تولید «ریل صادراتی» در افق دید ذوب آهن اصفهان
به گزارش اخبار استانی از اصفهان، تولید ریل ملی به ویژه ریل خطوط پرسرعت ۶۰E۱ یکی از مهمترین افتخارات دهه اخیر صنعت کشور است که در دوران تحریم به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان انجام و این همت ذوب آهنی ها در ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ منجر به دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل شد.
البرز اسدی معاون تجهیزات الکتریکی نورد ۶۵۰ در این خصوص گفت: در سال اول راه اندازی پروژه ریل ، عملیات مربوط به نصب تجهیزات پرداخت، بستهبندی و test center انجام شده بود اما به هنگام راهاندازی قفسههای نوردی، امکان حضور کارشناسان خارجی میسر نشد.
وی افزود: از این رو با دستور مدیران شرکت تصمیم به ادامه عملیات راهاندازی خط توسط کارکنان ذوب آهن اصفهان شد که خوشبختانه این اراده در بین همکاران وجود داشت و به همت تیمی که تشکیل شد عملیات راهاندازی و اصلاح برنامه های plc و wincc قفسههای ۴ و۵ خط نورد شروع و عملیات تست سرد و گرم در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز با موفقیت انجام شد.
اسدی بیان کرد: دومین چالشی که در مسیر تولید ریل ملی با آن مواجه شدیم مربوط به اشکال درایو ولتاژ متوسط قفسه ۵A موتور ۵ مگاوات در سال ۱۴۰۰ بود که در حین نورد از کار افتاد و تمامی برنامه های CPU و سیستمکنترلی آن پاک شده بود که آن زمان به دلیل وجود تحریمها، کارشناسان خارجی از حضور و رفع اشکال خودداری نمودند اما نهایتا با درایت مدیریت مهندسی نورد و توانمندی همکاران برق نورد ۶۵۰ فعالیت تعمیر و راهاندازی درایو با ۱۵ شبانه روز کار مداوم انجام شد.
در ادامه حجتالله کریمزاده معاون مکانیک نورد ۶۵۰ اظهار داشت: پس از اجرای پروژه ریل ملی و شروع تولید ریل و اهمیت آن در صنعت ریلی کشور، برای رفع مشکلات تامین قطعات و عدم همکاری کارشناسان خارجی، تصمیم بر بومیسازی تجهیزات مورد نیاز در کارگاه نورد ۶۵۰ شد.
وی افزود: در این رابطه مجموعه معاونت مکانیک با تکیه بر توانایی بسیار بالای مهندسها ، فورمن ها و کارکنان سختکوش خود اقدام به طراحی و اجرای پروژههای مهمی نمود که مهمترین آنها عبارتند از تعویض پمپهای پلانجری فرسوده و پوسته زدای اولیه با پمپهای بهروز که موجب افزایش بهره وری و کاهش توقفات میشوند.
کریم زاده تاکید کرد: تعویض هیدروموتورهای قفسههای ۵ و ۵A و ۶ با هیدروموتورهای با توان بالاتر، تغییر طرح سیستم آبرسانی قفسههای ۵ و ۶ که کاهش زمان تعویض قفسه و افزایش تولید را در پی دارد و شاخصترین اقدام صورت گرفته تهیه نقشه و ساخت هداستمپینگ بود که باعث جلوگیری از توقفات و همچنین خروج ارز از کشور در شرایط تحریم شد.
بومیسازی در دو بُعد تجهیزاتی و بهروزرسانی
سعید رحیمی معاون تولید نورد ۶۵۰، نیز بومیسازیهای صورت گرفته در این معاونت را در دو بُعد تجهیزاتی و بهروزرسانی نقشهها دانست و گفت: یکی از مهمترین قطعاتی که در سالهای اخیر در ذوب آهن اصفهان بومی سازی شده است مربوط به خشاب دستگاه HOT STAMPING فرایند تولید ریل می باشد که توسط کارشناسان دفتر طراحی کالیبر و کارگاه نورد ۶۵۰ پیگیری و به نتیجه رسید. همچنین به روز رسانی نقشهها و کالیبراسیون، به افزایش کیفیت محصول تولیدی منجر خواهد شد.
معاون تولید نورد ۶۵۰ افزود: ریلهای ۵۴E۱ و ۴۹E۱ و ریل زبانه سوزن که در متروها کاربرد دارد از جمله محصولاتی است که بعد از تولید محصولات اولیه ریل با همت بالای کارکنان متخصص ذوب آهنی به سبد محصول کارگاه نورد ۶۵۰ اضافه گردید.
رحیمی گفت: در همان زمانی که کارشناسان خارجی در ذوب آهن حضور داشتند نیز عمده پیشنهادات در راستای بهبود فرایند تولید از سوی کارشناسان ذوب آهنی ارائه میشد.
معاون تولید کارگاه نورد ۶۵۰ گفت: تولید محصولات جدید همچنین ریل صادراتی از برنامههای پیش روی این کارگاه است که ساخت قفسههای نوردی جدید رسیدن به این اهداف را سرعت خواهد بخشید.
۴۶