اخبار استانی

خطرات گرمازدگی – اخبار استانی

اخبار استانی/کرمانشاه رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به خطرات بسیار گرمازدگی، به تشریح علائم و راهکارهای درمانی آن پرداخت.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با اخبار استانی، با اشاره به افزایش دمای هوا و احتمال بروز گرمازدگی، گفت: گرمازدگی حالتی است که در آن دمای بدن به بیش از 40 درجه می رسد که این حالت بسیار خطرناک است و استمرار آن می تواند منجر به مرگ افراد شود.

وی افزود: گرمازدگی یک حالت اورژانسی است و فردی که دچار گرمازدگی شده باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار گیرد، و گرنه یا دچار آسیب های جدی شده و یا جان خود را از دست می دهد.

شکیبا نفس نفس زدن تند، افزایش ضربان قلب، سردرد، کاهش تعریق، قرمزی پوست، خشک شدن پوست و تهوع و استفراغ را از جمله علائم گرمازدگی عنوان و تصریح کرد: در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد، فرد دچار آسیب های مغزی، قلبی، کلیوی و عضلانی شده و در صورت عدم درمان با کم آب شدن بدن، در نهایت فرد جان خود را از دست می دهد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص عوامل گرمازدگی نیز قرارگیری در هوای گرم و زیر نور خورشید را یکی از مهمترین این عوامل عنوان و تصریح کرد: علاوه بر این، فعالیت شدید در هوای گرم، پوشیدن لباس اضافه در هوای گرم، کم آبی بدن و نوشیدن مشروبات الکلی – منجر به افزایش حرارت بدن می شود – هم می تواند منجر به گرمازدگی فرد شود.

شکیبا اولین اقدام برای نجات فرد گرمازده را انتقال او به محیط خنک و مسقف عنوان و تصریح کرد: پس از انجام این کار باید دمای بدن را به سرعت پایین آورد، بنابراین بهتر است از آب سرد یا کمپرس یخ استفاده کرده و روی سر، گردن، زیربغل و کشاله ران مصدوم را خنک کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به خطرات گرمازدگی از افراد خواست تا حتما نکات مربوط به پیشگیری از گرمازدگی را به ویژه برای سالمندان و کودکان رعایت کنند.

شکیبا گفت: اولین نکته مهم در پیشگیری از گرمازدگی این است که فعالیت در ساعات گرم روز، بویژه از ساعت 10 صبح تا 16 ظهر در محیط های باز محدود شود. در صورتی هم که افراد ناچار به فعالیت در محیط باز در ساعات روز هستند حتما باید از کلاه و عینک استفاده کرده و به میزان کافی آب بنوشند.

وی افزود: فعالیت شدید بدنی در هوای گرم باید محدود شود و توصیه می شود انجام حرکات ورزشی و فعالیت های دیگر و … به ساعات خنک روز منتقل شود.

شکیبا گفت: همچنین توصیه می شود در فصل تابستان که گرمای هوا شدید است، از میوه های آبدار و انواع سبزیجات مانند هندوانه، طالبی، خیار، خربزه، فلفل سبز، کرفس و کاهو برای تامین هرچه بهتر آب بدن استفاده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا