علت خرابی خنک کننده گیربکس جک s5

آیا می‌دانستید که یکی از مهمترین دلایلی که باعث کاهش کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک و در نهایت عدم کارکرد مناسب گیربکس می‌گردد افزایش بی‌رویه دمای روغن گیربکس است؟ این موضوع با مجهز شدن گیربکس به خنک کن روغن یا اویل کولر کنترل می‌گردد و از تخریب و فساد زودهنگام روغن گیربکس پیشگیری می‌کند. خنک کننده روغن گیربکس جک S5، یکی از قطعاتی است که توسط تن پارت وارد می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این قطعه بپردازیم.

مشخصات خنک کننده روغن گیربکس جک S5

این خنک کننده دارای چهار مجرا به شرح ذیل است که باعث خنک شدن روغن گیربکس اتوماتیک می‌شود:

  • مجرای ورود مایع خنک کننده: از این مجرا، مایع سرد سیستم خنک کننده موتور وارد اویل کولر می‌شود.
  • مجرای خروج مایع خنک کننده: مایع خنک کننده پس از دریافت دمای روغن گیربکس اتوماتیک، از این مجرا خارج می‌شود تا حرارت خود را از طریق سیستم خنک کننده موتور به هوای محیط منتقل نماید.
  • مجرای ورودی روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک از مجرای وسط وارد اویل کولر می‌شود.
  • مسیر خروج روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک پس از عبور از بین پره‌های مختلف اویل کولر، دمای خود را به پره‌های اویل کولر انتقال می‌دهد. از آنجایی که بخش بیرونی پره‌های اویل کولر نیز با مایع خنک کننده در تماس است، حرارت روغن گیربکس اتوماتیک را به مایع خنک کننده منتقل می‌کند و بنابراین روغن گیربکس اتوماتیک، خنک شده و از مجرای محیطی، خارج و به بخش‌های مختلف گیربکس اتوماتیک منتقل می‌گردد.

قیمت خنک کننده روغن گیربکس جک S5

تن پارت به عنوان یکی از برترین واردکنندگان ، فروش از جمله فروش خنک کننده روغن گیربکس جک اس ۵ با کد محصول ۱۷۲۶۱۰۱DT000 را با بهترین قیمت به شما تضمین می‌نماید. برای کسب مشاوره در زمینه خرید خنک کننده روغن گیربکس جک اس ۵ با کارشناسان تن پارت در تماس باشید.

پرسش و پاسخ

دلایل خرابی سیستم خنک کننده گیربکس یا اویل کولر چیست؟

خوردگی آلومینیوم در اثر ازدیاد خاصیت اسیدی مایع خنک کننده، سفت کردن پیچ خنک کن با گشتاور بیش از حد و گرفتگی مجاری به دلیل رسوب، از دلایل خرابی اویل کولر هستند.  جهت اطلاعات بیشتر از تعمیر گیربکس جک s5 تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علائم خرابی سیستم خنک کننده گیربکس یا اویل کولر چیست؟

آمپر دمای گیربکس و یا چراغ هشدار دهنده حرارت در پشت آمپر تعبیه گردیده است. علاوه بر آن در سرویس‌های دوره‌ای تعمیرکار می‌تواند با استفاده از دستگاه دیاگ از سلامت سیستم خنک کننده گیربکس مطلع شود.

بهترین دمای مناسب جهت فعالیت گیربکس چقدر است؟خیلی زیاد پیش می‌آید که با مجموعه ی بیمارستان خودرو تماس می‌گیرند و از کندی حرکت (شتاب اولیه) و لرزش خودرو در هنگام شروع حرکت و نیز تقه زدن گیربکس در حالت دنده عقب شکایت می‌کنند.

بعضی از مشتری ها هم این مشکل را عنوان می‌کنند که گاها چراغ اخطار گیربکس روی صفحه کیلومتر روشن می‌شود، ماشین هیچ حرکتی به جلو و عقب نداشته و اصلا موتور گاز نمی‌خورد.

در این مقاله قرار هست به چند تا از ضعف های گیربکس دوال کلاچ یا DCT جک S5 و بعضی از مدل های دیگر مثل گیربکس خودروی تیگو 7 (Tiggo 7) و ام وی ام ایکس 55 (MVM X55) اشاره کنیم. پس پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ساده ترین دلیل و یکی از عوامل عمده که باعث به وجود آمدن ایرادات بالا در گیربکس اتوماتیک جک S5 می‌شود، خرابی در سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک است.

به دلیل ضعف در متریال تولیدی قطعه و نیز عدم تعویض به موقع و دیر هنگام مایع خنک کننده موتور، امکان دارد قطعه خنک کننده که دارای ورودی های مختلف روغن گیربکس و آب رادیاتور است در اثر پوسیدگی موجب نشت آب رادیاتور به داخل گیربکس اتوماتیک شود.

اهمیت تعویض به موقع ضدیخ و قطعه خنک کننده

بنا بر نظر کارشناسان، توصیه می‌شود که در هر 40 هزار کیلومتر کارکرد خودروی جک، محلول ضدیخ تعویض گردد. از ریختن آب شرب داخل رادیاتور جداً خودداری نمایید و از مایع خنک کننده مخصوص رادیاتور استفاده کنید، همچنین در نهایت پیشنهاد ما تعویض قطعه ی خنک کننده خودرو جک اس ۵ در کیلومتر های ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است تا با این مشکلات مواجه نشوید.

مشکل مشترک و رایج جک اس 5، ام وی ام ایکس 55 و تیگو 7

گیربکس این ماشینها DCT دابل یا دوبل کلاچ هست. این نوع گیربکس از کلاچهای‌ خشک ساخته شده است، مانند گیربکسهای اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. برای مثال خودروهای واراداتی آلفا جولیتا و فولکس پاسات از جمله اتومبیلهایی هستند که به این گیربکس مجهز شده‌اند.

هنگامی که شما دنده را روی D  قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفتید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند.

نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت هست که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

 نکته حایز اهمیت رانندگی با خودروهای دارای گیربکس DCT چیست (اشکال فنی گیربکس خودوروهای دی سی تی چینی)؟   

وقتی میخواهید با این خودروها (اعم از خودروهای چینی و …) در ترافیک رانندگی کنید، زمانی که پای شما روی ترمز هست، نیازی نیست دست دنده حتما روی N هم قرار بگیرد. یعنی موقعی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

مواقعی که داخل ترافیک قرار دارید، راه جلوی شما باز می‌شود و قرار هست مدام یک متر به یک متر و فواصل کم، توقف کنید:

  • اصلا با خودرو از طریق نیم کلاچ کردن حرکت نکنید.
  • صبر می‌کنید به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود. پا را از روی ترمز برداشته، گاز بدهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است.

 پیامد و نشانه‌های انجام نیم کلاچ برای گیربکس DCT  به هنگام رانندگی در ترافیک چیست؟ 

 

بهترین دما برای فعالیت جعبه دنده‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک حدوداً ۸۰ درجه است و در این دما عملکرد گیربکس در بهترین حالت است.

مشخصات خنک کننده روغن گیربکس جک S5 چیست؟

خنک کننده روغن گیربکس جک اس ۵ ارائه شده توسط تن پارت، به صورت مستقیم و از تولیدکننده اصلی در چین وارد کشور شده است. پس در رابطه با مشخصات خنک کننده روغن گیربکس جک اس ۵ باید گفت که ساخته شده از بهترین مواد و با کیفیت بالا می‌باشد.

نحوه تعویض خنک کننده روغن گیربکس جک S5 چگونه است؟

تن پارت پیشنهاد می‌دهد انجام این کار را به متخصص باسابقه در این زمینه بسپارید تا به این قطعه آسیبی وارد نشود. اما برای آشنایی بیشتر با نحوه تعویض خنک کننده روغن گیربکس جک اس ۵، می‌توانید به کانال آپارات تن پارت مراجعه کرده و فیلم‌های آموزشی مرتبط را مشاهده نمایید.

هر چه که مسافت بیشتری را با خودروی جک اس ۵ خود می‌پیمایید، گیربکس و اجزای آن ممکن است فرسوده و در نهایت خراب شوند. صدای تقه، لرزش خودرو، کم شدن قدرت ماشین و بلند شدن بوی سوختگی روغن، می‌توانند از جمله علائمی باشند که نشان می‌دهند گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است و باید هر چه زودتر به آن رسیدگی نمایید. اما آیا امکان تعمیر گیربکس خودرو وجود دارد و یا باید آن را کلاً تعویض کرد؟ بسته به علت خرابی گیربکس، راه‌های مختلفی برای تعمیر و بازگرداندن آن به مدار وجود دارد. اما باید بدانید که این قطعه نه تنها خودش دارای قیمت بالایی است بلکه تعمیرش نیز هزینۀ زیادی می‌طلبد. به همین خاطر باید تا جایی که در اختیار شما است، نسبت به مراقبت و نگهداری گیربکس اقدام نمایید تا زمان فرسوده شدن آن را هر چه که می‌توانید به تاخیر بیاندازید.

انواع گیربکس جک S5

در اواخر سال ۹۳ بود که شاسی بلند جک S5 مجهز به گیربکس دستی، توسط کرمان موتور وارد بازار ایران شد و به دلیل شباهت ظاهری با هیوندای توسان، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. در حدود دو سال بعد، مدل اتوماتیک این خودرو نیز به بازار ایران راه یافت. گیربکس خودروی جک اس فایو، در دو مدل زیر به بازار عرضه شد:

  • گیربکس دستی جک s5
  • گیربکس اتوماتیک جک s5

در بخش فنی پیشرانه، هر دو مدل دستی و اتومات از یک ساختار یکسان تشکیل شده‌اند. برای هماهنگی بهتر با گیربکس شش سرعته دو کلاچۀ این خودرو، میزان گشتاور از ۲۳۵ نیوتون‌متر به ۲۶۵ نیوتون‌متر افزایش پیدا کرده است. وزن خودرو نیز از ۱۵۰۵ کیلوگرم به ۱۵۴۵ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است که البته تمامی این افزایش وزن به دلیل بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک نیست.

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است. تعویض دنده در نسخه اتوماتیک جک اس ۵، بسیار نرم و روان است اما به دلیل سفارشی‌سازی گیربکس جهت امکانات اکو و کاهش مصرف سوخت، سنگین کردن دنده در سربالایی‌ها با مقداری تأخیر صورت می‌پذیرد. با این حال قدرت موتور در حد قابل قبولی است و حتی روشن گذاشتن کولر در سربالایی باعث افت کشش موتور نمی‌شود.

دکمه بازگشت به بالا