چگونه با ارز دیجیتال خرید کنیم؟

اگر از طرفداران خرید تتر بدون کارمزد و ارزهای دیجیتال باشید، حتماً برای یک بار هم که شده، خرید این ارزها را تجربه کرده‌اید. و حتماً این را هم می‌دانید که برای خرید ارز دیجیتال روش‌های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها راحت‌تر و بعضی پیچیده‌تر هستند. در حالت کلی، خرید از صرافی‌ها متداول‌ترین و راحت‌ترین روش است. صرافی‌ها انواع مختلفی دارند و به‌طور کلی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. انتخاب هریک از این انواع، مزایا و خطرات خاص خود را دارد. در این مطلب با آموزش خرید ارز دیجیتال از صرافی همراه ما باشید تا روش‌ها و مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم.

مروری کلی بر کارکرد صرافی‌های ارز دیجیتال

تصور اکثر ما از صرافی‌های ارز دیجیتال یا همان اکسچنج‌ها، محلی برای خرید و فروش دلار، یورو و ارزهای خارجی است. باید بگوییم که این تصور صحیح نیست. صرافی‌های کریپتو پلتفرم‌های آنلاینی هستند که یا خودشان ارزهای دیجیتال را می‌فروشند، یا بستری برای دو طرف معامله به وجود می‌آورند تا خریدوفروش انجام شود.

صرافی‌ها از نظر محل فعالیتشان به صرافی‌های داخل کشور و خارج کشور تقسیم می‌شوند. هریک از این دسته‌ها الزامات خاص خود را برای مشتریان دارند. برای نمونه، تقریباً تمامی صرافی‌های داخلی جهت احراز هویت از مشتریان خود کارت‌ بانکی، شناسایی و عکس سلفی درخواست می‌کنند. از سوی دیگر، بیشتر صرافی‌های خارجی تنها زمانی احراز هویت را ضروری می‌دانند که مبلغ برداشت یا معامله از حد معینی تجاوز کند.

صرافی‌ها و بروکرهای خارجی امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال مطرح مانند بیت کوین و tether را با کارت‌های اعتباری بانکی به مشتریان می‌دهند. دقیقاً به همین دلیل، کاربران ایرانی نمی‌توانند از آن‌ها برای خریدکردن استفاده کنند. بیشتر کاربران ایرانی برای خرید مستقیم ارزهای دیجیتال شاخص از صرافی‌های داخلی استفاده می‌کنند.

این صرافی‌ها نقدینگی کمتری نسبت به انواع خارجی خود دارند و برای همین مبلغ سفارشات را محدود می‌کنند. باتوجه‌به اینکه سرمایه‌گذاران به‌دنبال خرید چه ارز دیجیتالی هستند، شیوه کار متفاوت خواهد بود. ازاین‌رو، خرید ارز دیجیتال را به‌طور کلی می‌توان به دو دسته خرید بیت کوین (و همچنین اتریوم) و خرید USDT ها تقسیم کرد.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و سخت‌گیری روزافزون شرایط استفاده پلتفرم‌های خارجی مانند که پیش‌تر کاربران ایرانی به طور گسترده از آن برای استفاده می‌کردند، خرید مستقیم ارزهای دیجیتال شناخته‌شده از صرافی‌های ایرانی ساده‌ترین شیوه برای افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند. فقط کافیست عبارت «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را جست‌وجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید. همچنین برای راحتی بیشتر، می‌توانید از صفحه ، بهترین قیمت ممکن را انتخاب کنید.

برای انتخاب یک صرافی داخلی می‌توان از برای مشاهده تجربه سایر کاربران استفاده کرد. کاربران باید توجه داشته باشند که چون اطلاعات حساسی مانند اطلاعات شناسایی خود را در اختیار صرافی‌ها می‌گذارند که امکان سو‌ء‌استفاده و کلاهبرداری با آن‌ها وجود دارد، باید به صرافی در حفظ و نگهداری این اطلاعات اعتماد داشته باشند و ریسک آن را بپذیرند.

پس از طی مراحل ثبت نام در صرافی‌های داخلی، ارائه مدارک و پذیرفته‌شدن آن‌ها، کاربران می‌توانند سفارش خود را ثبت کرده و ارز دیجیتال خود را به ارسال کنند.

نحوه خرید آلت کوین‌ها

ارز دیجیتال اصلی صرافی‌های داخلی معمولاً ارزهای مطرح مانند بیت کوین یا اتریوم است. این صرافی‌ها به‌احتمال فراوان که چند ماه بیشتر از عرضه آن نگذشته و شما آن را به‌عنوان یک گزینه مناسب خرید شناسایی کرده‌اید را ندارند.

با ارز دیجیتال چگونه و از کجا خرید کنیم؟

یکی از سؤالات پرتکرار در حوزه‌ ارزهای دیجیتال در خصوص نحوه‌ استفاده از ارزها است. روش‌های متفاوتی برای خریدکردن با ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید. زمانی که بیت‌کوین راه‌اندازی شد، قرار بود برای تراکنش‌های روزانه استفاده شود؛ بدین معنا که خرید همه چیز از یک فنجان قهوه گرفته تا یک کامپیوتر یا حتی یک واحد آپارتمان را ممکن کند.

ساده‌ترین راه برای خرید ارز دیجیتال و همچنین خرید محصولات یا پرداخت حق‌الزحمه‌ خدمات با ارزهای دیجیتال، استفاده از کارت نقدی کریپتو است. این کارت‌ها از پیش با ارز دیجیتال منتخب شما شارژ می‌شوند. درحالی‌که رمزارز را خرج می‌کنید، خرده‌فروش ارز فیات را به‌عنوان پرداخت دریافت می‌کند. کارت‌های نقدی کریپتو با غول‌های پردازش پرداخت مانند مسترکارت و ویزاکارت شریک می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که این تراکنش‌ها به‌صورت یکپارچه انجام می‌شوند.

نحوه خرید با ارزهای دیجیتال

ساده‌ترین راه برای خرید ارز دیجیتال و همچنین خرید محصولات یا پرداخت حق‌الزحمه‌ خدمات با ارزهای دیجیتال، استفاده از کارت نقدی کریپتو است. این کارت‌ها از پیش با ارز دیجیتال منتخب شما شارژ می‌شوند. درحالی‌که رمزارز را خرج می‌کنید، خرده‌فروش ارز فیات را به‌عنوان پرداخت دریافت می‌کند. کارت‌های نقدی کریپتو با غول‌های پردازش پرداخت مانند مسترکارت و ویزاکارت شریک می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که این تراکنش‌ها به‌صورت یکپارچه انجام می‌شوند.

کارت نقدی ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کارت‌های نقدی ارزهای دیجیتال مانند کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت معمولی عمل می‌کنند، با این تفاوت که به‌جای پول نقد، با بیت‌کوین یا ارز دیجیتال دیگری که انتخاب می‌کنید از قبل بارگذاری می‌شوند. وقتی از آن‌ها در فروشگاه استفاده می‌کنید، پول از کارت شما به‌صورت ارز دیجیتال برداشته می‌شود و با پول فیات، مانند دلار، به فروشنده یا ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداخت می‌شود. هنگامی‌که موجودی شما کم شد، می‌توانید کارت را دوباره شارژ کنید.

چه چیزهایی را می‌توان با ارزهای دیجیتال خرید؟

درحالی‌که تعداد مؤسسات پذیرنده‌ ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش است، تراکنش‌های بزرگ مربوط به آن‌ها بسیار نادر است. مثلاً، تعداد بسیار کمی از معاملات املاک و مستغلات با استفاده از ارزهای دیجیتال گزارش شده است. بااین‌وجود، خرید محصولات متنوع از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک با استفاده از این ارزها امکان‌پذیر است.

کدام فروشنده‌ها در ازای خدمات یا فروش کالای خود ارز دیجیتال را می‌پذیرند؟

در ادامه برخی از فعال‌ترین صنایع و شرکت‌هایی که ارز دیجیتال را به‌عنوان وجه در ازای کالا یا خدمات خود می‌پذیرند، معرفی خواهیم کرد. این بخش را از دست ندهید.

نمایندگی‌های خودرو

برخی از فروشندگان خودرو در حال حاضر ارزهای دیجیتال معتبر و معروفی مانند بیت‌کوین را به‌عنوان وجه پرداخت می‌پذیرند. تسلا، خودروساز برقی، به لیست شرکت‌هایی پیوسته است که از طریق آن می‌توانید با ارز دیجیتال خودرو بخرید. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و مالک ایکس کورپ (X Corp) از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است و به‌گفته‌ خود از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند. ماسک در مارس ۲۰۲۱، به طور رسمی و از طریق توییتر اذعان داشت که تسلا بیت‌کوین را به‌عنوان وجه پرداخت می‌پذیرد. اما چند ماه بعد، دوباره در توییتی اعلام کرد که تسلا پرداخت بیت‌کوین را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف می‌کند.

فناوری و محصولات تجارت الکترونیک

چندین شرکت که عمدتاً محصولات و خدمات مربوط به بخش فناوری را می‌فروشند بیت‌کوین و برخی از ارزهای معتبر دیگر را در وب‌سایت‌های خود می‌پذیرند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به استارباک (StarBucks) ، نیواگ(NewEgg) ، مایکروسافت (Microsoft) و اوراستاک (Overstock) اشاره کرد.

بسیاری از سایت‌های کوچک و بزرگ دیگر نیز امکان خرید محصولات و خدمات با ارزهای دیجیتال، به‌خصوص بیت‌کوین را برای شما فراهم کرده‌اند. آمازون (Amazon) بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین در جهان، ای‌بی (eBay‌)، شاپیفای (Shopify) و راکوتن (Rakuten) غول تجارت الکترونیک ژاپنی، از این دسته سایت‌ها هستند.

البته این نکته را فراموش نکنید که در سال ۲۰۱۴ شرکت آمازون اعلام کرد که هیچ برنامه‌ کوتاه‌مدت یا بلندمدتی برای تعامل با ارزهای دیجیتال ندارد. این در حالی است که پلتفرم‌های متعلق به این شرکت، اجازه‌ استفاده از ارزها به‌ویژه بیت‌کوین را داده‌اند. حتی در برخی موارد تشویق‌هایی نیز مشاهده شده است. این موضوع کمی گیج‌کننده است.

ای‌بی نیز پس از افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال را در پلتفرم خود را صادر کرد. این شرکت حتی تبلیغات بنری بزرگی را در کنفرانس‌های ارزهای دیجیتال خریداری کرد. درواقع می‌توان گفت که در این زمینه هزینه کرد. اما در سال ۲۰۱۹ دچار سردرگمی‌ها و مشکلاتی شد. بااین‌حال، تا سال ۲۰۲۱، این شرکت به رویترز اعلام کرد که به آینده‌ همه روش‌های پرداخت، ازجمله ارزهای دیجیتال، امیدوار است و به بازار سرمایه‌ دیجیتال علاقه‌ دارد.

جواهرات و ساعت‌های گران‌قیمت

تعدادی از سازندگان و خرده‌فروشان، ارز دیجیتال را به‌عنوان نوعی پرداخت وجه در ازای کالاهای لوکس آغاز کرده‌اند. خرده‌فروشی آنلاین BitDials نیز در ازای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، ساعت‌های رولکس، پَتِک فیلیپ و دیگر کالا‌های گران‌قیمت را ارائه می‌دهد. برخی دیگر از جواهرفروشی‌ها نیز طی همکاری با پردازشگرهای پرداخت، امکان خرید محصولات خود را از طریق ارزهای دیجیتال فراهم کرده‌اند.

رسانه‌های خبری

رسانه‌های خبری به‌طورکلی ارزهای دیجیتال را برای اشتراک یا سایر خدمات می‌پذیرند. در میان رسانه‌های مشهور، شیکاگوسان‌تایمز اولین نشریه‌ بزرگی بود که در سال ۲۰۱۴ بیت‌کوین را در پلتفرم خود پذیرفت. در همان سال، ناشر مجله تایم (TIME) در ازای ارائه اشتراک دائمی، اقدام به پذیرش ارزهای دیجیتال کرد. در سال ۲۰۱۹، ناشر این مجله با Crypto.com همکاری جدیدی را در زمینه ارزهای دیجیتال آغاز کرد.

بیمه

در بیشتر موارد، صنعت بیمه در پذیرش ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل کرده است. اما نمی‌توان این حقیقت را که همه چیز در حال تغییر است، کتمان کرد. درحالی‌که بیمه‌ عمر هنوز خارج از محدودیت است، ارائه‌دهندگان بیمه نسبت به پذیرش پرداخت حق بیمه با استفاده از بیت‌کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر برای سایر محصولات موجود در پرتفوی خود اقدام کرده‌اند.

مثلاً، در سال ۲۰۲۱، یک شرکت بیمه سوئیسی به نام AXA اعلام کرد که بیت‌کوین را به‌عنوان وجه پرداخت برای تمام خطوط بیمه‌ خود به‌جز بیمه‌ عمر آغاز کرده است. همچنین مترومایل (Metromile)، یکی دیگر از آژانس‌های بیمه که بیمه‌نامه‌های خودروی خود را با نام «پرداخت به‌ازای هر مایل» می‌فروشد، بیت‌کوین را به‌عنوان روشی برای پرداخت حق بیمه می‌پذیرد.

خروج از نسخه موبایل