عمومیکسب و کار استانها

کوددهی کلم و نحوه تغذیه و تنظیم برنامه غذایی برای آن

درباره کوددهی کلم و نحوه تغذیه و تنظیم برنامه غذایی آن بیشتر بدانید

داشتن یک برنامه منظم و درست برای کوددهی کلم، باعث سودآوری بیشتر کشاورزان و باغداران می شود. چرا که داشتن یک برنامه غذایی درست برای کلم و تغذیه آن ها با کودهای مختلف، در زمان مناسب، با روش درست و به اندازه کافی می تواند باعث بهره وری بیشتر و محصولی سالم تر شود

پیش از کاشت و کوددهی کلم چه کارهایی باید انجام داد؟

هر کدام از گیاهان و درختان، مناسب برای رشد در آب و هوای به خصوصی هستند. علاوه بر این ویژگی های خاکی متفاوتی نیز دارند. بنابراین آنچه پیش از برنامه ریزی برای کوددهی کلم و در کنار آگاهی از آبیاری، نحوه برداشت و عملکرد کلم پیچ در هکتار  لازم داریم این است که بدانیم آیا خاک ما و آب و هوایی که زمین در آن واقع شده است برای کشت این محصول مناسب است یا نه.

 برای رشد بهتر کلم باید از کودهای ضد شوری خاک مانند هیومیک اسیدها و گوگرد و کودهای جلبک دریایی استفاده کرد. کود سه بیست یک مخلوط همه منظوره است که حاوی نسبت مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. تقریباً برای همه انواع گیاهان به خوبی کار می کند و می تواند با اکثر گیاهان در تمام مراحل مختلف رشد آنها از جمله شکوفه دادن و میوه دهی استفاده شود.

نقش عناصر ریز مغذی در کوددهی کلم

عناصر ریز مغذی یا میکرو، آن دسته از عناصر هستند که نسبت به درشت مغذی ها، به مقدار کمتری برای گیاه استفاده می شوند. اما همچنان ارزش آن ها برای رشد بهتر و بیشتر گیاهان و درختان لازم است و نباید از مصرف آن ها چشم پوشی کرد. بهترین کودهای میکرویی که می توان در برنامه کوددهی کلم جای داد عبارتند از: آهن، کلسیم، منیزیم، بور، روی و منگنز و کودهای جلبک دریایی.

برنامه کوددهی و غذایی کلم

هر کدام از گیاهان و درختان مراحل مختلف رشد مخصوص به خود را دارند. در هر کدام از این مراحل نیز اهمیت یکی از عناصر نسبت به سایر آن ها بالاتر است و اقدامات متفاوتی نیز باید برای تغذیه آن ها انجام داد. بنابراین برای برنامه ریزی دقیق کوددهی کلم، علاوه بر شناخت عناصر و کودهای مهم، باید بدانیم آن ها را چه زمانی به کار ببریم. در ادامه زمان بندی برنامه غذایی کلم را بر اساس مراحل رشد آن توضیح خواهیم داد:

کوددهی کلم هنگام نشاء کاری و کاشت بذر

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که با کاشت انواع کلم آشنا هستند می دانید که بهتر است بذرها را در مکان مناسبی نشاء کرد و پس از رشد مناسب به زمین اصلی منتقل کرد. بهترین شیوه کوددهی و تغذیه کلم در این مرحله، بذرمال کردن آن ها با کودهایی است که حاوی روی و نیتروژن و آهن هستند. هنگامی که اولین آبیاری بذرها را آغاز کردیم نیز بهتر است از کودهای هیومیک اسید مایع، کودهای فسفر بالا و آهن استفاده کرد.

تغذیه کلم هنگام 2 تا 3 برگی

هنگامی که بذرها جوانه زدند و به مرحله ای رسیدند که 2 تا 3 برگ آن ها بلندتر از 3 سانتی متر رسید می توانید کوددهی کلم را با کودهای نیتروژن ادامه دهید. کودهای اوره مقادیر قابل توجهی از این عنصر در خود دارند. ازت یا نیتروژن در این مرحله باعث جوانه زنی بیشتر و رشد بیشتر برگ های می شود. با این کار نشاء برای انتقال به زمین اصلی آماده می شود.

برنامه کوددهی کلم قبل و بعد از انتقال نشاء

زمانی که نشاء به اندازه کافی رشد کرد باید آن را در زمین اصلی بکاریم. اما قبل از کاشت نشا کلم پیچ قرمز و سفید در زمین کشاورزی باید خاک را با دادن کودهایی مانند کودهای مرغی و کودهای آلی همراه با گوگرد آماده کشت کرد. بعد از اینکه نشاء نیز در زمین کاشته شد، کوددهی کلم باید با هیومیک اسید و فولید اسید همراه با آبیاری، برای کاهش تنش گیاه آغاز شود. همچنین این زمان بهترین زمان برای مصرف کودهای فسفر بالا است.

تغذیه کلم در اولین آبیاری پس از کاشت نشاء

پس از اینکه نشاء در زمین کاشته شد باید تغذیه کلم را بر اساس نیازهای اساسی آن شروع کرد. بنابراین لازم است هنگام آبیاری زمین در روزهای بعد از کاشت، باز هم از کودهای هیومیک اسید در برنامه کوددهی کلم استفاده کنید. همچنین کودهای فسفر بالا و روی همچنان مورد نیاز برای گیاه در این مرحله از رشد است. این کار به مقاومت گیاه در برابر تنش ها و استرس های پس از انتقال مکان کمک می کند. علاوه بر این کودهای نیتروژن نیز در این مرحله از رشد کلم بسیار توصیه می شود.

کوددهی کلم هنگام تشکیل غده و رشد بیشتر آن

زمانی که اولین غده ها و توده های گیاهی تشکیل شد، لازم است برای پر بارتر شدن و سالم ماندن بوته کلم، به اندازه کافی به خاک زمین کشاورزی، کودها پتاس بالا اضافه کرد. این کار باعث می شود بوته بیشتر و بهتر رشد کند. داشتن بوته بزرگ تر برای هر کشاورزی بسیار مهم است. بنابراین بهتر است از این کودها به صورت محلول پاشی و هنگام آبیاری استفاده کرد. پس از رشد بوته نیز باید به خاک انواع کودهای میکرو و کودهای نیترات کلسیم، کودهای هیومیک اسید، فولیک اسید و آمینو اسید اضافه کرد.

اصول کوددهی کلم

کلم خاکی با زهکشی خوب با مواد آلی فراوان را دوست دارد. در صورت لزوم، خاک را با کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده اصلاح کنید. کودهای تازه منجر به افزایش رشد علف های هرز می شود و ممکن است دارای باکتری هایی باشد که به گیاهان شما آسیب برسانند. در صورت لزوم آهک اضافه کنید تا به ایده  ایده آل برسد.

نکاتی برای کود دادن به کلم

هنگام مخلوط کردن و استفاده از کود برای کلم، همیشه دستورالعمل های روی کود را دنبال کنید. قبل از کاشت، کود آهسته رهش و گرانوله را به خاک اضافه کنیدبارندگی های شدید می تواند اشکال جامد کود موجود در سطح باغ را حل کند. در این صورت ممکن است غلظت زیادی از کود مستقیما به سمت ریشه ها رفته و مشکلاتی برای گیاه شما ایجاد کنند. بنابراین زمانی که سر کلم شروع به تشکیل شدن کردند، از به کار بردن کود اضافی خودداری کنید.

کلم علاوه بر کوددهی مناسب، به آب کافی برای رشد خود نیاز دارد. گیاهان خود را هر هفته آبیاری کنید، اگر بارندگی کافی وجود نداشت، به دفعات آبیاری بیشتری نیاز است. برای کمک به مرطوب نگه داشتن خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز که ممکن است با ریشه های کم عمق کلم رقابت کند، یک مالچ بدون علف کش به خاک باغ کلم اضافه کنید.

راه های افزایش برداشت کلم

کلم گیاهی وحشی است که زادگاه آن اروپا، انگلستان تا مدیترانه می‌باشد. امروزه با مشخص شدن خواص آن، کلم در سبد تغذیه افراد جایگاه خاصی پیدا کرده است. کلم به علت داشتن مواد ضد اکسیدان در دفع سموم بدن نقش بسیار مهمی دارد و حاوی مقدار زیادی کلسیم است. همچنین منبع خوبی از ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. کلم ارقام مختلفی دارد و براساس رنگ و دوره رشد نیز تقسیم بندی می‌شود. کلم‌ها معمولا توسط بذر تکثیر می‌شود.

شرایط آب و هوایی رشد کلم

به طور کلی اکثر گونه‌های کلم در آب و هوای خشک و مرطوب رشد خوب و مناسبی دارند. کام برگ در هوای خشک و خنک رشد بهتری دارد. ین دما برای رشد کلم‌ها ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است و تا دمای ۳ درجه سانتیگراد میتوانند در برابر سرما مقاوم باشند. می‌توان گفت بهتر بهتر است رشد کلم در فصل‌های گرم نباشد چرا که کیفیت محصول پایین می‌آید و کنترل آفات آن در تابستان بسیار مشکل است.

خاک مناسب برای رشد کلم

شما می‌توانید کلم را در طیف وسیعی از خاک‌ها پرورش دهید. بهتر است خاک زیر کشت شما رطوبت مناسب و زهکشی کافی داشته باشد. هر چه مواد ارگانیک موجود در خاک بیشتر باشد کیفیت کلم بهتر خواهد بود. بهترین اسیدیته خاک برای رشد کلم باید بین ۵/۵ تا ۵/۶ باشد و اگر خاک رو به قلیایی باشد رنگ برگ‌های تیره می‌شود و حاشیه آن می‌میرد.

دکمه بازگشت به بالا