عمومیکسب و کار استانها

کنتور آب هوشمند چه مزیتی دارد؟

کنتور آب هوشمند چه مزیتی دارد؟ در سالهای اخیر کاهش نزولات جوی باعث برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی از طریق حفر چاههای عمیق کشاورزی شده است. طبق آمار، عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی میباشد. کنتور آب و برق می تواند به عنوان ابزاری کارآمد در این بخش جهت استفاده ی بهینه از آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد.

چرا به کنتورهای آب هوشمند نیاز داریم؟

کنتورهای هوشمند آب و برق جایگزین دو کنتور موجود در چاه ها (کنتور دیجیتال سه فاز برق وکنتور حجمی آب) می شود. این دستگاه قابلیت اندازه گیری همزمان پارامترهای آب و برق را ایجاد نموده و باعث کاهش هزینه های خرید، نصب، تعمیرو نگهداری از کنتور می گردد. تلفیق این قابلیتها در یک دستگاه علاوه بر مزایایی مدیریتی که در اختیار مسوولین وزارت نیرو قرار می دهد، باعث کاهش هزینه های خرید و نصب و نگهداری از کنتور می گردد. در طول سال، میزان برداشت آب به صورت اتوماتیک توسط کنتورهوشمند کنترل شده و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز از میزان مصرف یا ساعت کارکرد مندرج در پروانه ی بهره برداری، جریان برق قطع می شود.

امروزه با توجه به رشد جمعیت و سیر صنعتی شدن جوامع بشری، موضـوع محـدودیت منـابع آب شـیرین در اولویـت توجه قرار گرفته و جلوگیری از آلوده شدن و اتلاف منابع آب شیرین جزو اهداف هزاره سوم قرار گرفتـه است. بدین منظور یکی از روش هـا، انـدازه گیـری صـحیح مقدار آب تحویلی به مشترکین است که با انتخاب و نگهداری و بهره برداری از وسایل اندازه گیری مناسب مقدور است. در شبکه های تحت فشار و انشعابات آن برای اندازه گیری حجم آب در جریان، از ابزار و لوازم مختلفـی کـه مکانیسـم، روش اندازه گیری، تکنولوژی ساخت و دقت کار آن ها با هم متفاوت است، تحت نام کلی «بِدِه سنج» (دبی سنج) استفاده می شـود کـه کنتور یکی از آن هاست. یکی از انواع کنتورآب، کنتورهای آب هوشمند هستند که توانایی محاسبه دبی لحظه ای و حجم آب را دارند.

قسمت های مختلف یک کنتور آب

مبدل اندازه گیری

قسمتی از است که جریان یا حجم آب عبوری را کنترل و به صورت مکانیکی و یا الکتریکی به محاسبه گر منتقل می کند. این قسمت می تواند مکانیکی، الکترونیکی یا الکتریکی باشد و هم چنین می تواند مستقل بوده یا با استفاده از منبع تغذیه خارجی باشد. مبدل اندازه گیری دارای حسگر جریان یا حسگر حجمی می باشد.

حسگر جریان و حسگر حجم

بخشی از کنتورآب است که دبی یا حجم آب عبوری از کنتور را دریافت می کند و انواع مختلفی دارد مانند:

  • دیسک
  • پیستون
  • چرخ
  • توربین
  • سنسور الکترومغناطیسی
  • و دیگر مبدل ها….

محاسبه گر

بخشی از کنتور که سیگنال های خروجی از مبدل یا مبدل های اندازه گیری را در صورت امکان، از ابزارهای اندازه گیری همراه کنتور دریافت و آن ها را تبدیل و در صورت امکان نتایج را در حافظه تا زمان استفاده از آن ها ذخیره سازی می کند. به علاوه محاسبه گر ممکن است توانایی برقراری ارتباط با دستگاه های جانبی را از هر دو روش (هم تبدیل اطلاعات و هم ذخیره آن ها) داشته باشد.

دستگاه نشانگر

بخشی از کنتور است که نتایج اندازه گیری را به صورت مداوم یا برحسب تقاضا نشان می دهد.

وسایل اندازه گیری آب

از وسایل اندازه گیری آب،کنتورها هستند که در آن ها از روش اندازه گیری مستقیم بر اساس حجم آب در جریان (برحسب مترمکعب بر ساعت، لیتر بر دقیقه و یا واحدهای دیگر) سرعت جریان آب (برحسب متر برثانیه و یا واحدهای دیگر) و وزن آب (برحسب کیلوگرم بر ثانیه و یا واحد های دیگر) استفاده می شود که مقدار حجم آب در دو مورد اخیر با تقریب قابل قبولی بـرآورد مـی شـود. در سـاخت کنتورهـا بـرای اندازه گیری و دقت مورد انتظار از اصول فیزیکی شامل مکانیکی، حرارتی، امواج صوتی و میدان های مغناطیسی با توجه به تاثیر هر یک بر حجم، سرعت و یا وزن آب در جریان، استفاده می شود.

متـداول تـرین نـوع ایـن وسایل برای اندازه گیری حجم آب مصرفی در شبکه های توزیع آب شرب تحت فشار، کنتورهای مکانیکی اسـت و معمـولا برای انشعابات خانگی، اداری و عمومی بیشتر از این نوع کنتورها استفاده می کنند.

برای مشاهده انواع کنتورهای آب ایران انشعاب، کلیک کنید.

یکی از انواع کنتور آب، کنتورهای آب هوشمند هستند که توانایی محاسبه توان اکتیو، راکتیو، دبی لحظه ‎ای و حجم آب را دارند.

موارد استفاده از کنتور آب هوشمند کشاورزی

هدف از ساخت کنتورهای آب هوشمند کشاورزی ایجاد تعادل مصرف آب های زیرزمینی است. در صنعت کشاورزی و باغبانی به دلیل مصرف بی رویه کشاورزان از آب های زیرزمینی و خالی شدن آن ها، استفاده از کنتورهای هوشمند آب در سطح کشور الزامی است. کنتورهای آب هوشمند قابلیت نشان دادن میزان برق مصرفی را نیز دارند و در مناطقی که از این کنتورها استفاده می شود، یک الگوی پیک مصرفی به وجود آمده است. معمولا این نوع از کنتورهای آب کشاورزی، بر سر راه ورودی چاه ها قرار داده می شوند و نشان دهنده میزان مصرف آب کشاورزان هستند.

کنتور هوشمند آب یکی از بهترین راهکارها برای شناسایی میزان مصرف آب می باشد. از این طریق می توان حجم مصرفی آب در ماه های پر مصرف سال و همچنین دوره های پر مصرف رشد نهال و گیاهان مختلف را تشخیص داد

مزایای استفاده از کنتور آب هوشمند

از جمله مزایای استفاده از دستگاه کنتور آب هوشمند ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت کامل مصرف
  • امکان قرائت از راه دور از طریق ارتباط با کنتور هوشمند
  • قابلیت تنظیم میزان آب ورودی با دقت 0.5 درصد
  • توانایی اجرای سهمیه بندی آب طی 20 دوره زمانی
  • عدم توانایی دستکاری در میزان آب مصرفی
  • این کنتورها مجهز به سنسورهای ضربه، دما، باز شدن درب کنتور و تشخیص میدان مغناطیسی هستند.
  • کنتور آب هوشمند مجهز به خروجی رله بوده که می تواند در صورت بروز خطر، دستور قطع آب، موتور دیزلی و یا قطع پمپ آب کشاورزی را صادر نمایند
  • این کنتورها می توانند هر نوع تغییر در عملکرد برنامه ای خود و یا دستکاری را به صورت آنلاین به مرکز کنترل خود ارسال کنند
  • دامنه کارکرد دمایی بالا (تقریبا از 40- تا 80+)

نحوه عملکرد کنتورهای هوشمند آب مورداستفاده در چاه های کشاورزی

برخی از دستگاه های کنتور آب هوشمند، مخصوص چاه های کشاورزی ساخته می شوند. کنتور آب چاه کشاورزی از طریق دبی ورودی به آن ها و خروجی آب محاسبه می شود. این دستگاه ها دارای دقت بسیار بالایی بوده و برای به دست آوردن الگوی مصرفی کارایی دارند

محصولات کنتور آب و کنتور آب هوشمند در ایران

بررسی وضعیت مصرف آب به تفکیک بخش های اصلی نشان می دهد که در بیشتر مناطق جهان (به غیر از قاره اروپا و آمریکا) بخش کشاورزی بیشترین سهم آب مصرفی را به خود اختصاص می دهد. سهم آب مصرف شده در بخش کشاورزی در منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا به ترتیب 84 و 82 درصد است. در ایران حدودا 92 درصد آب مصرفی در بخش کنتور هوشمند اندازه گیری آب چیست؟

کاربران قادر خواهند بود به جای انتظار برای قبض آب بعدی، درک درستی از مصرف آب را که در محل زندگی آنها در زمان واقعی اتفاق می‌افتد داشته باشند.

با کلیک روی می‌توانید انواع کنتورهای هوشمند آب، تجهیزات کاهنده مصرف آب و همیچنین قیمت و چگونگی سفارش این تجهیزات را مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم‌ های اندازه گیری هوشمند آب، تجهیزات کاهنده آب و نحوه کاربرد آنها تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علل استفاد از سیستم اندازه گیری هوشمند

اخیرا، تقاضا برای آب شیرین در سراسر جهان به دلیل افزایش جمعیت جهان و همچنین تغییر سبک زندگی و عادات غذایی که با مصرف بیشتر آب همراه بوده است، بیشتر افزایش یافته است. این افزایش در محیط‌های شهری که به طور معمول علاوه بر صنایع تولیدی که معمولاً مقادیر زیادی آب مصرف می‌کنند، دارای تراکم جمعیتی بیشتری می‌باشد، آشکارتر است.
به طور کلی، تأمین آب شیرین مناطق شهری برای مصارف خانگی و صنعتی چالش برانگیزتر شده است و این امر با تأثیرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

پاسخ معمول به مسئله کمبود منابع آب شیرین استفاده از روش‌های مختلف برای صرفه جویی در مصرف آب است که در واقع به معنای بهینه سازی و مدیریت مصرف آب میباشد. این در حالی است که از هدر رفتن جلوگیری یا به حداقل می‌رساند.
صرفه جویی در مصرف آب در مناطق شهری به طور فزاینده‌ای یک رویکرد مدیریت یکپارچه را در پیش گرفته است و فراتر از آن استفاده از اقداماتی مانند شیرها و دوش محدود کننده جریان، بهینه سازی زیر ساخت‌های تاسیسات آب است.

اکنون این فرآیند شامل استفاده از وسایل و فن آوری‌های کم مصرف آب است. مانند کنتورهای اندازه گیری هوشمند آب خانگی، کنتور هوشمند الکترومغناطیسی آب، تشخیص خودکار نشتی، برداشت ازآب باران و استفاده مجدد از پسآب.

شاید موثرترین استراتژی که به طور گسترده برای مدیریت موثر آب شهری استفاده می‌شود، اندازه‌گیری میزان و مصرف آب می‌باشد. هدف یک کنتور آب اندازه گیری میزان آب (معمولاً به صورت حجمی مانند لیتر یا مگا لیتر) است که به طور سنتی برای اهداف صورتحساب در یک دوره مشخص به مصرف کننده عرضه می‌شود.

فناوری اندازه گیری هوشمند آب (SWM)

به طور معمول، کنتورهای آب باید از نظرفیزیکی در یک بازه زمانی مشخص خوانده شوند، فرایندی که هم می تواند کار کند ولی زمان بر است.

اگرچه این ممکن است برای اهداف صورتحساب کافی باشد، اما اطلاعات محدودی در مورد رفتار واقعی مصرف آب، نشت و هدر رفت آب و تغییرات فصلی را فراهم می‌کند. مدیریت موثر منابع آب مستلزم اندازه گیری و نظارت دقیق، به موقع و قابل اعتماد بر مصرف آب است.

در این مقاله، از ترکیب کنتور استاندارد آب و “هوشمند” به عنوان “فناوری اندازه گیری هوشمند آب (SWM)” یاد می‌شود.
از این رو، امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران از فناوری در حال توسعه معروف به استفاده می‌شود.
فناوری SWM به مسئولان آب اجازه می‌دهد تا از راه دور و با فرکانس بالاتر، قرائت کنتور آب را بدست آورند و در قالبی قابل استفاده برای اهداف مختلف از جمله مدیریت تقاضا و مصرف آب، تشخیص نشت و صرفه جویی در مصرف آب باشد.

اهداف خاص این مقاله عبارتند از:

  • استفاده از فناوری SWM را برای بهینه سازی و مدیریت در مصرف آب بررسی می‌کنیم.
    • مواردی را که نیاز به تحقیقات بیشتر دارند شناسایی می‌کنیم.
    • برای تجزیه و تحلیل الگوهای مصرف آب در انواع مختلف مصرف کنندگان و شناسایی تلفات احتمالی آب و فرصت های صرفه جویی در مصرف آب

مزایای استفاده از کنتور آب هوشمند

از جمله مزایای استفاده از دستگاه کنتور آب هوشمند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هشدارهای نشت آب برای برنامه ریزی سریع تعمیرات به مصرف کننده و خدمات عمومی
  •  اهداف تشویقی این طرح، تشویق به صرفه جویی در مصرف آب و پول
  •  پرتال آنلاین مشتری
  •  مدیریت و بهینه سازی مصرف آب
  •  مشاهد ه آنلاین میزان مصرف و قبض پرداختی
  • قابلیت تنظیم میزان آب ورودی با دقت 0.5 درص
  •  توانایی اجرای سهمیه بندی آب طی 20 دوره زمانی
  • عدم توانایی دستکاری در میزان آب مصرفی
  • این کنتورها مجهز به سنسورهای ضربه، دما، باز شدن درب کنتور و تشخیص میدان مغناطیسی هستند
  •  کنتور آب هوشمند مجهز به خروجی رله بوده که می‌تواند در صورت بروز خطر، دستور قطع آب، موتور دیزلی و یا قطع پمپ آب کشاورزی را صادر نمایند.
  •  این کنتورها می‌توانند هر نوع تغییر در عملکرد برنامه‌ای خود و یا دستکاری را به صورت آنلاین به مرکز کنترل خود ارسال کنند.
  • دامنه کارکرد دمایی بالا

 

دکمه بازگشت به بالا