عمومیکسب و کار استانها

نحوه اتصال هارد اکسترنال به لپ تاپ

شرایط نگهداری و استفاده از هارد اکسترنال

امروزه اکثر کاربران هنگام بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده لپ تاپ خود ترجیح می دهند از روش جابجایی اطلاعات به هارد اکسترنال استفاده می کنند. این کالا بسیار آسیب پذیر می باشد و در صورتی که در شرایط نگهداری آن دقت نشود ، ممکن است با از دست رفتن اطلاعات خود مواجه شوید. به همین دلیل مواردی که از آسیب دیدن هارد اکسترنال شما جلوگیری می کند را برای شما گردآوری کرده ایم.

استفاده از تجهیزات استاندارد

مهم ترین مسئله ای که برای استفاده از هارد اکسترنال باید به آن دقت کرد ، استفاده از تجهیزات سالم برای اتصال هارد اکسترنال می باشد. درگاه های ارتباطی که بعضا در قسمت جلوی کیس قرار دارد ، دارای نوساناتی می باشد که ممکن است در دراز مدت هارد اکسترنال را دچار آسیب های جبران ناپذیری کند. ترجیحا از درگاه های USB که بر روی مادربورد تعبیه شده است استفاده کنید. مسئله دیگر استفاده از کابل رابط استاندارد برای اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر و یا لپ تاپ می باشد.

در هنگام اتصال هارد اکسترنال ابتدا کابل را به درگاه USB متصل کرده وسپس آن را به هارد دیسک متصل کنید، زیرا زمان متصل کردن کابل ممکن است نوساناتی ایجاد شود که این نوسانات برای هارد دیسک بسیار مضر می باشد. هارد دیسک در ابتدای شروع به کار و برای استارت اولیه نیاز به ولتاژ ثابت و بدون نوسان دارد و در صورت بروز نوسان ممکن است که هارد دیسک دچار بد سکتوری گردد. البته این مشکل نیز با نرم افزار رفع بدسکتور وسط افراد خبره حل شدنی است، اما همیشه پیشگیری بهتر است.

جلوگیری از لرزش و تکان هارد اکسترنال

در زمان اتصال کابل، دقت داشته باشید که هارد دیسک دچار لرزش نشود و تکان داده نشود. بدلیل فاصله نزدیکی که هد هارد با سیلندر دارد ، ممکن است با کوچکترین لرزش و تکان ، آن دو به هم برخورد کرده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری برای هارد اکسترنال شما شود. در نتیجه در هنگام اتصال کابل و همچنین در زمان جابجایی اطلاعات در هارد دیسک به هیچ وجه هارد اکسترنال خود را تکان ندهید.

استفاده از Disk Defragmenter

از دیگر نکاتی که برای استفاده هر چه مطلوب تر از هارد دیسک شما به کار می آید ، انجام یکپارچه سازی اطلاعات درون هارد دیسک می باشد. با استفاده از نرم افزار Disk Defragmenter موجود در ویندوز ، می توانید یکپارچه سازی اطلاعات هارد دیسک را انجام داده و عملکرد هارد اکسترنال خود را بهبود بخشید.

این عملیات باعث بالا رفتن راندمان کلی هارد اکسترنال و سرعت بخشیدن به جابجایی اطلاعات و دسترسی به آن ها می شود.

قطع ارتباط هارد اکسترنال

نکته دیگر در رابطه با قطع کردن هارد اکسترنال از دستگاه می باشد. در هنگامی که کار شما با هارد اکسترنال تمام شده است می بایست با استفاده از خروج مطمئن ، ارتباط هارد اکسترنال را با دستگاه مورد نظر قطع کنید.

گزینه Safly Remove Hardware را می توانید در سمت راست نوار ابزار و درکنار ساعت پیدا کنید و در زمانی که قصد قطع ارتباط هارد اکسترنال خود را دارید ، بر روی گزینه Eject کلیک نمایید.

با این کار ارتباط هارد دیسک با دستگاه و ولتاژ ورودی به هارد اکسترنال قطع می گردد و شما می توانید پس از چند ثانیه کابل هارد اکسترنال خود را از USB خارج نمایید.

عدم اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون

یکی دیگر از مواردی که بعضا باعث خرابی هارد اکسترنال ها می گردد ، اتصال این قطعه به تلویزیون و یا گیرنده های دیجیتال می باشد. با توجه به اینکه هارد اکسترنال از حساسیت بالایی برخوردار است ، و گیرنده های دیجیتال و یا تلویزیون های هوشمند ، دارای رابط مطمئنی از جهت ثابت ماندن ولتاژ ورودی نمی باشند و ممکن است به علت ضعف در مدار تغذیه ، دچار نوسانات و یا شوک های الکتریکی در رابط USB شوند که در طولانی مدت عمر هارد اکسترنال شما را کاهش می دهد و یا باعث خرابی آن می گردد.

حتی الامکان هارد اکسترنال خود را تنها به کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل کرده و برای ارتباط با تلویزیون ویا کنسول های بازی از فلش مموری ها و دیگر تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات استفاده نمایید.

پشتیبان گیری از اطلاعات

در انتها باید به این نکته توجه داشته باشید که هارد اکسترنال و یا در مجموع هارد دیسک ها ، تجهیزات صد در صد مطمئنی برای ذخیره دائمی اطلاعات شما نمی باشند و اگر اطلاعات مهمی دارید و قصد نگهداری از آن ها را داشته باشید ، حتما این اطلاعات در چند جا ذخیره کرده و نسخه پشتیبان داشته باشید که با مشکلات جبران ناپذیری مواجه نشوید.

لوازم جانبی هارد اکسترنال

از جمله مسائلی که می توان با آن جلوی ضررهای احتمالی وارد شده به هارد اکسترنال را کم کرد ، استفاده از کیف های ضد ضربه و استاندارد برای نگهداری از هارد اکسترنال می باشد. مادامی که هارد اکسترنال شما در کیف مخصوص نگهداری شود ، احتمال آسیب دیدن این محصول بسیار پایین تر از حد معمول می باشد. در نتیجه هزینه ریکاوری هارد اکسترنال را متحمل نخواهید شد.

آموزش استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک

این روزها و با توجه به افزایش سرسام آور حجم اطلاعات رایانه ای، استفاده از یک هارد اکسترنال تقریبا برای همه کاربران ضروری است. همه ما عکسها، فیلم ها، آهنگها، فایل های نوشتاری، اسناد و اطلاعاتی داریم که حجم قابل توجهی از سیستم کامپیوتر یا گوشی را اشغال کرده اند. اطلاعاتی که بسیار مهم هستند و نمی توانیم به راحتی قیدشان را بزنیم. بنابراین نگهداری از آنها در یک هارد اکسترنال، منطقی تر به نظر می رسد.

هاردها به گونه ای طراحی شده اند که وابسته به سیستم عامل نباشند. یعنی می توان از آنها در مک و ویندوز استفاده کرد. اما چگونه؟ روند استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک متفاوت است و برای هریک، باید تنظیمات خاصی را انجام دهید. در ادامه به شما می گوییم که چگونه هارد اکسترنال را به مک بوک یا لپ تاپ های ویندوزی وصل کرده و فرایند انتقال فایل ها را انجام دهید.

نکات مهم استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک

استفاده از هارد اکسترنال در سیستم های ویندوز و مک، تفاوت چندانی ندارد. یعنی در هر دو سیستم عامل، از هارد برای انتقال اطلاعات استفاده می کنیم. اما نحوه نصب هارد در این سیستم ها متفاوت است که با توجه به تفاوت های مک و ویندوز، کاملا منطقی است. توجه داشته باشید که برای استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک، باید اول مطمئن شوید که هارد مورد نظر ویروسی نیست.

برای این منظور، هارد را در یک سیستم دیگر اسکن کرده و یا در سیستم خودتان، عملیات اسکن را انجام دهید. همچنین باید از سالم بودن هارد و کابل آن اطمینان داشته باشید. به هیچ عنوان برای وصل کردن هارد به لپ تاپ اپل یا دستگاه ویندوزی، شتاب نکرده و از زور و فشار استفاده نکنید.

استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز

برای استفاده از هارد بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی، باید به ترتیب زیر عمل کنید:

1- وصل کردن هارد

در اولین مرحله استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک، هارد را به دستگاه ویندوزی خود وصل کنید. اگر قبلا این کار را نکرده اید، برای اجرای درست تنظیمات و پیکربندی، حتما دفترچه راهنمای هارد اکسترنال خود را مطالعه کنید. البته این کار بسیار ساده است؛ هارد را از طریق کابل به درگاه USB وصل کرده و آن را روشن کند. همچنین در صورت نیاز، درایور هارد را نیز دانلود و در سیستم نصب کنید.

2- استفاده از هارد دیسک به عنوان یک پارتیشن اصلی

پس از وصل کردن هارد به سیستم ویندوزی، سیستم آن را شناسایی می کند. اگر قصد دارید از هارد دیسک به عنوان یک پارتیشن اصلی در ویندوز استفاده کنید، مطمئن شوید که ویندوز را روی دیسک نصب کرده‌اید.

3- نصب هارد برای ویندوز

حالا باید هارد درایو را در ویندوز نصب کنید. برای این منظور، روی دکمه Start و سپس Computer‌ کلیک کنید. اگر هارد را مشاهده نکردید، وارد کنترل پنل شده و System and Security را انتخاب کنید. سپس روی Administrative Tools یک بار و روی Computer Managment هم دوبار کلیک کنید.

با این حال اگر از شما درخواست شد رمز ورود به سیستم را وارد کنید، رمز را تایپ کرده و تاییدیه را دریافت کنید. در گام بعدی، روی Disk Management زیر Storage کلیک کنید. چنانچه سیستم همچنان هارد را شناسایی نکرد، می توانید برای دریافت راهنمایی های تخصصی، با تیم بازیابی اطلاعات در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

استفاده از هارد اکسترنال در مک

در ادامه آموزش استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک، به سیستم مک می رسیم. روال طبیعی و عادی در کامپیوترها و لپ تاپ های اپل این است که پس از اتصال هارد به سیستم، هارد شناسایی شده و آماده کار باشد. اما بهتر است پیش از این کار، نکاتی را در نظر داشته باشید.

مثلا به احتمال زیاد، درایو مورد استفاده شما از قبل با فرمت FAT32 فرمت ‌بندی نشده است. علن آن است که این فرمت در سیستم عامل های ویندوز و OS X قابل خواندن و نوشتن است. به این ترتیب درایو می ‌تواند روی چندین پلتفرم بدون این که وقفه ‌ای داشته باشد، کار کند. برای استفاده از هارد اکسترنال در مک باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. هارد درایوتان را به سیستم وصل کنید.
  2. هاردهای اکسترنال معمولا به کابل USB، پورت Firewire و بعضا هردو گزینه مجهز هستند. کابل موجود را به اسلاتهای سازگار هارد و سیستم‌ تان وصل کنید.
  3. با جستجو در گوشه سمت راست بالایی صفحه، روی گزینه Disk Utility کلیک کنید.
  4. هارد درایو روی بخش سمت چپ رابط مشاهده می شود که باید نام هارد خود را پیدا کرده و انتخاب نمایید.
  5. در ادامه فرایند استفاده از هارد اکسترنال در ویندوز و مک، روی زبانه Erase‌ کلیک کنید.
  6. باید منتظر بمانید تا لیست آبشاری قالب Volume‌ ظاهر شود.
  7. اگر از هارد درایو فقط برای مک استفاده می‌کنید، باید حتما Mac OS Extended (Journaled) را انتخاب کنید.
  8. روی Erase کلیک کرده، فرایند فرمت ‌بندی را تکمیل و گزینه‌ ها را طوری تنظیم کنید تا داده‌ها روی هارد دیسک نوشته و خوانده شوند.

چگونه هارد اکسترنال را از لپ ‌تاپ جدا کنیم ( کم خطرترین روش)

همه ما به خوبی می‌دانیم که برای جدا کردن USB از لپ‌ تاپ باید آیتم ایمن سازی را فعال کنیم و یا به عبارتی روی گزینه eject روی آیکون فلش مموری کلیک کنیم. اما آیا برای جدا کردن هارد اکسترنال از لپ ‌تاپ نیز نیاز هست تا این آیتم را کلیک کنیم؟ و یا اینکه باید در قسمت دیگری از تنظیمات، گزینه ای را فعال یا غیرفعال کنیم؟ در این بخش قصد داریم که نحوه جدا کردن هارد اکسترنال را از لپ تاپ برای شما آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی هارد اکسترنال و انواع آن

هارد اکسترنال همانند هارد لپ ‌تاپ شما ولی جدا از آن می‌باشد. تفاوت هارد اکسترنال و هارد لپ ‌تاپ در شکل ظاهری آن و پورت آن می‌باشد. در واقع اگر هارد اکسترنال را باز کنید، در زیر قاب بدنه آن یک دیسک داخلی را می‌بینید که عملکرد آن همانند هارد لپ ‌تاپ می‌باشد. این دیسک داخلی ممکن است از نوع سخت و یا SSD باشد. اگر هارد دیسک شما از مدل های قدیمی تر باشد مطمئناً از دیسک سخت بهره می‌برد. این هارد های اکسترنال با استفاده از تکنولوژی الکترومغناطیسی روی دیسک های دایره‌ای متداول، عملیات ذخیره اطلاعات را انجام می‌دهند.

نوع امروزی هاردهای اکسترنال از دیسک SSD بهره می‌برند و بدون استفاده از قطعات سخت‌افزاری و کاملاً الکترونیکی اطلاعات شما را ذخیره می‌کنند. تفاوت هارد اکسترنال های با دیسک سخت و یا SSD در قیمت ارزان تر دیسک های سخت و سرعت پایین‌تر آنها می‌باشد. البته که میزان ضربه پذیری بیشتری هم نسبت به SSD ها از خود نشان می‌دهند. اگر قصد خرید هارد را دارید و نمی دانید چه نوع هاردی را با چه مشخصاتی خریداری کنید می توانید از مقاله راهنمای جامع خرید هارد فروشگاه ژینال استفاده کنید.

استفاده از external hard drive برای چه کاربرانی مناسب است؟

استفاده از هارد اکسترنال و باید و نبایدهای لزوم آن از جمله مواردی ست که به نوع کاربری شما و همینطور لپ ‌تاپ شما مربوط می‌شود. اگر مالک یک لپ‌ تاپ شخصی نیستید و با کل خانواده از یک لپ ‌تاپ استفاده می‌کنید، یا اینکه لپ ‌تاپ شخصی خود را دارید ولی اطلاعات و فایل های دارید که برای شما بسیار مهم و در عین حال محرمانه هستند و ترس پاک شدن آنها را دارید، داشتن یک هارد اکسترنال از جمله وسایل الکترونیکی موردنیاز شما می‌باشد.

اینکه اطلاعات شخص خود را در یک هارد اکسترنال محفوظ داشته باشید، خیال شما را بابت حذف شدن و از بین رفتن ناخواسته آنها راحت می‌کند.

کابل و پورت مناسب برای جدا کردن هارد اکسترنال

در 99 درصد موارد وقتی یک هارد اکسترنال می‌خرید یک کابل 20 الی 30 سانتی‌متری در داخل جعبه آن قرار داده می‌شود. دلیل کوتاه بودن این کابل کم کردن میزان نویز و اشکال در اطلاعات شما است. نکته قابل توجه این است که در صورت در دسترس نبودن کابل هارد خود سعی در متصل کردن آن با کابل های دیگر به لپ‌ تاپ خود نکنید. چون ممکن است به اطلاعات و یا هارد شما در حین انتقال آسیب وارد شود.

پورت های هارد اکسترنال عموماً همان پورت های USB3.0 و USB2.0 می‌باشد. هاردهایی که با پورت USB3.0 کار می‌کنند، برای USB2.0 نیز قابل استفاده‌اند و فقط سرعت انتقال اطلاعات در این زمان کمی کاهش پیدا می‌کند.

روش صحیح جدا کردن هارد اکسترنال از لپ ‌تاپ

روش صحیح جدا کردن external hard drive از لپ ‌تاپ به این دلیل پر اهمیت است که، اگر مسیر درست در جداسازی طی نشود احتمال اینکه اطلاعات از داخل هارد درست و یا کامل منتقل نشود و یا اینکه به هارد شما آسیب وارد شود زیاد می‌شود. پس با یادگیری مسیر درست جدا کردن هارد اکسترنال، خیالتان بابت سالم ماندن آن راحت کنید.

ابتدا در قسمت سرچ ویندوز لپ ‌تاپ تان گزینه Device Manager را تایپ کنید. بعد از باز کردن این آیتم راست کلیک کرده و گزینه proportion را انتخاب کنید. در صفحه بازشده در قسمت بالایی پنجره، وارد قسمت policies شوید. در اینجا دو آیتم به شما نمایش داده می‌شود.

  • گزینه Quick removal ، که با انتخاب این گزینه می‌توانید هارد را جدا کنید، اما احتمال حذف اطلاعات در حین انتقال وجود دارد.
  • گزینه بعدی Better performance است، که این آیتم عملکرد هارد اکسترنال شما بالا برده و سرعت انتقال اطلاعات را بیشتر می‌کند.

با انتخاب گزینه دوم بیشتر مسیر ایمن سازی هارد شما تا 90 درصد انجام شده است. در انتها عملیات safely remove را همانند خارج کردن فلش مموری از لپ ‌تاپ انجام دهید. به این صورت که روی آیکون فلش در قسمت پایین دسکتاپ خود کلیک کرده و گزینه eject را انتخاب کنید.

جمع بندی

هاردهای اکسترنال نیروی مورد نیاز خود را در هنگام انتقال اطلاعات با استفاده از اتصالی که به پورت USB لپ ‌تاپ شما دارند، تامین می‌کنند. کشیدن ناگهانی آن از نیروی مادر، باعث می‌شود تا احتمال آسیب جدی به هارد به شدت بالا رود. پس، از موضوع جداسازی هارد اکسترنال از لپ ‌تاپ به سادگی نگذرید. با نادیده گرفتن این نکته احتمالاً برای اطلاعات مورد علاقه خود و همینطور هارد خود مشکل ایجاد خواهید کرد.

برای خرید انواع هارد با قیمت مناسب می توانید همین حالا به بخش لوازم جانبی فروشگاه آنلاین ژینال مراجعه کنید و هارد مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا