اقتصادی

واکنش یک نماینده مجلس به تصمیم دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است که دولت تجدید نظر جدی در تصمیم خود برای تشکیل سازمان بازرگانی داشته باشد.

به گزارش اخبار استانی، علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «در ۱۰۰ سال گذشته حداقل ۱۱ بار وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن ادغام و  مجدداً تفکیک شده است»، اظهار کرد: این مسئله نشان ‌می‌دهد یک ایراد اساسی در این بین وجود دارد و متاسفانه کسی کارشناسانه به این موضوع نمی پردازد.

وی افزود: یکی از مشکلات مبتلابه‌ای که هم در وزارت صمت و هم در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، مسئله عدم هماهنگی بخش تولید، صادرات و واردات است. البته با تصویب قانون تمرکز وظایف در وزارت جهاد کشاورزی یا همان قانون انتزاع در سال ۹۱،  مشکل ناهماهنگی در این وزارتخانه کمی سامان پیدا کرد ولی متاسفانه دولت آقای روحانی به ویژه در ۲ سال پایانی خود این قانون را به شکل سلیقه‌ای اجرا کرد و موجب بروز مشکلات زیادی برای فعالان بخش کشاورزی شد.

این نماینده مجلس گفت: اگر بخواهیم بار دیگر مسئله تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی را به جریان بیندازیم و این بار با یک چرخش به جای وزارت بازرگانی سازمان بازرگانی را مطرح کنیم، در هر دو حالت مجدداً قسمتی از تصمیم‌گیری‌ها را به بخش تولید و قسمتی دیگر را به حوزه تجارت و بازرگانی می‌دهیم؛ اقدامی که در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است. این اقدام دولت، اقدامی عجولانه، منفعلانه و غیر کارشناسی است و نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات خواهد افزود.

عباسی عنوان کرد: اقدام دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی یا ادامه همان وزارت واردات (بازرگانی) در حقیقت پاک کردن صورت مسئله مشکلاتِ بخش تولید و تنظیم بازار است. اگر مشکل دولت تنظیم بازار است باید ایرادات فعلی احصا و اولویت بندی شود، اگر ایراد در زیرساخت‌ها و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز است، تامین نماید و اگر مدیران نالایق سر کار هستند، آنان را با مدیران شایسته و توانمند و دل‌سوز جایگزین نماید؛ تغییر ساختار همان دور باطلی است که ۱۱ بار تکرار شده است و باید کارشناسانه و مسئولانه به حل مشکلات بخش تولید و تنظیم بازار بپردازیم و از کارهای کلیشه‌ای مثل تغییر ساختار جدا بپرهیزیم.

وی تاکید کرد: بخش بازرگانی اساساً توجهی به تولید ندارد و نگاه اصلی آن در تنظیم بازار واردات است و اگر ما قصد حمایت از تولید داخلی را داریم، با تاسیس سازمان و یا وزارت بازرگانی نه تنها به سمت تحقق اهداف تعیین شده برای تفکیک وزارت صمت و جهاد کشاورزی نمی‌رویم بلکه بالعکس موجب آسیب رسیدن به بخش تولید چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه صنعت می‌شویم،  بنابراین لازم است که دولت تجدید نظر جدی در تصمیم خود برای تشکیل سازمان بازرگانی داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا