اقتصادیکسب و کار استانها

بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان

بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

اینکه چه کیف پولی «بهترین» است، کاملاً به شرایط بستگی دارد و برای هر شخص باتوجه‌به میزان دانش و امکانات مدنظر و سرمایه‌اش، پاسخ به این پرسش متفاوت است. به‌عنوان مثال، برای فرد تازه‌کار معمولاً کیف پولی در سایت خرید بیت کوین مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند؛ اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر چندان اهمیت ندارد. همچنین، امکانات کاربر (دسترسی به اینترنت یا کامپیوتر یا تلفن‌همراه) در بحث مناسب‌بودن کیف پول تأثیرگذار است.

کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند و هرکس باتوجه‌به شرایط و امکاناتش یکی از را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند یا فردی که تلفن‌همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به‌جز نوع موبایلی بهره می‌برد. طبق قاعده کلی، بهترین کیف پول بیت کوین کیف پولی است که اول از همه امن و معتبر باشد و پس‌ازآن کاربر در کارکردن با آن احساس راحتی کند. به‌دلیل ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که هر‌کس تنها خودش مسئول دارایی‌هایش است، اصلی‌ترین معیار در انتخاب کیف پول باید اعتبار و امنیت آن باشد و سپس به معیارهای دیگر توجه شود.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۳

اگرچه بیش از صد کیف پول با نام‌های مختلف برای بیت کوین وجود دارد، در این مطلب ۹ کیف پول را معرفی می‌کنیم که ازنظر تیم تحلیل دامیننس بیت کوین وب‌سایت ایرانیکارت، در سال ۲۰۲۳ بهترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین هستند. کیف پول‌هایی که در‌ادامه معرفی می‌شوند، کلیدهای خصوصی (دارایی‌ها) را روی دستگاه یا محیط فیزیکی ذخیره می‌کنند و به‌جز خودِ کاربر، افراد دیگر هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌ها ندارند. در‌حقیقت، کیف پول‌های معرفی‌شده (Non-Custodial) هستند و خطر تحریم یا مسدودشدن سرمایه‌ در آن‌ها وجود ندارد.

فراموش نکنید کیف پول‌های روی صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگه‌داری می‌کنند و کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خودِ کاربران نیست. در میان فعالان این حوزه، فضای ذخیره‌سازی امانی کیف پول محسوب نمی‌شود و در این مقاله هم، منظور من از کیف پول‌ آن‌هایی هستند که کنترل کامل دارایی‌ها را به دست خودِ کاربر می‌سپارند. همچنین، برای کاربران ایرانی ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌های خارجی خطر تحریم و مسدودشدن سرمایه را به‌همراه دارد. در‌حال‌حاضر، کیف پول‌های زیر بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره بیت کوین هستند:

  • کیف پول Trust Wallet (موبایل): بهترین گزینه برای تازه‌کارها
  • کیف پول Ledger (سخت‌افزاری): امن‌ترین گزینه
  • کیف پول Trezor (سخت‌افزاری)
  • کیف پول Mycelium (موبایل)
  • کیف پول BlueWallet (موبایل)
  • کیف پول Electrum (دسکتاپ و موبایل): بهترین گزینه برای حرفه‌ای‌ها
  • کیف پول Exodus (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول Bitcoin Wallet (موبایل)
  • کیف پول Blockchain.com (تحت‌وب)

در تهیه این فهرست، معیارهای مهمی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران در نظر گرفته شده است.

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین است؛ به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار. این کیف پولِ کاملاً رایگان که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS عرضه شده، متعلق به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی است. با‌این‌حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و بدین‌ترتیب، نه  فیوچرز بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خودِ کاربر به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت.

تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱۰ میلیون نصب و امتیاز ۴.۶ در گوگل‌پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از‌آنِ خود کرده است. این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای کیف پول مطمئن مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت و قفل چهره پشتیبانی می‌کند.

قوتها

  • امنیت کم‌نظیر
  • رابط کاربری آسان
  • پشتیبانی از هزاران کوین و توکن

نقاط ضعفها

  • فقط برای موبایل دردسترس است.

۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از گزینه‌های مطمئن برای ذخیره بیت کوین، است و در‌حال‌حاضر، شرکت فرانسوی لجر (Ledger) بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع کیف پول است. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگه‌داری می‌کنند و درمقایسه‌با کیف پول‌های نرم‌افزاری، لایه‌های امنیتی بیشتری دارند. مدل مشهورترین محصول این شرکت به‌حساب می‌آید که سال‌هاست از‌نظر امنیت امتحان خود را پس داده است.

این کیف پول حدود ۶۰ دلار قیمت دارد و یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌‌توان آن را تهیه کرد. اخیراً مدل جدیدتری هم با نام «نانو اس پلاس» عرضه شده است که از‌نظر عملکرد همان کیف پول نانو اس است؛ اما امکانات بیشتری برای مدیریت تراکنش‌ها دارد.

مدل بهتر لجر «نانو ایکس» (Nano X) است که از امکانات بیشتری بهره می‌برد؛ ازجمله صفحه‌نمایش بهتر و بلوتوث قوی‌تر و باتری حجیم‌تر. شایان ذکر است همه مدل‌های لجر از‌نظر امنیت سخت‌افزاری تقریباً یکسان هستند؛ اما امکاناتشان متفاوت است. کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی‌بر ، ایاس، نم و…) پشتیبانی می‌کنند؛ از‌این‌رو، کیف پولی مناسب برای نگه‌داری از اغلب ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در هر مدل لجر، به مراجعه کنید.

قوتها

  • داشتن گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI
  • امنیت بسیار زیاد
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال
  • تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی

ضعفها

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

۳. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت نیز مانند لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امنی می‌سازد؛ اما فروش و مقبولیت کمتری از لجر دارد. مشهورترین محصول این شرکت است؛ البته در‌حال‌حاضر، محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است.

دو محصول از‌نظر امنیت تفاوت چندانی باهم ندارند؛ اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین، مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمیکند؛ اما مدل تی این ارزها را نیز پوشش می‌دهد. قیمت مدل وان ترزور تقریباً ۵۹ دلار و قیمت مدل تی درحدود ۱۹۲ دلار است. کیف پول سخت‌افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگه‌داری می‌کند و در‌صورتی‌که کاربر برخی نکات امنیتی را رعایت کند،‌ هک‌کردن آن تقریباً غیرممکن است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در مدل‌های مختلف ترزور، به مراجعه کنید.

قوتها

  • امنیت فراوان
  • پشتیبانی از بیش از هزار کوین و توکن (مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند)
  • قابلیت همگام‌سازی با تعداد زیادی از نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

ضعفها

  • برای کاربردهای روزمره مناسب نیست.
  • بدنه ضعیف در مدل وان

۴. کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است که برای هر دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS، در‌دسترس قرار دارد. اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به‌ زیبایی و راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست، می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از کیف پول‌های امن‌ و حرفه‌‌ای بیت کوین بنامیم. این کیف پول اتریوم و را هم به‌ فهرست ارزهای خود اضافه کرده است.

از مای‌سلیوم می‌توان برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز استفاده کرد. ناگفته نماند این کیف پول برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج است. در کیف پول مای‌سلیوم، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کاملاً کنترل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی، از‌جمله PIN در آن تعبیه شده است.

نقاط قوتها

  • امنیت مطلوب
  • قابلیت‌های جانبی زیاد
  • امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • امکان خرج‌کردن کیف پول کاغذی

نقاط ضعفها

  • فقط نسخه موبایل دارد.
  • رابط کاربری ضعیف که برای تازه‌کارها مناسب نیست.

۵. کیف پول بلووالت (BlueWallet)

رشد سریع تعداد نصب کیف پول موبایل بلووالت و گسترش در دو سال اخیر باعث شد که این نرم‌افزار به فهرست ما راه پیدا کند. بلووالت نرم‌افزاری موبایلی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. اگرچه پشتیبانی از تنها یک ارز ممکن است ضعف مهمی تلقی شود، بلووالت امکاناتی برای مدیریت بیت کوین دارد که در کیف پول‌های چندارزی شاهدش نیستیم. از ویژگی‌های مهم‌ این کیف پول می‌‌توان به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ اشاره کرد.

همچنین، این کیف پول کاملاً متن‌باز است و کنترل کلیدهای خصوصی را به خودِ کاربر می‌دهد. برخلاف اغلب کیف پول‌های حرفه‌ای که رابط کاربری مناسبی ندارند، استفاده از بلووالت برای کاربران تازه‌کار هم آسان است؛ بنابراین، اگر به‌دنبال کیف پول بیت کوین حرفه‌ای با رابط کاربری نه‌چندان دشوار هستید، بلووالت می‌تواند انتخاب شما باشد.

نقاط قوتها

  • امنیت کم‌نظیر
  • امکانات حرفه‌ای برای مدیریت بیت کوین
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌بازبودن

نقاط ضعفها

  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.
  • فقط نسخه موبایل دارد.

۶. کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر تازه‌کار نباشید و دانش فنی اندکی درباره بیت کوین داشته باشید، الکتروم می‌تواند بهترین گزینه برایتان باشد. یکی از کیف پول‌های قدیمی بیت کوین و ازجمله گزینه‌های محبوب‌ در میان بیت‌کوینرها (عاشقان بیت کوین) به‌شمار می‌آید. این کیف پول که کاملاً متن‌باز است، در سال ۲۰۱۱ توسعه داده شده است و جامعه توسعه‌دهندگانش آن را به‌طورمداوم به‌روز می‌کنند.

الکتروم هم برای دسکتاپ و هم برای اندروید عرضه شده است؛ اما فقط نسخه دسکتاپ آن است که از امکانات ویژه و خاصی بهره می‌برد و نصب نسخه موبایلی این کیف پول چندان منطقی نیست. دوباره تأکید می‌کنم اگر تازه‌کار هستید، استفاده از کیف پول الکتروم توصیه نمی‌شود؛ چون رابط کاربری آن مناسب تازه‌کارها نیست. در الکتروم، اختیارعمل زیادی به کاربر ارائه می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌‌توان به امضای تراکنش و تراکنش آفلاین و کارمزد دلخواه اشاره کرد.

با اینکه امکانات این کیف پول مانند است، حجم بسیار کمی از کامپیوتر را اِشغال می‌کند و برای استفاده از آن به دانلود کل بلاک چین بیت کوین نیازی نیست. گفتنی است نسخه دسکتاپ الکتروم برای سیستم‌‌عامل‌های ویندوز و لینوکس و مک توسعه داده شده است.

نقاط قوتها

  • امنیت فراوان
  • متن‌بازبودن
  • امکانات بسیار زیاد برای مدیریت سرمایه و تراکنش

نقاط ضعفها

  • برای کاربران تازه‌کار مناسب نیست.

۷. کیف پول اکسودوس (Exodus)

«امنیت در‌کنار رابط کاربری جذاب.» این تعریفی از اکسودوس در چند کلمه بود. اکسودوس یکی از کیف پول‌های قدیمی موجود برای ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون، به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این نرم‌افزار در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در‌دسترس بود؛ اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS، هم می‌توان آن را نصب کرد. علاوه‌بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ کوین و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود کم‌نظیر است.

اکسودوس در اپ ویندوزی‌اش دسترسی کاربران با آی‌پی ایران را مسدود کرده است و برای استفاده از آن باید آی‌پی را تغییر داد. نکته مهم دیگر اینکه کیف پول یادشده کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند؛ بنابراین، با وجود نگرانی کاربران اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را مسدود کند.

نقاط قوتها

  • امنیت مطلوب
  • رابط کاربری آسان و زیبا
  • پشتیبانی از صدها کوین و توکن
  • قابل‌نصب روی موبایل و دسکتاپ

نقاط ضعفها

  • متن‌باز نیست.
  • آی‌پی ایران را مسدود کرده است

منبع: Bitcoin Dominance

دکمه بازگشت به بالا