ناراحتی و کاربردپذیری کفش ایمنی در صنایع

آشنایی با کفش ایمنی همراه با مشخصات و انواع آن + خرید کفش ایمنی مهندسی

کفش ایمنی از جمله وسایل حفاظت فردی در محیط کار است که بصورت فراگیر مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدایی ترین انتظار از یک کفش کارگری ایمنی، محافظت از بخش اصلی پا یعنی انگشتان در مقابل هرگونه حادثه ناشی از کار میباشد. تحقیقات نشان میدهد که وجود کفش های ایمنی با کیفیت، نقش مهمی در کاهش آسیب ها و از کار افتادگی کارگران دارد اما سوال مهم این است که کدام کفش ایمنی برای فعالیت کاری ما، مناسب است. برای پاسخدهی به این سوال اولین کاری که باید انجام دهیم این است که بررسی کنیم کارگران در محل کار در معرض چه نوع خطراتی هستند؟

بهترین افراد برای پاسخ به این سوال ، همان کارگران هستند زیرا که وجود تجربه کارگران می تواند پاسخی دقیق و صریح به ما بدهد . به عنوان مثال، اگر احتمال سقوط یک شی را شناسایی می کنید، باید وزن تقریبی و ارتفاع سقوط شی را مشخص کنید تا سطح خطر وآسیب های احتمالی ، در صورت بروز حادثه مشخص شود.

عوامل مهم در تعیین سطح خطر عبارتند از :

  • رطوبت و تماس با آب
  • گرما یا سرمای شدید
  • برق گرفتگی
  • استفاده از مواد شیمیایی
  • تجمع الکتروستاتیک
  • لغزش و سر خوردن
  • کار در فضای باز
  • فعالیت جسمانی
  • وجود اشیا تیز و بران

قابل بذکر است که طراحان و سازندگان کفش های ایمنی علاوه بر تامین ایمنی پای کارگران ، میبایست که رفاه و آسودگی آنها را نیز در نظر بگیرند زیرا که کارگران ساعات زیادی از  این کفش ها استفاده می کنند.

انواع کفش های ایمنی:

کفش های ایمنی بر اساس ظاهر تنها در دو دسته کلی قرار می گیرند :

۱) چکمه ها :

این نوع کفش ایمنی در محیط هایی که رطوبت و مواد شیمیایی وجود دارند ، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد .

۲) نیم بوت ها :

این نوع کفش ایمنی ، در بسیاری از کارگاه ها دیده میشود و جزء شناخته شده ترین وسایل حفاظت فردی می باشد. اما در نهایت ، برای پی بردن به کیفیت و ویژگی های یک کفش ایمنی مناسب ، نمی توان به ظاهر کفش اعتماد کرد زیرا که ساختار درونی و  مواد سازنده کفش هستند که مشخص می کنند که کفش چه ویژگی هایی داشته باشد. به همین دلیل استاندارد هایی ساخته شده اند که به شناخت بهتر کفش های ایمنی کمک کنند.

استاندارد های کفش ایمنی

برای شناخت ویژگی های یک کفش ایمنی میبایست به زبانه کفش نگاه انداخت زیرا که نمادهایی روی هر زبانه کفش وجود دارد که از استاندارد خاصی گرفته شده بطوریکه بر روی هر زبانه یک کد دو یا سه رقمی نگاشته می شود که بیان کننده خصوصیات کفش مد نظر ما می باشد.  معتبرترین استاندارد ها در زمینه کفش ایمنی، استاندارد  های ذیل می باشند :

  • ASTM 2413 – ۱۷
  • EN ISO 20345 – ۱۱

EN ISOاستاندارد فعلی ، در سراسر اروپا در سال ۲۰۱۱ به‌روزرسانی شد تا الزامات آن سخت‌تر شود . همه محصولات باید تحت استاندارد EN ISO 20345 تولید، آزمایش و گواهی شوند. این استاندارد کفش ایمنی به کفش‌های ایمنی تعلق می گیرد که که از جلوی پا در برابر ضربه ۲۰۰ ژولی محافظت کنند. این مقدار انرژی است که ناحیه انگشت پا قبل از شکستن می تواند جذب کند . طبق استاندارد EN ISO 20345 کلاس های ایمنی مختلفی مانند S1 یا S3 وجود دارد. در زیر می توانید یک نمای کلی از حداقل الزامات برای هر کلاس ایمنی در استاندارد کفش ایمنی EN ISO 20345 بیابید. همانطور که از جداول مشخص است ، فاکتور های ذیل در این استاندارد دخیل هستند:

  • داشتن محافظ انگشت
  • مقاومت در برابر سر خوردن
  • داشتن پاشنه مقاوم
  • رسانایی
  • جذب انرژی توسط پاشنه
  • عایق آب بودن
  • مقاومت در برابر نفوذ اشیا نوک تیز
  • داشتن کفی چین دار
  • مقاومت در برابر بنزین و روغن

سایر ویژگی های EN ISO 20345  عبارت اند از:

C : رسانایی

A : آنتی استاتیک

I : عایق در برابر برق

HI : عایق در برابر گرما

C : عایق در برابر سرما

E : پاشنه جاذب انرژی

AN: محافظت از مچ پا

HRO: کفی مقاوم در برابر حرارت

WR : کفی ضد آب

WRU :رویه ضد آب

M : حفاظت از استخان میانی پا

CR : رویه ضد برش

جدول زیر، به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که کفش ایمنی مناسب شما کدام کد ها را باید داشته باشد ؟

خطرات احتمالی موجود در کارگاه کد کفش ایمنی مناسب شما
محافظت از انگشتان پا SB
جذب ضربه در ناحیه پاشنه E ، S1 ، S1P ، S2 ، S3
ضد الکتریسیته ساکن A ، S1 ، S1P ، S2 ، S3
محافظت از لایه میانی کف کفش

(مقاومت در برابر نفوذ اشیا تیز)

SBP ، S1P ، S3 ، S5
ضد آب WR ، WRU ، S2 ، S3
عایق در برابر سرما و گرما CI ، HI
کفی مقاوم، در برابر حرارت HRO

طبق این استاندارد کفشی که کد S5 را روی زبانه خود داشته باشد ، ایمن ترین کفش است و از کارگر در مقابل خطرات بیشتری محافظت می کند و کفشی که کد SB یا OB را داشته باشد ، کمترین سطح ایمنی را تامین می کند . نکته ای که نباید فراموش شود این است که کفش ایمنی بهتر ، هزینه بیشتری را نیز بدنبال خواهد داشت متعاقبا ما به بهترین کفش نیاز نداریم بلکه باید متناسب با خطرات موجود در محیط کارمان متناسب ترین کفش ایمنی را انتخاب کنیم .

اصول استفاده از کفش ایمنی در یک کارگاه

۱) بازرسی : تدوین قوانین مربوط به استفاده کارکنان از کفش های ایمنی و نظارت مستمر  بر اجرای آن

۲) سرویس ، نگه داری و نظافت : کفش های ایمنی باید بصورت دوره ای بازید شوند تا از مناسب بودن وظعیت آنها ، اطمینان حاصل شود . توصیه می شود تا کفش ها بصورت دوره ای تمیز شده و در کمد های خشک و تمیز نگه داری شوند.

۳) حذف و جایگزینی : کفش هایی که وضعیت مطلوبی ندارند را با کفش های استاندارد و مناسب جایگزین کنید.

۴) آزمایش : کفش های جدید را با شرایط سخت کارگاهتان آزمایش کنید .

۵) گواهینامه ها و استاندارد ها : از کفش هایی استفاده کنید که دارای استاندارد های لازم باشند.

برنامه مراقبت و نگه داری از کفش ایمنی

  • از یک پوشش محافظ برای مقاوم کردن کفش در برابر آب استفاده کنید.
  • کفش‌ها را به‌طور مرتب از نظر آسیب‌دیدگی (مثلاً ترک در کف پا، شکستگی در چرم یا کلاهک انگشتان پا) بازرسی کنید.
  • کفش های فرسوده یا معیوب را تعمیر یا تعویض کنید. کفش هایی که در معرض نفوذ یا ضربه هستند ممکن است علائم قابل مشاهده ای از آسیب نداشته باشند. تعویض کفش بعد از یک رویداد توصیه می شود.
  • مقاومت کفش در برابر شوک الکتریکی در شرایط مرطوب و سایش بسیار کاهش می یابد. .

مشکلات احتمالی کفش ایمنی در کارگاه

۱) عدم تناسب کفش ایمنی با خطر موجود در کارگاه : شناسایی کامل خطرات کارگاه و تهیه کفش ایمنی با استاندارد های متناسب با نیاز های ما ، این مشکل را رفع خواهد کرد.

۲) عدم تناسب کفش ایمنی با کارگر :  قبل از اختصاص یک کفش ایمنی به کارگر ، نظر او را جویا شویم .

۳) اجتناب از تعمیر ، سرویس ، نگه داری و نظافت دوره ای : رفع این مشکل نیازمند به عزم و اراده مدیریت کارگاه و اهمیت دادن به موضوع کفش ایمنی می باشد .

۴) عدم استفاده کارگر از کفش ایمنی : با رفع مشکلات ذکر شده ، احتمال رخدادن این مشکل کاهش خواهد یافت در ضمن اینکه برگزاری جلسات آموزش توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای و ایمنی کار  به اضافه درک الزامات قانونی کارگاه توسط کارگر  و همچنین استفاده از کفش های ایمنی با ظاهری زیبا و مناسب  ، در رفع این مشکل مفید خواهند بود .

کلام آخر

نمایشگاه مجازی ایمنی ها بستر مناسبی است برای معرفی کسب و کارهای حوزه ایمنی و HSE به ویژه تولید کنندگان و تأمین کنندگان انواع لوازم حفاظت فردی نظیر کفش های ایمنی است. کلیه تولید کنندگان و تأمین کنندگان کفش های ایمنی می توانند یک غرفه مجازی دائماً رایگان جهت معرفی خدمات و محصولات خود داشته باشند. به علاوه ما در نمایشگاه مجازی ایمنی ها دوره های آموزشی HSE غالباً رایگان  نظیر دوره های مرتبط با وسایل حفاظت فردی، استانداردهای آزمون و کاربرد آن ها در کاهش حوادث و بیماری های شغلی را با حمایت متخصصین خیرخواه حوزه ایمنی و HSE و هدف رتقای فرهنگ ایمنی و HSE و کاهش حوادث برگزار نموده ایم.

یکی دیگر از اهداف این مجموعه که با نگاه مسئولیت اجتماعی راه اندازی شده توانمندسازی دانشجویان ایمنی، بهداشت، محیط زیست و همچنین بهبود آینده شغلی این عزیزان است.  در پایان از کلیه متخصصین و کارشناسان نیک اندیش حوزههای مختلف ایمنی، بهداشت و محیط زیست دعوت می نماییم تا در برگزاری دورههای آموزشی آینده، مجموعه باما HSE را یاری نمایند.

دکمه بازگشت به بالا