نحوه شستن کفش والیبال

یک جفت کفش ورزشی مورد علاقه تان سرانجام کثیف می شود. این برای بهترین لوازم ما هم اتفاق می افتد. سوال چگونگی شستن کفش والیبال است؟ خبر خوب این است که بطور قطع می توانید کفش ورزشی خود را بشویید. در این مطلب بهترین روش ها برای شستشو و بهداشت کفش ورزشی را می خوانید.

روش صحیح شستن کفش ورزشی

اگر مانند بیشتر ورزشکاران هستید و نمی خواهید کفش های تمرین شما کثیف باشد، می توانید آنها را در خانه بشویید، خواه با دست باشد یا در ماشین لباسشویی. لطفا توجه داشته باشید که باید از بیش از حد شستن کفش خودداری کنید. به طور خاص، شما باید از ماشین لباسشویی به ندرت استفاده کنید.

برای شستن کفش ورزشی خود با دست به چند چیز نیاز خواهید داشت:

  • شستشوی اولیه(خیساندن)
  • صابون یا مایع لباسشویی
  • یک برس نرم
  • روزنامه
  • یک سینک بزرگ یا طشت لباسشویی

شستشوی کفش گلی و کثیف

اگر مانند اکثر دوندگان هستید ، نمی توانید در مقابل دویدن در جاده های جنگلی مقاومت کنید و کفشتان گلی می شود. شاید شما خوش شانس باشید و یک جفت کفش اضافه در کمد خود دارید ، اما همه کفش زاپاس ندارند.

اگر شما کثیف و گلی شده، امکان تمیز کردن آنها وجود دارد. حتی اگر وسوسه شده اید که آنها را در سطل زباله پرتاب کنید ، در برابر این کار مقاومت کنید!

می توانید با قرار دادن کفش های گلی داخل یک کیسه پلاستیکی از و ماشین خود در مقابل کثیف شدن محافظت کنید.بلافاصله بعد از رسیدن به خانه آنها را از پلاستیک خارج کنید! اگر آنها را برای مدت طولانی در کیسه بگذارید، ممکن است شستن آن غیر ممکن شود.

هنگامی که کفش را به خانه می آورید ، آنها را با شلنگ، با آب سرد شستشو دهید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که آنها را در ماشین لباسشویی بگذارید ، ابتدا این روش را امتحان کنید. حیرت می کنید که کفش گلی و کثیف شما با یک شستشو آب ساده تمیز می شوند.

احتمالاً می خواهید بند کفش را بیرون بیاورید . اینها را می توان بدون هیچ مشکلی بشویید. اگر به ویژه خیلی کثیف هستند ، به یاد داشته باشید که بند کفش نو برای جایگزینی، ارزان قیمت هستند.

کفی کفش را بردارید تا مطمئن شوید هر چیزی را که در زیر آن قرار گرفته اند تمیز می شود.

مکان هایی که با گل لک شده است را می توانید با یک شوینده ملایم و یک برس تمیز کننده نرم مانند یک مسواک، تمیز کنید.

بعد از اینکه آنها را خوب شستید ، داخل کفش را با روزنامه پر کنید. بعد از گذشت یک ساعت یا بیشتر ، کاغذها را برداشته و با کاغذ تازه جایگزین کنید. آنها را بمدت یک شب بگذارید تا کامل خشک شوند.

شستن کفش ورزشی با دست

قطعاً کفش را می توان با دست شست. سینک بزرگ یا طشت لباسشویی مکانی عالی برای شستن کفش های شما است! می توانید روی آنها آب گرم بریزید و از یک اسپری تمیز کننده استفاده کنید. همچنین می توانید برای صاف کردن بیشتر آنها از مقداری مایع لباسشویی استفاده کنید.

اگر تمیز کردن لکه ها دشوار است ، می توانید از یک برس نرم مانند روشی که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید. هنگامی که کفش های خود را بی نقص تمیز کردید ، از همان روش گذاشتن روزنامه درون کفش استفاده کنید تا به خشک شدن آنها کمک کنید. وقتی کفش را یک شب کنار بگذارید ، روزنامه همه آب را جذب می کند.

می توانید کفش ها را در خارج از خانه در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند ، اما از قرار دادن آنها در نور مستقیم خورشید خودداری کنید. قرار دادن آنها در زیر آفتاب داغ می تواند باعث کوچک شدن و یا نادرست شدن شکل ظاهری کفش ورزشی شما شود.

همچنین ، مهم نیست که چطور کفشهای خود را بشویید ، هرگز نباید آنها را در خشک کن قرار دهید.

آیا شستن کفش در ماشین لباسشویی درست است؟

اگر تصمیم دارید کفش خود را در ماشین لباسشویی بشویید،نکته مهم این است که شب قبل از شستن مقداری جوش شیرین را درون آنها بپاشید. قرار دادن 2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین در کفش به از بین بردن بو و خوشبو کردن آنها کمک می کند. صبح ، کافی است کفش ها را برگردانید و آن را خالی کنید.

هنگام شستن کفش در ماشین لباسشویی می توانید بند کفش را داخل آن بگذارید یا آنها را جدا کنید. اگر آنها خیلی کثیف هستند ، ممکن است بخواهید آنها را بیرون بیاورید و کمی آنها را تمیز کنید.

قبل گذاشتن در ماشین لباسشویی از اسپری تمیز کننده روی کفش های خود استفاده کنید و کمی با برس آنها را پاک کنید.

شستن کفش در ماشین لباسشویی باید در یک چرخه ملایم در آب سرد یا گرم (نه داغ) شسته شوند. علاوه بر آن ، شما باید آنها را همراه با برخی از الیاف نرم بشویید تا بیش از حد با دیواره لباسشویی تماس نداشته باشند. ها یک انتخاب عالی هستند و ما پنج یا شش عدد از آنها را توصیه می کنیم.

مایع های لباسشویی برای شستن کفش بهتر عمل می کنند.

به دلیل صرفه جویی در وقت و استفاده از ماشین لباسشویی به این معنی نیست که می توانید از خشک کن استفاده کنید! شما هرگز نباید کفش خود را در خشک کن قرار دهید. یکی دیگر از وسایلی که برخی از ورزشکاران برای خشک کردن کفش ورزشی از آن استفاده می کنند سشوار است ، اما این روش هم گزینه ضعیفی محسوب می شود. قرار دادن گرما بر روی کفش می تواند باعث کوچک شدن یا از بین رفتن شکل ظاهری آنها شود.

پاهای شما خیلی مهم تر از آن هستند که بخواهید در موردشان ریسک کنید!

نحوه شستن کفش کتانی و اسپرت با دست و ماشین

کفش های کثیف ظاهر شما را بد جلوه می دهند و عملکرد آن ها را کاهش می دهد. بهترین و گرانترین کفش ها هم اگر کثیف باشند، زیبایی خود را از دست می دهند. حتی ورزش کردن با کفش کثیف لذت بخش نیست. کفش های خود را به طور منظم با استفاده از مواد شوینده ملایم و بسیار رقیق بشویید. از پودرهای تمیزکننده و محلول های سفید کننده یا جرمگیر استفاده نکنید. کفش های تمیز ظاهر شما را زیباتر و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.

مراحل شستن کفش ورزشی با دست

1- آماده کردن وسایل مورد نیاز

برای شستشوی کفش ورزشی با دست به وسایل زیر نیاز داریم:

  • یک جفت کفش ورزشی کثیف!
  • یک ظرف آب ولرم
  • مواد شوینده مایع و ملایم
  • یک برس نرم و یا مسواک قدیمی
  • چند تکه حوله تمیز یا دستمال پارچه ای نخی

2- شستن زیره کفش ورزشی

برای شستشوی زیره کفش ورزشی، ابتدا باید گل و لای یا سایر آلودگی‌های بزرگ را از آن جدا کنید. برای این کار می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • کفی‌ها را به هم بچسبانید و روی هم بکشید. این کار باعث می‌شود تا گل و لای به راحتی از زیره کفش جدا شود.
  • با یک کاردک پلاستیکی به آرامی و بدون آسیب رساندن به کفش، آلودگی‌ها را جدا کنید.
  • اگر کفش‌ها را خشک کنید، گل و لای خشک شده به راحتی از زیره کفش جدا می‌شود. سپس می‌توانید با کفی‌ها روی هم بکشید تا آلودگی‌ها جدا شوند.

پس از جدا کردن آلودگی‌های بزرگ، می‌توانید از مسواک یا یک برس نرم برای پاک کردن آلودگی‌های باقیمانده استفاده کنید. برای این کار، مقداری آب و مایع لباسشویی را با هم مخلوط کنید و مسواک یا برس را به این محلول آغشته کنید. سپس زیره کفش را به آرامی و با حرکات دورانی تمیز کنید.

نکات مهم برای شستن زیره کفش:

  • از استفاده از مواد شوینده قوی یا سفیدکننده برای شستشوی زیره کفش خودداری کنید. این مواد ممکن است به کفش آسیب برسانند.
  • اگر کفش شما از جنس چرم یا جیر است، از یک شوینده مخصوص کفش‌های چرم یا جیر استفاده کنید.
  • پس از شستشوی زیره کفش، آن را کاملا خشک کنید. برای این کار می‌توانید کفش را در دمای اتاق یا زیر نور آفتاب خشک کنید.

3- شستن رویه کفش ورزشی

برای شستن رویه کفش ورزشی مراحل زیر را طی کنید:

  • بندهای کفش را درآورده و کفی داخلی را نیز از کفش خارج کنید. دقت کنید که ابتدا زیره کفش را بشویید و بعد به سراغ رویه بروید زیرا اگر اول رویه شسته شود، چون اصولا زیره کفش کثیف تر است آلودگی ها به رویه کفش می چسبد.
  • در یک ظرف آب نیم گرم و مواد مایع لباسشویی ملایم ریخته و با یک دستمال پارچه ای یا یک مسواک یا برس که موهای نرم دارد، لکه ها را به آرامی پاک کنید. نوار دور کفش را هم خوب تمیز کنید و قسمت هایی که کثیف تر است از کمی فشار دست کمک بگیرید.
  • پارچه را چندین بار در آب گرم بشویید و مجددا بر روی کفش بکشید، تا کاملا لکه ها از روی کفش پاک شود. در صورت لزوم، این کار را چندین بار تکرار کنید. اگر از برس استفاده می کنید نباید آن را محکم بر روی کفش بکشید چون ممکن است بافت رویه کفش خراب شود.
  • با یک پارچه تمیز و خشک کف های اضافی را از روی کفش بردارید و آن را کاملا تمیز کنید. سپس در فضای داخلی و در دمای اتاق به دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید تا خشک شود. دو تکه پارچه حوله ای خشک درون کفش ها قرار دهید تا بعد از خشک شدن، کفش ها از فرم نیوفتند.

4- شستن کفی کفش ورزشی

کفی های کفش ورزشی به دلیل قرار گرفتن در تماس مستقیم با پا، مستعد کثیف شدن و ایجاد بوی بد هستند. برای حفظ بهداشت و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، لازم است کفی های کفش ورزشی را به طور مرتب تمیز کنید.

روش 1: شستشوی دستی

    ابتدا کفی ها را از داخل کفش خارج کنید.

    برای از بین بردن بوی بد کفی ها، کمی جوش شیرین روی آنها بپاشید و بگذارید چند ساعت بماند.

    سپس یک مسواک را با آب و مایع لباسشویی آغشته کنید و کفی ها را به آرامی بشویید.

    در صورت تمایل، می توانید چند قطره سرکه یا الکل نیز به محلول آب و مایع لباسشویی اضافه کنید. این کار به تمیز شدن بهتر کفی ها و از بین رفتن بوی بد آنها کمک می کند.

    پس از شستشو، کفی ها را با آب بشویید تا مواد شوینده از روی آنها پاک شود.

    کفی ها را در محلی خشک قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

روش 2: شستشوی ماشینی

    بندهای کفش را جدا کنید.

    کفی ها را در کیسه های مخصوص شستشوی لباس قرار دهید.

    کفش ها را نیز در کیسه های مخصوص شستشوی لباس قرار دهید.

    کفش ها را در ماشین لباسشویی با آب سرد و دور آرام قرار دهید.

    پس از شستشو، کفش ها را در محلی خشک قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

نکات شستن کفی کفش ورزشی:

    از استفاده از مواد شوینده قوی یا سفید کننده برای شستشوی کفی های کفش ورزشی خودداری کنید، زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند.

    اگر کفی های کفش ورزشی شما با وجود شستشو هنوز هم دارای سیاهی و لکه است، ممکن است زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد.

با رعایت نکات بالا می توانید کفی های کثیف کفش ورزشی خود را به راحتی تمیز کنید و از بوی بد آنها جلوگیری کنید.

5- شستشو بندهای کتانی

لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • بندها را از کفش جدا کنید.
  • بندها را با دست زیر آب نیم گرم و کمی مایع لباسشویی بشویید.
  • بندها را خوب ماساژ دهید تا کثیفی‌ها از بین بروند.
  • با یک دستمال یا حوله خشک آب بندها را بگیرید.
  • بگذارید تا بندها کاملاً خشک شوند.
  • بندها را دوباره به کفش‌ها ببندید.
دکمه بازگشت به بالا