عمومیکسب و کار استانها

فاکتورهای مهم برای خرید پهپاد

دوست من سلام من میثم رفیعی هستم. در این مقاله قصد دارم در رابطه با فاکتورهای خرید مناسب با شما صحبت کنم.

در پایان این مطلب متوجه خواهید شد که برای باید چه فاکتورهایی را در انتخاب پهپاد مدنظر قرار بدهید و از کدام پهپادهای موجود در بازار می توانید برای نقشه برداری استفاده کنید و کدام پهپاد برای شرایط شما مناسب تر است.

پس با من همراه باشید تا به طور جامع فاکتورهای خرید پهپاد نقشه برداری مناسب را به شما توضیح بدهم.

آنچه در این مطلب می خوانید

فاکتورهای خرید پهپاد نقشه برداری

میتوانید ویدئو را مشاهده کنید، فایل صوتی را بشنوید یا متن را بخوانید:

7 فاکتوری که برای خرید پهپاد نقشه برداری(فتوگرامتری) مهم است:

  1. امنیت پرواز
  2. رابط کاربری
  3. دوربین پهپاد
  4. GPS پهپاد
  5. سیستم ارسال تصویر
  6. سنسورهای برخورد با مانع
  7. قیمت

در ادامه به بررسی هر یک از این فاکتورها میپردازیم:

امنیت پرواز

اولین و مهمترین آیتم در انتخاب پهپاد نقشه برداری بحث امنیت پرواز یک پهپاد است. اینکه پهپاد چقدر پایدار باشد در حین پرواز برای شما دردسری ایجاد نکند.

بحث امنیت پرواز و امنیت پهپاد نقشه برداری مهمترین فاکتوری است که در زمان خرید مویک مینی ۳ پرو یک پهپاد باید به آن توجه داشته باشید.

دقت کنید پهپاد وسیله­ای نیست که روی زمین داشته باشید و به هر دلیلی اگر خراب شد نگرانی نداشته باشید تعمیرکار بیاورید و آن را تعمیر کند. شما چند ده میلیون یا چند صد میلیون هزینه می کنید و پهپادی تهیه می کنید و اون را در بالای سر یک منطقه شهری یا غیرشهری به پرواز در می آوردید.

اگر خدای ناکرده این پهپاد به هر دلیل سقوط کند ساده ­ترین اتفاقی که می‌افتد این است خود پهپاد آسیب ببیند و هزینه‌ای را برای شما ایجاد کند. در اتفاق بدتر ممکن است این پهپاد به شخصی برخورد کند.

رابط کاربری

آیتم بعدی پهپاد نقشه برداری رابط کاربری آن است.

در پروژه های نقشه برداری ممکن است در مکان­های خارج از شهر کار ­کنید، در کوه و بیابان باشید و در مناطقی از پهپاد استفاده کنید که دسترسی به هیچ وسیله نقلیه نیست و یا محدودیت­های وزنی، ابعادی داشته باشد که به این خاطر از هر پرنده­ای نمی ­توانید استفاده کنید.

پهپادی را باید استفاده کنید که تقریبا کوچک و جمع و جور باشد، سبک باشد تا راحت بتوانید آن را حمل و نقل کنید و علاوه بر این­ها اپلیکیشن و یا نرم ­افزار طراحی پرواز یوزر فرند یا کاربر پسندی داشته باشد که خیلی راحت بتونید پهپاد را در عرض چند دقیقه آماده پرواز کنید با استفاده از پروازتان را انجام بدید.

دوربین

آیتم بعدی دوربینی است که بر روی پهپاد نصب میشود. شما از هر دوربین نمی­توانید برای تولید نقشه استفاده کنید.

حداقل رزولوشن دوربین باید ۲۰ مگاپیکسل باشد و آیتم­های بعدی پیکسل سایز یا سنسور سایز دوربین است که در مباحث تخصصی باید در مورد آنها صحبت کنیم.

پس برای تهیه یک پهپاد جهت تصویربرداری هوایی با هدف تولید نقشه حداقل دوربینی که باید بر روی پرنده شما نصب باشد ۲۰ مگاپیکسل است.

پهپاد هایی که دوربین­های کمتر از ۲۰ مگاپیکسل شما را به دردسر خواهند انداخت. با استفاده از این پهپادها می­توانید مناطق کوچک در ابعاد چند هکتار تصویربرداری کنید و نقشه تهیه کنید ولی برای کارهای بزرگ یک تیم نقشه ­بردار یا برای شرکت نقشه­برداری به هیچ عنوان مناسب نیست.

پیشنهاد میکنم برای تنظیمات دوربین پهپاد به مقاله ی مراجعه کنید.

GPS

آیتم بعدی GPS ای است که بر روی پهپاد نصب است.

برخی از پرنده­ها GPS معمولی دارند مثل GPS دستی و برخی از پرنده­ها GPS دقیق­تری دارند.

که به صورت PPK و RTK می‌تواند برای شما مختصات مراکز تصویر را تعیین کند.

 

هدف از استفاده GPS بر روی پهپاد به دو دلیل است:

  1. مسیریابی پهپاد در مسیری که برای آن در نرم افزار پرواز اتوماتیک تعیین می کنیم
  2. تعیین و ثبت مختصات مراکز تصویر در لحظه شات دوربین پهپاد

در پهپادهای معمولی که از GPS معمولی استفاده می­کنند مختصات مرکز‌ تصویر میتواند با تلرانس 3-4 متر و در ارتفاع تا ۱۰ متر به دست بیاد.

در پهپادهایی که از GPSهای فرکانس­دار استفاده می­کنند دقت در حد سانتی متر می رسد و قیمت مویک ایر ۳  آنها بالاتر از پهپادهای با GPS معمولی است.

سیستم ارسال تصویر

سیستم ارسال تصویر یعنی در حین پرواز پهپاد تصویر را به صورت زنده بر روی گوشی یا تبلت خودتون بتوانید ببینید.

البته این مورد برای بحث ضرورت ندارد اما اگر این امکان بر روی پهپاد وجود داشته باشد طبیعتاً میتواند یک آپشن مناسب باشد و در بعضی مواقع برخی امور را برای شما راحت­تر کند.

برای مثال تنظیم پارامترهای مربوط به تصویربرداری راحت­تر میشود و از طرفی دیدن تصویر دوربین پهپاد به صورت زنده از استرس شما کم می کند.

سنسورهای برخورد با مانع

آیتم بعدی سنسورهای برخورد با مانع در پهپادهای مولتی روتور است.

کمپانیDjiکه یکی از معروف­ترین کمپانی­های تولید کننده مولتی روتورهاست سنسورهای برخورد با مانع را در چهار، پنج یا شش جهت پهپاد قرار دادند که اگر قرار باشد به مانعی نزدیک بشود و به مانعی مثل دیوار، درخت و یا کوه برخورد کند پهپاد از حرکت متوقف میشود.

از آن جهت که ما در ارتفاعات بالا برای مثال در ارتفاع ۱۰۰ متر یا بالاتر پرواز می­کنیم و در آن ارتفاع معمولاً موانعی نداریم شاید سنسورهای برخورد با مانع برای ما آیتم تأثیرگذاری نباشد اما به عنوان یک آپشن میتواند بر روی پهپاد شما وجود داشته باشد.

قیمت

آیتم آخر در خرید پهپاد نقشه برداری قیمت است. که منطقا باید با درآمد شما همخوانی داشته باشد.

اگر شما در سال یک کار ۲۰۰ هکتاری انجام می­دهید نباید بروید یک پهپاد 300-700 میلیون تومانی خریداری کنید و یا اگر در طول سال چند هزار هکتار تصویربرداری می­کنید نباید بیایید یک پرنده 100 میلیون تومانی بخرید.

در انتهای این مطلب در مورد قیمت پهپاد نقشه برداری بیشتر خواهم گفت و به قیمت پهپادهای منتخب اشاره میکنم.

فاکتورهایی که باید در خرید پهپاد نقشه برداری در نظر بگیرید را باهم مرور کردیم اگر اینها را مد نظر قرار بدید به هیچ عنوان گمراه نمیشید و به راحتی می­تونید تحلیل‌های خودتون را برای خرید پهپاد نقشه برداری انجام بدید.

در قسمت بعدی انواع پهپاد را معرفی میکنیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی میکنیم.

انواع پهپاد

تا امروز که من دارم این مطلب را مینویسم در حوزه پهپاد سه دسته پهپاد تولید شده.

بریم ببینیم که هر کدام از این پهپادها چه ویژگی­ها، مزایا و محدودیت­هایی برای ما دارند.

میتوانید ویدئو زیر را برای این بخش ببینید یا متن را بخوانید توضیحات متن کاملتر است:

پهپاد مولتی روتور

شاید مولتی روتورها را زیاد دیده باشید اما من به صورت ریشه ­ای­تر آنها را بررسی می‌کنم.

مولتی به معنی چند و روتور به همان موتورهای مولتی روتورها گفته میشود.

پس مولتی روتور یعنی پهپادهایی که به وسیله چند روتور از روی زمین بلند می­شوند و پرواز را برای ما انجام می­دهند و بر می­گردند.

بر اساس تعداد موتور هم نام گذاری می شوند. کوادکوپترها یعنی چهار ملخه یا چهار موتور، هگزا کوپتر شش ملخه شش موتور، اکتا کوپتر هشت ملخه یا هشت موتور هستند که هر کدام از این ها قابلیت­های خاصی دارند.

به لطفا اپلیکیشن های پرواز اتوماتیک 5-6 سال است که معمولاً کار کردن با پهپاد مولتی روتور بسیار راحت است و با یک آموزش ساده می­توانید از این پهپادها چه برای پرواز دستی و چه پرواز اتوماتیک با هدف تولید نقشه استفاده کنید.

به خاطر سر و صدا و لرزش کمتر و پایدارتر بودن از پهپادهای الکتریکی برای استفاده می‌کنیم و پهپادهای مولتی روتور به دلیل اینکه از چند روتور استفاده می‌کنند طبیعتاً مصرف باتری بالایی دارند.

از طرفی از آن جا که هر پهپاد وزن مشخصی را میتواند حمل کند از نظر تعداد و حجم باتری محدودیت وجود دارد و ما نمی­تونیم از تعداد باتری‌های زیاد یا از باتری­های با آمپر ساعت بالا استفاده کنیم.

مولتی روتورهایی که ما به آنها دسترسی داریم و برای نقشه برداری استفاده می کنیم  ۱۵ الی ۱۶ دقیقه به ما تایم پرواز میدهند.

بعد از اینکه این تایم تموم شد میتوانید پهپاد را بنشونید باتری را عوض کنید و پرواز بعدی را انجام بدهید. به این ترتیب شما می‌توانید یک منطقه بزرگی را با تعداد پروازهای زیاد و  مشخص تصویربرداری کنید و به اتمام برسانید.

مولتی روتورها به صورت عمودی از روی زمین بلند می­شوند به ارتفاع لازم می­رسند و (این نکاتی که خدمتتان می‌گویم برای تصویربرداری اتوماتیک است) و از آنجا وارد منطقه­ای که از قبل برایشان تعریف کردیم می‌شوند، تصویربرداری را انجام می‌دهند و دوباره می ­آیند دقیقاً به صورت کاملا اتوماتیک همان جایی که بلند شدند بر روی زمین می­نشینند.

پس مولتی روتورها را اینطور جمع بندی می کنیم که رابط کاربری خیلی ساده ­ای دارد و با آموزش ساده می­توانید از این پرنده ­ها استفاده کنید، سنسورهای برخورد با مانع دارند و هدایت آنها به صورت دستی هم بسیار ساده هست. اما محدودیتی که دارند این است که معمولاً مدت زمان پروازشان پایین است.

پهپاد بال ثابت (fixed wings)

بریم سراغ دسته دوم پهپادها ببینیم که پهپادهای بال ثابت یا Fixed wings چه ویژگی­هایی دارند. پهپادهای بال ثابت از نظر شکل ظاهری شبیه هواپیماهای واقعی هستند اما در یک سایز بسیار کوچکتر برای مثال طول بالشان در حدود یک و نیم الی دو متر به طور معمول استفاده میشه.

توی این پرنده­ها معمولاً از یک موتور استفاده میشه و به دلیل اینکه ما یک موتور داریم و پرنده بال ثابت با استفاده از بال­هاش می­تونه در آسمان در اصطلاح گلاید کنه و همیشه احتیاج ندارد به این که موتورش با ۱۰۰ درصد فشارش کار کنه مصرف باتری­ش پایین میاد و تایم پروازی بیشتری به ما می‌دهد. ما در پرونده‌های بال ثابت بیشتر از ۴۵ دقیقه و بیشتر از یک ساعت تایم پرواز داریم میگیریم.

در پهپادمولتی روتور پرنده به این دلیل که چند روتور داره و این روتورها باید از ابتدا تا انتها با حداکثر فشار کار کنند طبیعتا مصرف باتری بالا میره.

اما در پرنده­های بال ثابت ما تنها یک موتور داریم و این موتور زمانی که پهپاد پشت به باد داره حرکت میکنه با کمترین میزان تراکم تراتل و با کمترین میزان فشار کار میکنه و پهپاد در اصطلاح گلاید میکنه و رو به جلو حرکت می­کند و در بعضی مواقع حتی موتور خاموش میشه و هر زمانی که احتیاج باشه موتور روشن میشه و یا فشارش رو اون حجم موتور رو میتونه تنظیم کنه.

مزیتی که پهپادهای بال ثابت دارند این هست که تایم پروازی بیشتری دارند و در این تایم پروازی بیشتر محدوده بیشتری را می­توانند برای ما تصویربرداری کنند.

در پهپادهای مولتی روتول شما در یک پرواز ۱۵ دقیقه چیزی بین ۱۵ تا ۳۰ الی ۴۰ هکتار می­تونستید تصویربرداری کنید بسته به ارتفاع منطقه و بسته به ارتفاع پرواز اما در پهپادهای بال ثابت با توجه به اینکه شما یک ساعت می­توانید پرواز کنید و علاوه بر آن سرعت پهپادهای بال ثابت کمی بیشتر از مولتی روتورهاست شما می­توانید در یک ساعت پرواز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار را به راحتی تصویربرداری کنید.

علاوه بر این معمولاً در پهپادهای بال ثابت از دوربین­های قوی­تر هم میشه استفاده کرد و نکته‌ای که وجود داره پهپادهای بال ثابتی که امروزه برای امور نقشه­برداری استفاده میشه پهپادهای دست پرتاب هستند.

پهپاد دست پرتاب پرنده­ای هست که زیر آن چرخ وجود نداره که مثل هواپیماهای واقعی بر روی یک باند حرکت کنند به سرعت حداکثری برسند و تیکاف کنند نه به این شکل نیست به این خاطر که ما در مناطقی که نقشه ­برداری می­کنیم معمولاً باندی برای ما وجود نداره این مناطق می­تونه یک منطقه کوهستانی باشه، بیابانی باشه و یا یک منطقه شهری باشه.

به هر ترتیب باند به این معنا که یک باند آسفالته باشه و پرنده با چرخ­هاش بتونه پرواز کنه وجود نداره. به همین خاطر ما از پهپادهای دست پرتاب استفاده می‌کنیم.

پهپادهای دست پرتاب دقیقا مثل موشک­هایی هستند که ما در دوران کودکی استفاده می‌کردیم روی دست قرار می‌گیرند با یک شوک موتورشان روشن میشه به حداکثر فشار میرسه و شما زمانی که این پرنده را پرتاب کنید پرنده تیکاف میکنه با یک شیب ملایم وارد مسیر پروازی میشه که شما از قبل برای آن طراحی کردید و زمانی که تصویربرداری تموم میشه عملیات به اتمام میرسه میاد و با یک شیب ملایم روی زمین سر میخوره و می­نشینه. ویدئوهای زیر را ببینید.

معمولاً در پهپادهای بال ثابت زیر پرنده را با یک جنس الیاف کربن یا فایبرگلاس کاور می­کنند که در حین اینکه پرنده میاد روی زمین سر میخوره آسیب نبینه. نگران نباشید تو این پهپادها آسیبی به دوربین و مابقی قسمت­ها نمیرسه البته اگر نکات ایمنی را رعایت کرده باشید و پرنده به صورت اصولی نشسته باشد.

مزایای این پهپاد رو تا حدودی در موردش صحبت کردیم که تایم پروازی بالایی داره و در یک پرواز میتونه منطقه وسیعی را برای ما تصویربرداری کنه اما موانع یا محدودیت­هایی که این پهپاد داره این هست که برای تیک آف و لندینگ به یک فضای باز و آزاد احتیاج داره در حین طراحی پرواز شما کمی هوشمندانه ­تر باید طراحی را انجام بدید که پرنده موقع تیکاف به ساختمان تیره برق یا درخت برخورد نکنه و همینطور برای موقع لندینگ زمانی که پرنده میاد مینشینه به مانع برخورد نکنه و آسیب نبینه.

 

پهپاد تلفیقی (VTOL)

دسته سوم پهپادها چی هست؟ دسته سوم محدودیت‌های دو مدل قبلی رو نداره و از تلفیق این دو پهپاد به وجود آمده. پهپادی که شکل ظاهری اون شبیه هواپیماست شبیه یک پرنده بال ثابت اما روی هر بال یک میله گذاشتند و روی هر میله دو موتور یعنی یک کوادکوپتر. یک پهپادی داریم که چهار موتور بالاش هست و یک موتور هم رو پشت پرنده است.

قابلیت این پهپاد اینه که به جای اینکه مثل یک پرنده بال ثابت بخواد تیکاف و لندینگ کنه و در خطر برخورد با مانع یا چیزی باشه مثل یک مولتی روتور عمود از روی زمین بلند میشه به ارتفاع لازم میرسه و از اونجا چهار موتور به مرور خاموش میشه و موتور پشت پرنده یا موتور کروز روشن میشه و پهپاد رو به جلو حرکت میکنه.

با استفاده از این تکنولوژی­ها که ما می‌توانیم به وسیله چهار موتور پرنده را از روی زمین بلند کنیم طبیعتاً می­توانیم وزن بیشتری را به پرنده اعمال کنیم به همین خاطر شما میتونید از دوربین­های قوی­تر دوربین‌های ۴۲ مگاپیکسل یا دوربین‌های 36 مگاپیکسل سونی و یا برندهای دیگه میتونید استفاده کنید.

علاوه بر این باتری بیشتری می­تونید روی پرنده قرار بدید پهپادهای دوزیست یا ویتول در برندهای معروف و مناسب حداقل ۲ ساعت تایم پرواز دارند ۱۱۰الی ۱۲۰ دقیقه به ما تایم‌پرواز مفید می‌دهند.

در یک پرواز 2 ساعته شما منطقه‌ای نزدیک به هزار هکتار را برای یک نقشه 0.002 می توانید تصویربرداری کنید و این یک انقلابی است که در بحث دیتا کالکشن یا همان نقشه­برداری و جمع­آوری دیتا به وجود آمده که شما در یک پرواز دو ساعته منطقه‌ای نزدیک به هزار هکتار و حتی در بعضی مواقع بیشتر را می­تونید تصویربرداری کنید.

برای بررسی بیشتر پهپادهای بال ثابت این مطلب پهپاد بال ثابت نقشه برداری را مطالعه کنید.

کدام نوع پهپاد مناسب شماست؟

خوب حالا ببنیم برای خرید پهپاد نقشه برداری باید بسراغ کدام گزینه بروید:

اگر در ابتدای راه هستید و تا به حال با پهپاد نقشه برداری نکرده اید، حتما یک مولتی روتور تهیه کنید. زمانی به سراغ خرید یک پرنده بال ثابت بروید که مدت ها با پرنده های مولتی روتور کار کرده اید و حالا به دلیل حجم بالای پروژه های نقشه برداری خود، قصد دارید یک پرنده بال ثابت تهیه کنید.

لیست قیمت پهپاد نقشه برداری

خوب بریم سراغ سوال اصلی: من چقدر باید برای خرید پهپاد نقشه برداری مناسب هزینه کنم یا قیمت پهپاد نقشه برداری مناسب چقدر هست؟

لیست قیمت پهپاد نقشه برداری مولتی روتور

تعداد پهپاد مولتی روتورهایی که می­توانیم از آنها در کشورمان برای نقشه برداری هوایی استفاده کنیم زیاد نیست. دو یا سه مدل مولتی روتور وجود دارد که تمامی فاکتورهایی لازم برای تصویربرداری هوایی رو دارند.

کمپانیdjiکه یک کمپانی چینی هست شما می­تونید وارد وب سایتش بشید و انواع و اقسام پهپادهایی که این کمپانی داره تولید میکنه را ببینید.

دو پهپاد که از نظر رزولوشن تصویربرداری مناسب نقشه برداری هوایی هستند پرنده سری فانتوم 4 پرو و پرنده مویک 2 پرو. پرنده فانتوم 4 پرو در ورژن­های مختلفی تولید شد: فانتوم 4 پرو، فانتوم 4 پرو +، فانتوم 4 آپسیدان، فانتوم 4 پرو ورژن2. اما پرنده مویک 2 پرو تنها یک نسخه داره و همون مویک 2 پرو هست که در برخی از پک­های این پرنده دو باتری اضافه هم بر روی اون پک اضافه میشه و به عنوان مویک 2 پرو کمبو یعنی پک کمبو به شما ارائه میشه.

این دو پرنده جزء بهترین پهپادهایی هستند که شما برای شروع نقشه برداری میتونید استفاده کنید و حتی چندین سال می­توانید خدمات نقشه­برداری هوایی خودتون رو با این پرنده‌ها انجام بدید. اکثر فاکتورهایی که خدمتتون عرض کردم رو دارند یعنی امنیت پروازشون فوق العاده است رابط کاربری­شون فوق العاده است دوربین­شون حداقل نیاز ما رو برطرف میکنه سیستم ارسال تصویر دارند سنسورهای برخورد با مانع دارند.

اما به صورت پیشفرض این پهپادها از GPS هایrtk,ppkبرخودار نیستند که شما می‌توانید با یک تغییر کوچیک یک GPS  ppkدقیق بر روی این پهپاد­ها نصب کنید و مختصات مراکز تصویری که در حین عکسبرداری اخذ میشه را با دقت بالا به دست بیارید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتونید مطلب رو مطالعه کنید.

قیمت­پهپاد نقشه برداری فانتوم پرو 4 و مویک 2 پرو حدود 1600 دلار است.

بررسی جزئی تر و تفاوت بین دو پرنده فانتوم 4 پرو و مویک 2 پرو را میتوانید در مطلب مطالعه کنید

شاید بپرسید که آیا با پهپاد اینسپایر 2 نیز می توان نقشه برداری کرد؟

در پاسخ می توانم خدمتتان عرض کنم که بله، پهپاد اینسپایر 2 نیز پرنده با قابلیتی است که می توانیم برای نقشه برداری هوایی استفاده کنیم. از مزایای این پهپاد می توانیم به دوربین قوی برند سونی با پیکسل پیچ 4 میکرون اشاره کنیم. علاوه بر آن برخورداری از لنز X5 آن را به یک دوربین حرفه ای جهت تصویربرداری هوایی تبدیل کرده است.

این پرنده در ابتدا جهت اهداف فیلمبرداری هوایی و تولید فیلم های سینمایی ساخته شد، اما برخی نقشه برداران به دلیل کیفیت تصاویر این پرنده، از آن در پروژه های نقشه برداری خود استفاده می کنند.

این مطلب را از آن جهت خدمتتان عرض کردم که کاربرد اصلی پهپاد Inspire 2 برای فیلمبرداری هوایی و تولید فیلم های سینمایی است و ابزارهای مناسبی را برای این مورد دارد. برای مثال این پهپاد از 2 ریموت کنترلر بهره می برد. یکی برای کنترل پهپاد و دیگری برای کنترل دوربین آن و تنظیم زوایای فیلمبرداری و عکسبرداری.

به همین خاطر ابزار اصلی نقشه برداری نیست و به طبع قیمت بالاتری نسبت به پهپادهای فانتوم و مویک دارد. در لیست قیمت خرید پهپاد نقشه برداری در سایتdji، قیمت این پرنده در حدود سه برابر قیمت فانتوم برآورد می شود. البته این نکته رو هم مدنظر داشته باشید که این پهپاد برای پرواز، از دو باطری به طور همزمان استفاده می کند. و علاوه بر این قیمت باطری های این پهپاد نیز کمی گران تر از باطری فانتوم 4 پرو و یا باطری مویک 2 پرو هست.

لیست قیمت پهپاد نقشه برداری دوزیست یا ویتول (VTOL)

مدل­هایی که ما امروزه داریم با آنها کار می‌کنیم و مناسب هستند معمولاً تولیدات خارج هستند و هنوز دوستان ما، عزیزان دل ما در داخل کشور در این بحث به خودکفایی کامل و جامعی نرسیدند و پهپادهایی که تا امروز (انتهای سال 98) در حوزه بال ثابت و ویتول ساخته شده هنوز کیفیت لازم را ندارند.

پرنده سوئیفت ویتول ( Swift VTOL) در دسته پرنده های ویتول قرار می گیرد و یکی از مناسبت ترین گزینه ها جهت نقشه برداری هوایی برای مناطق بزرگ است. ویژگی های این پرنده عبارتند از:

  • طول بال: 2 متر و 60 سانت
  • مدت زمان پرواز: 2 ساعت و نیم
  • دوربین: سونی آلفا 7 با رزولوشن 42 مگاپیکسل
  • برخورداری از لنز 35 میلیمتر زایس
  • دارای GPS PPK دو فرکانس به همراه بیس زمینی (عدم نیاز به نقطه کنترل در نقشه 1:2000)
  • حداکثر ارتفاع پرواز: 1500 متر از سطح منطقه
  • سرعت کروز: 18 متر برثانیه
  • شعاع عملیاتی: 30 کیلومتر
  • برخورداری از نرم افزار پیشرفته UAV S GCS با رابط کاربری آسان
  • قابلیت تبعیت از مدل رقومی منطقه

قیمت پهپاد نقشه برداری سوئیفت ویتول بین 21 تا 22 هزار دلار است و ساخت کشور چین است.

لیست قیمت پهپاد نقشه برداری بال ثابت

در این حوزه پرنده های زیادی تولید شده است اما اکثر آنها قابل اطمینان نبوده و نمی توان از آنها در پروژه هایی با حساسیت بالا نظیر پروژه های شهری استفاده کرد.

یکی از پرنده های بال ثابتی که امروزه در دنیا مطرح است، پهپاد بال ثابت ebee plus است که محصول کمپانیSenseflyسوئیس است. این پرنده با برخورداری از یک دوربین چرخشی، می تواند تصاویری با زاویه مایل اخذ کند.

نکته ای که در این پرنده وجود دارد، بحث نشست و برخاست آن است. از آنجایی که این پرنده در هنگام لندینگ، با شکم بر روی زمین سر می خورد، در پروژه های متعدد می تواند اصطهلاک پرنده را بالا ببرد. همین امر باعث می شود که هزینه های شما جهت استفاده از این پرنده به نسبت زیاد شود. در زیر به ویژگی های این پرنده اشاره شده است.

  • مدت زمان پرواز: 60 دقیقه
  • دوربین کنون 20 مگاپیکسل
  • دارای GPS RTK-PPK دو فرکانسه به همراه بیس زمینی
  • حداکثر ارتفاع پرواز: 1000 متر از سطح منطقه
  • سرعت کروز: 18 متر برثانیه
  • شعاع عملیاتی: 20 کیلومتر
  • قابلیت تبعیت از مدل رقومی منطقه

لیست قیمت پهپاد نقشه برداریebee plus در حدود 26هزار دلار است که طبیعتا به نسبت پرنده سوئیفت ویتول کمی گران است.

برای خرید پهپاد نقشه برداری به دو نکته توجه داشته باشید:

  1. هنگام خرید به Refurbished نبودن کالا توجه داشته باشید، اگر با این اصللاح آشنا نیستید پهپاد ریفربیشد که ریفربیش یا رفرش هم به آن میگویند پهپادی است که بدلیل نقص فنی به کارخانه مرجوع شده و بعد از بازسازی یا تعمیر ریپک شده و دوباره به بازار آمده. با چک کردن شماره سریال کالا در سایت کارخانه سازنده میتوانید از آکبند بودن پهپاد مطمئن بشوید.
  2. در داخل کشور هم پرنده بال ثابت تولید می شود اما توصیه می کنم فعلا امیدی به پرنده های ساخت داخل نداشته باشید. حقیقتا بنده با تجربه زیادی که در این حوزه دارم و با اکثر این پرنده ها کار کرده ام، تا این لحظه که در حال نوشتم این مطلب هستم (به تاریخ 5 اردیبهشت 1399) هنوز پرنده های داخلی نتوانسته اند رضایت کاربران نقشه برداری را به خوبی تامین کنند.
  3. به همین خاطر پیشنهاد بنده این است که در صورت تمایل به خرید پهپادهای بال ثابت، حتما مدل های خارجی را تهیه کنید. چون بحث امنیت پرواز در حوزه نقشه برداری با پهپاد در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. علاوه بر این پرنده ای را انتخاب کنید که اصطهلاک کمتری داشته باشد و خدمات پس از فروش آن برای شما هزینه زیادی را ایجاد نکند.

از طرف دیگه معمولاً  قیمت مویک ۳ از این پرنده‌ها بالاتر است نسبت به مولتی روتورها معمولاً پرنده­های بال ثابتی که کیفیت مطلوبی را دارند قیمت­هاشون از ۱۷ – ۱۸ هزار دلار 20 هزار دلار شروع میشه به بالاتر.

برای دریافت مشاوره جهت خرید پهپاد نقشه برداری با ما تماس بگیرید:

سوالات متداول

قیمت پهپاد مناسب نقشه برداری از چقدر شروع می شود؟

ارزانترین پهپادهای موجود در بازار ایران که مناسب نقشه برداری هستند فانتوم 4 پرو و مویک 2 پرو است. قیمت آنها در دی 1401 حدود 105 الی 115 میلیون تومان است

برای نقشه برداری، پهپاد کوادکوپتر بهتر است یا بال ثابت؟

پهپادهای بال ثابت تایم پروازی بالاتری دارند و برای پروژه های وسیع نقشه برداری مناسبند. برای شروع بهتر است با پهپادهای کوادکوپتر نظیر فانتوم 4 پرو و مویک 2 پرو شروع کنید، اکثرا از این این دو پهپاد برای نقشه برداری استفاده می کنند

 

دکمه بازگشت به بالا