عمومیکسب و کار استانها

کاربرد موتور برق های تک فاز و 3 فاز و تفاوت آن ها با یکدیگر

موتور برق ها به دو دسته موتور برق های تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند. در واقع در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت موتور برق های تک فاز و سه فاز و کاربرد هر یک به اختصار توضیح دهیم. موتور برق ها یک مولد الکتریکی هستند که توانایی انتقال انرژی حرکتی را به انرژی الکتریسیته دارند این گونه از محصولات بسیار کاربردی و ضروری هستند.

عوامل مختلفی موجب تقسیم بندی موتورهای برق از یکدیگر شده است. در واقع یکی از مهمترین عاملی که موجب شده تا موتورهای تک فاز و سه فاز از یکدیگر جدا شوند تفاوت اصلی بین این دو محصول است. تفاوت مهم دیگری که موتور برق ها دارند در نوع سوخت آنهاست. موتور برق های بنزینی و دیزلی مدل های مختلف ژنراتورهای برق بر اساس سوخت هستند.

همچنین خرید و فروش موتور برق های بنزینی به دلیل تامین راحت سوخت بیشتر از مدل دیزلی است. این گونه از محصولات یک تجهیزات مهم اضطراری به حساب می‌ آیند که در بیمارستان ها و مطب پزشکان و حتی در مصارف خانگی و کارگاهی و صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارند.

کاربرد موتور برق سه فاز چیست ؟

موتور برق سه فاز تفاوت بسیار زیادی با موتور برق تک فاز دارد. چرا که موتور برق سه فاز سه شاخه جریان برق متناوب را تحویل کاربر می دهد و این موضوع برعکس موتور برق تک فاز است. این نوع موتور برق ها یک تجهیزات ایده آلی برای مصارف صنعتی به حساب می‌ آیند و موتور برق های سه فاز دارای سه عدد فاز و یک عدد نول هستند.

 در حقیقت در موتورهای سه فاز برای آن دسته از افرادی که هم به برق تک فاز و هم سه فاز احتیاج دارند یک گزینه مناسب به حساب می آید. در این صورت اگر قصد استفاده از برق تک فاز و سه فاز را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که موتور برق سه فاز را تهیه کنید. موتور برق‌های سه فاز در صنایع مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

برند معتبر المکس و کاما اقدام به تولید موتور برق 3 فاز نموده اند.همان طور که می دانید موتور برق های المکس ژاپن و کاما ساخت چین جز پر فروشترین موتور برق های بازار می باشند. نوعی از موتور برق های بی صدا ژاپنی در بازار وجود دارند که همان طور که از اسم آنها مشخص است صدای کمی تولید می کنند و می توانند در محیط های مختلفی صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین  یک دستگاه موثر و قابل اطمینان و اثبات شده برای سیستم های مکانیکی و الکترومکانیکی به حساب می آیند.  این گونه از محصولات نام دیگری که دارند به آنها موتورهای ناهمزمان می‌ گویند. علاوه بر این باید ذکر کنیم که موتور برق های سه فاز از جمله تجهیزاتی هستند که ماندگاری طولانی دارند و با اصول القای الکترومغناطیسی شروع به کار می کنند و تفاوت اساسی با موتور برق های تک فاز دارند.

کاربرد موتور برق تک فاز چیست ؟

موتور برق های تک فاز برق های متناوبی هستند که در منازل وجود دارد و زمانی که شما از پریز برق استفاده می کنید این برق همان برق تک فازی هستند که به صورت متناوب مورد استفاده قرار می گیرند. برق های تک فاز دارای ۲۲۰ ولت هستند و  در حقیقت موتور برق های تک فاز موتور برق های تکفاز بنزینی و دیزلی هستند که برای تولید جریان الکتریسیته متناوب مورد استفاده قرار می گیرند.‌

این گونه از محصولات قدرت کمتری نسبت به موتور های برق بزرگ دارند بهترین گزینه برای واحدهای کوچکی مانند مناطق مسکونی به حساب می آیند. موتور برق های تک فاز به صورت چرخدار و ثابت به فروش می‌ روند و در چند نوع استارتی و هندلی طراحی شده اند.‌ کاربرد موتور برقی تک فاز برای ایجاد روشنایی و استفاده از لوازم خانگی و برای کمپینگ ها و سفرها و تورهای مسافرتی است.

البته اینگونه از محصولات کاربردهای دیگری هم دارند. به عنوان مثال در مناطق روستایی و در سازمان هایی مانند شهرداری و هلال احمر مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از تجهیزات الکتریکی مناسب برای به اجرا درآوردن دستگاه های کوچک صنعتی هستند. در واقع موتور برق تک فاز همان  موتور برق های سبکی هستند که در زمان نبود برق برای تامین انرژی الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت موتور برق های تک فاز و 3 فاز و کاربرد هر یک

در این قسمت در مورد تفاوت موتورهای تک فاز و سه فاز مطالبی ارائه می دهیم. موتور برق های تکفاز برای مشاغل کوچک و مناطق مسکونی و روستایی یک تجهیزات مناسب به حساب می آیند. زیرا این مناطق به ولتاژ متناوب با هزینه کم نیاز دارند. اما موتورهای سه فاز کاربرد گسترده‌ای دارند زیرا برای آن دسته از مشاغلی که به برق ثابت نیاز دارند مانند مشاغل صنعتی و تجاری یک دستگاه برق رسانی مناسب است.

در حقیقت قیمت موتوربرق سه فاز نسبت به موتور برای تک فاز قیمت بالاتری دارند و در شرایط اضطراری قابل اطمینان تر هستند. همین موضوع موجب شده تا این گونه از محصولات برای کاربردهای صنعتی و کارهای سنگین استفاده شوند. اما موتور برقی تک فاز برای کاربرد های معمولی و فضای شهری استفاده می شود. در واقع به موتور برق های سه فاز موتور برق های صنعتی می گویند.

یکی از مهمترین مزیت های موتور برقی سه فاز این است که توانشان ثابت است دقیقا این موضوع بر خلاف موتور برقی تکفاز است. چراکه برق تک فاز لحظه‌ای است اما برای سفاز به شکل ثابت و مستمر اند. نکته دیگر این است که موتور برق‌های تک فاز همانطور که از نامش مشخص است توان تولید یک فاز برق خروجی را دارا هستند اما این محصول بر اساس متناوب بودنش در حال نوسان است.

دکمه بازگشت به بالا