خاص ترین موتور ها در ساعت های اتوماتیک را بشناسید

موتور ساعت اتوماتیک چیست؟

قیمت ساعت اتوماتیک کالکشن های برندهای محبوب با هم متفاوت است، زیرا موتور ساعت مچی انواع مختلفی دارد. قبل از خرید ساعت مچی باید انواع مختلف موتور و نحوه کار کردن آن ها را بدانید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در این قسمت به یکی از انواع موتور ساعت مچی یعنی موتور ساعت اتوماتیک میپردازیم تا بیشتر با این مدل موتور جذاب آشنا شوید!

ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت اتوماتیک، به عنوان یک ساعت خود سیم پیچ یا به طور ساده تر به عنوان ساعت مچی خودکار شناخته میشود. ساعت های اتوماتیک نوعی ساعت مکانیکی هستند که دارای مکانیزم‌های داخلی هستند که در حین حرکت مچ دست خود را در حین استفاده از آن‌ها به هم متصل می‌کنند. این حرکات یا توسط وزنه های چرخان در خود حرکت یا از فنرهای موجود در آن نیرو می گیرند. سایر حرکات خودکار از بلبرینگ‌هایی استفاده می‌کنند که خود به خود می‌چرخند تا چرخ دنده‌ها را به داخل حرکت دهند و آنها را از طریق انرژی جنبشی ایجاد شده توسط حرکت شما در طول استفاده روزمره بپیچانند.

موتور ساعت اتوماتیک چیست؟

موتور ساعت اتوماتیک گونه ای از ساعت مچی مکانیکی است که به عنوان ساعت مچی خود کوک نیز شناخته می شود. این مدل ساعت مچی ها اولین بار در دهه های آغازین قرن بیستم به بازار عرضه شدند. عده ای میگویند، ساعت ساز سوئیسی، آبراهام-لوئیس پرلت اولین موتورهای اتوماتیک را در دهه ۱۷۷۰ اختراع کرده است.

این نوع موتورها، انرژی خود برای کار کردن را از طریق حرکت دست تامین می کنند و برخلاف ساعت مچی های کوارتز نیازی به باطری ندارند. در واقع تا زمانی که ساعت مچی روی مچ فرد قرار دارد و مرتب استفاده می شود، بدون نیاز به کوک کردن، کار می کند. البته نوع دیگری از ساعت مچی های مکانیکی ساعت مچی های کوکی هستند که انرژی مورد نیاز خود را از چرخاندن دسته کوک به دست می آورند. ساعت مچی های اتوماتیک هم چنان به کوک کردن احتیاج دارند، اما بسیار کمتر از ساعت مچی های کوکی!

اگر این نوع ساعت مچی هرروز و مداوم استفاده شود، کارش را به خوبی انجام می دهد، اما اگر برای مدتی از ساعت مچی استفاده نشود، برای تامین انرژی، به کوک کردن به وسیله دسته کوک نیاز دارد. این نوع ساعت مچی ها اغلب گران تر از ساعت مچی های باطری دار هستند، هرچند این موضوع همیشه صدق نمی کند.

موتور ساعت اتوماتیک چگونه کار می کند؟

ساعت مچی های اتوماتیک از قطعات پیچیده ای تشکیل شده اند که به صورت منظم و اصولی چیده شده اند. اطمینان از عملکرد همیشگی ساعت مچی ها در طولانی مدت برای هر ساعت سازی ضروری است. اجزا به طور  منظم کار می کنند تا عقربه های ساعت مچی با سرعت تنظیم شده ای حرکت کنند. این ساعت مچی ها به واسطه انرژی ذخیره شده در شاه فنر حاصل از حرکات روزانه دست شما کار می کند. انرژی باعث حرکت روتور (وزنه فلزی لنگر مانند) ساعت مچی می شود و بقیه ساز و کار ها انجام می شود.

معیارهای مهم برای اندازه گیری کیفیت موتور ساعت اتوماتیک

یک قانون کلی در مورد دقت موتور ساعت مچی اتوماتیک وجود دارد. این قانون می گوید که اگر یک ساعت مچی در طی دو روز بیش از ۲۵ ثانیه  جلو یا عقب شود، مشکلی وجود دارد و نیاز به سرویس دارد. مورد دیگر، ذخیره نیرو است یعنی این که ساعت مچی های اتوماتیک کاملاً کوک شده قبل از اینکه دوباره شارژ شوند (کوک شوند)، بیش از ۴۲ ساعت انرژی ذخیره می کنند.

نگهداری موتور ساعت اتوماتیک

به طور کلی، استفاده مرتب از ساعت مچی اتوماتیک یکی از ساده ترین راه های مراقبت از آن است. همیشه ساعت مچی را خشک و تمیز نگه دارید. برای پاک کردن صفحه، هر شب از یک پارچه نرم استفاده کنید. از استحمام و دوش گرفتن، هنگامی که ساعت مچی در دستتان است، خودداری کنید. گرچه ممکن است ساعت مچی ضد آب باشد، اما ساعت مچی ها معمولاً نمی توانند دمای بالای آب را تحمل کنند. همچین برای اینکه ساعت مچی اتوماتیک شما دقیق و زیبا بماند، هر سه تا پنج سال یکبار به سرویس حرفه ای احتیاج دارد.

بهترین موتور ساعت مچی در بازار کدامند؟

انواع موتور ساعت مچی به دلیل تنوع بی‌نظیر با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت هنگام خرید از فروشگاه‌های فروش ساعت مچی در تهران افراد را دچار سردرگمی می‌کنند. یکی از روش‌های تشخیص ساعت مچی فیک از اورجینال مربوط به موتور آن است و این تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که شما به خوبی موتورهای ساعت مچی را بشناسید. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع موتور ساعت مچی بپردازیم تا در هنگام خرید ساعت اتوماتیک بهترین انتخاب را داشته باشیم.

1-موتور کوارتز یا باتری‌دار:

موتور کوارتز را میتوان به جرات جز بهترین موتور ساعت مچی دانست. ساعت مچی با موتور کوارتز یکی از موتورهای محبوب در بین انواع موتورهاست، باتری جریان الکتریکی را بعد از اینکه تبدیل کردن این انرژی به انرژی مکانیکی در موتور ساعت مچی، عقربه‌ها به حرکت در می‌آیند. تعمیر انواع موتور ساعت مچی کاری تخصصی است و کارشناسان تعمیر ساعت در تهران کلیه خدمات مرتبط با تعمیر ساعت را انجام می‌دهند.

2- موتور مکانیکی یا کوکی:

یکی دیگر از موتور ها که جز بهترین موتور ساعت مچی شناخنه میشود موتورهای مکانیکی هستند. نحوه عملکرد این نوع موتور مکانیکی خیلی ساده و راحت است و بیشتر شبیه ساعت‌های قدیمی دیواری است. همچنین انتقال انرژی به موتور مکانیکی ساعت مچی با استفاده از یک اهرم صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با چرخش در اهرم مخصوص ساعت، باعث فشرده شدن فنر در داخل ساعت شوید. با باز شدن فنر می‌توان انرژی را به موتور ساعت منتقل کرد و در نهایت عقربه‌ها شروع به حرکت می‌کنند. کارایی این سیستم بسیار ساده و آسان است و جزء ساعت‌های گران‌قیمت، پرفروش و بهترین موتور ساعت مچی میباشد. برای خرید ساعت مچی اصل می توانید به فروشگاه اینترنتی خانه ساعت مراجعه کنید.

3-موتور اتوماتیک یا نبضی:

ساعت‌های اتوماتیک خیلی شبیه به ساعت‌های مچی مکانیکی هستند. با این تفاوت که بعد از اینکه ساعت‌های اتوماتیک شارژ شدند، باید آن‌ها را روی مچ دست خود ببندید تا با استفاده از نبض شما کوک شود. به همین دلیل به این نوع ساعت‌های مچی اتوماتیک ساعت‌های مچی نبضی هم گفته می‌شود. چگونگی عملکرد موتور اتوماتیک در ساعت مچی به این شکل است که روتور یا همان وزنه کوچک فلزی به صورت دستی حرکت می‌کند. انرژی ذخیره شده توسط حرکت روتور برای حرکت چرخ‌دنده‌ها تأمین می‌کند، بنابراین چنانچه از ساعت‌های اتوماتیک برای مدتی استفاده نکنید باعث از کار افتادن ساعت خواهد شد و باید حتماً قبل از استفاده سرویس شود. بنابراین به جرات میتوان گفت این موتور جز بهترین موتور ساعت مچی است.

4- موتور کرنومتر اتوماتیک:

ساعت موتور کرنومتر اتوماتیک یک سیستم منظم و کنترل شده است که به صورت مجزا در کشور سوئیس زیر نظر کمیته سازمان‌های حمایت‌کننده بررسی می‌شوند، ساعت موتور کرنومتر اتوماتیک یکی از پر فروش‌ترین مدل‌های ساعت در مراکز فروش ساعت مچی در تهران است.

5- موتور خورشیدی کاسیو:

با اختراع کاسیو در مقابل حرکات دست با یک شوک ناگهانی و ضربه‌های شدید بسیار مقاوم است. در صورتی که ضربه‌هایی به ساعت برخورد کند مشکلی در نمایش صحیح زمان ایجاد نمی‌کند. این نوع موتور دارای سیستم کوارتز است که قطعات خورشیدی ندارد که با ساعت اتوماتیک شارژ شود. در برخی از مواقع این مدل ساعت با رادیو کنترل می‌شود. به این معنا که سیگنال‌های رادیویی از شش فرستنده در نیمکره شمالی دریافت می‌کند و زمان و تاریخ را بروز می‌کند این امکان باعث می‌شود که ساعت دقیق باشد و باعث منحرف شدن عقربه‌ها نشود و به حالت اولیه برنگردد مثل فشاری که در هواپیما ایجاد می‌شود. برای خرید ساعت ست و مشاهده تنوع ساعت های موجود در سایت خانه ساعت کلیک کنید.

6- موتور رله‌ای اتوماتیک سیکو کینتیک:

اما یکی دیگر از بهترین موتور ساعت مچی موتورهای رله ای هستند. درواقع باید اینطور گفت که ساعت مچی موتور رله‌ای اتوماتیک سیکو کینتیک یک سیستم ورژن پیشرفته است که زمانی از ساعت استفاده می‌شود شارژ نمی‌شود. به این شکل که ساعت به حداقل انرژی می‌رسد که موجب مقاومت باتری ساعت کمک می‌کند و زمانی که مجدداً از ساعت استفاده می‌کنید، رتر می‌چرخد و عقربه‌ها شروع به کار کردن می‌کنند.

7- موتور سیتیزن اکو درایو:

ساعت مچی با موتور سیتیزن اکو درایو نیازی به تعویض باتری ندارد. می‌توان کاربردهای بیشتری به این ساعت‌ها اضافه کرد مانند سیگنال زمان ماهواره‌ای و رادیویی، خطای کاهش انرژی و حالت ذخیره انرژی و غیره. وجود نورهای طبیعی و مصنوعی از صفحه نیمه شفاف ساعت عبور می‌کند و به یک قطعه خورشیدی مانند برخورد می‌کند که موجب می‌شود نور را به انرژی تبدیل کند.

8- موتور کنتیک:

به احتمال زیاد نام کنیتک را کمتر شنیده اید. سالیان دور وقتی تمام برندها مشغول ساخت جدیدترین موتورهای کوارتز یا اتوماتیک خود بودند، این برند سیکو بود که یک موتور جدید با نام کنتیک روانه بازار کرد. کنتیک را میتوان تلفیقی از اتوماتیک و کوارتز نامید. هم با باتری کار کرده و هم به صورت اتوماتیک شارژ میشود. تا به امروز برندی مانند سیکو نتوانسته ساعتی با این نوع از تکنولوژی را روانه بازار کند. و این برند جز بهترین موتور ساعت مچی محسوب میشود.

9- موتور سولار پاور:

سولار پاور یکی از جذاب ترین موتورهای ساعت مچی میباشد که همانند اتوماتیک و مکانیکی کوکی نیاز نیاز به کوک یا تحرک ندارد. باتری این نوع از موتورها که در اغلب ساعت های اسپرت مانند برند جی شاک میبینیم، توسط نور خورشید یا محیط شارژ شده و بسیار مقرون به صرفه نیز میباشد.

10- موتور اتوکوارتز:

با ترکیب کردن شارژ خودکار اتوماتیک و افزایش دقت ساعت‌های کوارتز، این ستیم نیاز به تعویض باتری ندارد. از مزیت‌های دیگر این موتور ساعت مچی دقت بالای کوارتز است که باتری آن هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. با توجه به اینکه رتر جریان کمی تولید می‌کند و از آن برای شارژ کردن اتوماتیک ساعت بهره می‌گیرند. به این صورت که چنانچه از ساعت به صورت مستمر استفاده شود نیازی به تعویض باتری نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا