گزارشی کوتاه از گازرسانی به روستاهای مناطق صعب‌العبور قزوین

گزارشی کوتاه از گازرسانی به روستاهای مناطق صعب‌العبور قزوین

اخبار استانی/قزوین اصحاب رسانه قزوینی دوشنبه، ۱۵ مرداد به بهانه روز خبرنگار در تور رسانه‌ای شرکت گاز جهت بازدید از پروژه‌های گازرسانی به روستاهای صعب‌العبور الموت شرقی حضور یافتند، که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش اخبار استانی، الموت و طبیعت سرسبز این منطقه یکی از مناطق زیبای ایران است که گردشگران بی‌شماری برای سفر به الموت راهی قزوین می‌شوند. توجه به تأمین امکانات در روستاهای دور افتاده و گازرسانی به روستاها نیز یکی از مهمترین مواردی است که باید در روستاها فراهم باشد. 

دوشنبه، ۱۵ مرداد توسط شرکت گاز استان قزوین به مناسبت روز خبرنگار تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌ گازرسانی به روستاهای صعب‌العبور الموت شرقی قزوین برگزار شد تا صاحبان قلم در رسانه‌ها با گذر از جاده‌های پرپیچ و هم الموت در جریان روند این پروژه‌ها قرار گیرند. 

۱۳ روستا در الموت شرقی تا هفته دولت از نعمت گاز بهره مند خواهند شد 

استان قزوین ۸۵۰ روستا دارد که تاکنون ۶۶۵ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و در پروژه کنونی ۱۳ روستای سلیمان آباد ایلان چوثر، طاله کلایه، هنیز، ویار، علین، فلار، قلعه، اسبک اسماعیل آباد و کذلک با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال تا هفته دولت از نعمت گاز برخوردار خواهند شد. 

با گازرسانی به این ۱۳ روستا ۵۴۹ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد و تعداد روستاهای برخوردار از گاز استان در دولت سیزدهم به ۱۱۹ روستا و درصد بهره‌مندی خانوار روستایی استان ۹۴/۶ درصد می‌رسد. 

مقصد بازدید از پروژه گازرسانی به روستای جوتان و شهرستانک بود، از شهرستانک تا روستای جوتان ۱۵ کیلومتر مسیر کوهستانی است که شهرستانک تقریباً نقطه صفر دشت الموت محسوب می‌شود و طبق سرشماری سال ۹۵ دارای ۵۰ خانوار است. 

پروژه گازرسانی روستای یرک با هزار ۷۰۰ شبکه داخلی و هفت کیلومتر شبکه‌گذاری به اتمام رسیده و ۱۲ کیلومتر مسیر آن تا روستای یرک ۱۲ کیلومتر باقی‌مانده است؛ طبق گفته مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین گاز رسانی به روستای جوتان و یرک تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. 

منطقه الموت ۱۹۰ روستا دارد که ۱۴۱ روستا گازدار شده ۲۴ روستا در حال گازرسانی است، گازرسانی به روستاهای محور ورتوان شامل ۷ روستا ورتوان، موشقین، انگورازوج، سپوهین، جولاده، فلار و علین که روستای فلار و علین در دست اجراست و بقیه روستاها صاحب خط لوله‌ گاز شده‌اند، قیمت تمام شده این پروژه ۳۰۱ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۶ درصد است. 

گازرسانی به روستاهای الموت شرقی محور آتان شامل ۶ روستا آتان، هنیز، طاله، ایلان، کلایه و چوثر که روستای آنان از نعمت گاز بهره‌مند شده و مابقی روستاها در هفته دولت صاحب نعمت گاز می‌شوند، قیمت تمام شده این پروژه ۴۳۵ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۵ درصد است. 

گازرسانی به روستاهای پراکنده الموت غربی شامل ۸ روستا ویار، پراچان، لطر، کشرود، بازرگاه، تسکین، چنگالدشت و علندر که عملیات گازرسانی به همه روستاها در حال اجراست، قیمت تمام شده این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۵ درصد است. 

گازرسانی به روستاهای پراکنده الموت شرقی شامل ۷ روستا آوه جوتان ،پرک، وناش بالا، وناش پایین سلیمان آباد و میانخانی که عملیات گازرسانی به همه روستاها در حال اجراست، قیمت تمام شده این پروژه ۳۴۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۵ درصد است. ۲ روستای تنوره و کلین را به دلیل اتمام حجم پیمان نتوانسته‌اند به اتمام برسانند. 

در ادامه نیز گزارشی از گازرسانی به منطقه طارم و کوهین شرح داده شده است. 

۴۴ روستا در طارم سفلی بهره‌مند هستند 

به گفته مسئولان شرکت گاز قزوین منطقه طارم سفلی نیز دارای ۱۰۰ روستا است که از این تعداد ۷۴ روستا دارای قابلیت گازرسانی بوده و تاکنون ۴۴ روستا از نعمت گاز بهره‌مند و ۱۷ روستا در حال گازرسانی است و در نهایت ۱۳ روستا در برنامه گازرسانی قرار گرفته است. 

گازرسانی به روستاهای طارم فاز ۲ محور چوقور که شامل ۱۸ روستای فیله ورین، دیزجین کنگاور، مغانک، بمغان ماهین، بروج، چیزه سزنق دهنه چمن امیر آباد، حصار زرند عباس آباد علی آباد، قارخون، رازان و اسماعیل آباد است که گازرسانی به روستاهای فیله ورین کنگاور دیزجین و مغانک به اتمام رسیده و گازرسانی به مابقی روستاها در حال انجام است.

قیمت تمام شده این پروژه ۹۲۶ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۶۲ درصد است، فاز یک پروژه مذکور شامل ۳ روستای شیزر میمونک و بابا بوده که با اجرای ۱۲ کیلومتر خط تغذیه در بهمن ١٤٠۲ با مبلغ ٢٦١ میلیارد ریال به پایان رسیده است. 

۵۱ روستا در کوهین گازرسانی شده است 

بخش کوهین ۸۸ روستا دارد که از این تعداد ۵۱ روستا گازدار شده و ۱۸ روستا در حال گازرسانی است. گازرسانی به روستاهای کوهین محور خرزان آستین (در شامل ۱۷ روستا آستین در پایین آستین در بالا قانشاره بلاغ، آستین در وسط رمضان، یورد گوراندشت، بالا گوراندشت، پایین گل دره، چشمه کره، گزگین، گل زرد چوبدر، خرزان اسماعیل، آباد، اسبک قلعه و طوینان) که تاکنون ۱۴ روستای آن گازرسانی شده و روستاهای اسبک قلعه و طوینان در دست اجراست، قیمت تمام شده این پروژه ۳۱۲ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۶ درصد است. 

گازرسانی به روستاهای کوهین محور فطر شامل ۶ روستا معلم خانی، پایین معلم‌خانی بالا، فطر، دینک حاجی آباد، کردانده که همه روستاها در مرحله اجرای عملیات گازرسانی قرار دارند، قیمت تمام شده این پروژه ۳۱۶ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۹ درصد است. 

گازرسانی به روستاهای کوهین محور ریانک شامل ۱۲ روستا بابر سفلی، بابر علیا، دره گنجعلی، اوج تپه، شاه تپه، امیر آباد ساربانک بابین، سفلی، نارنده خرقان، پایین خرقان بالا و خشکنات (بالا که از این تعداد ۵ روستای (بابرسفلی، بابر علیا دره، گنجعلی اوج تپه و شاه (تپه گازدار شده و مابقی روستاها در دست اجراست، قیمت تمام شده این پروژه ۴۰۸ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۹ درصد است. 

به گزارش اخبار استانی، صنعت گاز کشور در سال‌های پس از انقلاب با هدف آبادانی و توسعه گام‌های بلندی برداشته است و بازدید امروز بهانه‌ای شد تا با گذر از جاده‌های پر پیچ و خم الموت در جریان گازرسانی به روستاهای صعب العبور قرار بگیریم، امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد گاز رسانی ۱۰۰ درصدی به تمامی روستاها باشیم. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا