دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب؛ از کمیت تا کیفیت/ سند تحول بنیادین؛ نقشه راهی برای آینده
پیشرفت علمی ۵۰ ساله (۷)؛
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به بررسی دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: رشد چشمگیر پوشش تحصیلی و افزایش تعداد دانشآموزان و مدارس پس از انقلاب، قابل مشاهده است و توجه بیشتر به کیفیت آموزشی و اجرای کامل سند تحول بنیادین ضرورت دارد.
به گزارش خبرنگار آنا، اگر بخواهیم به صورت مقایسهای به دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب نگاهی بیندازیم، باید گفت که از لحاظ کمی، پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم. قبل از انقلاب، بسیاری از مناطق کشور، به ویژه روستاها، از پوشش تحصیلی محروم بودند و بخش عظیمی از جامعه حتی از سواد حداقلی نیز برخوردار نبودند. پس از انقلاب، با تأسیس نهضت سوادآموزی توسط حضرت امام خمینی (ره)، گام بزرگی در جهت رفع این خلأ برداشته شد و امروز ایران به عنوان یکی از کشورهای تراز اول در زمینه پوشش تحصیلی شناخته میشود.
پیشرفتهای کمی؛ گامهای بلند به سوی عدالت آموزشی
یکی از دستاوردهای مهم اخیر در حوزه آموزش و پرورش، تدوین و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند که پس از ۱۲ سال تلاش و بررسیهای کارشناسی تهیه شده، نقشه راهی برای ارتقای کیفیت آموزشی ارائه میدهد. الگوی مدرسه تراز که در این سند طراحی شده، اخیراً در ۱۰ درصد مدارس کشور به اجرا درآمده و در صورت استقرار کامل در تمام مدارس طی سه سال آینده، میتوانیم شاهد جهشی جدی در کیفیت آموزش و پرورش باشیم.
در نهایت، اگرچه از لحاظ کمی پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم، اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه کیفیت آموزشی، نیازمند اجرای کامل و دقیق سند تحول بنیادین و برنامهریزیهای بلندمدت هستیم. این امر میتواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش ایران باشد و دستاوردهای کیفی را نیز به همراه داشته باشد.
چالشهای کیفی؛ نیاز به تحول پایدار
یکی از دستاوردهای مهم اخیر در حوزه آموزش و پرورش، تدوین و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند که پس از ۱۲ سال تلاش و بررسیهای کارشناسی تهیه شده، نقشه راهی برای ارتقای کیفیت آموزشی ارائه میدهد. الگوی مدرسه تراز که در این سند طراحی شده، اخیراً در ۱۰ درصد مدارس کشور به اجرا درآمده و در صورت استقرار کامل در تمام مدارس طی سه سال آینده، میتوانیم شاهد جهشی جدی در کیفیت آموزش و پرورش باشیم.
در نهایت، اگرچه از لحاظ کمی پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم، اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه کیفیت آموزشی، نیازمند اجرای کامل و دقیق سند تحول بنیادین و برنامهریزیهای بلندمدت هستیم. این امر میتواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش ایران باشد و دستاوردهای کیفی را نیز به همراه داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب در یک نگاه مقایسهای
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به بررسی دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفتوگوی این مسئول با خبرگزاری آنا در ادامه قابل مشاهده است.
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا به بررسی دستاوردهای آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب پرداخت. وی با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر در حوزه آموزش و پرورش پس از انقلاب، اظهار کرد: قبل از انقلاب، بسیاری از مناطق کشور، به ویژه روستاها، از پوشش تحصیلی محروم بودند و بخش عظیمی از جامعه حتی از سواد حداقلی نیز برخوردار نبودند. پس از انقلاب، با تأسیس نهضت سوادآموزی توسط حضرت امام خمینی (ره)، گام بزرگی در جهت رفع این خلأ برداشته شد و امروز ایران به عنوان یکی از کشورهای تراز اول در زمینه پوشش تحصیلی شناخته میشود.
عدالت آموزشی و چالشهای پیش رو؛ از پیشرفتهای کمی تا ضرورت تحول کیفی
محبی افزود: از لحاظ کمی، تعداد دانشآموزان، معلمان و مدارس به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این رشد عظیم، نیازمند هزینهها و تلاشهای فراوانی بوده که نشاندهنده توجه ویژه به عدالت آموزشی است. اما در کنار این پیشرفتهای کمی، چالشهای کیفی همچنان وجود دارد. تغییرات مکرر در نظام آموزشی پس از انقلاب، فرصت لازم برای تمرکز بر کیفیت را کاهش داده است.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با گسترش مأموریتها و افزایش حوزههای پژوهشی، به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده است
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه قبل و بعد از انقلاب، عنوان کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قبل از انقلاب بیشتر بر روی مسائل محدود و خاص متمرکز بود، اما پس از انقلاب، با گسترش مأموریتها و افزایش حوزههای پژوهشی، به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده است. امروز، پژوهشگاه در زمینههای مختلفی از جمله برنامهریزی درسی، ارزیابی آموزشی و توسعه منابع انسانی فعالیت میکند و نقش مهمی در تدوین سیاستهای کلان آموزشی ایفا میکند.
سند تحول بنیادین؛ نقشه راهی برای آینده
وی در ادامه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم اخیر در حوزه آموزش و پرورش، تدوین و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند که پس از ۱۲ سال تلاش و بررسیهای کارشناسی تهیه شده، نقشه راهی برای ارتقای کیفیت آموزشی ارائه میدهد. الگوی مدرسه تراز که در این سند طراحی شده، اخیراً در ۱۰ درصد مدارس کشور به اجرا درآمده و در صورت استقرار کامل در تمام مدارس طی سه سال آینده، میتوانیم شاهد جهشی جدی در کیفیت آموزش و پرورش باشیم.
محبی در پایان تأکید کرد: اگرچه از لحاظ کمی پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم، اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه کیفیت آموزشی، نیازمند اجرای کامل و دقیق سند تحول بنیادین و برنامهریزیهای بلندمدت هستیم. این امر میتواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش ایران باشد و دستاوردهای کیفی را نیز به همراه داشته باشد.
در نهایت، اگرچه پیشرفتهای کمی در حوزه آموزش و پرورش پس از انقلاب قابل تقدیر است، اما برای دستیابی به جایگاه مطلوب در حوزه کیفیت آموزشی، نیازمند عزمی ملی و اجرای دقیق سند تحول بنیادین هستیم. این سند نهتنها میتواند چالشهای کیفی را کاهش دهد، بلکه میتواند آموزش و پرورش ایران را به عنوان الگویی موفق در منطقه و جهان مطرح کند. آینده آموزش و پرورش ایران در گرو تحقق این اهداف و سرمایهگذاری هوشمندانه در منابع انسانی است.