنندگان این برند مرغوب با شماره تماس 09144852329 در ارتباط باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا