عمومیکسب و کار استانها

بهترین زمان کاشت نهال چه فصلی است؟

بهترین زمان کاشت نهال

زمان کاشت نهال های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. گاهی بعضی از افراد بی تجربه تصور می کنند که کاشت نهال صرفا کندن گودال و قرار دادن نهال در آن است. کاشت انواع مختلف نهال با توجه به نوع و نژاد نهال، ریشه زایی، ارتفاع درخت و تراکم شاخ و برگ درخت تفاوت دارد. عدم رعایت این موارد موجب می شود که کاشت نهال ها موفق نباشد. در ادامه مطالب نکات مربوط به کاشت چند مورد از انواع مختلف نهال را شرح می دهیم. این نکات شما شامل بهترین زمان کاشت نهال، فاصله مناسب بین نهال ها در هنگام کاشت و … است. همچنین اگر نیاز به خرید نهال و یا استعلام قیمت انواع نهال از نهالستان اکین نهال را دارید میتوانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

زمان کاشت نهال گردو

نهال گردو از ارقام محبوب و پرکشت محسوب می شود. این نهال معمولا با مناطقی که ارتفاع زیاد دارند سازگار و قابل کشت است. بهترین زمان کاشت نهال گردو اوایل بهار است. این نهال ریشه ی عمیق دارد که به صورت عمودی رشد و در خاک نفوذ می کند. به همین جهت به خاکی با بافت نرم و به اصطلاح لومی نیاز دارد.

برای زمان کاشت نهال، در فاصله های مناسب گودالی به عمق 1.5 متر و عرض 40 سانتی متر حفر کنید. پس از قرار دادن نهال گردو درون گودال، مخلوطی از خاک و کود را درون چالکود بریزید تا ریشه نهال به خوبی پوشانیده شود. پس از کاشت نهال، آبیاری آن به صورت دقیق بسیار مهم است. در مناطقی با باد و باران زیاد، استفاده از قیم در زمان کاشت نهال کمک شایانی به نهال می کند.

کاشت نهال بادام در زمان مناسب

نهال بادام یکی از نهال هایی که کاشت آن در کشور ما بسیار رواج دارد. میزان بسیار زیادی از بادام به کشورهای دیگر صادر می شود. زمان کاشت نهال بادام در نژادهای مختلف آن تفاوت دارد. اما می توان گفت بهترین زمان کاشت نهال بادام در اغلب گونه ها، از اواسط آبان تا اوایل ماه است. بهتر است دقت داشته باشید که در زمان کاشت نهال زمین در سایه انداز باشد. قبل از کاشت نهال بادام باید زمین را تا عمق مناسب شخم زد تا خاک هوادهی شود. نهال های بادام با فاصله مناسب 5*5 متر از یکدیگر در زمین کاشته می شود. برای کاشت نهال بادام، گودال هایی با عمق 1 متر و عرض کمی بیشتر از ریشه نهال بادام حفرکنید.

زمان کاشت نهال انگور

انگور نیز از انواع نهال های محبوب و مورد توجه باغداران است. این نهال دارای تنوع گونه بسیار فراوان است. انگور میوه ای لذیذ و بازار پسند است. بنابراین بازار فروش خوبی برای محصول این نهال فراهم است. نهال انگور ریشه های گسترده ی زیادی دارند، بنابراین بهتر است که در خاک های نرم و سبک کاشته شود. بهترین زمان کاشت نهال انگور اواخر زمستان و ابتدای فصل بهار است. زمان دقیق کاشت به نوع نهال انگور و نیاز سرمایی آن بستگی دارد.

کاشت نهال پسته در بهترین زمان

پسته یکی از تجاری ترین و پرسودترین انواع نهال می باشد. در صورتی که کاشت نهال در زمان و مکان مناسب انجام گیرد. و همین طور پس از کاشت نهال مراقبت های لازم از ان انجام شود. نهال سوددهی بسیاری خواهد داشت. بهترین زمان کاشت نهال پسته در هنگامی است که نهال در خواب زمستانی به سر می برد. بنابراین ابتدای فصل زمستان و بهار برای کاشت نهال پسته مناسب است. بسیار مهم است که قبل از رسیدن یخبندان های زمستانی نهال پسته را کاشت. فواصل مناسب بین نهال در زمان کاشت 6 در 6 می باشد. در فاصله های تعیین شده، باید گودال هایی به عمق 2 متر و عرض حدود 45 سانتی متر حفر شود.

زمان کاشت نهال هلو

نهال هلو باید با الگوی کاشت مناسب و با فاصله 5 * 7 متر از یکدگیر کاشته شوند. فاصله بسیار نهال ها برای این منظور است که مطمئن باشیم به تمامی قسمت های نهال نور آفتاب می رسد. زیرا نهال هلو هر چه گرما و نور بیشتری دریافت کند محصولات شیرین تری خواهد داشت. بهترین زمان کاشت نهال هلو فصول سرد می باشد. نهال هلو نسبت به سایر نهال ها نیاز آبی بیشتری دارد. بنابراین آبیاری این نهال باید با دقت و توجه بسیاری انجام گیرد.

زمان کاشت نهال شلیل

کاشت نهال شلیل شباهت بسیاری به کاشت نهال هلو دارد. اما ریشه نهال شلیل قبل از کاشت باید به مدت 4 الی 5 ساعت در آب قرار گیرد. برای کاشت نهال شلیل به حفر گودال هایی با فاصله 6 متر از هم نیاز داریم. خاک هایی که در ابتدا بر روی ریشه نهال قرار می گیرد، باید نسبت به خاک های دیگر نرم تر باشد تا هوا به خوبی به ریشه نهال برسد. زمان کاشت نهال شلیل فصول سرد سال است. اما لازم به ذکر است که از کاشت نهال شلیل در اواسط زمستان و زمانی که زمین یخ زده است خودداری کنید.

کاشت نهال سیب در زمان مناسب

نهال سیب در ایران دارای تنوع بسیار گسترده ای است. نهال سیب با وجود اینکه در اکثر مناطق کشور به میزان بسیار بالایی کاشته می شود، اما همواره کاشت نهال جدید سوددهی بسیاری برای باغداران دارد. زیرا که محصول این نهال از میوه های بسیار پرفروش و محبوب است. مناسب ترین زمان کاشت نهال سیب در فصل بهار است. برای کاشت این نهال گودال هایی به عمق 80 سانت تا یک متر حفر می شود و ریشه نهال با دقت و بدون فشار در آن قرار می گیرد.

تهیه انواع نهال مرغوب

کاشت نهال میوه اگر به صورت اصولی و صحیح انجام شود، سوددهی بسیار بالایی دارد. یکی از مهمترین مراحل در باغداری تهیه نهال مرغوب و با کیفیت می باشد. در زمان مناسب نهال را برای اطمینان بیشتر از نهالستان هایی که مجوز جهاد کشاورزی دارند تهیه کنید. این نهال ها دارای برچسب سلامت هستند و اطلاعات دقیق نهال را در بردارد.

یکی از نهالستان های معتبر نهالستان اکین نهال است. این نهالستان اولین نهالستان دارای باغ مادر در منطقه می باشد. تمامی انواع نهال گردو، پسته، بادام، هلو، شلیل و … در ایران نهالستان تولید و تکثیر می یابد. شما می توانید نهال ها را از این نهالستان تهیه و در بهترین زمان کاشت نهال، در باغ خود بکارید.

دکمه بازگشت به بالا