میزان زمان کارکرد موتور برق بنزینی چند ساعت است؟

موتور برق ها نوعی تولید کننده برق در اندازه های کوچک تر هستند که به سه شکل بنزینی، گازسوز و دیزلی ساخته می شوند. میزان کارکرد موتور برق بنزینی، سایز آن و میزان آلودگی صوتی آن باعث شده است که این نوع موتور برق نسبت به دیگر موتور برق ها در بین مصرف کنندگان بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار گیرد.

ساعت و میزان کارکرد موتور برق بنزینی

در زمان خرید موتور برق یکی از نکاتی که باید خریدار به آن توجه کند و نسبت به آن حساسیت از خود نشان دهد این است که میزان کارکرد موتور برق به چه شکل است و چند ساعت توانایی انجام کار را دارد. رسیدن به پاسخ این سوال نشان دهنده میزان فعالیت آن است که یک موتور برق به طور مداوم چند ساعت توانایی روشن بودن و تولید برق را دارد.

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب و خرید موتور برق موثر و راه گشا است، فاکتور میزان کارکرد موتور برق بنزینی، ساعات کاری و توانایی آن است. این ساعات معمولا در موتور برق بنزینی به صورت مداوم و به طور متوسط ما بین ۴ تا ۵ ساعت است. لازم به ذکر است که این میزان در انواع موتور برق ها متفاوت است؛ معمولا برندهای ژاپنی دارای قدرت بیشتری بوده و می توانند زمان فعالیت خود را تقریبا تا ۸ ساعت افزایش دهند. این تایم فعالیت در موتور برق های دیزلی به ۱۰ ساعت هم می رسد.

صدای موتور برق بنزینی و کم کردن آن

میزان کارکرد موتور برق بنزینی با صدایی که هنگام فعالیت از آن تولید می شود ارتباطی مستقیم دارد. یعنی هرچه قدر توان و مصرف انرژی آن بالاتر باشد طبیعتاً صوت خارج شده از آن نیز بلند تر و بیشتر خواهد بود. برای کاهش این صدا در ادامه راهکارهایی ارائه می شود:

·         انتخاب سطح مناسب:

برای قرار دادن و نصب کردن دستگاه موتور برق بهتر است سطحی نرم و صاف مانند چمن و یا سطح خاکی انتخاب شود و یا بر روی سطوح ناهموار و سفت تر، از پوشش پلاستیکی و یا موکت برای پوشاندن سطوح استفاده شود. موتور برق به هیچ عنوان نباید بر روی سطوح فلزی و سیمانی قرار گیرد.

·         رعایت و حفظ فاصله:

یکی دیگر از راهکارهای موثر در میزان کارکرد موتور برق بنزینی و کاهش صدای آن حین کار، دوری از دستگاه است. برای دستیابی به این راه، بهترین کار این است که موتور برق را در یک فضای در بسته نصب کنید.

·         بهره‌ گرفتن از کانوپی موتور برق:

کانوپی یا اتاق ساکت، جعبه‌ هایی هستند که با کمک پشم سنگ یا پشم شیشه پوشانده و عایق بندی شده اند. این کار نه تنها از پخش شدن صدای موتور جلوگیری می کند بلکه آن را در برابر حوادث طبیعی مانند باد، باران، گرد و خاک و سایر پدیده ها و آلودگی ها محفوظ و ایمن می دارد.

عملکرد موتور برق بنزینی

یکی از ویژگی های موتور برق های بنزینی درون سوز بودن آن ها است. به موتورهایی که در درون محفظه احتراق آن ها مخلوط و ترکیبی از اکسیدکننده و سوخت می سوزند، درون سوز می گویند. نتیجه این سوختن و احتراق، تولید گازهایی با دما و فشار بالا است که وقتی این گازهای داغ منبسط می شوند، پیستون موتور به حرکت در می آید و شروع به کار می کند.

به محض حرکت پیستون به سمت پایین، مخلوطی از سوخت و هوا با اکسیژن موجود در داخل محفظه احتراق، یکجا جمع می شود. از جرقه شمع برای روشن و شعله ور شدن آن استفاده می شود. این گازها انرژی و نیروی محرکه مورد نیاز برای چرخاندن ژنراتور را فراهم و تامین می کنند. فراموش نشود که کانوپی باید دارای محفظه تهویه هوا باشد، چرا که اگر کانوپی فاقد این قطعه باشد، حرارت موتور برق بنزینی باعث داغ شدن موتور و کانوپی می شود. در نتیجه باعث ایجاد اختلال در میزان کارکرد موتور برق بنزینی خواهد شد.

چند نوع موتوربرق داریم؟

به‌طورکلی می‌توان انواع موتوربرق را در سه دسته‌بندی قرار دارد که عبارت‌اند از:

  • انواع موتوربرق بنزینی
  • انواع موتوربرق دیزلی یا دیزل ژنراتور
  • انواع موتوربرق گازسوز

شناخته‌شده‌ترین نوع موتوربرق، همین موتوربرق بنزینی است که در اکثر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و اکثر مشتریان نیز به دنبال آن هستند. کارایی راحت، راه‌اندازی سریع و بی‌دردسر، استفاده در هر موقعیت و مکانی و تأمین برق کافی از جمله ویژگی‌های موتوربرق بنزینی است به همین خاطر بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است.

مدل دوم دیزل ژنراتور یا موتوربرق دیزلی است که با سوخت گازوئیل کار می‌کند. موتور این دستگاه قدرت بسیار بالایی دارد و اگر بخواهیم از نظر قدرت موتور برق‌ها را تقسیم‌بندی کنیم دیزل ژنراتور در صدر لیست قرار می‌گیرد. از موتوربرق دیزلی برای زمانی که استفاده مداوم از دستگاه داریم می‌توان بهره برد به همین دلیل اگر کار شما زیاد است حتماً موتوربرق دیزلی خریداری کنید. عیب موتوربرق دیزلی این است که در هوای سرد راندمان کاری کمتری دارد.

مدل سوم نیز موتوربرق گازی است که با سوخت گاز کار می‌کند، قدرت کمتری داشته و خیلی خریدار آن‌چنانی ندارد.

راهنمای انتخاب موتوربرق

ولتاژ مورد نیاز خود را محاسبه کنید

یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین نکات در خرید موتوربرق مناسب، انتخاب توان خروجی مناسبی است که جوابگوی نیاز شما باشد.

انتخاب موتور برق با توان مناسب

موتوربرق‌ها دارای توان مصرفی متفاوتی هستند. برای نمونه، موتوربرق‌های رده پایین حدود ۲۰۰۰ وات توان دارند؛ این در حالی است که مدل‌های میان‌رده بین ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ وات و مدل‌های رده‌بالا بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ وات (و بالاتر) توان مصرفی دارند. اختلاف قیمت این دستگاه‌ها بسیار زیاد است و گاهی به چند ده میلیون تومان هم می‌رسد. نحوه انتخاب موتوربرق مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که توان مصرفی لازم را با حداقل قیمت تأمین کند.

در ابتدا لازم است تا توان مصرفی دستگاه‌هایی را که قرار است به ژنراتور متصل شوند، به طور دقیق محاسبه کنید. برای نمونه اگر قصد خرید موتوربرق خانگی را دارید، باید ولتاژ مصرفی دستگاه‌هایی مانند یخچال، تلویزیون، لامپ‌ها، پمپ آب و کولرگازی را محاسبه کنید. حالا با جمع توان‌های مصرفی، حداقل توان لازم برای موتوربرق را می‌دانید. در مورد کارگاه‌های صنعتی، باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌سازی، ادارات، بیمارستان‌ها و… نیز به همین ترتیب عمل کنید.

اگر موتوربرق بیش از حد بزرگ باشد، هم از نظر قیمت گران‌تر است و هم از نظر کارایی مطابق با نیاز شما نیست و از طرفی اگر خیلی کوچک باشد، ممکن است به خروجی مناسبی که مدنظرتان است دست نیابید و در طولانی‌مدت به علت فشار زیاد روی موتوربرق باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

بیشتر لوازم الکتریکی و موتورها دارای یک برچسب یا دفتر راهنما هستند که میزان برق مصرفی را نشان می‌دهد:

اگر دستگاه شما برچسب نمایش ولتاژ باشد، موارد زیر را نشان می‌­دهد:

  1. وات – این مقدار بر حسب کیلووات نشان داده می‌شود.
  2. اسب بخار – این یک مقیاس قدیمی است. این مقدار ضرب در ۷۴۶ برابر با مقدار وات می‌شود.

اگر دستگاه، برچسب نمایش ولتاژ نداشت، هیچ جای نگرانی نیست فقط کافی است به جدول زیر مراجعه کنید و وات مصرفی دستگاه‌های خود را پیدا کنید.

موتوربرق بنزنی بخرم یا دیزل؟

ژنراتورهای بنزینی عمدتاً برای کار در مدت‌زمان طولانی با حداکثر بار طراحی نشده‌­اند. علاوه بر این، ژنراتورهای بنزینی، به دلیل طراحی ساده‌تر، ارزان‌تر از ژنراتورهای دیزلی هستند. ژنراتور دیزلی اولین‌بار برای کار در مدت‌زمان طولانی طراحی شده است. اما از سویی دسترسی به سوخت بنزینی راحت‌تر است بنابراین در هنگام خرید موتوربرق باید به این نکته توجه کنید که تهیه کدام سوخت برای شما راحت‌تر است و آیا کاری که از موتوربرق می‌خواهید به‌صورت مداوم است یا موقتی؟ میزان ساعت استفاده از موتوربرق در طول روز را در نظر بگیرید. این نکته برای کسانی که سؤال می‌کنند موتوربرق چند ساعت کار می‌کند اهمیت بیشتری دارد.

گفتنی است موتوربرق دیزلی صدای بیشتری دارد و آلایندگی آن نیز بیشتر است، بوی حاصل از سوخت دیزل نیز بیشتر است که ممکن است باعث آزار شما و اطرافیان شود؛ بنابراین به همه این نکات باید توجه کنید.

کلام پایانی

برای خرید موتور برق بهتر است قبل از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند قیمت، نوع و مدل آن، نیاز خود را به موتور برق مورد بررسی قرار داده و حتی در این زمینه از یک مشاور و متخصص کاربلد کمک و راهنمایی بخواهید. زیرا کمک گرفتن از فردی که در این حوزه از علم و اطلاعات بالایی برخوردار است قطعا منجر به یک خرید درست خواهد شد. ما در این مقاله به طور کامل در مورد میزان کارکرد موتور برق بنزینی صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به خود سایت مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا