اقتصادیکسب و کار استانها

نرخ امروز دلار کانادا

قیمت دلار کانادا امروز

امروز دلار کانادا در صرافی در تورنتو کانادا با نرخ زیر معامله گردید:

فروش به شما خرید از شما
‌تومان 48250 47750
دلار به دلار کانادا 1.36

دلار کانادا (Canadian Dollar) که امروزه با نمادهایی مثل $Can$ ،C$ ،CA$ ،CDN و CAD شناخته می‌شود، تا به امروز مسیری ۱۶۰ ساله را طی کرده و قدمتش به اوایل قرن نوزده میلادی برمی‌گردد. به‌طور دقیقتر در سال ۱۸۵۸ بود که کشور کانادا برای نخستین بار از یک واحد پولی اختصاصی پرده برداشت. البته دلار کانادا در بدو پیدایش یک ارز مستقل نبود و ذخایر پوند انگلیس (و بعدها دلار آمریکا) در خزانهٔ کانادا، پشتوانهٔ آن به شمار می‌رفت.

به تدریج اقتصاد کشور رونق بیشتری گرفت و دلار کانادا در ۱۸۷۱ به عنوان تنها ارز رایج کشور به رسمیت شناخته شد. تا اینکه در ۱۹۵۰ قامت یک ارز کاملا مستقل را پیدا کرد و از سایهٔ دلار آمریکا و پوند انگلیس بیرون آمد. در حال حاضر دلار کانادا یکی از ارزهای باثبات جهان محسوب شده، نقدینگی بالایی دارد و اقتصاد باثبات و قدرتمند کانادا را به خوبی توصیف می‌کند.

سیاست پولی کانادا

کانادا در سال 2021 به عنوان دهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شد. سیاست پولی این کشور کاملاً مستقل عمل می‌کند و بانک مرکزی کانادا که به بانک کانادا معروف است وظیفه نظارت و پیگیری این سیاست را به عهده دارد. سیاست اصلی بانک کانادا در مورد پول این کشور حفظ ارزش پول کانادا و جلوگیری از بالا رفتن تورم است. همین سیاست باعث ایجاد ثبات قابل توجهی در اقتصاد کانادا شده و این کشور را به یکی از کشورهای مورد علاقه مهاجران و سرمایه گذاران خارجی تبدیل کرده است.

بانک کانادا (BOC) در سال 1935 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در اتاوا، پایتخت کانادا قرار دارد. سیاست پولی کانادا و ارزش دلار کانادا به شدت تحت تأثیر قیمت کالاهای جهانی است. منابع طبیعی بخش مهمی از اقتصاد کانادا هستند و همین موضوع باعث شده تا واحد پول کانادا با توجه به قیمت کالاهای جهانی متغیر است.

سمبل‌های اسکناس‌های کانادا

پول‌های کاغذی کانادا یا همان اسکناس یا دلار کانادا، برای اسکناس‌هایی که از لحاظ قیمتی ارزش بیشتری دارند استفاده می‌شود. در حال حاضر جنس دلار کانادا با استفاده از پلیمر چاپ می‌شود که نوعی پلاستیک نازک است و به راحتی می‌شود آن را تا کرد. البته هنوز از اسکناس‌های قدیمی که سال 2001 تا 2011 تولید می‌شد و به سری صفر معروف هستند در کانادا استفاده می‌شود، اما کمک کم در حال از بین رفتن است.

طرح اسکناس‌های کانادایی معمولاً هر 10 سال یکبار تغییر می‌کند.

اسکناس 5 دلاری

کوچک‌ترین اسکناس کانادا، 5 دلاری و آبی رنگ است و چهره ویلفرد لورییر، یکی از نخست وزیران سابق (1919-1941) و اولین فرانسوی – کانادایی که کانادا را رهبری کرد روی آن چاپ شده است.

در پشت اسکناس 5 دلاری (همانطور که در تصویر می‌بینید) تصویر Canadarm، بازوی رباتیک که در کانادا طراحی و در مأموریت‌های ناسا بین سالهای 1981 تا 2011 مورد استفاده قرار گرفت را چاپ کرده‌اند.

اسکناس 10 دلاری

روی اسکناس بنفش 10 دلاری چهره جان مکدونالد (1815-1891)، اولین نخست وزیر کانادا و بنیانگذار این کشور چاپ شده است.

در پشت اسکناس برای ادای احترام به راه آهن بین المللی کانادا که از شاخص‌ترین دستاوردهای مکدونالد است و تصویری از The Canadian، که سرویس قطار ونکوور به تورنتو است چاپ شده است.

اسکناس 20 دلاری

اسکناس 20 دلاری کانادا یک پرتره سبز رنگ و قدیمی از پادشاه کانادا، ملکه الیزابت دوم (متولد 1926) است. تصویر ملکه قبلاً روی اسکناس‌های 1 و 2 دلاری هم چاپ می‌شد. البته این به زمانی مربوط می‌شود که 1 و 2 دلاری کانادا به شکل اسکناس چاپ می‌شد و هنوز سکه‌ای نبود.

پشت اسکناس 20 دلاری یادبود ملی نبرد ویمی‌ریج چاپ شده که در واقع عکس بنای یادبود در فرانسه است که به افتخار بیش از 3000 کانادایی که در نبرد ویمی ریج (1917) کشته شدند و باعث پیروزی قاطع متحدان در جنگ جهانی اول (1914-1918) شدند ساخته شده است.

اسکناس 50 دلاری

روی اسکناس قرمز 50 دلاری کانادا، عکس ویلیام لیون مکنزی کینگ (1874-1950)، نخست وزیر کانادا در طول جنگ جهانی دوم است.

تصویر پشت اسکناس 50 دلاری کانادا، یک کشتی یخ شکن مدرن است که برای کمک به گارد ساحلی کانادا برای انجام کارهای تحقیقاتی و اکتشافی در قطب شمال کانادا استفاده می‌شود.

اسکناس 100 دلاری

اسکناس 100 دلاری کانادا را با چهره روبرت بوردن (1937-1854) می‌شناسند که در جنگ جهانی اول (1914-1918) نخست وزیر کانادا بود. در قسمت پشت اسکناس 100 دلاری، برای ادای احترام به تحقیقات علمی کانادایی‌ها تصویر چند کشف علمی از جمله انسولین دیده می‌شود. این روزها بیشتر مغازه‌های کانادا اسکناس 100 دلاری را از شما قبول نمی‌کنند. علت این کار حعل اسکانس های درشت در کاناداست.

اطلاعات جامع در مورد خرید و فروش دلار کانادا

کانادا جزء کشورهای مهاجرپذیر است و هرساله افراد زیادی برای سفر یا اقامت به کانادا می روند. این کشور دارای تاریخ پر فراز و نشیبی است که بر روی پدیده‌های مختلف مانند پول این سرزمین تأثیر گذاشته است. البته باید بدانید که امروزه کشور کانادا به ثبات نسبی اقتصادی دست یافته است و همین امر باعث بالا رفتن ارزش ارز این کشور شده است. اگر شما هم به تازگی قصد سفر به کانادا را دارید، قطعا نیاز به تبدیل ارز خواهید داشت.  در ادامه این مطلب  از صرافی متا، معتبرترین صرافی در تورنتو همراه ما باشید تا اطلاعاتی در مورد خرید و فروش دلار کانادا به شما بدهیم.

تاثیر خرید و فروش دلار کانادا بر رشد اقتصادی کشورها

یکی از مهم ترین عملیات اقتصادی در بازار ارزها، خرید و فروش دلار کانادا است. البته باید بدانید که دلار کانادا یک ارز پرمخاطره به حساب می آید و تغییرات در نرخ آن تاثیر زیادی بر بازارهای مالی جهانی می گذارد. از این رو می توان دلار کانادا را برای سرمایه گذاری و تجارت مناسب دانست و بسیاری از افراد و شرکت‌ها به این روش و با استفاده از دلار کانادا سرمایه گذاری می نمایند.

اهمیت خرید و فروش دلار کانادا هم برای سرمایه گذاران و هم برای صنایع مختلف خصوصا صرافی ایرانی در تورنتو کانادا اهمیت دارد. به طور کلی خرید و فروش دلار کانادا تاثیرات زیادی بر رشد اقتصاد کشورها و میزان صادرات و واردات آنها دارد. در همین راستا تحلیل و بررسی دقیق و صحیح نرخ دلار کانادا و بررسی تغییرات پیش آمده آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با دقت به این موضوع پرداخت.

نرخ دلار کانادا

دلار کانادا به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، یکی از ارزهای محبوب و ایده‌آل برای بانکهای مرکزیست و برای انباشت دارایی و ذخایر ارزی کاربرد زیادی دارد. به علاوه معاملهٔ‌ آن با نماد CAD در بازار فارکس رونق زیادی دارد و روزانه حدود ٪۵ از معاملات بازار جهانی ارز را تشکیل می‌دهد. دلار کانادا در حال حاضر یازدهمین ارز قدرتمند جهان بوده و نرخ برابری یا نرخ تبادلش با دلار آمریکا ۱/۳۱ است. یعنی هر یک دلار آمریکا معادل ۱/۳۱ دلار کانادا معامله می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت دلار کانادا

عوامل متعددی نرخ دلار کانادا را تغییر می‌دهند که کلیدی‌ترین آنها عبارتند از:

قیمت منابع خام:

کانادا جزو بزرگترین صادرکنندگان نفت، گاز و فلزات است. بنابراین، نوسان قیمت جهانی این منابع، خصوصا نفت، تاثیر قابل توجهی روی نرخ دلار کانادا می‌گذارد.

نرخ بهره بانکی:

نرخ بهره در کانادا، باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود و تقاضا را برای دلار کانادا افزایش می‌دهد. مانند هر ارز دیگر، افزایش تقاضا باعث تقویت و بالا رفتن نرخ آن ارز می‌شود.

عملکرد اقتصادی:

شاخص‌های مهمی مثل رشد تولید ناخالص داخلی، میزان اشتغال و تراز تجاری، همگی نشانگر رونق اقتصادی بوده و اطمینان سرمایه‌گذاران را به ارز یک کشور بالا می‌برند. در نتیجه برایند مثبت این شاخص‌ها، تقویت دلار کانادا را به همراه دارد.

سیاست بانک مرکزی کانادا:

تصمیمات و مصوبات بانک مرکزی کانادا و سیاست‌های پولی این کشور، مثل تغییر در نرخ بهره و یا ایجاد تسهیلات مالی برای سرمایه‌گذاران و کسب و کارها، یکی دیگر از عوامل قدرت گرفتن دلار کاناداست. البته عکس این مورد هم صادق است و برخی سیاست‌های پولی، می‌تواند تاثیر معکوسی بر ارزش دلار کانادا داشته باشد.

ثبات سیاسی:

ثبات سیاسی از مهمترین عواملیست که با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ارزش دلار کانادا را بالا می‌برد.

تحولات در بازار جهانی:

تحولات بازار جهانی و رویدادهای ژئوپلیتیکی (مثل جنگ روسیه و اوکراین) می‌تواند علاوه بر اقتصاد کشورها، روی بازارهای ارز تأثیر گذاشته و ارزش دلار کانادا را نسبت به سایر ارزها تحت تأثیر قرار دهد.

ذخایر ارزی:

میزان ذخایر ارزی در بانک مرکزی کانادا، قدرت مانور دولت این کشور در بازارهای مالی را بالا برده و امکان تثبیت یا تقویت ارزش دلار را فراهم می‌کند.

تراز تجاری کانادا

وقتی ارزش حاصل از صادرات یک کشور بیش از هزینهٔ وارداتش باشد، اصطلاحا گفته می‌شود که تراز تجاری مثبت است. در حالت عکس و در صورتی که ارزش واردات کشور به صادراتش بچربد، تراز تجاری منفی است. در حال حاضر تراز تجاری کانادا بر خلاف سالهای قبل منفی شده و حجم واردات این کشور ۱/۶ میلیارد دلار بیش از صادراتش بوده است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI):

قیمت مصرف‌کننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی در ارزیابی سلامت اقتصادی کشورهاست. این شاخص که سالانه توسط بانک مرکزی کانادا منتشر می‌شود، نشانگر موفقیت سیاست‌های پولی دولت کانادا در مهار تورم و جلوگیری از افزایش بی‌رویه‌ٔ قیمت‌هاست.

تولید ناخالص داخلی (GDP):

تولید ناخالص داخلی جزو کلیدی‌ترین معیارهای اقتصادیست و تاثیر مستقیمی بر نرخ دلار کانادا دارد. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی کانادا چیزی برابر ۲۰۲۶ میلیارد دلار بوده که در قیاس با سالهای قبل رشد مثبتی داشته است.

دکمه بازگشت به بالا