معایب حذف سنسور اکسیژن اول
سنسور اکسیژن خودرو که با عنوان سنسور O2 نیز شناخته میشود، یکی از اجزای مهم سیستم تزریق سوخت موتور خودرو است. این قطعه عمدتاً در خودروهای دارای موتور بنزینی با سیستم تزریق الکترونیکی سوخت مورد استفاده قرار میگیرد. موتور خودرو برای عملکرد صحیح خود اطلاعات گوناگونی را از سنسورها یا حسگرهای گوناگون میگیرد و یکی از این سنسورها با نام سنسور اکسیژن شناخته میشود. در جدیدترین مقاله میخواهیم به نقش این قطعه در خودرو، علائم خرابی و روشهای حل آن بپردازیم و بدانیم سنسور اکسیژن چه زمانی باید تعویض شود. پس همراه ما باشید.
سنسور اکسیژن چیست؟
این سنسور در لوله خروجی از محفظه سوخت در موتور نصب شده و غلظت اکسیژن در دودهای خروجی از موتور را اندازهگیری میکند. این اطلاعات به کامپیوتر موتور (ECU) ارسال شده که با استفاده از آنها میتواند مقدار مناسبی از سوخت را تزریق کرده و عملکرد موتور را بهینه کند. با توجه به اینکه غلظت اکسیژن در دودهای خروجی موتور وابسته به میزان سوخت مصرفی است، سنسور اکسیژن به عنوان یک عامل کنترلی برای میزان مصرف سوخت و کاهش آلایندههای هوا تلقی میشود.
سنسور اکسیژن به شکل یک سنسور الکتروشیمیایی طراحی شده است که با اعمال ولتاژ الکتریکی برای ایجاد جریان الکتریکی مناسب به کار میرود. این جریان الکتریکی با توجه به غلظت اکسیژن موجود در دودهای خروجی از موتور تغییر میکند. با توجه به نوع سنسور اکسیژن (تک نقطهای یا دونقطهای)، حساسیت و عملکرد آن متفاوت است. سنسور اکسیژن تک نقطهای فقط یک سیگنال خروجی تولید میکند و سنسور اکسیژن دونقطهای دارای دو سیگنال خروجی است.
بعد از تولید سیگنال خروجی، این اطلاعات به یک واحد کنترل (ECU) ارسال میشود. در این مرحله، ECU با استفاده از الگوریتمهای خود، میزان سوخت مصرفی را تنظیم کرده و همچنین میتواند نشاندهندههایی مانند چک موتور را فعال یا غیرفعال کند.
درصورتیکه سنسور اکسیژن درست کار نکند، میتواند مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، افزایش آلایندههای هوا و حتی خرابی موتور را ایجاد کند؛ بنابراین، شستشو، تعمیر یا تعویض سنسور اکسیژن در صورت بروز مشکلات بسیار حائز اهمیت است. پس اگر نمیدانستید که آیا سنسور اکسیژن قابل شستشو است یا خیر، باید بگوییم بله.. این قطعه قابل شستشو می باشد.
تعداد سنسور اکسیژن در خودرو
تعداد سنسور اکسیژن موجود در یک خودرو بستگی به نوع و حجم و دیگر مشخصات موتور آن دارد. خودروهایی با موتورهای کوچک یا متوسط معمولاً فقط یک سنسور اکسیژن دارند، اما خودروهای دارای موتور بزرگتر ممکن است دارای دو یا چندین سنسور اکسیژن باشند. به عنوان مثال، خودروهایی با موتورهای ۴ و ۶ سیلندر معمولاً یک سنسور اکسیژن دارند، درحالیکه خودروهای دارای موتورهای ۸ سیلندر یا بزرگتر ممکن است دارای دو یا چندین سنسور اکسیژن باشند. لازم به ذکر است که تعداد سنسورهای اکسیژن در یک خودرو به دلیل داشتن موتورهای هیبریدی و الکتریکی نیز ممکن است متغیر باشد.
آشنایی با کارایی و سنسور اکسیژن
· سنسور اکسیژن اول
سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا (lambda sensor) یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز را اندازه گیری می کند.
· سنسور اکسیژن دوم
این سنسور هم مثل سنسور اکسیژن اول هست. کارایی آن فقط عملکرد مبدل کاتالیستی را گزاش می دهد با این تفاوت بازه ی کاری ان نسبت به سنسور اول کمی بالاتر هست.
حذف سنسور اکسیژن اول و دوم
حذف سنسور اول را ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم، زبرا مصرف به شدت بالا رفته و آلایندگی زیاد خواهد شد.
سنسور اکسیژن دوم با توجه به سخت گیرانه شدن ضوابط و قوانین محیط زیست که لزوم استفاده از منبع کاتالیزور را در اگزوز اجباری نموده نقش بسزایی دارد. و به صورت کلی کاتالیزور گاز های خطرناک تولبد شده در موتور را تبدیل به گاز های بی خطر محیط زیستی می کند
سنسور اکسیژن دوم بعد از کاتالیز نصب می شود که کاتالیز ماشین را مورد بررسی قرار می دهد که وظیفه را خوب انجام داده است یا نه. متاسفانه به دلیل عدم کیفیت مناسب بنزین ها. کاتالیزور ماشین یا زود خراب می شود. یا نمیتواند تصفیه لازم را بخوبی انجام دهد و با خطای کاتالیز مواجه می شوید.
با این اوصاف تعمیرکاران ابتدا به دلیل عدم وجود بنزین با کیفیت یورو چهار و هزینه بالای سنسور اکسیژن ها بهترین کار ممکن حذف سنسور اکسیژن دوم و تبدیل خودرو به یورو دو این مشکل را حل می کنند و این حذف کارایی موتور را بهبود می بخشد.
در خلاصه این مطلب خدمت شما عرض کنم با وجود فایل های حذف سنسور اکسیژن اول در سایت ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم سنسور اول را حذف کنید زیرا به دلیل افزایش مصرف و افزایش آلایندگی در آزمون معاینه فنی هم نمی توان نتیجه ی مطلوب را گرفت
در صورت حذف سنسور اول توصیه ما به شما این است که سنسور دوم را حذف و جایه سنسور هارا تعویض کنیم البته این حالت زمانی ممکن است که سنسور دوم شما سالم باشد
زمان تعویض سنسور اکسیژن خودرو
تعویض سنسور اکسیژن در خودرو بهصورت منظم و هنگامیکه موردنیاز است، باید انجام شود. گرچه هیچ زمانی دقیق و مشخصی برای تعویض سنسور اکسیژن وجود ندارد، اما علائم مشکلات سنسور اکسیژن میتواند نشان دهنده نیاز به تعویض آن باشد. بعضی از علائم دیده شده در صورت نیاز به تعویض سنسور اکسیژن عبارتاند از:
کاهش قدرت موتور
افزایش آلایندههای هوا
تولید دود و گاز خروجی بیش از حد
راندن نامنظم موتور
روشن شدن چراغ چک موتور
به عنوان یک روش پیشگیرانه، برخی تولیدکنندگان خودرو پیشنهاد میکنند که سنسور اکسیژن را بهطور منظم بین ۶۰،۰۰۰ تا ۹۰،۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید؛ اما نیاز به تعویض سنسور اکسیژن با توجه به شرایط و میزان استفاده خودرو ممکن است متفاوت باشد. درهرصورت، در صورت بروز علائم مشکلات فوق، بهتر است به زودی به فکر تعوض سنسور اکسیژن خودرو باشید.
این علائم میتواند شامل موارد زیر باشد:
افزایش مصرف سوخت: سنسور اکسیژن به کنترل میزان سوخت مصرفی موتور کمک میکند. در صورت خرابی یا نامنظم بودن سنسور اکسیژن، میزان سوخت موردنیاز بهصورت نامنظم و بیش از حد مصرف میشود.
کاهش قدرت موتور: سنسور اکسیژن موجود در دودهای خروجی موتور، کنترل تزریق سوخت را بهینه میکند و در صورت خرابی، عملکرد موتور کاهش مییابد.
افزایش آلایندههای هوا: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، میزان آلایندههای هوا افزایش مییابد. این مشکل میتواند باعث عدم پاس کردن تست های مربوط به دریافت معاینه فنی خودرو شود.
تولید دود و گاز خروجی بیش از حد: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، مقدار مناسبی از سوخت به موتور تزریق نمیشود و باعث تولید دود و گاز خروجی بیش از حد میشود.
کارکرد نامنظم موتور: در صورت خرابی یا معیوب بودن سنسور اکسیژن، موتور بهصورت نامنظم کار میکند که این امر باعث افزایش هزینههای مصرف سوخت و خرابی سایر قطعات موتور میشود.
روشن شدن چراغ چک موتور: در صورت خرابی سنسور اکسیژن، دستگاه کامپیوتری خودرو نمیتواند مقدار مناسبی از سوخت را تزریق کند لذا چراغ چک موتور روشن خواهد شد. اگر شما هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید، بهتر است به یک تکنسین خودرو معتبر رجوع کنید.
علت خرابی سنسور اکسیژن
علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:
آلودگی: یکی از اصلیترین علل خرابی سنسور اکسیژن، آلودگی آن است. آلودگی میتواند از روغنموتور، آب، گازهای سوخت ناخالص و ذرات جامد باشد که به خروجی موتور وارد میشوند.
خرابی سیمهای برق: در برخی موارد، سیمهای برقی که به سنسور اکسیژن متصل میشوند، معیوب هستند و ممکن است خراب شوند.
خرابی ECU :ECU چیپ برنامهریزی شدهای است که وظیفه کنترل تزریق سوخت به موتور و تنظیم عملکرد سنسور اکسیژن را برعهده دارد. در صورت خرابی ECU ممکن است سنسور اکسیژن هم خراب شود.
راندن خودرو با سوخت دارای ناخالصی: راندن با سوخت ناقص میتواند سبب آلودگی و خرابی سنسور اکسیژن شود.
خرابی خود سنسور: در برخی موارد، ممکن است خود سنسور اکسیژن خراب شده باشد به دلیل عیب دستگاه یا به دلیل سایر مشکلات. تعمیر یا تعویض سنسور اکسیژن بستگی به علت خرابی و میزان خرابی آن دارد. درصورتیکه علت خرابی قابل تعمیر باشد، تعمیر سنسور اکسیژن انجام خواهد شد. درصورتیکه سنسور اکسیژن جایگزین باید شود، بهتر است از سنسور اصلی و با کیفیت استفاده شود.
قیمت سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵
قیمت سنسور اکسیژن به مدل و سال تولید خودرو بستگی دارد، همچنین قیمتها در نقاط فروش مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد. بااینحال، برای اطلاعات بیشتر میتوانید به فروشگاههای قطعات خودرو، کارشناسان خودرو یا سایتهای مربوط به خرید قطعات خودرو مراجعه کنید. بهطورکلی، قیمت سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵ در بازار بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است. توصیه میشود که برای تهیه سنسور اکسیژن، از قطعات اصلی و با کیفیت و همچنین در فروشگاههای معتبر خرید کنید.
حذف سنسور اکسیژن خودرو چه معایبی دارد؟
حذف یا غیرفعال کردن سنسور اکسیژن در خودرو، باعث افزایش آلایندههای زیست محیطی و کاهش کارایی موتور خودرو میشود؛ بنابراین توصیه نمیشود که سنسور اکسیژن را حذف یا غیرفعال کنید. معایب حذف سنسور اکسیژن عبارت است از:
افزایش مصرف سوخت: سنسور اکسیژن به کنترل میزان سوخت مصرفی موتور کمک میکند. درصورتیکه سنسور اکسیژن حذف شود، میزان سوخت مصرفی خودرو افزایش پیدا میکند.
کاهش قدرت و کارایی موتور: حذف سنسور اکسیژن میتواند باعث کاهش عملکرد موتور و کاهش قدرت آن شود.
افزایش آلایندههای هوا: حذف سنسور اکسیژن میتواند باعث افزایش آلایندههای هوا شود و بهطورکلی به منظور حفظ محیطزیست توصیه نمیشود.
جریمه: در برخی کشورها از جمله کشور ما، حذف یا غیرفعال کردن سنسور اکسیژن با جریمه همراه است. به علاوه، حذف سنسور اکسیژن امری غیرقانونی است و باعث خرابی قطعات دیگر موتور نیز میشود؛ توصیه میشود که هرگز سنسور اکسیژن را حذف یا غیرفعال نکنید و در صورت خرابی، به تعمیر یا تعویض آن فکر کنید.