راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی

بازار فارکس یک بازار مبتنی بر رویدادها، دیتا و اخبار اقتصادی در جهان است که بیشترین تاثیر را از آن‌ها می‌گیرد. به‌ جز اخبار ناگهانی که به دلیل مسائل ژئوپلیتیک رخ می‌دهد، بیشتر اخبار و اطلاعات طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده در ساختاری به نام تقویم اقتصادی (Economic Calendar) منتشر می‌شوند تا معامله‌گران بدانند که در چه روز و ساعتی قرار است چه اخباری منتشر شود. ما در این مقاله قصد داریم راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس را به شما ارائه دهیم.

تقویم اقتصادی چیست؟

تقویم اقتصادی فارکس یک ابزار بسیار مفید برای تحلیل بازار فارکس و پیش‌بینی تاثیر اخبار اقتصادی فارکس بر نرخ ارزها است. اخبار اقتصادی جهان تاثیر مستقیمی بر دارایی‌های شما و همچنین توسعه فرصت‌های معاملاتی جدید دارد. تقویم اقتصادی، اخبار فارکس را سازماندهی می‌کند و زمینه مهمی را برای کمک به شما در پیگیری رویدادها و درک تاثیر بالقوه آن‌ها بر بازار جهانی فارکس فراهم می‌آورد.

تقویم اقتصادی فارکس شامل اطلاعات مربوط به انتشار آمارها و گزارش‌های اقتصادی مختلف در سطح جهانی است. از جمله این آمارها می‌توان به نرخ بیکاری، تورم، نرخ بهره، تولید ناخالص داخلی و موارد مشابه اشاره کرد. هر یک از این گزارش‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی نوسانات ارزها داشته باشد. بنابراین به عنوان یک تریدر همواره باید اخبار مهم فارکس را دنبال کنید و به روز باشید تا بتوانید تصمیمات معاملاتی مناسبی بگیرید.

نحوه استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

حالا که با تقویم اقتصادی آشنا شدید، باید بدانید که چطور این تقویم را می‌توانید بخوانید و مورد استفاده قرار دهید. در قدم اول وب‌سایت‌های مختلفی هستند که اخبار اقتصادی فارکس را در قالب تقویم اقتصادی فارکس به صورت آنلاین به کاربران ارائه می‌دهد.

به عکس زیر دقت کنید، نحوه خوانش تقویم اقتصادی به این صورت است:

تقویم اقتصادی دلتا کالج

همان‌طور که می‌بینید تقویم اقتصادی شامل چند ستون است، ستون اول از سمت راست تاریخ رویداد و ستون دوم ساعت را نشان می‌دهد. دقت کنید که ساعت به زمان GTM است و شما باید آن برای منطقه زمانی خود (مثلاً ایران) تنظیم کنید. در ستون سوم (رویداد) عنوان خبر، کشور و ارز اصلی خبر نشان داده می‌شود. در ستون بعدی میزان اهمیت خبر نمایش داده می‌شود که عموماً به اخباری که رنگ نارنجی یا قرمز دارند باید با دقت بیشتری توجه کرد چون جزء خبرهای مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شوند. در ستون‌های بعدی میزان پیش‌بینی کارشناسان از تأثیر آن‌ها روی ارز ذکر شده آورده می‌شود، اما بعد از انتشار خبر، میزان تأثیر واقعی هم درج خواهد شد.

مهمترین اخبار اقتصادی فارکس چیست؟

در میان تمامی خبرهایی که درباره شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شود. برخی از اخبار هستند که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بازار فارکس دارند و به صورت کلی می‌توانند روند حرکت تمامی بازار را تغییر دهند. عموماً کارشناسان توصیه می‌کنند در هنگام این اخبار به هیچ‌وجه معامله‌ای بازی نداشته باشید زیرا خبرهای مهم می‌تواند به طور کلی روند حرکت یک ارزها تغییر دهد، مهمترین اخبار اقتصادی دنیای فارکس به شرح زیر هستند:

  • نرخ بهره (Interest rate)
  • حقوق و دستمزد غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP)
  • شاخص‌های اشتغال (نیروی کار، حقوق و دستمزد و برآورد داده‌های بیکاری)
  • تصمیمات نرخ بانک مرکزی (صورت‌جلسات بانک مرکزی-central bank minutes/statements)
  • خرده فروشی (Retail Sales)
  • نرخ بیکاری (Unemployment Rate)
  • شاخص اعتماد مصرف کننده (Consumer Confidence Index)
  • موجودی نفت خام EIA (EIA Crude OIL Inventory)
  • نشست‌های اوپک (OPEC Meetings)
  • شاخص قیمت تولید (PPI)
  • تولید ناخالص داخلی (GDP)
  • فروش خانه نوساز (New Home Sales)
  • سفارش کالاهای بادوام (Durable Goods Orders)
  • فروش مسکن موجود (Existing Home Sales)
  • داده‌های (ISM)
  • تراز تجاری (Trade Balance)

انواع شاخص‌های اقتصادی

هنگام خواندن تقویم اقتصادی، باید توجه داشته باشید که این خبرها عموماً به صورت دو شاخص مهم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، یعنی شما با دو دیدگاه می‌توانید اخبار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا میزان و نوع تاثیرگذاری آن را درک کنید، این دو شاخص به شرح زیر هستند:

شاخص‌های پیشرو (Leading indicators): بررسی اخبار با شاخص‌های پیشرو به معنای آن است که پیش‌بینی کنیم خبری که قرار است منتشر شود چه تاثیری بر آینده می‌گذارد. در این شاخص مدت زمان تاثیر، میزان و درصد تاثیرگذاری در روندهای معاملاتی و آینده اقتصاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

شاخص‌های گذشته (Lagging indicators): در تحلیل خبر با شاخص‌های گذشته، برخلاف شاخص‌های آینده، باید نگاهتان به تأثیر اخبار در دوره‌های قبل باشد. یعنی ببینید که اخبار و دیتای منتشر شده در گذشته چه تاثیری را در زمان خود روی چارت داشته است. عموماً تحلیل تأثیرگذاری خبر با استفاده از شاخص‌های گذشته بسیار ساده‌تر است اما دیتای ارزشمندی را به شما می‌دهد.

چگونه از یک تقویم اقتصادی برای معاملات فارکس استفاده کنیم؟

حالا که با اهمیت تقویم اقتصادی آشنا شدید، بد نیست بدانیم که چطور می‌توانید از این ابزار برای معاملات خود استفاده کنید. انتشار اخبار مهم در بازار کلید حرکت اصلی نمادهای معاملاتی است، بخصوص خبرهای مهم که تأثیرات فاندامنتالی دارند می‌توانند راه را به شما نشان دهند.

برای مثال زمانی که نرخ بهره ایالات متحده منتشر می‌شود و متوجه می‌شوید نرخ بهره کاهش پیدا کرده، این ممکن است در شرایط خاص محرک قوی برای تقویت تولید و در نهایت بالا رفتن ارزش دلار باشد. زمانی که سطوح مهم مقاومتی قیمت دلار شکسته می‌شود می‌توانید در مسیر ترند جدید ایجاد شده معامله کنید. یا هنگامی که یک جنگ و بحران در جهان رخ می‌دهد، اکثر معامله‌گران به سرعت روی نماد XAU/USD معامله Buy باز می‌کنند، چون در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران جهان علاقه دارند دارایی‌های خود را به طلا تبدیل کنند، پس قیمت طلا بالا می‌رود. استفاده از اخبار، بستگی به نوع استراتژی معاملاتی شما نیز دارد، مثلاً اسکالپرها همیشه هنگام اخبار به دنبال گرفتن نوسانات قوی هستند که در سطوح مهم ایجاد می‌شود، حتی عده‌ای از معامله‌گران وجود دارند که فقط روی خبر معامله می‌کنند که به این سبک News Trading گفته می‌شود. پس نحوه استفاده هر تریدر از اخبار می‌تواند متفاوت باشد اما چک کردن مدام اخبار برای هر معامله‌گر ضروری است.

جمع بندی

یکی از مهمترین و ضروری‌ترین کارهایی که تریدرها هر روز باید انجام دهند، چک کردن تقویم اقتصادی است. این کار معامله‌گر را آگاه می‌کند که در چه ساعتی از روز قرار است اخبار اقتصادی فارکس با چه درجه اهمیت و تاثیرگذاری در بازار منتشر شود. تقویم اقتصادی شامل اطلاعات کاملی از تاریخ، زمان، نوع خبر، سطح اهمیت و حتی پیش‌بینی اخباری است که در طول روزهای آینده قرار است در بازار منتشر شود. هر استراتژی معاملاتی که داشته باشید باید به صورت روزانه اخباری که قرار است منتشر شود را مورد بررسی قرار دهید.

دکمه بازگشت به بالا