اخبار استانی

«قانون خدمات دیجیتال» چگونه در اروپا حکمرانی خواهد کرد؟

آنا گزارش می‌دهد؛

«قانون خدمات دیجیتال» چگونه در اروپا حکمرانی خواهد کرد؟

همه سیستم‌عامل‌های آنلاین در اتحادیه اروپا مشمول قانون خدمات دیجیتال می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از کمیسیون اروپا، قانون خدمات دیجیتال (DSA) با هدف افزایش امنیت، عدالت و شفافیت در محیط آنلاین، برای همه واسطه‌های آنلاین از ۱۷ فوریه در اتحادیه اروپا به اجرا درمی‌آید.

قانون خدمات دیجیتال، قرار است از کاربران اتحادیه اروپا در برابر کالا‌ها و محتوای غیرقانونی محافظت کند تا حقوق آنها هنگام ارتباط با سایر کاربران، به اشتراک‌گذاری اطلاعات یا در موقع خرید کالا در پلتفرم‌های آنلاین حفظ شود.

مسئولیت‌های جدید برای پلتفرم‌ها و کاربران مجاز

همه پلتفرم‌های آنلاین و کاربران اتحادیه اروپا، به استثنای شرکت‌های کوچک و خرد که کمتر از ۵۰ نفر پرسنل دارند و گردش مالی سالانه آنها زیر ۱۰ میلیون یورو است، باید اقدامات زیر را انجام دهند:

مقابله با محتوا، کالا‌ها و خدمات غیرقانونی: پلتفرم‌های آنلاین باید ابزار‌هایی را در اختیار کاربران قرار دهند تا محتوای غیرقانونی، از جمله کالا‌ها و خدمات را نشان‌گذاری کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های آنلاین باید با «نشان‌گذار‌های مورد اعتماد» همکاری کنند و پلتفرم‌های این نهاد‌های تخصصی را در اولویت قرار دهند.

محافظت از خردسالان: با هدف حفاظت از افراد زیر سن قانونی، نمایش هر گونه تبلیغات باید مبتنی بر پروفایل یا اطلاعات شخصی کاربران باشد و نمایش برخی از تبلیغات برای کاربران زیر سن قانونی ممنوع است.

اطلاع‌رسانی درباره محتوای تبلیغ: صاحبان آگهی موظف هستند به کاربران ا در مورد تبلیغاتی که می‌بینند اطلاعاتی بدهند از جمله اینکه چرا تبلیغات به آنها نشان داده می‌شود و اینکه حامی مالی تبلیغات چه کسی یا چه نهادی است.

ممنوعیت تبلیغات خاص: تبلیغاتی که داده‌ها یا ویژگی‌های حساس کاربران مانند اعتقادات مذهبی یا سیاسی را هدف قرار می‌دهند، ممنوع هستند.

توضیح به کاربران: چنانچه محتوای یک کاربر باید تعدیل شود، پلتفرم موظف است دلایل روشنی به او ارائه دهد، به عنوان مثال، برای مواردی، چون حذف محتوا یا تعلیق حساب باید یک بیانیه توضیحی در پایگاه قانون خدمات دیجیتال بارگذاری شود.

امکان اعتراض: دسترسی کاربران برای شکایت، اعتراض یا به چالش کشیدن تصمیمات درباره تعدیل محتوا باید باز باشد.

گزارش سالانه: پلتفرم‌ها باید حداقل سالی یک بار گزارشی از روش‌های تعدیل محتوای خود منتشر کنند.

شاخص‌های انتشار: شرایط و ضوابط باید واضح و در اختیار کاربران باشند و ملاک‌های اصلی برای انتشار محتوا باید درج شوند.

تماس و ارتباط: مسئول ارتباط و هماهنگی با مقامات و کاربران و چگونگی تماس با او باید معرفی شود.

افزایش شمول قانون

علاوه بر پلتفرم‌های آنلاین، قانون خدمات دیجیتال برای خدمات میزبانی، مانند سرویس‌های ابری یا سیستم‌های نام دامنه، خدمات پس‌زمینه‌ای که کاربران را به آدرس‌های وب‌سایت درخواستی متصل می‌کنند و همچنین برای واسطه‌های آنلاین، مانند ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی یا دامنه، نیز اعمال می‌شود.

از اواخر آگوست ۲۰۲۳، قانون خدمات دیجیتال قبلاً برای ۱۹ پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) و موتور‌های جستجوی بسیار بزرگ (VLOSE) تعیین‌شده در آوریل ۲۰۲۳ (با بیش از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه) اعمال می‌شد. سه پلتفرم دیگر که در دسامبر ۲۰۲۳ به عنوان پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ تعیین شده‌اند تا پایان آوریل فرصت دارند تا از سختگیرانه‌ترین تعهدات تحت قانون خدمات دیجیتال پیروی کنند.

هماهنگ‌کنندگان خدمات دیجیتال در کشور‌های عضو

پلتفرم‌هایی که در رده پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ یا موتور‌های جستجوی بسیار بزرگ قرار ندارند، در سطح کشور عضو توسط یک تنظیم‌کننده مستقل که به عنوان هماهنگ‌کننده خدمات دیجیتال ملی (DSC) عمل می‌کند، نظارت خواهند شد. این مسئولیت هماهنگ‌کنندگان خدمات دیجیتال ملی است که اطمینان حاصل کنند این پلتفرم‌ها طبق قوانین عمل می‌کنند.

وظایف هماهنگ‌کنندگان خدمات دیجیتال

  • اولین درگاه تماس برای شکایت کاربران در مورد نقض قانون خدمات دیجیتال توسط هر پلتفرمی، از جمله یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ یا موتور جستجوی بسیار بزرگ باید از طریق هماهنگ‌کنندگان خدمات دیجیتال باشد.
  • هماهنگ‌کننده خدمات دیجیتال، در صورت لزوم، شکایت را به هماهنگ‌کننده خدمات دیجیتال کشور عضو محل استقرار پلتفرم همراه با نظر ارسال می‌کند.
  • هماهنگ‌کننده باید مکانیسم‌های تجدیدنظر خارج از دادگاه را برای رسیدگی به شکایات و به چالش کشیدن تصمیمات تعدیل محتوا تأیید کند.
  • هماهنگ‌کننده باید وضعیت نشان‌گذاران مورد اعتماد یا نهاد‌های مستقلی را که در شناسایی و اطلاع‌رسانی محتوای غیرقانونی آنلاین مهارت نشان داده‌اند ارزیابی کند.
  • هماهنگ‌کننده باید درخواست‌های محققان برای دسترسی به داده‌های پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ یا موتور‌های جستجوی بسیار بزرگ برای تحقیقات خاص را پردازش کند تا محققان بتوانند به واسطه آنها به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • هماهنگ‌کننده باید مجهز به قدرت‌های تحقیقاتی و اجرایی قوی باشد و در صورت نقض مشکوک قوانین دیجیتال دستور بازرسی بدهد،پلتفرم‌های آنلاینی را که از قانون خدمات دیجیتال پیروی نمی‌کند جریمه کند و در صورت آسیب جدی به حوزه عمومی، اقدامات موقت برای توقف فعالیت آن را انجام دهد.

هیئت اروپایی خدمات دیجیتال

هماهنگ‌کننده‌های خدمات دیجیتال و کمیسیون اروپا یک گروه مشاوره مستقل به نام «هیئت اروپایی خدمات دیجیتال» تشکیل خواهند داد تا اطمینان حاصل کنند که قانون خدمات دیجیتال به طور مداوم اعمال می‌شود و کاربران در سراسر اتحادیه اروپا از حقوق یکسانی برخوردارند، صرف نظر از اینکه پلتفرم‌های آنلاین در کجا تأسیس شده‌اند.

هیئت مدیره کمیسیون اروپا در مورد اجرای قانون خدمات دیجیتال و نیز در مورد مسائل مربوط به این قانون مشاوره خواهد داد و می‌تواند در صدور دستورالعمل‌ها و تجزیه و تحلیل کمک کند. همچنین به نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ و موتور‌های جستجوی آنلاین بسیار بزرگ کمک می‌کند و درباره ریسک‌های مهم سیستمی و بهترین روش‌های کاهش آنها گزارش‌های سالانه‌ای منتشر می‌کند. این هیئت برای اولین بار در ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ تشکیل جلسه خواهد داد.

اقدامات آتی

در مارس ۲۰۲۴، کمیسیون اروپا در نظر دارد دستورالعمل‌هایی را برای کاهش خطر فرآیند‌های انتخاباتی اتخاذ کند. انتظار می‌رود که در ماه آوریل، با تصویب تا ژوئیه و لازم‌الاجرا شدن در اکتبر ۲۰۲۴، در مورد قانون تفویض شده دسترسی به داده‌ها، رایزنی عمومی صورت گیرد. در ماه مه، کمیسیون قصد دارد یک قانون اجرایی در مورد الگو‌های گزارش شفافیت تصویب کند.

دکمه بازگشت به بالا