مراحل ثبت شرکت دفاتر پیشخوان دولت

تاریخچه دفاتر پیشخوان دولت

وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ایجاد و بهره‌برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی را نوشتند و در تاریخ 89/3/6 به‌تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسید. اما آییننامه دفاتر خدمات پیشخوان دولت، در سال 1396 مورد اصلاح قرار گرفت و در آیین‌نامه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان مرجع صدور پروانه دفاتر پیشخوان قرار گرفت.

شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

1. داشتن تابعیت ایرانی

2. داشتن دین اسلام یا سایر ادیان رسمی کشور

3. داشتن اهلیت قانونی و داشتن اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و عدم اشتهار به فساد منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سابقه عضویت در گروهکهای غیرقانونی

4. دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از انجام آن برای افراد ذکور، و ارائه کپی آن

5. عدم اشتغال در تشکیلات دولتی

6. دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا حداقل 10 سال سابقه کارشناسی کاربردی در دستگاههای دولتی

7. کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

8. توانایی جسمی و روحی لازم

9. کپی سندمالکیت یا اجاره‌نامه

10. تاییدیه اماکن

11. چهارقطعه عکس پرسنلی 3*4

12. ارائه درخواست کتبی برای صدور پروانه ثبت شرکت دفاتر پیشخوان

 شرایط و مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  •  شخص حقوقی باید غیردولتی و محل ثبت آن در ایران باشد وتابعیت شرکت ایرانی باشد
  • صاحبان امضاء آن تمامی شرایط مذکور در بندهای 1 الی 5 و مدیرعامل و یا یکی از صاحبان امضای آن علاوه بر بندهای مذکور، شرط بند 6 بخش الف را نیز داشته باشند.
  • موضوع فعالیت درج شده در اساسنامه با موضوع پروانه مرتبط باشد
  • عدم بدهی بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای مدیرعامل و صاحبان امضا شرکت
  • اصل گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر مدیرعامل شرکت و صاحبان امضاء شرکت
  • ارائه مدارک شناسایی مدیرعامل صاحبان امضاء
  • کپی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی برای آقایان (مدیرعامل و صاحبان امضاء شرکت)
  • کپی سند مالکیت و اجاره‌نامه
  • کپی اساسنامه، روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات سهامداران و هیئت مدیره کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل و صاحبان امضاء شرکت
  • درخواست کتبی شرکت به امضاء دارندگان حق امضا شرکت به همراه مهر شرکت مبنی بر صدور پروانه

 نکته: لازم به ذکر است که به خانواده شهدا و ایثارگران نیز اولویت‌هایی هنگام صدور مجوز اختصاص داده خواهد شد.

 صدور بیش از یک پروانه برای هر متقاضی در سطح کشور تنها با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن است. متقاضیانی که قبلا پروانه دریافت کرده و پروانه آنها به دلایلی جز تخلف لغو شده باشد، میتوانند پس از گذشت 5 سال از تاریخ لغو پروانه، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.

ثبت شرکت برای دفاتر پیشخوان ، شرایط و مدارک مورد نیاز

دفتر پیشخوان خدمات دولتی  به دفاتری گفته می شود که دولت برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده است . کلیه ی دستگاه های اجرایی دولتی موظفند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند . این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره می شوند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی کاری دستگاه های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده است.

لزوم ثبت شرکت برای دریافت مجوز دفاتر پیشخوان

مجوز فعالیت مربوط به دفاتر پیشخوان فقط به اشخاص حقوقی تعلق میگیرد. بنابراین برای دریافت مجوز دفاتر پیشخوان باید ابتدا شرکت به ثبت رسانده و سپس درخواست مجوز بنام شخصیت حقوقی را بدهید.

افرادی که در گذشته مجوز دفاتر پیشخوان بنام شخص حقیقی گرفته اند در صورت درخواست تمدید جواز باید ابتدا نسبت به ثبت شرکت در تهران اقدام نمایند و سپس درخواست تمدید جواز بدهند.

شرایط و مدارک مورد نیاز دریافت مجوز دفاتر پیشخوان دولت

شرکتی که متقاضی دریافت مجوز دفاتر پیشخوان است باید دارای شرایط ذیل باشد :

  • شرکت باید تابعیت ایرانی داشته باشد و همچنین غیر دولتی باشد.
  • باید موضوع فعالیت در اساسنامه شرکت با موضوع مجوز مطابقت داشته باشد.
  • نباید بدهی بانکی ، بیمه ای و مالیاتی داشته باشند .
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری مدیرعامل و اعضاء شرکت .
  • کپی مدارک هویتی مدیرعامل و صاحبین امضا ( تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی )
  • کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمات سربازی مدیرعامل و اعضاء شرکت .
  • کپی برابر اصل سند یا اجاره نامه ی محل شرکت .
  • کپی برابر اصل اساسنامه شرکت.
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی مدیرعامل و سایر اعضاء شرکت .
  • ارائه ی یک درخواست از سمت شرکت که به امضای دارندگان حق امضا رسیده و مهر شرکت بر روی آن درج شده باشد مبنی بر درخواست دریافت پروانه دفاتر پیشخوان .

مزایای ثبت شرکت دفاتر پیشخوان

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ثبت چنین شرکتی چه مزیت هایی را برای شما دارد. البته همه ما به خوبی می دانیم که راه اندازی هر کسب و کاری و ثبت هر شرکتی با هدف مالی انجام می شود، یعنی شخص یا اشخاصی برای سود مالی بیشتر و اهداف مالی کاری را شروع می کنند.

با این وجود برای انجام هر کاری اهداف دیگری هم غیر از اهداف مالی وجود دارد که بررسی مزیت ها این کار به شما کمک می کند که برای خود اهداف مشخصی داشته باشید. از این رو در ادامه مزیت های ثبت دفاتر پیشخوان را توضیح می دهیم.

  • باعث می شود که به سمت داشتن یک دولت الکترونیک حرکت کنیم.
  • موازی کاری به شدت کاهش پیدا می کند.
  • فسادهای اقتصادی و اداری هم به طرز چشم گیری کاهش پیدا می کنند.
  • خدمات و تسهیلات الکتریکی ساده تر ارائه می شوند.

مجوز دفتر پیشخوان دولت

با توجه به قوانین موجود در آیین نامه مصوب هیئت وزیران جهت گرفتن مجوز دفتر پیشخوان دولت می بایست بعد از اطلاعیه عمومی که جهت فراخوان صادر می شود اقدام کرد و فقط به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان یا شهر خود مراجعه نمایید.

شرایط لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت

شرایطی که پس از ارائه درخواست و مدارک لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت لازم است داشته باشید به شرح زیر است:

  • فضا برای دفاتر شهری نباید کمتر 50 متر مربع و در روستاها نیز نباید کمتر از 20 متر مربع باشد و توصیه می شود تا حد امکان در طبقه همکف و یا طبقه اول قرار داشته باشد.
  • رعایت طراحی لازم و استاندارد در فضای بیرونی و دکوراسیون اداری و فنی که می بایست به شکل زیر باشد:
  • ساختن و وصل کردن تابلوی دفتر پیشخوان همراه با اسم و آرم مشخص و مرتبط با طرحی که از طریق کمیته راهبری نشان داده می شود.
  • فضای لازم و مناسب برای متقاضیان در نظر گرفته شود:
  • امکانات و شرایط مناسب و لازم برای ارائه کردن به متقاضیان جانباز، معلول و یا افراد سالمند در نظر گرفته شود.
  • ایجاد تجهیزات بهداشتی همچون آبدارخانه و سرویس بهداشتی برای کارمندان، این مورد در شرایطی که دفتر پیشخوان در ساختمان های تجاری و یا اداری قرار داده شده است لازم نیست.
  • باید مکانی در قسمت بالای هر باجه جهت نصب تمامی اطلاعیه های تصویری یا صوتی برای اطلاع یافتن متقاضیان در نظر گرفته شود.
  • تهیه تابلوی اعلانات و نصب آن در محل مناسب برای قرار دادن تعرفه های خدماتی دفتر جهت اطلاع یافتن متقاضیان ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا