اخبار استانی

راهیابی ۱۰۲ طرح فناورانه به داوری تخصصی جشنواره شیخ بهایی

اخبار استانی/اصفهان دبیر هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی ضمن بیان اینکه هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌ بهایی، فرصتی طلایی برای تعاملات فناورانه است، اعلام کرد: از بین ۴۸۱ طرح حائز شرایط برای حضور در جشنواره، ۱۰۲ طرح به مرحله داوری میدانی و تخصصی راه یافته‌اند.

سعید آجلی، دبیر هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و عضو هیئت‌علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، در خصوص برپایی این دوره از جشنواره شیخ بهایی، در گفت‌وگو با اخبار استانی، اظهار کرد: پایه‌گذار، برگزارکننده و میزبان جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است و از سال ۱۳۸۳ شمسی تاکنون این جشنواره معتبرترین جشنواره کشور در حوزه فن‌آفرینی و فناوری است و تاکنون نیز تاثیرات مثبتی در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان داشته است.

سپس او با یادآور شدن این نکته که امسال هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی برپا خواهد شد، افزود: در این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی ما دو بخش مسابقه‌ای اصلی خواهیم داشت. بخش نخست برای گروه‌هایی است که در ابتدای فعالیت علمی و حرفه‌ای خود به سر می‌برند و از سابقه چندانی برخوردار نیستند. در واقع، این افراد در حوزه‌های فن‌آفرینی و فناوری دارای ایده‌ هستند، اما به مرحله تجاری‌ نرسیده‌اند. ایده شرکت‌کنندگان بخش نخست یا نزدیک به محصول تولیدی است و یا در مرحله رسیدن به تجاری‌سازی قرار دارند. «طراحان کسب‌وکار» عنوانی است که برای این گروه‌ برگزیده‌ایم.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه با نظر به دومین بخش این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی توضیح داد: اما در بخش دوم که عنوان «فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری (نوپا و رشدیافته)» را بر خود دارد، مخاطبان ما شرکت‌هایی هستند که محصولات خود را با تکیه بر فن‌آفرینی و فناوری تولید کرده‌اند. این گروه در عرصه اقتصاد و در مقام فروشنده محصول حضور دارند.  

وی در ادامه توضیح بخش دوم یا «فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری (نوپا و رشدیافته)»، تأکید کرد: اگر مدت‌زمان حضور این گروه در بازار یا به‌عبارتی عرضه‌ آن‌ها در اقتصاد، کمتر از ۳ سال باشد، آن‌ها را در دسته‌ای موسوم به «نوپا» قرار می‌دهیم. اما افرادی که بیش از ۳ سال از فعالیتشان در حوزه عرضه در بازار می‌گذرد را در دسته‌ای دیگر و به‌نام «رشدیافته» تعریف کرده‌ایم. بدیهی است که رقابت میان دو دسته «نوپا» و «رشدیافته» آسان و منصفانه نیست. بنابراین، رقابت بین این دو دسته، مجزا از هم خواهد بود. گفتنی است که رقابت در بین شرکت‌کنندگان «رشدیافته» دشوارتر است.

آجلی با اشاره به این مطلب که در هر دسته سه برنده خواهیم داشت، بیان کرد: در هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی بخشی دیگر و با عنوان «جایزه فناوری صنعت‌ساز» داریم. دو بخش جانبی هم در این دوره از جشنواره فعال است. یکی از آن‌ها که نخستین دوره‌اش با همکاری شهرداری اصفهان و در دوره قبل برپا شد، «جایزه ویژه مدیریت شهری» نام دارد. در این بخش، شرکت‌کنندگان با تکیه و تاکید بر موضوعات مختلف شهری شرکت کرده‌اند و حوزه متنوعی است که نقش هوش مصنوعی در راهبری شهر، جمع‌آوری پساب و مدیریت مصرف آب فقط نمونه‌هایی از آن به حساب می‌آید.  

دبیر هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در ادامه این‌گونه توصیف کرد: در کنار دومین دوره «مدیریت شهری»، ما بخش فرعی دیگری داریم که با توجه به نیاز و ضرورت روز شهر اصفهان به موضوع آب اختصاص یافته است و «جایزه ویژۀ فناوری آب» عنوان آن به حساب می‌آید. این بخش فرعی برای اولین بار است که با همکاری شرکت آبفای استان اصفهان برپا می‌شود. در هر دو بخش فرعی نیز جوایزی اهدا خواهد شد.  

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تکاپوی آیین اختتامیه

آجلی در خصوص آمار شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی که به واپسین روزهای خود نزدیک می‌شود، گفت: در هجدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی ۴۸۱ شرکت فناور ثبت‌نام کرده‌اند. از میان شرکت‌کنندگان اولیه، ۳۹ ایده در شاخه فن‌آفرینی به مرحله نیمه‌نهایی رسیده‌اند. رقابت نیمه‌نهایی در بین «طراحان کسب‌وکار» نیز با حضور ۶۳ گروه تحقق خواهد یافت. در مجموع، ۱۰۲ طرح به سومین مرحله داوری، یعنی داوری میدانی و تخصصی راه یافته‌اند.

وی درباره زمان برپایی اختتامیه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی خاطرنشان کرد: این جشنواره در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و در محل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار خواهد شد و در پایان شاهد برپایی آیین اهدای جوایز در بعدازظهر ۲۷ اردیبهشت‌ماه، در مهمان‌سرای عباسی شهر اصفهان خواهیم بود.  

او اهمیت برپایی معتبرترین جشنواره فن‌آفرینی در ایران یا جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را این‌گونه تبیین کرد: هرساله در این جشنواره، گروهی شرکت‌کننده نوپا داریم. اگر ما بتوانیم بین سرمایه‌گذاران و این شرکت‌های نوپا ارتباط برقرار کنیم، قطعاً دستاورد مهمی است که اهمیت برگزاری جشنواره را نیز روشن می‌کند. همچنین حضور شرکت‌های صنعتی که بر فناوری مبتنی هستند یا درواقع گردهمایی آن‌ها رویداد مهمی است. حضور آنان در کنار هم غالباً پیامدهای مثبت فراوانی دارد. این افراد زبان و حال یکدیگر را به‌درستی درک می‌کنند. بنابراین، جشنواره فرصتی طلایی است تا با یکدیگر تعاملی سازنده و هدفمند داشته باشند.  

آجلی در خاتمه گفت‌وگو، حامیان برپایی این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را چنین عنوان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز صندوق پژوهش، یونیسف و شهرداری اصفهان در هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی ما را همراهی کرده‌اند.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا