چالشهای اصلاح رنگ در انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی
منظور از تکنیک های ساخت انیمیشن شیوه هایی است که برای ساخت انیمیشن به کار میگیریم و همینطور ابزار های مختلفی که استفاده میکنیم. اگر بخواهیم مراحل انیمیشن سهبعدی ، انیمیشنها را بررسی کنیم؛ می توان به دو بخش دو بعدی و سه بعدی تقسیم کرد. انیمیشن های دو بعدی مثل نقاشی روی کاغذ هستند و انیمیشن های سه بعدی دارای حجم و بعد هستند. علت حجم دار بودن آنها سایه، نور، جهت و فرم است.
انیمیشن کاغذی
یکی از انواع سبک های انیمیشن دو بعدی، انیمیشن کاغذی است. در ساخت این تکنیک انیمیشن تک تک طرح های کلیدی و میانی و پس زمینه ها بر روی کاغذ کشیده می شوند.
در ساخت این سبک انیمیشن، هر از انیمیشن بر روی کاغذ مورد نظر بوسیله ابزار های مختلف مانند مداد، مداد رنگی، آبرنگ و… فریم ها کشیده می شوند. بدلیل اینکه در ساخت این تکنیک انیمیشن نمی توان تصاویر را لایه بندی کرد، هر و آبجکت و طرح های جلویی و پشتی در هر فریم دوباره کشیده می شوند. به همین دلیل، در این تکنیک انیمیشن، برای صرفه جویی در زمان از طرح های ساده استفاده می شود. این سبک انیمیشن به دلیل دوباره هر فریم از اول، دو ویژگی خاص دارد :
۱-ساده بودن خطوط
۲-لرزش در خط ها
مانند
تکنیک سل انیمیشن
ساخت این تکنیک انیمیشن مورد استفاده خیلی از کمپانی های بزرگ انیمیشن سازی است.در ساخت این سبک انیمیشن از طلق های شفاف استفاده می شود. این طلق ها نور را از خود عبور می دهند. در ساخت این تکنیک چند لایه طلق شفاف بر روی هم قرار میگیرند، بر روی هر لایه به طور دلخواه، پس زمینه یا کارکتر مورد نظر طراحی می شوند. سپس متحرک سازی بر روی این لایه ها انجام می شود. شیوه اجرای این تکنیک انیمیشن سازی به این صورت است که کاغذ هایی را پانچ میکنند و با استفاده از پین ترسیم میکنند.
به این طرح ها در این تکنیک انیمیشن سازی، طرح مدادی گفته می شود. سپس تمام حرکات را تست میکنند و پس از درست بودن هر طرح، آن را بر روی طلق اجرا می کنند. مانند که با این تکنیک ساخته شده اند.
تکنیک کات اوت
در ساخت این تکنیک انیمیشن، از مقوا استفاده می شود، طرح ها بر روی مقوا کشیده می شوند، پس از آن تمام قسمت هایی که قابل جدا شدن هستند مانند پا، دست، سر و… به صورت قطعات کوچکی برش داده می شوند، و پس از مفصل بندی حرکت داده می شوند.
مفصل بندی این کارکتر ها را می توان با روش های خلاقانه و متفاوتی انجام داد، یکی از مرسوم ترین آنها در این تکنیک اتصال با چسب و مفتول فلزی است.
در این تکنیک با هر حرکت هر فریم، گرفته می شود، و در نهایت در فیلم، تمام فریم ها به حرکت در می آیند. پس از اینکه نرم افزار و رایانه ها گسترش پیدا کردند، ساخت این تکنیک انیمیشن متحول شد و حتی برخی کارکتر ها در رایانه متحرک سازی می شدند. مانند انیمیشن موشک کاغذی
تکنیک انیمیشن سیلوئت
این تکنیک انیمیشن، یکی از تکنیک های کات اوت است. برای ساخت این تکنیک در ابتدا منبع نوری مانند لامپ را پشت عروسک های مفصلی قرار می دهند و آنها را ضد نور میکنند. یعنی تمام کارکتر ها سیاه دیده می شوند و از طریق حرکات و برش ها و فرم ها میتوان طرح را تشخیص داد.
در ساخت این تکنیک باید توجه و دقت زیادی به کارکتر و داشت تا به صورت سیلوئت بتوانند خوب مفهوم را انتقال دهند با حرکت. همچنین میتوان در این نوع انیمیشن از طلق های رنگی برای پس زمینه استفاده کرد تا تنوع و زیبایی بیشتری را ایجاد کرد.مانند انیمیشن ماجرای شاهزاده احمد
سبک انیمیشن شنی
در این سبک از انیمیشن، زیر شیشه نور پردازی می شود و با حرکت و فرمدادن شن بر روی شیشه، تصاویر زیبایی از بافت و سایه ایجاد میشود. با کم و زیاد کردن میزان شن میتوان درجات مختلف را ایجاد کرد
تکنیک نقاشی روی شیشه
در این سبک انیمیشن از استفاده می شود که دیر خشک می شود، مانند روغن. سپس با استفاده از این متریال روی شیشه هر فریم را می کشند و از روی شیشه عکس برداری می شود.
تکنیک پین اسکرین
برای این سبک از انیمیشن بر روی صفحهای که سفید است، هزاران سوزن مشکی فرو می کنند، سپس منبع نوری را کنار آن روشن میکنند و با جابه جایی سوزن ها می توان درجات مختلف خاکستری را ایجاد کرد. تصاویری که به وسیله این صفحه سوزنی ایجاد می شوند شبیه به حکاکی هستند. برای حرکت دادن سوزن ها از ابزار گوناگونی استفاده می شود.
تفاوت روش تدریس شده با روش های رایج تولید انیمیشن در اینستاگرام
برای ساخت انیمیشن توسط این روش شما نیازی نیست اصول انیمیشن را بدانید. حتی نیازی نیست طراح باشید. همانطور که می دانید اکثر انیمیشن های موجود در اینستاگرام به صورت فریم به فریم طراحی و ساخته می شوند. از جمله این انیمیشن ها می توان به مجموعه سوری لند ، عنبوسازان و عنی میشن اشاره کرد.
در روش ساخت انیمیشن به روش دستی و فریم به فریم، طراح یا انیماتور می بایست بر اساس داستان تمام فریم های یک انیمیشن را به وسیله دست توسط کامپیوتر طراحی و انیمیت کند. حتی تمام دیالوگ های شخصیت نیز با توجه به صدای دوبلور یا صدا گذار می بایست لبخوانی یا Lip sync گردد و این مساله ممکن است برای کسانی که طراح نیستند و توانایی طراحی توسط قلم کاغذ یا قلم نوری را نداشته باشند خوشایند نباشد.
حتی این مساله برای خود انیماتور این مجموعه ها نیز بسیار سخت و زمان بر است به طوری که یک انیمیشن یک دقیقه ای ممکن است هفته ها به طول بیانجامد و به این ترتیب بازدهی کاهش می یابد چون تعداد کمتری انیمیشن می توانند تولید کنند و در نتیجه درآمد کمتری نیز می توانند کسب کنند چون تعداد کمتر انیمیشن برابر است با تعداد کمتر تبلیغات و اسپانسری و در نتیجه درآمد کمتر.
اما با استفاده از روش تدریس شده در این مجموعه علاوه بر اینکه شما نیاز به طراحی ندارید بلکه نیازی به ساخت انیمیشن به صورت فریم به فریم نیز ندارید و در عرض مدت زمان کوتاهی مثلا چند ساعت می توانید یک انیمیشن یک دقیقه ای حرفه ای بسازید و با انتشار آن در شبکه های اجتماعی به راحتی درآمد کسب کنید.