عمومیکسب و کار استانها

انواع سرور های مجازی

معرفی و تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی اختصاصی

چنانچه شما دارای یک وب سایت فروشگاهی و یا وب سایت با حجم بالای بازدید و ترافیک هستید که بر روی هاست اشتراکی یا هاست cPanel بارگذاری شده است ، ممکن است با کندی سرعت مواجه شده باشید و یا با قطع و وصل مکرر بر روی سایت روبرو شده باشید، این موارد نشان می دهد که دیگر هاست اشتراکی جوابگو نیازتان نیست و وقت مهاجرت به یک سرور اختصاصی یا سرور مجازی است.در این مقاله شما را با این سرورها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک سیستم کامپیوتری با منابع تقریبا بالا تا بسیار بالا میباشد که این سیستم ها در دیتاسنتر یا همان مرکز داده میزبانی میشوند، این سرورها معمولا دارای یک یا چندین cpu ، رم و هارد می‌باشند و معمولا بسته به دیتاسنتری که سرور در آن قرار میگیرد با سرعت بیش از 100 مگابایت تا چند گیگابایت به اینترنت متصل میباشند. برای اطلاعات بیشتر مقاله سرور اختصاصی چیست را مطالعه کنید.

کاربرد سرور اختصاصی:

این سرورها برای امورات هاستینگ ، نگهداری فایل ها ، اجرای برنامه های خاص و … کاربرد دارند. با توجه به اینکه هیچگونه اشتراک گذاری در منابع اختصاصی این سرورها انجام نمیگیرد، دارای امنیت بسیار بالا در حفظ و نگهداری فایل ها و اطلاعات مهم شما میباشند. به عنوان مثال وب سایت هایی با بازدیدهای بسیار بالا مانند گوگل ، فیسبوک و … دارای چندین سرور اختصاصی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران خود میباشند.

سرور مجازی VPS

سرور مجازی یا VPS یک سیستم مجازی است که توسط برنامه مجازی ساز نصب شده روی سرور اختصاصی، قسمتی از منابع سخت افزاری سرور اصلی به آن اختصاص داده شده است. این منابع عبارتند از CPU ,RAM ,Disk و … .

روی هر سرور مجازی معمولا حداقل یک آی پی ثابت اینترنت برای ارتباط سرور مجازی وجود دارد (در صورتی که سرور داخل ایران باشد اینترانت قابل ارائه خواهد بود). همچنین قسمتی از پهنای باند سرور اصلی نیز به سرور مجازی اختصاص داده میشود، همه این تقسیم بندی ها با توجه به منابع موجود سرور اصلی میبایست انجام گیرد و معمولا در مجازی سازهای جدید امکان اورسل یا فروش بیش از حد منابع وجود ندارد. این سرورها معمولا دارای امکانات کامل یک سرور اختصاصی با توجه به منابع اختصاص داده شده میباشند.

کاربرد سرور مجازی:

خرید سرور مجازی معمولا برای میزبانی هاست، نگهداری فایل ها ، اجرای برنامه های خاص و موارد مرتبط قابل استفاده میباشند. در مواردی که سایتی بسیار پربازدید باشد، فایل های آپلودی و دانلودی زیادی داشته باشد و یا نیاز به منابع بالا داشته باشد که بودجه و دانش کافی برای خرید و نگهداری یک سرور اختصاصی را ندارد، میتوان از سرورهای مجازی بسته به نیاز استفاده کرد. در سرور مجازی cpu، رم و هسته بین سرورهای مجازی موجود تقسیم میشود و بصورت اشتراکی میباشد.

این سرور های مجازی دارای منابع کاملا اختصاصی میباشند و به عنوان مثال وقتی فقط یک سایت روی آن تنظیم میشود تمام منابع سی پی یو ، رم ، دیسک و پهنای باند در اختیار سیستم عامل و وب سرور برای میزبانی سایت مورد نظر قرار میگیرد و تا زمانی که بازدیدکنندگان یا به اصطلاح وب سایت مذکور تمام منابع سرور فوق را استفاده نکند سایت بدون هیچ مشکلی آپ خواهد بود، البته شایان ذکر است که تنظیمات حرفه ای وب سرور تاثیر زیادی در میزان استفاده هر بازدیدکننده از منابع سرور دارد.

سرور مجازی معمولا بصورت مدیریت نشده بوده و فقط دارای سیستم عامل درخواستی بصورت خام میباشد(در برخی شرکت ها نصب سیستم عامل نیز امکان دارد انجام نشود و فقط کنسول جهت نصب ارائه گردد) شما با تهیه سرور مجازی می‌بایست بسته به نیاز خود سرور مجازی خود را کانفیگ و سرویس های مد نظر را نصب و راه اندازی نمایید، که البته این نیز اندکی به تخصص نیاز دارد.

خدمات سرور مجازی ما، سرویس ویژه و بی نظیر سرور مجازی را از کشور آمریکا بصورت کاملا مدیریت شده در اختیار کاربران قرار داده است، در صورتی که شما دارای سایت پربازدید هستید و نیاز به یک هاستینگ با منابع بالا روی سرور مجازی بصورت مدیریت شده دارید، بی شک سرور های مجازی با کانفیگ نرم افزاری حرفه ای و کاملا مدیریت شده، شما را از دغدغه های مدیریت سرور و مشکلات آن بی نیاز خواهد کرد. لازم به ذکر است که سرور مجازی بدون مدیریت نیز ارائه میگردد.

سرور مجازی اختصاصی VDS

سرور مجازی اختصاصی یا Virtual Dedicated Server – VDS نوعی از سرور مجازی میباشند که به آن سرور مجازی نیمه اختصاصی نیز گفته میشود، و همانطور که از نام آن پیداست مشابه سرور اختصاصی ، در این نوع سرور مجازی منابع ( هسته، cpu، رم و …) اختصاصی بوده و اشتراکی بین آن و سایر سرور های مجازی روی یک نود اصلی وجود ندارد.

قدرت سخت افزاری این نوع سرورهای مجازی اختصاصی نزدیک به سرور اختصاصی میباشد. روی این سرورها همانند سرورهای اختصاصی، کرنل (منابع پردازشی شامل هسته، سی پی یو ، رم و …) اختصاصی وجود دارد.

همچنین کاربران هنگام سفارش سرور مجازی اختصاصی، امکان انتخاب تنظمیات مورد نظر خود شامل انتخاب کشور مربوطه، سیستم عامل، تعداد هسته cpu، تعداد آدرس آی پی، لایسنس کنترل پنل و … را خواهند داشت. در پایان شایان ذکر است کلیه سرویس های مجازی و مجازی اختصاصی در بستر مجازی سازی XEN و KVM پیاده سازی شده و با توجه به تکنولوژی این نوع مجازی ساز به هیچ عنوان Oversell روی این سرویس ها قابل انجام نیست.

انواع سرور و آشنایی با سرورهای اختصاصی و مجازی

در این مطلب درباره سرور مجازی و نکاتی مرتبط با آن مطرح می شود و در قسمت بعدی با ویندوز سرور آشنا شده و به توضیح آن می پردازیم. در این قسمت درباره سرور مجازی اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم. برای این منظور لازم است تا ابتدا با سرور و هاست و مفهوم آن‌ها آشنا شویم.

سرور چیست؟

اینترنت شبکه ای بسیار وسیع است که در آن هزاران هزار کامپیوتر به هم متصل می‌باشند. در این شبکه بعضی از کامپیوترها خدماتی به دیگر کامپیوترهای موجود در شبکه ارائه می‌کنند. کامپیوترهای خدمات رسان باید شامل نرم افزار به خصوصی باشند که به نرم افزار خدمات رسان یا نرم افزار سرور معروف می‌باشد و روی آن نصب باشد. به کامپیوتری که نقش سرویس دهنده را در اینترنت ایفا می‌کند، سرور گفته می‌شود که در زبان انگلیسی به آن server گفته می‌شود.

هاست چیست؟

هاست به فضایی در اینترنت گفته می‌شود که محتویات سایت‌های مختلف روی آن قرار می‌گیرد. در واقع هاست به قسمتی از سرور گفته می‌شود که میزبان یک وب سایت می‌باشد یعنی هر سرور به چندین قسمت تقسیم می‌شود و قسمتی از سرور را در اختیار میزبان خود قرار می‌دهد و می‌تواند از امکانات سرور استفاده کند. هاست وب سایت‌های مختلف در مراکز داده که به آن date center هم گفته می‌شود، نگهداری می‌شود.

هاست چه نوع‌هایی دارد؟

هاست ها در حالت کلی به چند نوع تقسیم می‌شوند.

* هاست های اشتراکی

بیشتر وب سایت‌ها از هاست اشتراکی برای سایت خود استفاده می‌کنند. در این نوع هاست تعدادی وب سایت روی یک سرور قرار می‌گیرند که تعداد وب سایت‌ها ممکن است به هزاران سایت برسد و از امکانات سرور به صورت مشترک استفاده می‌کنند.

* هاست های رایگان

نوع دیگری از هاست ها، هاست های رایگان می‌باشد و مناسب افراد مبتدی و افرادی است که نمی‌خواهند برای هاست هزینه کنند. هاست های رایگان محدودیت‌های بسیاری دارند و اغلب حاوی تبلیغاتی است که شرکت هاستینگ مربوطه به وب سایت‌های میزبان اضافه می‌کند.

* هاست های اختصاصی

در این روش یک سرور به سایت میزبان شونده اختصاص داده می‌شود و فقط صاحب آن سایت می‌تواند از امکانات آن هاست استفاده کند. بیشتر وب سایت‌های بزرگ جهان از سرورها و هاست های اختصاصی استفاده می‌کنند و می‌توانند هر کاری که قصد دارند با هاست خود انجام دهند.

*هاست های مجازی

در این روش، یک سرور وجود دارد و از طریق نرم افزارهای مجازی ساز به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود و هر یک از این سرورهای مجازی در اختیار یک وب سایت قرار می‌گیرد و امکانات یک سرور کامل را در اختیار وب سایت قرار می‌دهد.

انواع سرورها

سرورهای وب در حالت کلی به دو نوع اختصاصی و مجازی تقسیم می‌شود که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

* سرورهای اختصاصی

سرورهایی که به صورت اختصاصی در اختیار یک سایت قرار می‌گیرند، سرورهای اختصاصی نامیده می‌شوند که در زبان انگلیسی به آن‌ها Dedicated Server گفته می‌شود و سایت‌های بزرگ و مطرح مثل فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی از این نوع سرور استفاده می‌کنند. مزیت این نوع سایت‌ها این است که تمام قابلیت‌های سرور در اختیار سایت میزبان قرار می‌گیرد و هر کاری که لازم است می‌توانند با سرور خود انجام دهند. این نوع سرور برای سایت‌های کوچک و مبتدی توصیه نمی‌شود زیرا که هزینه زیادی باید برای این نوع از سرورها پرداخته شود.

* سرورهای مجازی

سرور مجازی که به آن VPS گفته می‌شود مخفف عبارات Virtual Private Server می‌باشد که به معنی سرور مجازی خصوصی می‌باشد. سرور مجازی قسمتی از یک سرور اختصاصی می‌باشد که در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌گیرد. سرور اختصاصی با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در اختیار سایت‌های مختلف قرار می‌گیرند. با استفاده از سرورهای مجازی می‌توان با هزینه پایین‌تری نسبت به هاست های اختصاصی، وب سایت را راه اندازی کرد.

سرورهای اختصاصی بر اساس تکنولوژی‌های مختلفی مجازی سازی می‌شوند و هر کدام از این تکنولوژی‌ها قابلیت‌های خاص و منحصر به فردی دارند که ممکن است در تکنولوژی‌های دیگر نباشد. در حال حاضر مدل‌های مجازی سازی زیر وجود دارد و سرورهای اختصاصی با استفاده از این تکنولوژی‌ها، مجازی سازی می‌شوند.

* مدل مجازی سازی Virtuozzo

* مدل مجازی سازی OpenVZ

* مدل مجازی سازی VMware

* مدل مجازی سازی Xen

* مدل مجازی سازی KVM

در ادامه مطلب به ویندوز سرور می‌پردازیم و به توضیح کامل ویندوز سرور می‌پردازیم.

ویندوز سرور چیست؟

ویندوز سرور، سیستم عامل اختصاصی و تجاری شرکت مایکروسافت برای سرورهای ویندوزی می‌باشد. این نوع ویندوز شامل امکانات کامل برای مدیریت سرورهای ویندوزی می‌باشد و می‌توان با نصب ویندوز روی سرور از امکانات آن استفاده کرد. اولین ویندوز سرور رسمی در سال ۲۰۰۳ منتشر شد البته قبل از آن نسخه‌هایی از ویندوز سرور نیز وجود داشته است. ویندوز سرور از لحاظ ظاهر با ویندوزهای معمولی تفاوت چندانی ندارد و بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها مشترک می‌باشد و برخی از برنامه‌ها را می‌توان روی هر دو نوع ویندوز نصب کرد. با این حال ویندوز سرور تفاوت‌های زیادی با ویندوزهای عادی دارد. ویندوز سرور به طور اختصاصی برای مدیریت سرورها ساخته شده است.

برای خرید سرور از کجا اقدام کنیم؟

یکی از وب سایت‌هایی که می‌توانید برای خرید سرور و به خصوص سرورهای اختصاصی و VPS به آن مراجعه کنید، ایران سرور می‌باشد. با خرید سرور از ایران سرور می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان، پس از انتخاب پلن مد نظر، سروری را که قصد خرید آن را داشته اید را خریداری کنید و شروع به استفاده از آن کنید.

خرید سرور مجازی پر سرعت

دکمه بازگشت به بالا