باد نیتروژن چه تاثیری در سوخت خودرو دارد؟
استفاده از گاز نیتروژن در تایر
مدتی است که تب استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک خودروها بالا گرفته و این در حالی است که تا به حال عمدهترین کاربرد استفاده از نیتروژن در حوزه وسایل نقلیه، مربوط به خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقهای و شاتلهای فضایی بوده است. در ادامه به ذکر چند نکته در خصوص مزایای استفاده از نیتروژن به جای باد معمولی (هوا) در لاستیک خودروها و انواع دستگاه باد نیتروژن می پردازیم.
باد معمولی خودروها یا همان هوا، دارای 21 درصد اکسیژن، 78 درصد نیتروژن و یک درصد هم گازهایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. پس طبیعی است که با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک میشویم که موجب کاهش اثر خورندگی سیمهای فولادی داخل لاستیک خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش میزان حمله رطوبت به سیمهای فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیکها امکان پذیر میگردد.
از طرف دیگر نیتروژن در فرآیند احتراق به همراه اکسیژن شرکت نمیکند، پس از نظر ایمنی هم نسبت به هوا ارجح است. مولکولهای نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکولهای بزرگتر نیتروژن از تایر و کاهش فشار باد لاستیک و خطرهای ناشی از آن کمتر است.
براساس مطالعات متخصصان شرکت لاستیکسازی میشلن سرعت کاهش فشار گاز نیتروژن در لاستیک خودرو، سه برابر کمتر از هوای معمولی است. نیتروژن از هوا سبکتر بوده، وزن مولکولی هوا تقریباً دو برابر نیتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4 درصد وزن هوای پرشده در لاستیکها میشود. این سبکتر بودن در وزن باد لاستیکها میتواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این کاهش، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو، بسیار چشمگیرتر است.
نیتروژن، نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست میدهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیکها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان میدهد. به خصوص برای خودروهای مسابقهای فرمول یک، سوپر اسپرتهایی که سرعتهای بالاتر از 200 مایل بر ساعت دارند و یا خودروهایی که کاربرد آنها در شرایط طولانی و سخت است. همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هوا است، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچیز) با دما بیشتر تغییر میکند.
می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام لاستیک خودرو، ایمنی بیشتر، بهبود فرمانپذیری، افزایش چسبندگی لاستیک به زمین، نرمی بیشتر لاستیک و سهولت استفاده از خودرو به دلیل عدم نیاز به تکرار تنظیم باد لاستیکها، از مهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها به جای هوای معمولی است.
مسئلهای که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، این بوده که در حال حاضر در آمریکای شمالی برای زدن نیتروژن به هر لاستیک باید حدود 2 تا 5/2 دلار هزینه کنید که برای چهار لاستیک خودرو حدوداً 8 تا 10 دلار خرج بر میدارد و این یعنی حداقل 10 برابر قیمتی که باید برای باد معمولی لاستیکها بپردازید، ضمناً به هیچ وجه نمیتوانید از صحت و کیفیت گاز نیتروژن تزریق شده، اطمینان حاصل کنید. همچنین نحوه تزریق باد جدید، یعنی مکش کامل باد قبلی لاستیک و سپس تزریق نیتروژن واقعی به آن، مسئله مهمی است که باید به همراه انتخاب و خرید رینگ و لاستیک مناسب برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو در نظر گرفته شود.
فواید و معایب باد نیتروژن لاستیک خودرو چیست ؟
باد نیتروژن لاستیک به دلایل ویژهای برای باد کردن تایر طرفداران خودش را دارد. وقتی صحبت از باد کردن لاستیک خودرو میشود، گاز نیتروژن به عنوان جایگزینی برای هوای معمولی به طور فزایندهای محبوب است. طرفداران باد نیتروژن لاستیک استدلال میکنند که مزایای متعددی دارد، در حالی که برخی از رانندگان کارآیی آن را زیر سوال میبرند.
در این پست از وبلاگ صنایع پیشرو با هدف بررسی مزایای بالقوه استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو برای تجربه رانندگی بهتر و معایب مطرح شده درباره آن را بررسی خواهیم کرد. در حقیقت این مطلب به شما در تصمیمگیری آگاهانه برای استفاده از باد نیتروژن لاستیک خودرو کمک میکند.
فرق باد نیتروژن لاستیک و باد معمولی لاستیک چیست؟
قبل از این که به بررسی فواید و معایب باد نیتروژن لاستیک خودرو بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با این باد آشنا شویم. لاستیکهای خودرو معمولاً با هوای فشرده پر میشوند که از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن و ۱ درصد از گازهای دیگر تشکیل شده است. با این حال، برخی افراد استفاده از نیتروژن را به جای هوای فشرده معمولی انتخاب میکنند. هوای نیتروژن تقریباً از ۹۵ تا ۹۹ درصد نیتروژن تشکیل شده است و فقط مقدار بسیار کمی اکسیژن و سایر گازها دارد. تجهیزات ویژهای برای باد کردن لاستیکها با هوای نیتروژن به منظور حفظ فشار پایدار تایر مورد نیاز است.
مزایای وجود باد نیتروژن لاستیک خودرو
در این بخش به تاثیرات مثبتی که استفاده از گاز نیتروژن در عملکرد کلی خودرو و سلامت تایرها میگذارد، میپردازیم.
· بهبود پایداری فشار تایر با باد نیتروژن لاستیک:
یکی از مزایای قابل توجه گاز نیتروژن این است که میتواند پایداری فشار تایر را برای مدت طولانی حفظ کند. مولکولهای نیتروژن بزرگتر از مولکولهای اکسیژن هستند که سرعت خروج آنها از تایر را کاهش میدهد. این امر منجر به فشار ثابت تایر میشود و هندلینگ ارتقا مییابد.
· ایمنی و پایداری دما باباد نیتروژن لاستیک:
در مقایسه با اکسیژن، نیتروژن در دماهای سرد زمستان و پاییز و گرمای بهار و تابستان، پایدارتر است. این موضوع برای حفظ فشار مناسب تایرها در شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مهم است. گاز نیتروژن یک گاز غیر قابل اشتعال است، به این معنی که نمیتواند آتش بگیرد. این خاصیت گاز نیتروژن نقش مثبتی در ایمنی خودرو دارد. با این حال، اگر لاستیکی که از هوای معمولی استفاده میکند آتش بگیرد، اکسیژن داخل لاستیک آتش سوزی میکند.
· اثر باد نیتروژن لاستیک بر کاهش اکسیداسیون تایر:
گاز نیتروژن یک گاز بی اثر است؛ به این معنی که با مواد دیگر واکنش نمیدهد. این ویژگی از اکسیداسیون لاستیک جلوگیری میکند. در صورتی که اکسیژن میتواند در طول زمان با لاستیک واکنش دهد و منجر به تخریب، ترک خوردن و کاهش طول عمر لاستیک شود. با استفاده از گاز نیتروژن، میتوانید این اثرات را کاهش دهید و به طور بالقوه عمر لاستیک خود را افزایش دهید.
· به حداقل رساندن رطوبت:
رطوبت گاز نیتروژن به طور قابل توجهی کمتر از هوای معمولی است. همان طور که مشخص است هوای معمولی که اکسیژن بیشتری دارد، میتواند باعث خوردگی و زنگ زدگی در تایر و رینگ شود و منجر به آسیبهای احتمالی شود. طبیعت خشک نیتروژن به کاهش این خطرات کمک میکند و طول عمر کلی تایر و اجزای چرخ را افزایش میدهد.
· کاهش مصرف سوخت
ثابت نگه داشتن فشار باد لاستیکها میتواند باعث بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت در خودروها شود. یکی از راههای رسیدن به این هدف استفاده از گاز نیتروژن در انواع لاستیک خودرو و خرید خرک است که میتواند مصرف سوخت را تقریباً تا سه درصد کاهش دهد. اگرچه ممکن است در ابتدای امر این مقدار کم به نظر برسد، اما میتواند به میزان قابل توجهی در استفاده طولانی مدت از خودرو افزایش یافته و تاثیرات خود بر کاهش مصرف سوخت را مشهودتر کند.