چاپ سابلیمیشن چیست؟ همه چیز درباره چاپ سابلیمیشن

همه آنچه باید درباره سابلیمیشن بدانیم

با تقریبی نسبتا دقیق می‌توان مدعی شد که امروزه روش اصلی چاپ روی اشیا (از لباس گرفته تا سطوح چوبی و غیره)، سابلیمیشن یا Sublimation است. این روش به چاپخانه هزینه زیادی تحمیل نمی‌کند و به تبع این موضوع، مشتری می‌تواند بالاترین کیفیت چاپ را در اقتصادی‌ترین حالت ممکن دریافت کند. علاوه بر این، به دلیل ساختار ویژه، نه محدودیت تیراژ وجود دارد و نه کاهش نامطلوب کیفیت. در سطرهای پیش رو دقیق‌تر به چاپ سابلیمیشن پرداخته‌ایم.

مقدمه؛ آشنایی کلی با چاپ سابلیمیشن

معنی واژه Sublimation در زبان انگلیسی “تصعید” است. در نتیجه می‌توان حدس زد که روش کار این چاپ چگونه است. شما طرح اصلی را از طریق رنگ‌ها به وجود می‌آورید و سپس در فشار و دمای فوق العاده بالا به پارچه منتقل می‌سازید. این شیوه از کار سبب می‌شود دوام و ماندگاری طرح روی پارچه یا سایر سطوح بالا باشد و علاوه بر این، به دلیل ریزه‌کاری و جزئیات کار، طرح بسیار دقیق روی سطح چاپ می‌شود. گذشته از نکات فنی بالا، چاپ سابلیمیشن محبوب چاپخانه‌ها نیز هست. زیرا آن‌ها در فضایی محدود با تعداد اپراتور پایین می‌توانند بهترین چاپ‌ها را ظاهر کنند. روی هم رفته، مسائلی از این دست، چاپ سابلیمیشن و کاغذ سابلیمیشن را محبوب کرده‌اند.

چاپ سابلیمیشن چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

چاپ سابلیمیشن از همکاری تجهیزات زیر حاضر می‌شود:

  • یک عدد پرینتر از نوع جوهر افشان. در صورتی که قصد کاهش استهلاک را داشته باشیم مناسب است که این پرینتر دارای مخزن باشد؛
  • دستگاه پرس حرارتی که بخش اصلی چاپ سابلیمیشن را به عهده دارد؛
  • و در آخر، یک سیستم کامپیوتری برای مدیریت سامانه چاپ.

و اما نکته‌ای که ضروری است در این قسمت به آن بپردازیم، اهمیت حضور اپراتورهای کارکشته در روند چاپ سابلیمیشن به منظور در اختیار‌گیری کیفیت بالای چاپ است. بسیاری بر این باورند که با حضور دستگاه‌های پیشرفته، دیگر نیازی به عوامل انسانی نیست و پس از پرینت طرح، کاری با کیفیت در اختیار خواهد بود. ما در سطرهای زیر، به صورت کلی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت را برشمرده‌ایم:

  • شاید بتوان مهم‌ترین المان موثر بر کیفیت چاپ را مدیریت سامانه هیتر دانست. به این صورت که اگر گرما به طور متوازن اعمال نشود، نتیجه نهایی کیفیت لازم را نخواهد داشت (این امر با تجربه به دست می آید)؛
  • پس از این نوبت به عیار کیفی مواد خام نظیر جوهر، کاغذ، پارچه و غیره می رسد؛
  • و در مرحله آخر، این کیفیت پرینتر و دستگاه‌های چاپ است که می‌تواند سابلیمیشن را در بهترین حالت ممکن ارائه دهد.

چاپ سابلیمیشن دقیقا چگونه انجام می‌شود؟

    کار پیچیدگی چندانی ندارد و به شکل زیر پیش می‌رود:

  • شما در سیستم کامپیوتر تصویر نهایی را پس از ادیت یا ویرایش، آماده پرینت می‌کنید؛
  • پرینت روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن انجام می‌شود؛
  • حالا تصویر را به صورت قرینه (برعکس یا با صد و هشتاد درجه چرخش) روی سطح مورد نظر قرار می‌دهید و پرس را انجام می‌دهید؛
  • در صورتی که پرینت را اصولی انجام داده باشید و تصویر را با دقت و ظرافت زیر پرس قرار داده باشید و مواد اولیه شما کیفیت لازم را داشته باشند، حالا پس از یک دقیقه می توانید طرح را روی سطحی که می‌خواهید با بالاترین کیفیت و رزولوشن ممکن تماشا کنید.

چه سطوحی قابلیت سابلیمیشن دارند؟

به طور عمده دو سطح قابلیت سابلیمیشن دارند و می توان طرح را با کیفیت روی آن ها ظاهر کرد. اول پارچه‌هایی که درصد مواد نفتی در آن ها بالا باشد و دوم، سطوحی که اصطلاحا کوتینگ شده باشند. به بیان دقیق تر:

  • اگر پارچه‌ای در اختیار دارید که به طور متوسط تا حدود هفتاد درصد پلی‌استر دارد، چاپ سابلیمیشن در آن به گونه ای مناسب صورت می‌گیرد؛
  • درباره سایر سطوح نیز کار به این شکل پیش می‌رود که اگر سرامیک، ظرف یا هر سطحی در اختیار دارید که در کارخانه سازنده عملیات کوتینگ روی آن انجام شده است، سابلیمیشن می‌تواند طرح مورد نظر شما را روی آن قرار دهد.

سابلیمیشن و پارچه های مختلف

امروزه علاوه بر سطوح مذکور، چاپ سابلیمیشن به طور عمده در صنعت مد، فشن و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد بیشتر دنبال بهره‌گیری از ظرفیت این تکنیک در مصارف مذکور هستند. در نظر داشته باشید سابلیمیشن علاوه بر تمامی ویژگی‌های مثبت یاد شده دو محدودیت عمده دارد که باید مورد نظر شما باشد:

  • تقریبا نمی‌توان روی هیچ پس زمینه تیره‌ای چاپ با کیفیتی از تکنیک سابلیمیشن دریافت کرد؛
  • تقریبا امکان چاپ طرح با روش سابلیمیشن روی هیچ پارچه‌ای بدون درصد قابل توجه پلی استر وجود ندارد؛
  • جمع بندی مسائل بالا می‌شود اینکه اگر قصد چاپ روی پارچه‌ای مثلا پنبه‌ای را داشته باشید و رنگ آن روشن باشد، دیگر باید سراغ چاپ‌های لیبلی، سیلک و سایر روش‌ها بروید.

چاپ سابلیمیشن یکی از خدماتی است که در چاپ دیجیتال فبتاک به صورت حرفه‌ای و تخصصی ارائه می‌شود. اما اگر شما سفارشی دارید که با ساختار این چاپ سازگار نیست (سطح آن تیره است یا درصد پلی‌اتیلن قابل توجهی ندارد) بازهم می‌توانید با ما تماس بگیرید، زیرا دستگاه‌های حاضر در مرکز ما تنوع بالایی دارند و علاوه بر آن، نیروهای باتجربه، کارکشته و متخصص چاپ دیجیتال فبتاک این قابلیت را دارند که متناسب با نیاز شما، پیشنهادهای خلاقانه و کارساز ارائه کنند. کلام آخر اینکه، برای دریافت اطلاعات دقیق یا مشاوره تخصصی درباره چاپ سابلیمیشن و سایر خدمات، با ما تماس بگیرید.

این تکنولوژی شگفت انگیزِ چاپ سابلیمیشن چیست ؟

اکنون می‌بینیم چاپ خانه های سیلک اسکرین، به سابلیمیشن روی آورده اند. و دفاتر طراحی و تبلیغات هم در حال طراحی لباس هستند. ما این نوع سازگاری صنعتی را در ظهور چاپگرهای اکو سالوند (چاپ بنر) هم قبلا دیده ایم. و اکنون می‌توانیم با چاپگرهای سابلیمیشن، شاهد این اتفاق باشیم.

اگر بخواهم خیلی کوتاه توضیح دهم چاپ سابلیمیشن چیست باید بگویم:

چاپ سابلیمیشن روشی برای چاپ روی اجسام و مواد مختلف است که در آن از جوهر های حساس به حرارت استفاده می شود. این جوهر ها تحت تاثیر گرما به گاز تبدیل شده و با یک سطح که 100 درصد از پلی استر می باشد ترکیب می شود. و پس از سرد شدن رنگ ثابت می‌شود.

از آنجایی که جوهر سابلیمیشن به بخشی از مواد پارچه تبدیل می شود. حتی بعد از شستشوی متعدد نیز تصاویر روی پارچه یا هر سطحی که چاپ روی آن انجام شده است. پاک نمی شود. به شرط آن که کاملا از مواد پلی استر باشد. به وسیله چاپ سابلیمیشن روی لباس، صندلی، اسنوبُرد، پارچه، ظروف، محصولات تبلیغاتی و خیلی چیزهای دیگر میتوان طرح های دیجیتالی چاپ کرد.

برای بسیاری از کسب و کار های طراحی تابلو و گرافیک، این شیوه سریع و موثر چاپ دیجیتالی، درحال جایگزینی بجای چاپگرهای سنتی سیلک اسکرین است. تا برای کمترین مقدار تولید و برای محصولی که نیاز به رنگ های متعدد و تصاویر و عکس ها دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. اگر در نظر دارید این نوع تکنولوژی را به کسب و کار طراحی گرافیک خود اضافه کنید، به صورت خیلی مختصر و مفید به مواردی اشاره می‌کنیم که باید در مورد کاربرد های سابلیمیشن بدانید.

کاربردهای چاپ سابلیمیشن چیست ؟

اشیا و محصولات بسیار زیادی هستند که می‌توانید بر روی آن ها به روش سابلیمیشن چاپ کنید. پایین لیستی از موادی که سابلیمیشن بر روی آن ها انجام می‌شود آمده است. که بعد از خواندن آن بهتر درک خواهید کرد  کاربرد های چاپ سابلیمیشن چیست

مواد فراوری شده با پلیمر ها:

محصولات و بسیار متنوعی هستند که میتوان بر روی آنها از چاپ سابلیمیشن استفاده گرد. فقط محدود به پارچه نیستید. مواد جدیدی که با پلیمر فراوری شده اند، مواد کاربردی که شامل آلومینیوم، برنج، شیشه، پشم شیشه، اکریلیک، پلاستیک و ورقه های فیبری هستند و در کل تمام وسایلی که از مواد نام برده ساخته شده اند.

1 اشیاء یا محصولات سفت و سخت:

محصولات سفت و سخت، از جمله پدهای موس، جاکلیدی ها، قاب های موبایل، ظروف حیوانات خانگی، صفحات کلید برق و غیره، که بصورت گسترده در دسترس هستند. این مواد به راحتی تصعید شدنی هستند.

2 تابلو اعلانات:

فرایند سابلیمیشن برای زمانی که وقت شما محدود است، سریع و مناسب است. تابلو های اعلانات و راهنماها در نمایشگاه های موقتی با تعداد محدود مواردی هستند که سابلیمیشن در آن ها کاربرد دارد.

3 پارچه ها:

از بین انواع پارچه، پارچه های 100 درصد پلی استر انتخاب کنید. که دو نوع هستند:

    جنس الیاف بافته شده برای پایه محکم و سفت بَنِر ها، برای استفاده در بنرهای محوطه خارجی، تابلو اعلانات محوطه خارجی، روکش اثاثیه و…

    جنس کشباف که طبیعی تر و لَخت هستند برای استفاده در لباس ها، پرچم ها و بنرهای محیط داخلی، پرده های عکاسی و رومیزی ها.

ناگفته نماند که روش های زیادی برای چاپ پارچه وجود دارد. و سابلیمیشن تنها یکی از آنهاست اما سابلیمیشن یکی از آسان ترین و با کیفیت ترین آنهاست به همین دلیل مقاله چاپ سابلیمیشن چیست را نوشتم.

4 لباس های ورزشی و لباس های رسمی:

چاپ بر روی همه چیز از تیشرت ها و پیراهن ورزشی گرفته تا کیف های دستی و کلاه ها، ممکن شده است. محبوبیت رو به رشد ورزش و لباس های مرسوم، هرروز موقعیت های جدیدی برای سابلیمیشن را ایجاد میکند.

5 چاپ عکس:

سابلیمیشن برای ارائه  عکس ها و تصاویر برای بازارهای متنوع و گسترده، از کادوهای شخصی مثل آهنربا، قاب عکس های دیواری و لباس های عکس دار گرفته تا پرده های عکس دار، کاملا مناسب است.

6 کاشی های سرامیکی:

طراح های داخلی و دکوراتورها با استفاده از این روش می‌توانند برای آشپزخانه ها، حمام ها، لابی ها، موزه ها، رستوران ها و دفاتر، کاشی های سرامیکی سفارشی درست کنند.

دکمه بازگشت به بالا