آیا برای گرفتن وقت سفارت باید هزینهای پرداخت کنیم؟
چگونه وقت سفارت بگیریم؟
همانطور که گفتیم اگر قصد سفر یا مهاجرت به کشور دیگری را دارید باید نسبت به دریافت ویزا و مصاحبه دست به کار شوید. بنابراین برای آشنایی شما با چگونگی گرفتن وقت سفارت فرانسه در ادامه توضیحات بیشتری را در این رابطه ارائه میدهیم. آنچه که در ادامه خواهید خواند:
- وقت سفارت چیست و چرایی گرفتن وقت سفارت
- تعیین وقت سفارت توسط خودمان یا آژانسهای مسافرتی؟
- وقت فوری سفارت و وقت عادی
- مدارک لازم جهت اخذ وقت سفارت
- مراحل ثبت نام وقت سفارت
- هزینه گرفتن وقت سفارت چقدر است؟
- نکات مهم در رابطه با وقت سفارت
- سوالات متداول درباره وقت سفارت
- جمع بندی
وقت سفارت چیست و چرایی گرفتن وقت سفارت
امروزه اگر بخواهید از ایران به کشورهای خارجی سفر کنید، دو راه پیش روی شما وجود دارد. در این رابطه جالب است بدانید که به ۱۸ کشور بدون ویزا میتوانید سفر کنید اما برای سفر یا مهاجرت به دیگر کشورها لازم است که ویزا داشته باشید. در واقع امکان سفر به اکثر کشورهای آمریکایی و اروپایی تنها با ویزا فراهم شده است. حال برای تهیه ویزا ، باید به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کنید. از آنجایی که در این صورت ممکن است صفوف طولانی انتظار برای دریافت ویزا در سفارتخانهها ایجاد شود، شرایطی تحت عنوان وقت سفارت تعیین شده است.
میپرسید وقت سفارت یعنی چه؟ در این رابطه باید بدانید همه افرادی که درخواست ویزا برای سفر به کشورهای مختلف را دارند، پیش از مراجعه به سفارتخانه آن کشور، باید وقت بگیرند. این وقت به معنای زمانی مشخص برای مراجعه به سفارت جهت دریافت ویزا و مصاحبه است. با تعیین وقت سفارت هیچگونه هرج و مرج و شلوغی ایجاد نمیشود. بنابراین بدون اتلاف وقت امورات مربوط به مهاجرت شما انجام خواهد شد. علاوه بر این باتوجه به اینکه هر کس وقت معین خود را دارد، کارمندان سفارت نیز به بهترین شکل کار شما را انجام خواهند داد و با هر مشکلی ناشی از شلوغی مواجه نمیشوید. پس میتوان گفت این شرایط نهتنها به نفع سفارت و کارمندان آن است بلکه برای شما نیز بسیار مفید خواهد بود.
تعیین وقت سفارت توسط خودمان یا آژانسهای مسافرتی؟
یکی از مهمترین دغدغههای افراد برای گرفتن وقت سفارت این است که نمیدانند آیا خود بهتنهایی میتوانند این کار را انجام دهند یا خیر. در این رابطه باید بدانید که امکان گرفتن وقت سفارت برای شما وجود دارد اما بهتر است این کار را به آژانسهای مسافرتی بسپارید. زیرا برای تعیین وقت سفارت باید ابتدا فرمی را پر کنید که اگر کوچکترین اشتباهی در آن وجود داشته باشد، درخواست شما برای تعیین وقت برای مراجعه به سفارت و دریافت ویزا پذیرفته نخواهد شد. همچنین باید بلیطهای رفت و برگشت به کشور مربوطه به همراه بیمه و غیره را به سفارت آن کشور تحویل دهید.
حال اگر از هر یک از این موارد مطلع نباشید یا بهدرستی آنها را طی نکنید، وقت مورد نیاز را دریافت نخواهید کرد و دچار مشکل میشوید. به همین دلیل بهترین راه این است که از آژانسهای مسافرتی در این زمینه کمک بخواهید. در این صورت با اطمینان خاطر امورات شما انجام میشود. زیرا این مراکز به طور کامل با سیستم سفارتها و چگونگی گرفتن وقت برای سفارت آشنایی دارند. بنابراین در کمترین زمان و بدون هیچ مشکلی این وقت را برای شما رزرو میکنند.
وقت فوری سفارت و وقت عادی
جالب است بدانید که این وقت انواع مختلفی دارد. به طوری که از جمله آنها باید به حضوری، فوری، عادی، آنلاین و غیره اشاره کنیم. حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که وقت فوری سفارت با وقت عادی چه تفاوتی دارند؟ در رابطه ثبت نام وقت سفارت به صورت فوری باید بدانید که این نوع تنها برای کسانی است که برای سفر خود عجله دارند. اگر برای حضور در یک کنفرانس، یک جشن و غیره قصد سفر دارید و باید در زمان مشخصی به کشور مورد نظر سفر کنید، لازم است وقت فوری سفارت بگیرید.
با دریافت این وقت شما بین یک ساعت تا دو هفته بعد میتوانید برای دریافت ویزا و انجام امورات سفر و مهاجرت به کشور مورد نظر به سفارت مراجعه کنید. این در صورتی است که با استفاده از وقت عادی احتمال دارد یک روز تا یک سال در نوبت باشید. بنابراین در صورتی که عجلهای برای سفر خود ندارید، بهتر است از وقت عادی استفاده کنید. زیرا هزینهای که آژانسهای مسافرتی برای گرفتن وقت سفارت فوری دریافت میکنند، بیشتر از هزینه دریافت وقت عادی است. در این رابطه باید بدانید مراحل دریافت هر دو یکسان است و کار اضافهای انجام نمی شود بلکه تنها به شناخت کارمندان آژانس از سفارت و زمان ثبت وقت بستگی دارد.
مدارک لازم جهت اخذ وقت سفارت
برای اینکه بتوانید در سفارت کشور مورد نظر برای گرفتن ویزا و مصاحبه وقت بگیرید، باید مدارکی را فراهم کنید. جالب است بدانید نوع مدارک به قوانین مهاجرتی کشور مربوطه بستگی دارد و هر کشور ممکن است مدارک بهخصوصی را لازم داشته باشد. بنابراین ما اینجا تنها برخی مدارک مشترک که برای دریافت وقت در سفارت برای مهاجرت به همه کشورها نیاز دارید را ذکر میکنیم. چنان که از جمله مدارک لازم جهت اخذ وقت سفارت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیش از هر چیز باید مدارک هویتی خود از جمله شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، سند ازدواج، عکس و غیره را تهیه کنید
- از دیگر مدارک لازم باید به مدارک مالی اشاره کرد. به همین دلیل باید گردش سه ماه اخیر حساب بانکی خود را ارائه دهید. مدارک نشاندهنده تمکن مالی مانند اسناد نیز گاهی اوقات ضروری است
- برای دریافت ویزای برخی کشورها نیز ارائه مدارک شغلی همچون پروانه، جواز کسب، نامه اشتغال، برگه مرخصی و غیره الزامی است
- همچنین برای سفر به برخی از کشورها ارائه مدارک تحصیلی ضروری است
- از دیگر مدارک لازم جهت گرفتن وقت سفارت باید به مدارک سفر اشاره کنیم. این مدارک شامل بیمه مسافرتی، واچر هتل، بلیطهای رفت و برگشت هواپیما، دعوتنامه و غیره هستند. توجه داشته باشید که این مدارک را باید با سربرگ رسمی و تاریخ ارائه دهید
مراحل ثبت نام وقت سفارت
اگر قصد گرفتن وقت سفارت را دارید، باید همچون دیگر امورات اداری مراحلی را طی کنید. به طوری که این مراحل ثبت نام وقت سفارت عبارت هستند از:
- انتخاب کشوری که قصد سفر یا مهاجرت به آن را دارید؛
- گرفتن وقت از سفارتها به شکل اینترنتی: در ابتدا باید مطابق با قوانین سفارت کشور مورد نظر نسبت به اخذ وقت به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام کنید
- سپس باید فرم مربوط به گرفتن وقت را در سایت تکمیل کنید. توجه داشته باشید که اطلاعاتی دقیق و کاملا درست را در این فرم باید وارد کنید
- گرفتن کانفرم وقت و سپس مراجعه به مرکز سفارت مربوطه: در این مرحله باید ضمن مراجعه به سفارت، مدارک لازم را در زمان تعیین شده به این مرکز ارائه دهید
- در مرحله بعد باید منتظر بمانید که بررسیهای لازم توسط سفارت انجام شود و پس از آن زمان وقت سفارت را مشخص کنند
البته در صورتی که گرفتن این وقت را به آژانسهای مسافرتی بسپارید، دیگر نیازی نیست که تمام مراحل را شما انجام دهید. تنها ارائه مدارک به آژانس کافی است که برای شما درخواست وقت را ارسال کنند.
هزینه گرفتن وقت سفارت چقدر است؟
اگر به دنبال دریافت وقت برای مراجعه به سفارت هستید، باید هزینههایی را پرداخت کنید. مقدار این هزینهها در ابتدا به کشوری که قصد سفر یا مهاجرت به آن را دارید، بستگی دارد. علاوه بر این باید بدانید سن فردی که قصد سفر یا مهاجرت دارد نیز در تعیین این هزینهها تاثیرگذار است. کسانی که کمتر از شش سال یا بیشتر از ۸۰ سال سن داشته باشند، هزینه انگشتنگاری را نباید پرداخت کنند. همچنین کسانی که بین ۶ تا ۱۲ سال سن دارند، باید یک دوم افراد بالغ هزینه ثبت نام وقت سفارت را پرداخت کنند.
از دیگر نکات مهم در رابطه با هزینههای مربوط به گرفتن وقت سفارت نیز باید به این مسئله اشاره شود که اگر خود شما برای این کار اقدام کنید، هزینه آن کمتر خواهد بود. زیرا اگر این امر را به آژانسهای مسافرتی بسپارید، باید هزینه خدماتی که توسط آنها ارائه میشود را پرداخت کنید.
علاوه بر اینها توجه داشته باشید که هزینه گرفتن وقت فوری با وقت عادی سفارت کاملا متفاوت است. زیرا اکثر آژانسهای مسافرتی برای گرفتن وقت فوری هزینه بیشتری را دریافت میکنند. بنابراین نمیتوان مبلغ مشخصی را برای هزینههای گرفتن این وقت ذکر کرد اما به عنوان مثال جالب است بدانید کشورهای حوزه شینگن حدود 85 یورو را دریافت میکنند. البته برای کسب اطلاعات دقیقتر در این رابطه بهتر است از آژانسهای مسافرتی کمک بخواهید، زیرا آنها با توجه به آشنایی کافی با امور سفارت، متناسب با درخواست شما میزان هزینه پرداختی دقیق را خدمت شما اعلام خواهند کرد.
نکات مهم در رابطه با وقت سفارت
اگر قصد دارید برای دریافت ویزای خود از سفارت وقت بگیرید، علاوه بر نکات گفته شده باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید. زیرا در صورت هر گونه سهلانگاری در این زمینه، سفر یا مهاجرت شما به زمان دیگری موکول میشود. در این رابطه باید بدانید مهمترین نکته این است که باید نسبت به گرفتن وقت واقعی اقدام کنید. امروزه افراد سودجو به همه امور اداری راه باز کردهاند و ممکن است شما نیز با آنها مواجه شوید. این افراد ضمن دریافت مبالغ هنگفت در نهایت هیچ وقتی را برای شما رزرو نمیکنند.
بنابراین برای جلوگیری از مواجهه با چنین اتفاقی، هنگام درخواست کمک از هر فردی باید بررسی کنید که برگه دریافت وقت واقعی باشد. البته راه دیگر برای دوری از این افراد این است که تنها از آژانسهای مسافرتی معتبر کمک بخواهید. نکته دیگر در رابطه با این وقت این است که پس از رزرو آن دقیقا در زمان مشخص و حتی ۳۰ دقیقه پیش از آن در سفارت حضور داشته باشید. زیرا اگر دیرتر از زمان رزرو شده به سفارت مراجعه کنید، در بیشتر موارد پذیرفته نمیشوید. در این شرایط مجبور هستید که مجدد تمام مراحل ثبت نام وقت برای سفارت را طی کنید.
جمع بندی
از آنجا که امروزه بسیاری از افراد هنگام دریافت ویزا برای سفر یا مهاجرت میپرسند که وقت سفارت یعنی چی، در این مقاله هر آنچه لازم است در این رابطه بدانید شرح داده شد. چنان که به خوبی با این وقت و انواع آن از جمله فوری و عادی آشنا شدید. همچنین دانستید که برای گرفتن این وقت باید مدارکی همچون مدارک هویتی، تحصیلی، شغلی، مالی، بلیطهای هواپیما و غیره را ارائه دهید. سپس تک تک مراحل دریافت این وقت از سفارت برای شما توضیح داده شد. علاوه بر این متوجه شدید که گرفتن این وقت چقدر زمان میبرد و چه مقدار هزینه را باید پرداخت کنید.
در نهایت نیز با گرفتن این وقت بدون کمک آژانسهای مسافرتی آشنا شدید. اما باید بدانید که بهترین راه برای ثبت نام وقت سفارت بدون هیچگونه مشکل و در کمترین زمان این است که این کار را به آژانسهای مسافرتی بسپارید. به این شکل تمام مراحل گرفتن وقت به درستی طی میشود و در سفر خود دچار مشکل نخواهید شد.
برای کسانی که قصد گرفتن ویزای کشورهای مختلف را دارند و یا قبلا ویزا گرفتهاند، گزینهای آشنا است. یکی از مراحلی که باید برای گرفتن ویزای ایتالیا طی کرد، برای انگشت نگاری و مصاحبه است که برای گذراندن آن باید هزینه را پرداخت کرد. برای گرفتن ویزای کشورهای مختلف و سفر به کشورهای شینگن، باید وقت سفارت را از قبل تعیین کرده و هزینه آن را پرداخت کنید. زمان درخواست و تعیین وقت سفارت، باید مدارک خواسته شده و هزینه وقت سفارت به طور کامل و بدون نقص پرداخت شود که درخواست متقاضی رد نشود.
منبع:
https://france-visas.gouv.fr/web/france-visas/visa-application-guidelines
https://ie.ambafrance.org/How-to-book-an-appointment-How-to-cancel-my-appointment