چرا به امنیت وب سایت نیاز داریم؟

وب سایت شما هدف هکرها است در نتیجه باید بالاترین سطح امنیتی مورد نیاز و چک لیست امنیتی وردپرس را داشته باشد. ممکن است فکر کنید دلیلی وجود ندارد که هکرها یک کسب و کار کوچک یا متوسط ​​مثل شما را هدف قرار دهند، اما باور کنید گاهی این اتفاق می افتد. امنیت سایت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و می توان گفت موثرترین عامل در ادامه فعالیت، ثبات و اعتبار یک سایت موضوع امنیت است.

اما این مسئله علیرغم اهمیت زیادی که دارد معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. بهتر است قبل از اینکه دیر شود به این موضوع فکر کنید. مقابله در برابر روش های مختلف هک اقدامات بسیار جدی و دائمی را طلب می کند. اگر بدنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

جالب است بدانید روزانه بیش از 30000 وب سایت هک می شوند و کسب و کارهای کوچک قربانی 43 درصد جرایم سایبری هستند. در این مقاله، قصد داریم به دلایلی که باید امنیت وب سایت خود را در اولویت قرار دهید و همچنین کارهایی که می توانید برای ایمن سازی آن انجام دهید، نگاهی بیندازیم.

چرا باید به امنیت وب سایت خود اهمیت بدهیم؟

اجازه دهید ببینیم در صورت هک شدن سایت شما، چه اتفاقی رخ می دهد.

اولین مسئله اطلاعات مربوط به شما و مشتریان شما است. اگر سایت شما به بدافزار آلوده شده باشد، یک هکر می تواند تمام این اطلاعات را بدزدد و از آن برای کلاهبرداری و سایر فعالیت های مجرمانه استفاده کند.

دوم اینکه وب سایت شما با جریمه گوگل مواجه می شود و از نتایج جستجو خارج می شود. گوگل در شناسایی وب سایت های هک شده بسیار خوب عمل می کند و در سال 2018 80 درصد سایت های در معرض خطر را از نتایج جستجو حذف کرده است.

در آخر اعتبار برند شما آسیب می بیند. شما باید به مشتریان یا مشترکینی که تحت تأثیر قرار گرفته اند اطلاع دهید و این می تواند به ضررتان باشد.

به همین دلیل است که امنیت وب سایت یک امر لوکس نیست – حیاتی است.

نکات کاهش ریسک

نکات زیر به شما کمک می کنند تا ریسک را کاهش دهید و از وب سایت خود محافظت کنید.

1-مطمئن شوید که نرم افزار به روز است

این یکی از مهم ترین روش های امنیت وب سایت است، و همچنین یکی از ساده ترین ها از نظر پیاده سازی. نرم افزار خود را به روز نگه دارید (مثلا وردپرس یا دروپال یا هر مدیریت محتوایی دارید با همه پلاگین های خود را به روز کنید)

این هم درمورد سرور میزبان شما و هم سیستم مدیریت محتوای شما (CMS)صدق می کند. اگر از هاست اشتراکی یا مدیریت شده استفاده می کنید، لازم نیست نگران سرور باشید.

مطمئن شوید که سیستم ‌هایی برای دریافت اطلاع‌ رسانی در مورد به‌ روزرسانی‌ های CMS و هر افزونه ‌ای که استفاده می ‌کنید در اختیار دارید تا بتوانید آنها را به سرعت به روز کنید.

2-از رمزهای عبور قوی استفاده کنید

رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای ورود به سیستم مدیریت و داشبورد سرور شما ضروری است. همچنین مهم است که کاربران شما رمزهای عبور قوی داشته باشند.

شما می ‌توانید یک رمز عبور سنج را در فرم ثبت ‌نام وب ‌سایت خود پیاده ‌سازی کنید که کاربران را ملزم به رعایت الزامات امنیتی، مانند استفاده از حداقل 8 کاراکتر، نماد/عدد، و حداقل یک حرف بزرگ می ‌کند.

وقتی صحبت از ذخیره جزئیات ورود کاربر به میان می آید، باید از یک ابزار رمزگذاری استفاده کنید.

3-از داده های ارسالی کاربران محافظت کنید

کمتر از نیمی از شرکت ها پایگاه داده های خود را رمزگذاری می کنند.

اگر داده‌ های مشتریان خود را ذخیره می‌ کنید یا اطلاعات محرمانه یا ناشناس ارسال شده توسط کاربران را می ‌پذیرید، رمزگذاری برای شما یک امر ضروری است.

اگر از رمزگذاری استفاده کنید که آن را برای هکرها غیرقابل خواندن می کند، سرقت اطلاعات، رمزهای عبور و اطلاعات محرمانه احتمال بسیار کمتری خواهد داشت.

4-گواهینامه SSL بگیرید

چیزهایی وجود دارد که هر وب سایتی به آنها نیاز دارد و یکی از آنها گواهینامه SSL است. گواهینامه SSL روشی مناسب برای امن کردن ارتباطات بین کاربر و سرور سایت است و با رمزنگاری باعث افزایش و غیر ممکن کردن حملات سایبری به محتوای ارتباطات بین کاربر و سرور می شود.

HTTPS یک پروتکل امنیتی است که به طور گسترده در سراسر اینترنت استفاده می شود و تضمین می کند که اطلاعات ارسال شده بین کاربر و سرور وب سایت ایمن است و قابل رهگیری نیست.

می توانید یک گواهینامه SSL که رمزگذاری HTTPS را از ارائه دهنده هاست خود یا به صورت رایگان از Let’s Encrypt ارائه می دهد، دریافت کنید.

مجموعه ای از راهنماهای آنلاین وجود دارند که به شما آموزش می دهند چگونه گواهینامه SSL دریافت کنید.

5-مراقب باشید

بزرگترین خطر امنیتی برای وب سایت شما خود شما هستید.

هنگامی که یک اکوسیستم امنیتی قوی راه اندازی کردید، باید مراقب باشید.

بر اساس مطالعه IBM، 95 درصد از موارد نقض امنیت سایبری نتیجه خطای انسانی هستند.

ایمیل یکی از پرکاربردترین راه هایی است که هکرها معمولا از طریق آن کنترل وب سایت ها را به دست می گیرند. اگر هکرها بتوانند به حساب ایمیل شما دسترسی پیدا کنند، می توانند جزئیات ورود مدیر جدید را درخواست کنند و وب سایت شما را هک کنند.

مراقب وب سایت هایی باشید که آدرس ایمیل خود را با آنها به اشتراک می گذارید، مراقب ایمیل های فیشینگ باشید و گذرواژه های قوی و منحصر به فرد برای حساب های ایمیل خود داشته باشید.

اگر به امنیت وب سایت خود به طورجدی فکر نکرده اید، نکات فوق می توانند شروع خوبی باشند.

همه ما تا زمانیکه اتفاقات بد برایمان رخ ندهند نسبت به آنها بی تفاوت هستیم. اگر در حال حاضر صاحب یک وب سایت هستید یا می خواهید یک وب سایت جدید راه اندازی کنید، بهتر است امنیت آن را در اولویت قرار دهید و برای محافظت از کسب و کار، مشتریان و اعتبار خود اقدامات لازم را انجام دهید.

امنیت وب سایت چیست؟

امنیت وب سایت هرگونه اقدام یا درخواست است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات وب سایت در معرض مجرمان سایبری قرار نگرفته است و یا برای جلوگیری از هک شدن سایت در هر حالتی. به شرایطی اطلاق می شود که با وجود خدماتی که ارائه می دهد، بالاترین سطح امنیت را داشته باشد. همچنین سطح آسیب پذیری آن به حداقل برسد.

امنیت سایت چه اهمیتی دارد؟

بهتر است اینطور بیان کنیم که ادامه و اعتبار فعالیت سایت بستگی به امنیت وب دارد. اینکه سایت شما هک نشود امنیت سایت را تضمین نمی کند. اگر سایت شما هک نشده است دلیل بر امنیت سایت نیست. در واقع شاید تلاشی برای نفوذ به سایت شما نشده باشد. اهمیت امنیت وب سایت شما در زمان حمله مشخص می شود. با وجود رعایت موارد امنیتی هرسایت امکان دارد مورد حمله قرار بگیرد. انواع هک، تعداد و روشهای آن بسیار مختلف هستند که هر کدام یک اقدام دائمی را می طلبد.

امنیت هاست

هاست سایت را از شرکت های معتبر تهیه کنید. امنیت هاست در امینت وب سایت بسیار حائز اهمیت است. در هنگام خرید به سیستم های امنیتی آنتی ویرویس، آنتی اسپم، آنتی شل، فایروال نرم افزاری و سخت افزاری سرور توجه بسیار زیادی بکنید.

امنیت اینترنت

استفاده از اینترنت عمومی که کنترل و یا محدودیت امنیتی خاصی ندارد بسیار خطرناک می باشد.

حتی زمانی که از اینترنت شخصی استفاده می کند باید اقدامات امنیتی را انجام دهید.

باتوجه به اینکه همه از وای فای استفاده می کنند برای جلوگیری از هک وای فای باید اقداماتی انجام شود مثل: غیرفعال کردن wps، فعال کردن فایروال مودم، محدود کردن مودم به mac address.

امنیت رمز عبور

از مواردی که آن را همه می دانند ولی رعایت نمی کنند.

یک رمز عبور قدرتمند باید بیشتر از ۸ کاراکتر باشد.

از حروف بزرگ و کوچکف اعداد، – و کاراکترهایی مثل @ % ؟ // استفاده شود.

مورد دیگر تغییر رمز عبور است. رمز عبور را باید در بازه های زمانی مختلف تغییر داد. این مورد برای محافظت سایت در برابر حملات brute force  است.

امنیت آنتی ویروس و فایروال

یک وبمستر باید از انتی ویروس و فایروال قدرتمند و معتبر و اصلی استفاده نماید. محصولات امنیتی عرضه شده توسط شرکت های eset  و  kaspresky  مناسب هستند.

امنیت سیستم مدیریت محتوا

یکی از شایع ترین دلایل عدم امنیت سایت، استفاده از قالب و افزونه هایی است که اصلی نیستند. هر قالب یا افزونه ای که منابع غیر اصلی دریافت شود مشکل ترکیب با بدافزارف شل، اسپمر و … دارد.

امنیت سطح دسترسی

سطح دسترسی مناسب مخصوصا برای فایل هایی که شامل اطلاعات دیتابیس هستند بسیار حائز اهمیت و لازم است. در این شرایط باید سطحی از دسترسی را به فایل ها داد که فقط وب سرور و owner  بتوانند اطلاعات را داشته باشند. برای فایل های دیگر باید سطح دسترسی معقولی را انتخاب کنیم.

منبع: wordfence free

دکمه بازگشت به بالا