عمومیکسب و کار استانها

لباس پلیس مبارزه با مواد مخدر

بررسی مشخصات لباس نیروی انتظامی

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به اختصار ناجا نامیده می‌شود شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران است که اقدامات و امور مربوط به پلیس را در ایران انجام می‌دهد. این سازمان در سال 1370 و از ادغام شهربانی، ژاندارمی و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد و وظیفه حفظ امنیت داخلی را بر عهده دارد و عملکردش تحت نظارت وزارت کشور قرار دارد. در حال حاضر، شمار نیروی انسانی و کارکنان شاغل در نیروی انتظامی حدود 60 هزار نفر برآورد شده است یکی از انواع لباس های جذاب کودکام لباس پلیس نیروی انتظامی بچه گانه می باشد.

از آنجا که بسیاری از افراد و کارجویان علاقه‌مند به استخدام نیروی انتظامی هستند در این مقاله از میلی جون تصمیم گرفتیم راهنمای کامل و جامعی در مورد شرایط عمومی و اختصاصی استخدام نیروی انتظامی زن و مرد خدمت شما ارائه کنیم. همچنین برای اینکه با ساختار سازمانی و مشاغل و درجه‌بندی نیروی انتظامی بیشتر آشنا شوید در مورد رتبه‌بندی و مشاغل مختلف و شرایط استخدام و خدمت در نیروی انتظامی نیز توضیحات کاملی خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فرماندهی نیروی انتظامی (ناجا)

فرماندهی ناجا پیکره اصلی این سازمان محسوب می‌شود و متشکل از زیرمجموعه‌های مختلفی است. در ادامه یگان‌های تابعه فرماندهی ناجا را مشاهده می‌کنید.

  • پلیس پیشگیری و ناجا
  • پلیس راهنمایی و رانندگی
  • پلیس امنیت اقتصادی
  • پلیس آگاهی
  • پلیس مبارزه با مواد مخدر
  • پلیس اطلاعات و امنیت عمومی
  • پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات
  • فرماندهی مرزبانی
  • پلیس بین‌الملل
  • هوا ناجا
  • یگانهای ویژه ناجا
  • یگان امداد ناجا
  • دژبان کل ناجا

معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه فرماندهی نیروی انتظامی

  • دانشگاه علوم انتظامی امین در واقع دانشگاه افسری پلیس است و افرادی که تمایل به استخدام افسری دارند با قبولی و کسب رتبه کنکور دانشگاه افسری می‌توانند در این دانشگاه شروع به تحصیل می‌کنند.
  • سازمان وظیفه عمومی ناجا: مسئولیت تقسیم نیروهای وظیفه بین نیروهای مسلح را انجام می‌دهد.
  • معاونت نیروی انسانی ناجا: معاون فرمانده نیروی انتظامی در امور منابع انسانی و جذب و استخدام نیروهای جدید است.
  • معاونت عملیات ناجا: پلیس 110 یا مرکز فوریت‌های پلیس توسط این معاونت، نظارت و کنترل می‌شود.
  • معاونت فناوری اطلاعات و ارتباط ناجا (فاوا)
  • معاونت پارلمانی و امور مجلس نیروی انتظامی
  • سازمان بازرسی ناجا یا 197 که مسئولین بازرسی و نظارت و رسیدگی به تقدیر و تشکر یا تخلفات کارکنان را بر عهده دارد.
  • معاونت اجتماعی ناجا
  • بازرسی حفاظت و حراست یا شماره 116
  • معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا
  • مرکز مطالعات راهبردی ناجا

قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

در جلسه روز چهارشنبه مورخ 20 اسفند ماه 1382 کمسیون مشترک اجتماعی و امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه و محاسبات، قانون استخدام نیروی انتظامی طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب شد. این قانون از 213 ماده و 198 تبصره تشکیل شده و با ده سال اجرای آزمایشی آن موافقت شد.

کلیه امور اجرایی نیروی انتظامی، از جذب و استخدام نیرو یا رتبه‌بندی، تعریف مشاغل، درجه‌بندی، حقوق و دستمزد، ارتقاء و ترفیع درجه، بازنشستگی و … بر اساس این قانون انجام می‌شود و این قانون مبنای استخدام نیروهای جدید نیز قرار می‌گیرد.

بر اساس ماده 2 قانون استخدام نیروی انتظامی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی شامل ارتش، سپاه و نیروی انتظامی می‌شوند.

ماده 3: کارکنان مشمول این قوانین تمامی افرادی هستند که طبق مقررات این قانون به استخدام نیروی انتظامی درآمده‌‌‌اند. همچنین بر طبق تبصره 1، سازمان‌های عقیدتی-سیاسی و حفاظت اطلاعات و دیگر مجموعه‌های وابسته به نیروی انتظامی نیز ازنظر مقررات استخدام تابع این قوانین هستند.

آشنایی با تعاریف و مفاهیم در مورد مشاغل استخدامی نیروی انتظامی

بر اساس ماده 4، استخدام در نیروی انتظامی به معنی به‌کارگیری و پذیرفتن افراد واجد شرایط برای خدمت در یکی از موقعیت‌‌های شغلی پیش‌بینی‌شده در این قانون است. شغل در این تعریف، عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌های شغلی و اختیارات مرتبط که به عنوان کار واحد برای فرد در نظر گرفته شده است. اگر در فکر خرید لباس پلیس راهنمایی و رانندگی بچه گانه برای کودکان خود هستید می توانید آنرا از سایت میلی جون تهیه کنید.

انواع مشاغل نیروی انتظامی

به طور کلی، موقعیت‌های شغلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به سه گروه اصلی دسته‌بندی کرد:

  1. مشاغل انتظامی: شغل انتظامی به مجموعه وظایف و اختیارات مشخصی گفته می‌شود که در جداول سازمان برای کارکنان این سازمان در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است مشاغل فرماندهی نیز جزء مشاغل انتظامی به حساب می‌آیند.
  2. مشاغل کارمندی و اداری: شغل کارمندی نیز عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌ها و اختیارات مشخصی که در جداول سازمان برای کارمندان اداری تعریف شده است.
  3. مشاغل مشترک: مجموع وظایف و اختیاراتی که در جداول سازمانی تعریف شده و منحصر به شغل کارمندی یا انتظامی نیست شغل مشترک نامیده می‌شود. این مشاغل قابل تخصیص به هردو گروه بالا می‌باشد.

تبصره 1: در موقعیت‌های شغلی مشترک شرایط احراز شغل به گونه‌ای تعریف و تعیین می‌شود که شایسته‌ترین افراد و کارکنان (انتظامی یا کارمند) انتخاب شوند.

رشته شغلی بر طبق ماده 7، به مجموعه مشاغلی گفته می‌شود که از نظر نزدیکی و سختی و اطلاعات و دانش علمی دارای محتوای مشترک و مشابه باشند.

شرایط لازم برای استخدام نیروی انتظامی

نیروی انتظامی هر سال برای تامین منابع انسانی و نیروهای مورد نیاز اقدام به استخدام از بین متقاضیان و داوطلبان واجد شرایط می‌کند. استخدام نیرو در حال حاضر به دو صورت افسری و درجه‌داری انجام می‌شود و آن دسته از متقاضیان که تمایل به استخدام افسری دارند باید در دانشگاه علوم انتظامی امین تحصیل کرده باشند.

متقاضیانی که قصد خدمت به صورت درجه‌داری دارند لازم است از شرایط عمومی و اختصاصی تعیین‌شده برخوردار باشند و سپس برای ثبت‌نام به سامانه ثبت نام اینترنتی نیروی انتظامی و سایت گزینش پلیس به آدرس gozinesh.police.ir مراجعه کنند. طبق آخرین اخبار، آخرین فراخوان ثبت‌نام استخدام در نیروی انتظامی در سال 1400 مربوط به ماه اردیبهشت بوده است. کلیه افرادی که چه به صورت پایور یا پیمانی تمایل به استخدام در نیروی انتظامی دارند لازم است واجد برخی شرایط باشند که در ماده 16 این قانون تعیین شده است.

شرایط عمومی برای استخدام نیروی انتظامی عبارت است از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد و التزام عملی به دین اسلام
  • التزام عملی به قوانین جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به اصل ولایت‌فقیه
  • عدم سابقه عضویت یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی مخالف با نظام جمهوری اسلامی
  • عدم عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی موقع تقاضای استخدام
  • نداشتن محکومیت به محرومیت از خدمات عمومی
  • عدم سوءپیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و روان‌گردان
  • برخورداری از شرایط تحصیلی یا تخصصی لازم برای شغل موردنظر
  • توانایی و سلامت جسمی و روانی لازم متناسب برای انجام خدمت موردنظر

شرایط اختصاصی برای استخدام نیروی انتظامی

  • داشتن مدرک دیپلم در رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای یا کاردانش
  • حداقل سن 18 و حداکثر 25 سال
  • حداقل معدل قابل‌قبول 14
  • داشتن حداقل قد 170 سانتی‌متر

شرایطی مثل معافیت از خدمت، سابقه عضویت فعال در بسیج یا پلیس افتخاری و عضو خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و نخبگان علمی و ورزشی جزء شرایط ارفاقی برای داوطلبین استخدام نیروی انتظامی محسوب خواهد شد. متقاضیانی که واجد شرایط عمومی و اختصاصی هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام مرکز گزینش پلیس و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درخواست خود مبنی بر خدمت در این سازمان را ثبت نمایند. برای ثبت سفارش لباس پلیس اسباب بازی کافیست با شماره های درج شده در سایت میلی جون تماس بگیرید.

آیا استخدام نیروی انتظامی زن هم امکان‌پذیر است؟

بله، بر طبق ماده 20 این قانون، نیروی انتظامی می‌تواند با حفظ موازین اسلامی و شرعی در مشاغلی که مستلزم به‌کارگیری زنان است از نیروهای خانم به صورت کارکنان انتظامی یا کارمند استخدام نماید.

موقعیت‌های شغلی خاص زنان و امور انضباطی آن‌ها در جداول سازمانی و آئین‌نامه انضباطی تعیین می‌‌شود. همچنین تمامی کارکنان زن که بر اساس ماده 196 قانون ارتش جمهوری اسلامی مصوب مهر 1367 از وضعیت انتظامی به کارمند معادل تبدیل شده‌اند می‌توانند در صورت تمایل به وضعیت سابق برگشته و بر طبق مقررات این قانون به درجات متناسب نائل شوند.

در ساعت 00:30 بامداد مورخه 12/08/1394 راننده یک دستگاه کامیون با مراجعه به کلانتری 170 کهریزک به مأمورین اعلام کرد که توسط چهار سرنشین یک دستگاه خودرو پراید سفید رنگ مورد ربایش قرار گرفته و همزمان با سرقت کامیون وی تعداد 6 گاو شیری را نیز سرقت کردند

پرونده در اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ:

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع “سرقت بعنف محموله” و به دستور دادیار شعبه اول دادسرای ناحیه 34 تهران ، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مالباخته:

مالباخته پس از حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: “بنده با خودرو کامیون به شماره انتظامی ایران 59/*** ع 67 ، تعداد شش گاو شیری به ارزش 37 میلیون تومان را از شهرستان آمل به مقصد اراک بارگیری کرده بودم ؛ ساعت 18:00 مورخه 11/08/1394 ، در ابتدای ورودی اتوبان تهران – ساوه جهت بازدید چرخ های کامیون توقف کرده بودم که یک دستگاه خودرو پراید مشکی با چهار سرنشین در کنار من توقف کرد؛

ناگهان آنها یک گونی روی سرم کشیده و مرا به داخل پراید انداختند ؛ بعد از گذشت چندین ساعت نهایتا مرا در کنار اتوبان و در تاریکی شب از پرایدشان پیاده کرده و یک از نفرشان عنوان کرد که چند صد متر جلوتر کامیون را رها کردند ؛ برای پیدا کردن کامیون به راه افتادم تا اینکه چند کیلومتر جلوتر ، کامیون را پیدا کردم اما هر شش رأس گاو سرقت شده بود”.

 شناسایی و دستگیری اولین عضو گروه سارقین:

با توجه به اظهارات مالباخته مبنی بر اینکه در زمان توقف خودرو پراید و همچنین زمان سرقت موفق به دیدن چهره یکی از سارقین شده و قادر به شناسایی این شخص می باشد ، کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ اقدام به چهره نگاری و بررسی سوابق مجرمین سابقه دار کرده و نهایتا موفق به شناسایی مجرمی سابقه دار بهزاد . ر ( 30 ساله ) شدند که بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت منزل ، حمل و نگهداری سلاح گرم و … بارها دستگیر و روانه زندان شده بود و در حال حاضر نیز تحت تعقیب مراجع قضایی و انتظامی استان گیلان قرار داشت.

با شناسایی هویت یکی از سارقین ، کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی آخرین مخفیگاه بهزاد در شهرستان واوان شده، با اخذ نیابت قضایی به این شهرستان اعزام و در مورخه 21/10/1394 اقدام به دستگیری بهزاد . ر کردند.

اعترافات بهزاد:

بهزاد پس از دستگیری و مواجه حضوری با مالباخته صراحتا به ربایش مالباخته و سرقت 6 رأس گاو اعتراف کرد و عنوان داشت: ” روز سرقت، بهمراه سه نفر از دوستانم بنام های “احمد . الف”، “مجید . غ” و “رامین . ز” برای خرید یک دستگاه خودرو پژو 405 به تهران آمده اما ماشینی خریداری نکردم؛ در مسیر بازگشت از تهران بودیم که در اتوبان آزدگان، متوجه یک دستگاه کامیون سفید رنگ شدیم که حامل 6 رأس گاو بود.

هر چهار نفر تصمیم گرفتیم که در صورت امکان گاوها را سرقت کنیم؛ کامیون را تعقیب کردیم تا اینکه راننده کامیون توقف کرد و از ماشین پیاده شد؛ …. ؛ من گاوها را به باغ یکی از دوستانم که کلیدش در اختیارم بود، انتقال دادم و هر شش رأس گاو را به مبلغ 12 میلیون تومامن فروختم ؛ دو نفر از بچه ها نیز راننده کامیون را به خودشان بردند تا رهایش کنند”

دستگیری سه عضو دیگر گروه سارقین:

با شناسایی احد . الف ( 33 ساله ) ، مجید . غ ( 31 ساله ) و رامین . ز ( 23 ساله ) به عنوان سه عضو دیگر گروه و بررسی سوابق آنها مشخص شد که این سه نفر نیز از مجرمین سابقه دار در زمینه ارتکاب جرایم مختلف “ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو” ، “اخلال در نظم عمومی” ، “آزار و اذیت جنسی” ، “جیب بری” ، “آدم ربایی”  ، “سرقت منزل” ، “حمل و نگهداری سلاح گرم” و … هستند که بارها دستگیر و روانه زندان شده و در حال نیز دو نفر از آنها  به اتهام مشارکت در سرقت بعنف محموله ( رامین ) و سرقت و کلاهبرداری (مجید) تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب شهرری قرار دارند.

با شناسایی مخفیگاه این سه متهم نیز ، هر سه آنها در سه عملیات مشترک و همزمان در مخفیگاه هایشان در شهرستان واوان، دستگیر و به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.

سرقت تحت پوشش مأمور:

در بازرسی از مخفیگاه متهمین ، کارآگاهان موفق به کشف مدارک شناسایی متعلق به فرد ناشناسی شدند که با بررسی این مدارک مشخص شد این مدارک متعلق به شخصی است که منزلش در مورخه 05/10/1394 توسط مأمورنما مورد سرقت قرار قرار گرفته و شاکی پرونده ( مالباخته ) نیز توسط افراد مأمورنما مورد ربایش قرار گرفته است

 با شناسایی شاکی پرونده و دعوت وی جهت حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، بلافاصله متهمین مورد شناسایی قرار گرفتند ؛ مالباخته در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : “ساعت 06:00 مورخه 05/10/1394 داخل خانه ی خود در منطقه صالح آباد شهرستان اسلامشهر در حال استراحت بودم که ناگهان در ورودی خانه شکسته شد و چند نفر در حالیکه یک نفر از آنها یک قبضه اسلحه کمری در دست داشت ، وارد خانه شدند؛

آنها خودشان را مأمور مبارزه با موادمخدر معرفی و همزمان شروع به بازرسی خانه کردند ؛ ناگهان توسط آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفته ، مرا به داخل صندوق عقب ماشین خودم انداختند و با خودشان بردند ؛ پس از چند ساعت [ گروگانگیری ] آنها عنوان کردند که می بایست در ازای آزادی به آنها پول پرداخت نمایم و آنزمان بود که متوجه شدم آنها مأمور نیستند؛ آنها من و خانواده ام را تهدید کردند که بایستی مبلغ 20 میلیون تومان به آنها پرداخت کنیم؛

نهایتا مبلغ 13 میلیون تومان وجه نقد داخل حساب عابر بانک مرا برداشت کرده و در داخل اتوبان تهران – قم با چشمان بسته رهایم کردند . پس از دور شدن آنها از محل، چشمان خودم را باز کردم؛ چند صد متر جلوتر متوجه شدم خودرو مرا در کنار توبان رها کردند ؛ زمانیکه به خانه بازگشتم ، متوجه شدم که آنها در زمان حضور سارقین مأمورنما در داخل خانه ام آنها مبلغ 12 میلیون تومان وجه نقد داخل خانه را بهمراه تعدادی از وسایل خانه از قبیل تلویزیون LED و … سرقت کردند”.

به گزارش خبرنگار ، رسیدگی به این پرونده از شهریورماه سال ۱۴۰۰ به دنبال شکایت مرد جوانی آغاز شد. وی که به پلیس آگاهی رفته بود از سه مرد پرشیا سوار که خود را مأمور پلیس معرفی کرده و دست به سرقت زده بودند، شکایت و اظهار کرد: از محل کار به خانه بر می‌گشتم که یک پژو پرشیا راهم را بست و سه مرد که لباس پلیس به تن داشتند خود را مأمور مبارزه با مواد مخدر معرفی کردند و از من خواستند تا جیب‌هایم را خالی کنم.

وی افزود: آنها کارت‌های بانکی مرا بررسی کردند و گفتند برای احراز هویت نیاز است رمز بانکی‌ام را به آنها بدهم. من رمز را به آنها دادم و سپس آنها مرا رها کردند اما چند دقیقه بعد متوجه شدم از کارت بانکی‌ام پول برداشت شده است. وقتی کارت‌هایم را بررسی کردم متوجه شدم آنها یکی از کارت‌های عابر بانکم را سرقت کرده و به جای آن کارت دیگری را به من داده‌اند.

با این شکایت تلاش برای بازداشت مأموران قلابی آغاز شد تا اینکه چند روز بعد شکایت مشابهی به پلیس رسید. در آن شکایت نیز مامورنماها با همین روش دست به سرقت کارت عابر بانک یک شهروند زده بودند. درحالی که شمار شکایت‌ها افزایش پیدا کرده بود مأموران پلیس توانستند سه مأمور قلابی را که یک پدر و پسر و یک مجرم سابقه‌دار بودند بازداشت کنند.

آنها در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند. در ابتدای جلسه که سه نفر از شاکی‌ها حضور داشتند، آنها یک به یک به تشریح جزئیات شکایت خود پرداختند. نخستین شاکی گفت: من کارمند شرکت نفت هستم. ساعت ۱۲ ظهر چهاردهم مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که برای خرید از خانه بیرون رفتن اما یک باره یک سمند سفید که سه سرنشین داشت راهم را بست.

سه مرد که بی‌سیم همراه داشتند خود را مأمور مبارزه با موادمخدر معرفی کردند. آنها جیب‌هایم را گشتند و کارت‌های بانکی مرا بررسی کردند. چون کارت ملی همراه نداشتم گفتند لازم است برای ابراز هویت رمز کارت عابر بانکم را به آنها بدهم.

دکمه بازگشت به بالا