عمومیکسب و کار استانها

طب سوزنی چگونه باعث لاغری میشود؟

بررسی تاثیر طب سوزنی برای لاغری و فواید آن!

راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. یکی از موثرترین راه‌های لاغر شدن استفاده از طب سوزنی است. این یک روش سنتی چینی برای کاهش وزن بوده که پایه آن بیشتر بر مبنای انرژی است تا سوزن. طب سوزنی در کنترل اشتهای فرد بسیار مؤثر است بنابراین با استفاده از طب سوزنی کمتر می‌خورید و در نتیجه وزن خود را کنترل می‌کنید. همچنین متابولیسم شما تقویت شده که خود باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود.

گوش بیرونی نشان دهنده کل بدن است بنابراین تحریک نقاط کلیدی آن به وسیله سوزن و یا جریان مغناطیسی می‌تواند باعث کاهش اشتها شده و متابولیسم را تحریک کند. بیماران چاقی که در پنج نقطه گوش خود سوزن‌های طب سوزنی را فرو می‌کنند مقدار بیشتری از وزن خود را نسبت به بیمارانی که یک نقطه از گوش خود را در معرض طب سوزنی قرار می‌دهند، کم می‌کنند.

برای انجام طب سوزنی مراجعه به بهترین پزشک طب سوزنی در تهران یک راه منطقی و عاقلانه می باشد. متخصصین ما در کلینیک با تجربه فراوان در انجام طب سوزنی، همه اصول طب سوزنی را با روش‌های خلاقانه به کار می‌برند تا به شما در کاهش وزن کمک کنند.

طب سوزنی برای لاغری

برای انتخاب محل صحیح طب سوزنی برای لاغری، شما ابتدا باید در جلسه مشاوره در مورد الگوی پرخوری خود با متخصصین الو پزشک صحبت کرده و در مورد مشکلات احتمالی گوارشی خود، متخصصین ما را آگاه کنید. سپس متخصصین طب سوزنی ما پالس‌های شما را برای تشخیص وضعیت عمومی انرژی بدن بررسی کرده و مشخصاً سلامت انرژی شکم شما را مورد ارزیابی قرار داده و سپس با بررسی زبان شما به مشکلات معده شما پی برده و سرنخ‌هایی از علل اضافه وزن شما به دست می‌آورند. به‌طور مثال با بررسی زبان ترک خورده و لایه لایه شده به ورم معده پی برده و اگر زبان را لایه‌ای سفید یا زردرنگ پوشانده باشد نشان دهنده مشکلات احتمالی سردی و گرمی در شکم است.

برنامه طب سوزنی برای لاغری. عموماً درمان دو جلسه در هفته و به مدت 8 تا 12 هفته یا تا زمان رسیدن به وزن هدف ادامه می‌یابد. درمان شامل ترکیبی از اجرای طب سوزنی در ناحیه گوش و بدن است، سوزن‌هایی که در گوش فرو می‌رود، مکمل‌ها و گیاهان دارویی، ماساژ شکم، تمرینات تنفسی و توصیه‌های مربوط به غذا و سبک زندگی نیز از اجزای برنامه درمان با طب سوزنی برای لاغری است.

نقاط گوش. نقاط مخصوص برای کاهش مؤثر وزن با استفاده از طب سوزنی پیدا می‌شود. گوش انسان به عنوان یک سیستم کوچک از بدن در وضعیت جنینی معکوس توصیف می‌شود. گوش شامل نقاطی است که با تمام ارگان‌های بدن و قسمتهای مختلف بدن در ارتباط است. بسیاری از نقاط گوش‌ها که برای کاهش وزن با کمک طب سوزنی مهم است عبارتند از:

  • شن‌من. نقطه‌ای مهم برای آرامش روح و از بین بردن اضطراب، عصبانیت، ناامیدی، عدم احساس امنیت و کاهش استرس
  • روده کوچک. تقویت طحال، بهبود هاضمه
  • دهان. برای پرخورانی که سیگار می‌کشند و خیلی هم حرف می‌زنند. نقطه آرامش برای سیگار کشیدن، پرخوری و پرحرفی به کار برده می‌شود.
  • نقطه گرسنگی. برای از بین بردن گرسنگی و کنترل پرخوری
  • نقطه غدد درون‌ریز. تقویت گردش چی در کبد و کمک به بهبود متابولیسم و نگهداری آب که باعث برخی از افزایش وزن‌ها می‌شود.
  • شکم. برای افرادی که حتی پس از سیر شدن هم به خوردن ادامه می‌دهند یا افراد ریزه‌خوار
  • گرسنگی. برای کنترل عمومی اشتها
  • ریه. برای معتادان به غذا و افرادی که عاشق خوردن شکلات و شیرینی‌جات هستند.
  • آدرنال و تخمدان. اگر افزایش وزن به دلیل یائسگی یا سندرم پیش از قاعدگی (PMS) باشد.
  • طحال. برای عدم تعادل قند خون و اختلالات هورمونی
  • کلیه. برای نگهداری آب زیاد در بدن و سیستم عصبی و اختلالات هورمونی
  • تیروئید. برای متابولیسم کم

متخصصین طب سوزنی برای لاغری دو یا چند نقطه از نقاط فوق‌الذکر را براساس مشکلات بیمار و مشخصات شخصیتی متناسب با پرخوری وی انتخاب می‌کنند.

در طول درمان، نقاط انتخاب شده گوش برای درمان کاهش وزن به وسیله سوزن تحریک می‌شود. سپس مهره‌های کوچک یا آهنربا به نقاط گوش برای افزایش تأثیر در منزل متصل می‌شود. مهره‌ها معمولاً به مدت سه روز تا یک هفته در گوش باقی می‌ماند و اگر وسوسه شدید می‌توانید آنها را به آرامی به مدت 10 ثانیه ماساژ داد.

نقاط بدن. در مراحل ابتدایی درمان، نقاط چهارراه برای گردش انرژی در بدن و آرام کردن سیستم عصبی به کار برده می‌شود. نقطه رِن 12، نقطه جلویی مجموعه نقاط انرژی شکم برای بسیاری از درمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقطه 36 شکم که سه اینج با چشمه زانو فاصله دارد باعث تقویت انرژی شده و به گردش خون و گردش اکسیژن در تمام نقاط بدن و به خصوص در شکم کمک می‌کند. سپس متخصص طب سوزنی بر اساس تشخیص خود، ممکن است نقطه 40 شکم را که نقطه اساسی بلغم بوده و نقطه 7 یا 10 کلیه که مربوط به ورم یا نگهداری آب در بدن است را هم اضافه کند.

طب سوزنی الکتریکی. در طب سوزنی ممکن است از تحریک الکتریکی برای هر یک از نقاط بدن برای افزایش یا کاهش اندورفین و تحریک متابولیسم استفاده شود. سوزن‌ها ممکن است برای مدت 30 تا 45 دقیقه متناسب با نیاز بیمار در بدن باقی بماند و سپس سوزن‌ها از بدن خارج می‌شود. برچسب‌های نصب شده بر گوش در دوران درمان برای ادامه تحریک روی گوش باقی می‌ماند.

طب سوزنی برای لاغری به راحتی متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند

طب سورنی تجزیه چربی‌های بدن را بهبود می‌بخشد، به علاوه طب سوزنی با جلوگیری از حرکات دودی شکل روده و ترشح اسید معده، باعث کم شدن احساس گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن و حجم چربی‌های موضعی می‌گردد. در درجه اول کاهش وزن و لاغری موضعی با استفاده از ، سنتی و الکتریکی بر تنظیم کردن میزان متابولیسم لیپیدها یا چربی بدن تأثیر می‌گذارد. در افراد چاق، میزان چربی سوزی بیش از میزان طبیعی می‌باشد.

لاغری با طب سوزنی در 3 جلسه اول تغییرات و اثرات محسوس دارد.

در موارد کاهش چربی‌های شکم و پهلو و ران پا با طب سوزنی از طریق مکانیسم تنظیم سوخت و ساز و تحریک موضعی با طب سوزنی سنتی و الکتریکی و لیزری، چربی‌ها مثل عمل ورزش کردن یا تحرک بدنی موضعی شکسته می‌شود و سلولیت هم از بین می‌رود و به مرور از طریق ادرار و عرق بدن خارج می‌شود.

تاثیرات طب سوزنی برای لاغری شکم و پهلو یا کاهش اضافه وزن

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از طب سوزنی برای افراد با اضافه وزن و چربی های تجمع یافته در قسمت‌های مختلف بدن بسیار موثر و آستانه تحریک پذیری آنها را در مقابل غذا افزایش می‌دهد. یعنی آن که افراد چاق دیگر به سرعت قبل در مقابل غذا تحریک نمی‌شوند ا به عبارت دیگر اشتهای آنها تا حدی کاهش می‌یابد.

بررسی اثر طب سوزنی برای لاغری در 2 گروه

در سال 2008، مطالعه ای کنترل شده، دو سویه کور و به صورت تصادفی برای مطالعه اثر گذاری طب سوزنی الکتریکی بر روی کنترل وزن بدن انجام شد. افراد تحت مطالعه به دو گروه تحت آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. دو سویه کور بودن مطالعه به این معنا بود که آن محققین که اعداد و اطلاعات را ثبت می کردند و کسانی که تحت درمان بودند، هیچ کدام از اینکه که کدام بیمار در کدام گروه قرار دارد، خبر نداشتند.

البته گروه درمان طب سوزنی برای لاغری با سیستم الکتریکی برای کنترل وزن این روش را به طریق مشابهی دریافت کردند. ولی جریان الکتریسیته مورد استفاده برای گروه کنترل بسیار کمتر بود و در واقع دستگاه الکتریسیته طب سوزنی اصلا جریانی نداشت.

در طول دوره درمان، بیماران دو بار درمان را در هفته دریافت می‌کردند

این آزمایش به طور کلی 12 هفته ادامه داشت. هر جلسه درمانی 4 دقیقه طول می‌کشید. افراد شرکت کننده در این مطالعه فقط چاق بودند و فوق چاقی حساب نمی‌شدند. به علاوه نقاط مورد استفاده طب سوزنی برای لاغری نیز محدود بود. شاید همین مسائل باعث شد که در نهایت بیماران تحت آزمایش نتیجه چندان رضایت بخش و قابل ملاحظه ای را از انجام این روش‌های درمانی مشاهده نکنند.

نتایج طب سوزنی برای لاغری با جریان الکتریکی در دو گروه تحت درمان

در روش لاغری شکم و پهلو و بدن با جریان الکتریکی، نقاط مشخص انرژی چی بدن را تحت تأثیر قرار داده و تحریک می کنند. طب سوزنی برای لاغری شکم و پهلو و کاهش سایز موضعی بدن  و درمان اضافه وزن روشی موثر تشخیص داده شده است که می‌تواند امیدبخش باشد. طب سوزنی برای لاغری شکم و پهلو و بدن همچنین می‌تواند به بدن فرد از نظر فیزیکی، روانی و احساسی آرامش دهد.

انجام طب سوزنی برای لاغری، همچنین انرژی چی بدن را بیشتر و کنترل می‌کند. انرژی چی اضافی به فرد امکان می‌دهد که فعال‌تر بوده، چربی و کالری بیشتری بسوزاند. طب سوزنی باعث بهبود سیستم گردش خون و ارتقای میزان متابولیسم مورد نیاز برای سوزاندن سریع چربی‌های موضعی در باسن، بازو، شکم و پهلو ران پا می‌شود. به علاوه این روش درمانی جریان دستگاه گوارشی یا هضم و جذب و دفع غذایی را بهبود داده که در نتیجه باعث می‌شود بیمار همیشه احساس سیری کرده و میل کمتری به غذا داشته باشد.

کاربرد طب سوزنی

بیشترین کاربرد طب سوزنی برای رهایی از دردهای مربوط به بسیاری از بیماری‌ها و شرایط پزشکی است. بیماری‌هایی که درد آن‌ها توسط طب سوزنی کاهش پیدا می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع و استفراغ پس از جراحی ویا مربوط به شیمی درمانی
  • درد دندانی
  • سردردها که شامل سردردهای تنشی و میگرن‌ها هستند.
  • درد انقباضات رحمی
  • درد کمر
  • درد گردن
  • استئوآرتریت
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • بیماری‌های دستگاه تنفسی همچون التهاب غشای مخاطی آلرژیک

عوارض طب سوزنی

در صورتی که متخصص طب سوزنی دارای مدرک و سابقه کاری باشد و در این زمینه حرفه‌ای محسوب شود و از سوزن‌های استریل استفاده کند، عوارض طب سوزنی بسیار کم هستند. عوارض طب سوزنی شامل درد و خونریزی بسیار کم یا کبودی بسیار کم در محل ورود سوزن است.

امروزه برای کاهش عوارض طب سوزنی و به حداقل رساندن ریسک عفونت، به‌صورت استاندارد از سوزن‌های یکبار مصرف و دور ریختنی استفاده می‌شود (که نیاز به استریل کردن دوباره ندارند). با این‌حال همه افراد کاندید مناسبی برای طب سوزنی نیستند و چنانچه یکی از حالت‌های زیر برای شما وجود دارد، عوارض طب سوزنی برای شما بسیار بالا است:

  • داشتن مشکلات انعقاد خون: چنانچه بیماری‌های خونریزی دهنده و مشکلات انعقادی دارید، شانس خونریزی و کبود شدن ناشی از سوزن‌ها در شما افزایش پیدا می‌کند.
  • داشتن باطری قلب: طب سوزنی که شامل استفاده از پالس‌های الکتریکی خفیف به همراه سوزن‌ها است، می‌تواند در عملکرد باتری قلب اختلال ایجاد کند.
  • باردار بودن: برخی از انواع طب سوزنی سبب تحریک انقباضات رحمی می‌شوند که نتیجه آن می‌تواند زایمان زودرس باشد.

گاهی اندازه‌گیری فواید طب سوزنی دشوار است؛ اما بسیاری از مردم آن را به عنوان وسیله‌ای برای کنترل بسیاری از شرایط دردناک می‌شناسند. مطالعات بسیاری نشان داده است برخی از انواع طب سوزنی شبیه‌سازی شده، به اندازه انجام واقعی طب سوزنی کارساز بوده‌اند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بهترین عملکرد طب سوزنی، در افرادی است که به کارکرد آن اعتقاد دارند. با این‌حال از آنجایی که عوارض طب سوزنی بسیار کم است، به‌خصوص زمانی که در کنترل درد مشکل دارید، ارزش یک‌بار امتحان کردن آن را دارد.

از سایر فواید طب سوزنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چنانچه به درستی انجام شود، ایمن است.
  • عوارض طب سوزنی بسیار کم است.
  • می‌تواند به صورت کارآمدی با سایر درمان‌ها ترکیب شود.
  • می‌تواند برخی انواع درد را کنترل کند.
  • برای افرادی که داروهای ضددرد برای آن‌ها مناسب نیست، می‌تواند مفید باشد.

طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟!

در سال ۲۰۰۳ سازمان بهداشت جهانی لیستی از تعدادی از بیماری‌هایی که تاثیر طب سوزنی در آن‌ها به اثبات رسیده است، منتشر کرد. در ادامه این لیست که نشان می‌دهد طب سوزنی چه بیماریهایی را درمان میکند، مشاهده می‌کنید:

  • فشار خون بالا و فشار خون پایین
  • برخی از بیماری‌های معده‌ای همچون زخم پپتیک
  • قاعدگی دردناک
  • اسهال خونی
  • دردهای صورت
  • ناخوشی صبحگاهی
  • آرتریت روماتوئید
  • پیچ خوردگی‌ها
  • بیماری آرنج تنیس‌باز
  • سیاتیک
  • کاهش احتمال سکته
  • القای انقباضات رحمی

مدافعین نظریه طب سوزنی برای لاغری عقیده دارند طب سوزنی سبب تحریک جریان انرژی بدن یا همان chi می‌شود که می‌تواند روی فاکتورهایی تاثیر گذاشته و عمل چاق شدن را معکوس کند. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

  • افزایش متابولیسم
  • کاهش اشتها
  • کاهش استرس
  • تاثیر بر روی منطقه‌ای از مغز که مسئول احساس گرسنگی است.

بر اساس طب سنتی چینی چاق شدن به دلیل عدم تعادل در بدن اتفاق می‌افتد که این عدم تعادل در آموخته‌های کهن، به دلیل عدم عملکرد یکی از ارگان‌های زیر رخ می‌دهد:

  • کبد
  • طحال
  • کلیه
  • غده تیروئید
  • سیستم اندوکرین

بنابراین معمولاً طب سوزنی برای لاغری یکی از این مناطق را هدف قرار می‌دهد.

طب سوزنی گوش برای لاغری

یکی دیگر از محل‌هایی که متخصص طب سوزنی برای کاهش وزن هدف قرار می‌دهد، گوش است. آن‌ها عقیده دارند تمایل به غذا توسط دستکاری در نقاطی از گوش می‌تواند کنترل شود. این درمان مشابه درمانی است که متخصص طب سوزنی برای رهایی از اعتیاد، در افراد سیگاری و افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ استفاده می‌نمایند.

البته با این‌که تحقیقاتی بر روی طب سوزنی برای لاغری انجام می‌شود، اما نتیجه این تحقیقات تا به امروز کاملاً متقاعد کننده نبوده‌اند که به دلیل مشکلاتی است که در مسیر این تحقیقات وجود داشته است. البته نتایج تحقیق‌های کوچک نیز می‌توانند برای افزایش آمار عددی ترکیب شوند؛ اما تحقیقاتی که بر روی کاربرد طب سوزنی انجام گرفته است، اغلب متغیرهای زیادی دارند که نیاز است با یکدیگر ترکیب شوند و این مسئله را با دشواری روبه‌رو می‌کنند. این متغیرها شامل موارد زیر است:

  • تکنیک
  • تعداد نقاط طب سوزنی
  • تعداد جلسات طب سوزنی
  • طول مدت هر جلسه

عوارض لاغری با جراحی

لاغری و کاهش وزن با جراحی یک روش تهاجمی است که عوارضی از جمله موارد زیر را در بر دارد:

  • واکنش های بیمار نسبت به بیهوشی
  • عفونت
  • بازگشت وزن پس از مدتی
  • افتادگی پوست
  • در مواردی حتی مرگ بیمار

به همین جهت، توصیه ما استفاده از روش های طبیعی برای لاغری است. از بهترین این روش ها میتوان به لاغری با طب سوزنی اشاره کرد. شما میتوانید برای انجام طب سوزنی جهت کاهش وزن و لاغری خود، به کلینیک سوزنیران تحت نظارت ، دکتر سید جعفر محقق مراجعه فرمایید.

فواید طب سوزنی برای کاهش وزن نسبت به بقیه روش‌ ها

آیا می‌دانید یک چهارم کل آمریکایی‌ها دارای اضافه وزن هستند؟ آمریکایی‌ها هر ساله بیش از 33 میلیارد دلار صرف برنامه‌های کاهش وزن می‌کنند. متأسفانه 95 درصد آن‌ها در تلاش برای کاهش وزن شکست می‌خورند. خوشبختانه طب سوزنی می‌تواند برای کاهش وزن موثر باشد.

کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی یک روش کاملا طبیعی است و نیازی به مصرف دارو نیست.

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار ظریف و استریل در نقاط خاص بدن یا “مسیرهای انرژی” است. سوزن‌های وارد شده برای تحریک ترشح اندورفین، هورمون‌های طبیعی خوب بدن عمل می‌کنند. این عمل یک اثر آرام بخش ایجاد می‌کند که نیاز به غذای بیش از حد ناشی از افزایش استرس، ناامیدی یا اضطراب را خنثی می‌کند. از این لحاظ، طب سوزنی می‌تواند افراد دارای اضافه وزن را آرام کرده و به آن‌ها کمک کند تا بدون استفاده از داروها، وزن کم کنند.

روش‌های کاهش وزن با طب سوزنی

از نظر طب سنتی چینی، افزایش وزن ناشی از عدم تعادل بدن است. طبق تعالیم باستانی ، این عدم تعادل می‌تواند ناشی از سوء عملکرد کبد، طحال، کلیه، غده تیروئید یا سیستم غدد درون ریز باشد. برای درمان چاقی با استفاده از طب سوزنی چند روش وجود دارد. کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن، استفاده از دستگاه های لاغری، رژیم و ورزش چند نمونه از این روش‌ها است. بسته به شرایط فرد گاهی به صورت همزمان و گاهی به صورت تکی از این روش‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این روش‌ها را به شما شرح می‌دهیم.

  • کاهش اشتها به وسیله طب سوزنی: یک روش در درمان چاقی کاهش و کنترل اشتها به وسیله طب سوزنی است. این روش به دو صورت انجام می شود. در روش اول به وسیله‌ی سوزن‌های طب سوزنی به نقاط خاصی از بدن فشار وارد می‌شود. سپس با ترشح مواد و هورمون‌های خاصی باعث احساس سیری و کاهش اشتها در فرد می شود.

در روش دیگر از دانه های سید و یا پرس نیدن که سوزن‌های بسیار نازکی هستند استفاده می‌شود. همچنین برای افرادی که نمی‌توانند به طور مرتب به مطب مراجعه داشته باشند، از ایمپلنت‌های دائمی و نیمه دائمی مانند ASP برای کاهش اشتها استفاده می شود .

  • تسریع سوخت و ساز بدن با طب سوزنی: در این روش طب سوزنی باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود. در نتیجه سوخت و ساز بدن باعث کاهش چربی و لاغری می‌شود. در این روش اکسیژن رسانی به سلول افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که سلول‌ها اکسیژن بیش‌تری دریافت کنند فرایند سوخت و ساز چربی نیز بیش‌تر می‌شود.
  • کاهش استرس: احتمالاً شما هم شنیده‌اید که یکی از دلایل چاقی استرس است. طب سوزنی باعث کاهش استرس شده و فعالیت چربی سوزی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب فرایند لاغری با طب سوزنی صورت می‌گیرد. این روش با تحریک نقاط خاصی از بدن باعث افزایش دفع و کاهش جذب مواد غذایی در بدن بیمار می‌شود.
  • طب سوزنی گوش برای کاهش وزن: گوش منطقه دیگری است که پزشکان طب سوزنی برای کاهش وزن هدف قرار می‌دهند. اعتقاد بر این است که با دستکاری نقاط روی گوش، اشتهای مصرف غذا قابل کنترل است.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

دکمه بازگشت به بالا