عمومیکسب و کار استانها

چرا ویپ طعم سوختگی می دهد؟

چرا ویپ گلو را میزند یکی از متداول‌ترین سوالاتی است که هر ویپری به خصوص افراد تازه کار با آن رو به رو می‌شوند. در واقع احساس طعم سوختگی یا خشکی در گلو پس از کامگیری از ویپ امری طبیعی است و برای هر کسی می‌‌تواند پیش آید. اما علت چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ در این مطلب خواهیم گفت علت ایجاد طعم سوختگی و خشکی در گلو به هنگام ویپینگ چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد.

علت طعم سوختگی و خشکی در گلو هنگام ویپینگ

پیش از آنکه بگوییم چرا ویپ گلو را میزند در ابتدا روش عملکرد دستگاه ویپ را شرح می‌دهیم. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر دستگاه ویپ، محفظه جویس آن است. این قطعه حاوی جویسی است که باید به خورد پنبه کویل برود. پس از روشن کردن دستگاه، پنبه گرم شده و جویس را تبدیل به بخار می‌کند. گفتنی است در نام محفظه جویس متفاوت است. در ویپ‌های معمولی این محفظه اتومایزر و در مادها کاتریج نامیده می‌شود.به این ترتیب با توجه به روش عملکرد دستگاه ویپ به سادگی می‌توان مشخص کرد چرا ویپ گلو را میزند و علت ایجاد طعم سوختگی چیست.

پنبه کویل خشک

هنگامی که جویس به خوبی به خورد پنبه کویل نرود و پنبه خشک بماند با روشن کردن دستگاه پنبه گرم شده و به مرور می‌سوزد. همین موضوع منجر به ایجاد طعم سوختگی در گلو خواهد شد. به خصوص فردی که پس اقدام به اولین کام گیری می‌کند ممکن است شاکی باشد که چرا ویپ گلو را میزند و طعم سوختگی می‌دهد. علت این امر خشکی پنبه کویل است. چرا که فرد اجازه نداده است پنبه به خوبی جویس را به خود بگیرد. حتی ممکن است پر کردن کارتریج را فراموش کرده و دستگاه را خالی از جویس روشن کرده باشد.

همچنین هنگام استفاده از کویل جدید نیز چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد. وقتی کویل قدیمی سوخته و آن را با کویل جدید جایگزین می‌کنید، فراموش نکنید که کویل جدید کاملا خشک است.چرا ویپ گلو رو میسوزونه و راه حل آن چیست؟ وقتی دستگاه ویپ را برای اولین بار روشن می‌کنید یا کویل جدید نصب کرده و قصد اولین کام گیری را دارید، دقت کنید که پنبه کویل خشک نباشد. برای این امر هنگامی که محفظه را از جویس پر کردید حتما به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان دهید تا پنبه به خوبی به جویس آغشته شود.

کویل سوخته

یکی دیگر از دلایلی که ویپ طعم سوختگی دارد کویل سوخته است. تمامی کویل‌ها عمر مفید مشخصی دارند. پس از سپری شدن این عمر مفید فرد هنگام ویپینگ احساس طعم سوختگی و خشکی در گلو می‌کند. گاهی اوقات ممکن است بپرسید پس از پر کردن کارتریج ۱۰ الی ۲۰ دقیقه هم صبر کردیم اما چرا ویپ گلو را میزند و همچنان طعم سوختگی می‌دهد. اگر اجازه دادید جویس کاملا به خورد پنبه کویل برود اما همچنان دستگاه ضربه‌های خشک به گلوی شما می‌زند، نشانه سوختن کویل است.

راه حل چیست؟‌ تنها راه حل برای رفع این مشکل تعویض کویل است. البته برای تعویض کویل نسبت به نوع هر دستگاه متفاوت است. برای تعویض کویل اتومایزر تنها کافی است بخش بالا و پایین کویل را باز کرده و کویل را جدا کرد. اما در دستگاه‌های نوع پاد سیستم یا پاد ماد کارتریج و کویل به هم متصل هستند. لذا باید کل کارتریج جدا و تعویض گردد.

محفظه خالی از جویس

پس از اولین کام گیری ممکن است بپرسید چرا ویپ گلو را میزند و طعم خشکی می‌دهد. این حالت زمانی پیش می‌آید که محفظه جویس خالی باشد. اغلب افراد پس از خرید ویپ بلافاصله آن را روشن کرده و شروع به کام گیری می‌کنند. در حالی که کارتریج دستگاه خالی و پنبه کویل کاملا خشک است. در نتیجه تجربه اولین کام گیری با طعم سوختگی بدی همراه خواهد بود.

راه حل چیست؟ پس از این که دستگاه ویپ را از جعبه خارج کردید به هیچ وجه بلافاصله آن را روشن نکنید. چرا که پنبه کاملا خشک است و کویل به جای جویس، پنبه را خواهد سوزاند. حتما کارتریج را از جویس پر کنید و ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا پنبه کویل به خوبی خیس شود و جویس را به خود بگیرد. بعد از این مدت اگر دستگاه را روشن و شروع به کام گیری کنید کویل گرم شده و جویس را بخار می‌کند. در نتیجه آسیبی به پنبه کویل و در نهایت دستگاه ویپ وارد نمی‌شود. همچنین بهتر است هنگام ویپینگ هم دقت کنید که جویس تمام نشده و پنبه خشک نشود.

استفاده از جویس اشتباه

یکی دیگر از دلایلی که چرا ویپ گلو را میزند به انتخاب جویس اشتباه برمی‌گردد. اگر با رعایت تمامی شروط بالا باز هم ویپ طعم سوختگی دارد علت می‌تواند استفاده از جویس اشتباه باشد. چرا که تمامی دستگاه‌های ویپ با یک فرمول ثابت ساخته نمی‌شوند. انواع ویپ‌ها نیاز به جویس متفاوتی هم دارند. برای انتخاب هر چه بهتر می‌توانید از کمک بگیرید که در ادامه‌ به طور مختصر آورده‌ایم.

در دنیای ویپینگ اصطلاحات خاصی مانند ۵۰/۵۰، PG، VG و SUB-OHM وجود دارد که هر کدام ساختار ویژه جویس را نشان می‌دهد. در حقیقت هر کدام از این نوع جویس‌ها مناسب دستگاه ویژه‌ای هستند که در صورت عدم انتخاب مناسب می‌توانند یکی از دلایل این باشند که چرا ویپ گلو رو میسوزونه و دستگاه دچار آسیب می‌شود.

VG: وی جی به اختصار نشان دهنده گلیسیرین گیاهی است که یکی از مواد پایه تمامی جویس‌ها است. اگر درصد گلیسیرین گیاهی در جویسی بالاتر باشد، حجم بخار تولیدشده بسیار بیشتر خواهد بود. هر چند که درصد گلیسیرین بالا جویس را غلیظ‌تر کرده و در نتیجه کویل زودتر آسیب می‌بیند. بنابراین این نوع جویس برای پاد مادها که کویل با مقاومت پایین دارند مناسب است.

PG: پی جی به اختصار نشان دهنده پروپیلن گلیکول است که حاوی انواع طعم‌ها است. جویس با درصد طعم دهنده بیشتر بخار کمتری خواهد داشت. این نوع جویس برای ویپ‌های ساب اهم به هیچ وجه مناسب نیست.

SUB-OHM: ساب اهم در واقع اصطلاحی است برای دستگاه ویپی که کویلی با مقاومت پایین دارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا ویپ گلو را میزند باید به این نکته توجه کنید. برای ویپ‌های با مقاومت پایین جویس‌ها و برای ویپ‌های با مقاومت بالا سالت نیکوتین‌ها مناسب‌تر هستند.

۵۰/۵۰: یکی از دلایل ایم که چرا ویپ گلو رو میسوزونه عدو توجه به این مورد است. این اصطلاح نشان دهنده وجود مقدار برابری از گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول در جویس است که برای اغلب ویپ‌ها مناسب است. اما درصدهای دیگری مانند ۷۰/۳۰ و ۸۰/۲۰ هم وجود دارد که حجم هر کدام از PG و VG را نشان می‌دهد. درصد پروپیلن گلیکول بالا برای دستگاه‌های با مقاومت پایین و درصد گلیسیرین گیاهی بالا برای دستگاه‌های با مقاومت بالا مناسب نیست.

ویپینگ با وات بالا

یکی دیگر از علت‌های این که ویپ طعم سوختگی دارد وات بالا است. برخی از دستگاه‌های ویپ قابلیت تنظیم وات دارند که در صورت نداشتن تجربه کافی می‌تواند منجر به سوختن کویل و ایجاد طعم سوختگی گردد. در واقع رایج‌ترین علت این که چرا ویپ گلو را میزند ویپینگ در وات بالا است.راه حل چیست؟ همواره روی کویل این نوع دستگاه‌ها بازه وات مناسب حک شده است. بهتر است وات دستگاه از این بازه تجاوز نکند. همچنین توصیه می‌کنیم میزان وات از کمترین مقدار شروع شده و به تدریج بالاتر رود.

از کجا بفهمیم کویل ویپ سوخته است

وقتی هنگام ویپینگ طعمی از سوختگی یا خشکی در گلو احساس کردید، این یعنی سوختن کویل شروع شده است. اگر به موقع اقدام کنید، می‌توانید مانع آسیب جدی کویل شوید. برای این کار باید محفظه جویس را پر یا دستگاه ویپ را تمیز کنید. اما در صورت عدم اقدام به موقع و شدیدتر شدن طعم سوختگی و خشکی، کویل کاملا سوخته و باید تعویض شود.

به بیانی دیگر وقتی ویپ طعم سوختگی دارد و عطر و طعم آن کمتر شده، نشانه‌ای از سوختن کویل است. به تدریج رطوبت و عطر بخار خروجی کمتر شده و در نهایت طعم سوختگی شدید و ضربه به گلو نشان دهنده سوختن کویل است.یکی دیگر از نشانه‌های سوختن کویل این است که کویل مایع جویس را بیش از مقدار معمول پس می‌دهد. در واقع وقتی پس دادن جویس توسط کویل بیشتر از همیشه شده است می‌تواند نشان دهنده شروع سوختن کویل باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم علاوه بر ویپر‌های تازه کار حتی ویپرهای حرفه‌ای هم پس از مدتی طعم سوختگی در گلو احساس می‌کنند. اما اگر نکات بالا را به طور کامل رعایت کنید می‌توانید تا حدود زیادی از این امر پیشگیری کرده و عمر دستگاه ویپ را طولانی‌تر کنید. در این مطلب گفتیم چرا ویپ گلو را میزند و علت طعم سوختگی و خشکی در گلو چیست. امیدواریم با آگاهی بیشتر به خرید و استفاده از دستگاه ویپ اقدام کنید.

منبع: فروشگاه اینترنتی ویپ

دکمه بازگشت به بالا