عمومیکسب و کار استانها

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

دیوارها، سقف، کف و پنجره‌ها به عنوان پوسته‌ی خارجی ساختمان عمل می‌کنند و تحت این عنوان هستند که می‌توانند مسیری برای انتقال حرارت باشند. به عنوان مثال، در فصول سرد سال، حرارت درون ساختمان ممکن است ازطریق دیوارها به خارج منتقل شود و در فصل گرما نیز حرارت از محیط خارج به داخل ساختمان وارد شود. این انتقال حرارت می‌تواند تأثیر منفی بر آسایش حرارتی و همچنین مصرف انرژی ساختمان داشته باشد. از همین‌رو پیشنهاد می‌شود برای کیفیت رفاهی بیشتر از عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان غافل نشوید.

 به منظور جلوگیری از تبادل گرما و سرما بین فضاهای داخلی و خارجی ساختمان در فصول مختلف و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دیوارهای خارجی ساختمان بکار گیری از عایق کاری ساختمان ضروری است. مطابق با مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان کلیه ساختمان‌های ساخته شده ملزم به رعایت اصول بهینه‌سازی و همچنین کاهش مصرف انرژی ازجمله عایق کاری ساختمان هستند.

طبق تعاریف، عایق حرارتی عبارت است از مصالح و سازه‌های ساختمانی یا سیستم مرکبی که انتقال گرما یا سرما از محیطی به محیط دیگر را کاهش می‌دهند. مقاومت حرارتی عایق مورد استفاده باید مساوی و یا بیشتر از نیم باشد. عایق حرارتی که در ساختمان از آن استفاده می‌شود، ممکن است قابلیت‌های دیگری مانند تحمل بار و مانع از انتقال سروصدا نیز باشد، که در این صورت به اصطلاح به آن عایق صوتی حرارتی نیز گفته می‌شود.

جهت خرید و آگاهی از آخرین قیمت های محصولات عایق کاری و نیز دریافت مشاوره خدمات می توانید با شماره تماس 09121454305 در ارتباط باشید.

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

در این باره خوب است بدانید که مقاومت حرارتی به مقاومت یک مترمربع از دیوار به هر ضخامت درمقابل عبور گرما بر حسب وات از آن گفته می‌شود. با این حال درصورتی که اختلاف دمای دو طرف دیوار یک درجه سانتیگراد باشد، به آن مقاومت حرارتی می‌گویند. به‌طورکلی مقاومت حرارتی کمیتی است که قابلیت عایق بودن از نظر حرارتی یک یا چند لایه از مصالح ساختمانی مختلف را مشخص می‌کند و واحد آن مترمربع درجه کلوین بر وات است. برای مثال انواع مصالح موجود در تولیدی در کارخانه‌های ایران از ضریب انتقال حرارتی مختلف برخوردارهستند.

انواع روش‌های عایق کاری حرارتی ساختمان

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به ۴ روش مختلف قابل انجام است:

  1. عایق کاری حرارتی از داخل که با اضافه نمودن یک لایه عایق حرارتی در سمت داخل سازه‌ها صورت می‌گیرد.
  2. عایق کاری حرارتی از خارج که با اضافه نمودن یک لایه عایق حرارتی در سمت خارج سازه‌ها صورت می‌گیرد.
  3. عایق کاری حرارتی پیرامونی که در مجاورت و امتداد دیوار‌های پوسته‌ خارجی ساختمان با عرضی محدود در کف ساختمان بر روی خاک صورت می‌گیرد.
  4. عایق کاری همگن نوعی از این روش‌ها است که در آن مصالح ساختمانی مصرف‌ شده در پوسته خارجی یا همان (دیوار، ساختمان، کف) دارای مقاومت‌ حرارتی زیادی می‌باشند.

نحوه اجرایی عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

عایق کاری حرارتی از داخل: در این روش معمولاً از قطعاتی استفاده می‌شود که یک طرف آن یک گچ برگ کناف سقف و طرف دیگرش پلی استایرن است. این قطعات باهم روی شبکه چوبی و یا گالوانیزه کناف پیچ می‌شود و با چسب خمیری به دیوار متصل می‌گردد.

عایق کاری حرارت دیوار از خارج: در این نوع از روش اجرایی عایق کاری بهتر است از موادی استفاده شود که آب را به خود جذب نکنند. مانند پلی استایرن، اینگونه که قطعات پیش ساخته آن را با استفاده از چسب‌های خمیر مخصوص روی دیوار نصب می‌کنند. سپس اجرای نمای نهایی در این روش به دو طریق زیر انجام می‌گیرد:

درابتدا اینکه شبکه فلزی رابیتس ۱۳ ستون  یا توری مرغی روی عایق کار می‌گذارند و آن را با پیچ‌های مخصوص که جهت این کار تعبیه شده‌اند، به دیوار محکم کرده و ملات ماسه و سیمان را بر روی شبکه فلزی می‌ریزند. سپس شبکه‌های تشکیل شده از الیاف شیشه را با پیچ‌های معمولاً پلاستیکی از لایه‌های عایق عبور داده و به دیوار پیچ و محکم می‌کنند. درنتیجه این عملیات لایه‌های مختلف تشکیل شده از الیاف شیشه با هم درگیر و مختل می‌شوند تا رویه آن اثر مثبت‌تر و درنهایت مقاوم شود.

دیوار پیش ساخته صنعتی یا ساندویچ پانل: این نوع دیوار برای عایق کاری حرارتی به عنوان پوسته خارجی ساختمان عبارت است از قطعات بزرگ عایق حرارتی مثل پلی اورتان و یا پلی استایرن که در وسط آن دو لایه ورق آهن گالوانیزه، آلومینیوم، پانل سیمانی و یا پلاستیکی که با الیاف شیشه فایبرگلاس تقویت و هدایت شده با کلاف بندی جهت مقاومت در برابر نیروهای خارجی قرار گرفته است.

در این دیوار آب‌بندی قطعات با هم پوشانی گوشه قطعات صورت می‌گیرد که از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین طریق نفوذپذیری بخار آب به صفر می‌رسد. جهت عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان در ساختمان‌های صنعتی مانند سردخانه‌ها و دیگر موارد اینشکلی از این دیوار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 دیوار با بلوک‌های توخالی سفالی عایق دار در این نوع دیوار عایق حرارتی، معمولاً پلی استایرن بین دو قطعه بلوک سفالی دندان‌دار به صورت پیش ساخته قرار می‌گیرد. با گنجاندن لایه عایق حرارتی در ساختن دیوارهای پیش ساخته به صورت  تشبیه به ساندویچی و قرار گرفتن در میان دو لایه بتن می‌توان پوشش پیش ساخته را به عنوان سپر یکپارچه مقاوم و بادوام دربرابر باران و برف به همراه عایق کاری صوتی و آتش‌پادی مناسبی انتخاب و قرار داد.

مزایای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان

کاهش هزینه‌ها

استفاده از عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، درواقع برای محافظت از سطح خارجی ساختمان می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی کمک کند. این کاهش هزینه‌ها به عنوان یک نوع صرفه‌جویی جز مزایایخاص بشمار می‌رود. با عایق کردن سطح خارجی ساختمان، تلفات انرژی حاصل از حرارت یا سرما به داخل ساختمان کاهش می‌یابد و به همین دلیل، مصرف انرژی برای گرم‌کردن یا خنک کردن ساختمان به حداقل میزان خود می‌رسد. به‌طورکلی هزینه‌های پرداختی برای انرژی به‌طور قابل توجهی کاهش و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محافظت از ساختمان

استفاده از عایق حرارتی در سازه‌های ساختمانی مخصوصا به سطح خارجی ساختمان کمک می کند تا در برابر شرایط جوی سخت و ناگهانی مانند باران، آفتاب، وزش باد و برف و… مقاوم باشد و به بازدهی و عمر طولانی‌تر ساختمان کمک می‌کند. از همین‌رو یک روش پیشنهادی برای محافظت از ساختمان، همین فرآیند عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان است.

بهبود آسایش حرارتی

عایق حرارتی موجود در فضاهای خارجی ساختمان باعث بهبود آسایش حرارتی داخل ساختمان می‌شود. حال این آسایش حرارتی به چه معناست؟ درواقع با منع ورود حرارت و سرما در فصول مختلف سال به داخل ساختمان، دمای داخل ساختمان می‌تواند بهبود یابد و از کیفیت مطلبوبی برخوردار خواهد بود. درنتیجه نیازی به جابجایی گرما یا هوای داخلی نیست. همینطور به بهبود کیفیت هوا در داخل ساختمان منجر خواهد شد.

حفظ محیط زیست

استفاده از عایق حرارتی برای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان، به منظور کاهش مصرف انرژی، ازطرفی می‌تواند باعث کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شود. باتوجه به اینکه کاهش گازهای گلخانه‌ای از چالش‌های محیط زیستی است، استفاده از عایق حرارتی در این مورد می‌تواند به‌طور چشمگیری به حفظ محیط زیست کمک کند.

جمع بندی

عایق کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان جز آن دسته مواردی است که می‌تواند با استفاده از یک عایق حرارتی مناسب به عنوان لایه محافظ، باعث کاهش انتقال حرارت از طریق دیوارها، سقف، کف و پنجره‌ها و در مواردی مانع از انتقال صدا شود. درنتیجه این وضعیت، کاهش اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان را خواهیم داشت.

همچنین ویدیو برسی عایق کاری ساختمان در youtube

به عبارت دیگر در طراحی ساختمان‌ها و اعمال عایق حرارتی، تلاش می‌شود تا از انتقال حرارت ناخواسته بین پوسته خارجی جلوگیری شود. استفاده از مواد عایق مناسب ، انتقال حرارت از محیط گرم به سمت محیط سرد را کاهش می دهد و مزایایی مانند صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ آسایش حرارتی و افزایش راحتی ساکنین ساختمان و دیگر موارد که در بخش پیشین به آن اشاره شد را به ارمغان می‌آورد.

دکمه بازگشت به بالا