عمومیکسب و کار استانها

قهوه چه ویژگی هایی دارد

این سوال بسیاری از مشتریان و عاشقان قهوهاست اما قسمتی از جواب آن پیش خود شماست! قبل از شروع بحث این نکته مهم را در پرانتز متذکر شویم: قهوه ها می توانند ترش، تلخ، شیرین، کاراملی و … باشند. پس اگر قهوه ای را خریداری کردید و از طعم، عطر و … آن، اصلا خوشتان نیامد بر پای بد بودن قهوه نگذارید ممکن است که آن قهوه با سلیقه شما سازگار نبوده، در این صورت بهتر است دانه ای دیگر را انتخاب کنید! خب! اگر موافقید بیایید جواب سوال را به سه قسمت تقسیم کنیم:

  1. قسمت اول: مزرعه، فرآوری و رست قهوه
  2. قسمت دوم: بررسی ویژگی های دانه قهوه
  3. قسمت سوم: سلیقه قهوه نوشی شما

۱- مزرعه، فرآوری و رست قهوه: قهوه خوب در وهله اول خوب بودن خود را مدیون پرورش و فرآوری محصول به صورت اصولی و زیر نظر فرد متخصص است تا دانه هایی با کیفیت عالی تولید شود سپس پس از مزرعه باید فرآیند رست توسط فردی بسیار با تجربه و آشنا با علوم انجام شود تا مرحله رست نیز با نهایت کیفیت انجام شود. تا این جا فرآیندهایی چون پرورش، فرآوری و رست محصول انجام شده است. این مراحل باید با نهایت دقت انجام شده باشد. تا خوب بودن قهوه تضمین شود. – بررسی ویژگی های قهوه: با بررسی چند ویژگی می توان نسبت به خوب بودن قهوه اطمینان بیشتری پیدا کرد:

  • ۱- قهوه ای را که دم آوری می کنید باید عطر و طعم مطبوعی داشته باشد.
  • ۲- درست است که عده ای قهوه را با شکر و افزودنی ها مصرف می کنند اما یکی از نشانه های قهوه خوب این است که بتوان آن را بدون افزودنی هم میل کرد.
  • ۳- در هنگام خرید قهوه ساز‎ مسئله ای که بسیار مهم است و می تواند قسمتی از خوب بودن قهوه ساز را به ما نشان دهد تاریخ آن است. این تاریخ باید به زمان خرید، نزدیک باشد و باید به گونه ای تازگی دانه یا پودر قهوه احساس شود.
  • ۴- قهوه ای که دم آوری کرده اید در ابتدا چون حرارت آن بالاست ممکن است بارزه های طعمی بد آن درک نشود. راه دیگر تشخیص قهوه خوب این است که وقتی قهوه تان سرد شد، طعم و مزه آن همچنان خوب باشد و بتوان آن را میل کرد. اما! سلیقه فرد! کافیست با سلیقه خود آشنا شوید!

۳- سلیقه قهوه نوشی شما هر قهوه ای که شما بپسندید و از نوشیدن آن لذت ببرید بهترین قهوه است. هر قهوه ای که عطر، طعم و … آن را دوست داشته باشید! بهترین قهوه است! اما راهکار چیست؟ چگونه باید سلیقه خود را پیدا کنیم؟ بهترین راهکار تست کردن چند نمونه قهوه است. برای مثال از قهوه کشور برزیل، ویتنام یا … هر کدام را به مقداری خریداری کنید و در شرایط یکسان قهوه تان را درست کنید! هم چنین میتوانید آن ها را با درصدهای دلخواه، ترکیب کنید. در نهایت هر کدام برای تان جذاب تر بود را انتخاب کنید! کدام قهوه بیشتری دارد را مطالعه نمایید. نکات:

  1. در صورت خرید قهوه بسته بندی یا باز، نسبت به تاریخ برشتگی آن بسیار حساس باشید.
  2. دانه قهوه بعد از زمان ۷ الی ۱۰ روز با کاهش کیفیت همراه است این روند کاهش کیفیت در قهوه آسیاب شده بسیار بیشتر است. شرایط نگهداری قهوه را مطالعه کنید!

بهترین کشور های تولید کننده قهوه:

با توجه به ویژگی هایی که در مورد اول و دوم اشاره کردیم کشور هایی وجود دارند که قهوه های تولید شده در آنها این استاندارد ها و ویژگی ها را رعایت میکنند و محصول نهایی آنها از کیفیت خوبی برخوردار اقهوه یکی از منابع کافئین دار به شمار می‌رود و خواص قهوه به خاطر داشتن کافئین است و این یک مسئله ثابت شده است که قهوه به بالا بردن هوش و حواس کمک می کند. و محرک اعصاب مرکزی است. قهوه باعث هشیاری می‌شود. مصرف مناسب و به اندازه قهوه باعث بالا رفتن تمرکز می‌شود. و این یکی از مهمترین خاصیت‌های قهوه به شمار می‌رود و به همین دلیل است که افرادی که محصل هستند به آنها خوردن قهوه توصیه می‌شود.

آلزایمر را کم می‌کند در یک آزمایش، محققان دریافتند وقتی به موش‌هایی که مستعد ابتلا به آلزایمر بودند، آب حاوی کافئین داده می‌شد، پس از گذشت دو ماه، عملکرد ذهنی آنها در تست‌های حافظه بهبود پیدا می‌کرد و علت آن بود که با مصرف کافئین از میزان پلاک‌های مخرب در مغز کاسته می‌شود. محققان می‌گویند: مصرف قهوه ضمن کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر، از شدت بیماری می‌کاهد. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، مصرف روزانه قهوه می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد یا علائم بیماری را کاهش دهد.

محققان تاکید کردند: این اولین تحقیقی است که رابطه مستقیم بین مصرف کافئین و تاثیر آن را روی بیماری آلزایمر نشان می‌دهد. سوخت و ساز  افزایش می دهدو باعث لاغری می‌شود اگر دنبال کاهش وزن هستید سعی کنید قهوه بنوشید. ویژگی قهوه کاهش وزن است یکی از معدود مواردی که رابطه مستقیمی با سوزاندن چربی دارد کافئین است. این به این معنی نیست که به جای پیاده روی و ورزش فقط قهوه بنوشید. شما باید هر دو مورد رو همزمان با هم انجام بدین و این کار می‌تواند شما را شادتر و سالمتر نگه دارد.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد باید به این مسئله توجه داشته باشید که این خواص رو نمی توانید در فنجان قهوه ای که نصف آن را با شکر یا خامه پر کرده اید پیدا کنید. اگر شما قهوه سیاه می‌نوشید، تحقیقات نشان داده که ۱۰درصد خطر ابتلا به دیابت با نوشیدن یک فنجان قهوه کاهش پیدا می کند. معمولا یک فنجان قهوه یا اگر  مثلا شما روزانه ۲ فنجان قهوه بنوشید در نتیجه خطر ابتلا به دیابت ن ۲۸ درصد در مقایسه با کسی که قهوه نمی نوشد، کاهش پیدا می کند.

ضد افسردگی است و شما را شادتر می‌کند افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود و بسیار شایع است. امروزه آمار افسردگی در جهان هر روز در حال افزایش است.یک ویژگی دیگر قهوه این است که ضد افسردگی می‌باشد. تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشان دادند زنانی که در روز ۴ فنجان قهوه و یا بیشتر می‌نوشند۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند. یکی دیگر از مطالعاتی که برروی ۲۰۸۴۲۴ نفر انجام شد نشان داد کسانی که حداقل ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند ۵۳ درصد کمتر احتمال خودکشی دارند.

خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد همونطور که گفته شد یکی از ویژگی قهوه ها است که خطر ابتلا به سرطان کبد رو کاهش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می دهد. افرادی که روزانه ۴ تا ۵ فنجان قهوه می نوشند ۱۵ درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد در این افراد کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که مرگ و میر در اثر ابتلا به سرطان کبد و روده بزرگ به ترتیب در رده سوم و چهارم قرار دارد نوشیدن قهوه بسیار مفید خواهد بود و همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را در زنان را نیز تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

قدرت آنتی اکسیدانی دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان طی سالهاغ تحقیق به این نتیجه رسیده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می شوند، بیشتر است. تحقیقات نشان داده است، که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان ها را به تاخیر می اندازد. با توجه به تاثیرات مثبت قهوه بر روی جسم و روان باید فرهنگ نوشیدن قهوه را بیش از پیش در جامعه نهادینه کنیم . تیم خانه باریستای ایران تلاش می‌کند با دادن اطلاعات درباره انواع قهوه به شما در انتخاب قهوه مناسب کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا