نکاتی که لازم است در طراحی و محاسبات وال مش بدانید؟

اجرای وال مش مطابق با دستورالعمل های اجرایی مندرج در آیین نامه ها تأثیر زیادی بر استحکام و یکپارچگی دیوارهای غیر سازه‌ای دارد و آن‌ها را در برابر عوامل خارجی از جمله زلزله مقاوم و ایمن می‌سازد. از طرف دیگر لازم است اجرای وال مش بر اساس یک سری جزئیات صورت گیرد تا نتیجه نهایی پروژه از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشد. بر همین اساس جهت آشنایی بیشتر طراحان با نحوه طراحی و محاسبه وال مش یک سری دیتیل آماده در ضابطه ۸۱۹ گردآوری شده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای طراحان در محاسبه وال مش باشد. با این وجود یک اشتباه رایج در زمینه طراحی و محاسبات وال مش در بین طراحان ساختمان دیده می‌شود و آن هم استفاده از دیتیل های آماده برای حالت‌های مختلف اجرای وال مش بوده در حالی که این دیتیل‌ها برای یک حالت خاص گردآوری شده اند. پس در حالت کلی محاسبه وال مش برای یک بخش خاص از سازه را نمی‌توان به یک بخش دیگر با شرایط متفاوت تعمیم داد و لازم است تمام ویژگی‌ها و جزئیات موجود در بخش مورد نظر بررسی و لحاظ شوند. در آخر طراحی و محاسبات وال مش همچون طراحی وال پست های فلزی باید برای هر بخش از سازه به صورت جداگانه صورت گیرد و در این طراحی لازم است ابعاد مش، فاصله مش و ابعاد نبشی به صورت مجزا محاسبه شوند. اضافه بر این موارد هر طبقه ساختمان نیاز به یک طراحی مجزا وال مش دارد.

آیین نامه و استانداردهای مرتبط با طراحی و محاسبات وال مش

همان طور که اشاره کردیم وال مش به عنوان یکی از می‌تواند یک روش کاربردی و مؤثر در مهار دیوارهای غیرسازه ای داخلی و خارجی باشد. البته به شرطی که فرایند اجرایی آن به صورت صحیح و اصولی و بر اساس یک سری استانداردها صورت گیرد که جهت دستیابی به آنها می توان از ضوابط و دستورالعمل های گردآوری شده در آیین نامه های اجرایی کمک گرفت. از نظر آیین نامه های اجرایی در ساخت و ساز اجرای وال مش در فرایند مقاوم سازی بخش های غیرسازه ای الزامی بوده و طراحان می بایست از این روش مطابق با اصول و دستورالعمل های تدوین شده استفاده کنند. البته اهمیت استفاده از این آیین نامه‌ها زمانی بیشتر شد که در برخی سازه‌ها به دلیل کوتاهی در فرایند مقاوم سازی به ویژه در اجرای صحیح انواع وال پست خسارت‌های زیادی به بار نشست که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خسارت زلزله اخیر کرمانشاه اشاره کرد. در ادامه به معرفی چهار مورد از این آیین نامه‌ها که در آن‌ها به طراحی و محاسبات وال مش مطابق با اصول و دستورالعمل ها اشاره شده است خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

  • آیین‌نامه نشریه ضابطه شماره ۸۱۹ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

راهنمای طراحی سازه‌ای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای

  •  پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰:

طراحی لرزه ای و اجرای غیر سازه‌ای معماری

  •  نشریه ۷۱۴ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها

طراحی و محاسبات وال مش جایگزین وال پست

جهت طراحی و محاسبات وال مش نیاز به یک سری روابط بوده که در نشریه ۷۱۴ بدان اشاره شده است. با استفاده از روابط مندرج در این نشریه می‌توان فاصله بین ، ظرفیت خمشی و غیره را محاسبه کرد. علاوه بر آن در این نشریه به نحوه مقاوم سازی و تقویت دیوارها با استفاده از شبکه الیاف پرداخته شده است. بر اساس ضوابط مندرج در این نشریه ظرفیت خمشی دیوارها را می‌توان در راستای عمودی و با کمک ملات تسلیح شده با الیاف افزایش داد. بر همین اساس دیگر نیازی نیست بارهای عمود بر صفحه در دو راستای دیوار توزیع شوند و خمش دیوار حالت یک طرفه پیدا خواهد کرد. هم‌چنین با کمک روابط مندرج در این نشریه می‌توان ظرفیت خمشی (Md) دیوارها را محاسبه کرد. الیافی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند قبل از اجرا می‌بایست مقاومت قلیایی آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد. چنان چه الیاف مورد نظر از مقاومت قلیایی مناسب با شرایط کاری برخوردار باشند در سیستم وال مش مورد استفاده قرار می‌گیرند و طراحی و محاسبات وال مش بر اساس آن‌ها صورت می‌گیرد. به دلیل ماهیت رفت و برگشتی بارهای وارده از طرف عوامل محیطی مانند باد و زلزله، فرایند مقاوم سازی و تقویت دیوارها باید در دو سمت آن‌ها صورت گیرد. در چنین شرایطی نیاز به محاسبه تقاضای خمشی (Mu) دیوار در راستای عمودی بوده که می‌توان این مشخصه را با کمک دیگر روابط مندرج در این نشریه محاسبه کرد. حال با کنار هم قرار دادن روابط مذکور می توان حداقل فاصله بین نوارها را حساب کرد. با افزایش تعداد طبقات میزان لنگر تیرها و اثر زلزله بر سازه افزایش پیدا کرده که این مسئله باید در محاسبات انجام شده لحاظ شود.

طراحی و محاسبات وال مش در ساختمان های بدون وال پست

یکی از مشکلاتی که طراحان سازه و کارفرمایان ممکن است در فرایند مقاوم سازی بخش های مختلف سازه با آن رو به رو شوند عدم وجود وال پست اولیه در این بخش ها بوده که باعث می شود اجرای وال پست عملاً در آنها امکان پذیر نباشد. بر همین اساس جهت اجرای فرایند مقاوم سازی در این بخش ها لازم است تخریب و بازسازی صورت گیرد که این کار در کنار زمان بر بودن با صرف هزینه‌های بالایی همراه خواهد بود. در چنین شرایطی طراحان مقاوم سازی یک روش جایگزین و کم هزینه را برای این کار ترجیح می‌دهند که اجرای وال مش به عنوان یکی از انواع وال پست می‌تواند یک روش کاربردی و مؤثر در این زمینه باشد. جهت اجرای وال مش در این سازه ها نیازی به نصب و وادارهای قائم و افقی نیست و عدم وجود این اجزا در ساختار ساختمان نمی تواند مانعی برای اجرای وال مش در بخش‌های مختلف آن باشد. همچنین اجرای وال مش برخلاف وال پست‌های فلزی و مرسوم بر روی دیوارهایی که فرایند اجرایی آن‌ها به صورت کامل صورت گرفته نیز وجود دارد. در آخر فرایند اجرایی وال مش در ساختمان‌های بدون وال پست شامل یک سری مراحل بوده که اصول طراحی و محاسبات آن مشابه حالت مرسوم طراحی و محاسبات وال مش است.

طراحی و محاسبات وال مش و کاهش هزینه مهار دیوار داخلی و پیرامونی

اجرای وال مش به عنوان یک روش نوین در اجرای وال پست و بهترین جایگزین برای وال پست‌های سنتی از مزایای بسیاری برخوردار بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به سهولت در اجرا، افزایش سرعت فرایند کاری، کاهش بار مرده سازه و قابلیت اجرای آن در ساختمان های بدون وال پست اولیه اشاره کرد. علاوه بر این موارد اجرای وال مش یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد که آن هم کاهش هزینه مهار دیوار داخلی و پیرامونی است که می‌تواند برای بسیاری طراحان سازه و کارفرمایان قابل توجه باشد. در این روش به دلیل نوع طراحی و متریالی که در اجرای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد نیازی به نصب میلگرد بستر و جایگذاری وادارهای قائم و افقی نیست که این مسئله از دو نظر می‌تواند با کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه همراه باشد. اول اینکه با حذف این مراحل دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای فولادی نیست که معمولاً از قیمت بالایی برخوردار هستند. مورد دوم در اجرای این مراحل نیاز به بکارگیری یک تیم اجرایی متخصص و با تجربه بوده که با حذف این مراحل می توان از استخدام این نیروها و دستمزدهای مربوط به آنها چشم پوشی کرد. هم‌چنین در روش وال مش به دلیل سادگی کار نیازی به استخدام نیروی اجرایی متخصص نیست و یک تیم نیمه حرفه‌ای نیز می‌تواند آن را با دستمزد پایین انجام دهد. هم‌چنین در این روش به دلیل نوع مصالح و متریالی که در طراحی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد از هزینه‌های حمل و جابجایی پایینی برخوردار بوده که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های اجرایی آن شود. بالا بودن سرعت اجرایی پروژه در این روش باعث شده که به نیروهای اجرایی کمتری نیاز باشد و همین امر نیز باعث کاهش هزینه‌های اجرایی آن می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا