عمومیکسب و کار استانها

آموزش قدم به قدم کراتینه مو خانگی با بهترین مواد طبیعی

استفاده از کراتینه مو در خانه جهت صاف و براق کردن موهای مجعد بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. جهت کراتینه مو می ­توان از محصولات شیمیایی استفاده کرده و در کنار مزایای این محصولات، برخی عوارض محصولات شیمیایی را نیز متحمل شد و یا جهت اجتناب از اثرات مواد شیمیایی می­توان از مواد طبیعی چون تخم مرغ، عسل، موز، آووکادو، ماست، خامه، شیر نارگیل و … استفاده کرد. به منظور بهره مندی از بهترین نتایج پس از کراتینه مو در خانه لازم است تا از برخی کارها نظیر استفاده از وسایل حالت دهنده حرارتی، شستشوی مو، استفاده از شامپوها و نرم کننده های سولفات دار و … در بازه زمانی سه روزه پرهیز شود.

کراتینه مو چیست و چه فوایدی دارد؟

کراتینه مو در خانه فرایندی شیمیایی است که جهت صاف کردن موها مورد استفاده قرار می­گیرد. کراتینه مو از طریق تزریق پروتئین کراتین به فولیکول مو ظاهری صاف و براق در موها پدید می­ آورد. اغلب روش های کراتینه مو در 3 تا 5 ماه دوام خواهند داشت. اغلب افراد با موهای مجعد متقاضی انجام کراتینه مو خانگی هستند. کراتینه مو اگرچه موهای مجعد را صاف و براق می­کند اما بسته به نوع مو و شدت مجعد بودن آن ها نتایج حاصل از آن متفاوت خواهد بود. کراتینه مو علاوه بر صاف کردن موهای مجعد در از بین بردن موخوره و وز شدن مو تأثیر زیادی دارد. انجام نادرست کراتینه مو می­تواند آسیب های حرارتی برگشت ناپذیری در موها ایجاد کند. لذا انجام صحیح مراحل کراتینه مو در خانه اهمیت بالایی خواهد داشت.

فرایند کراتینه مو از سه مرحله آرامش، خنثی سازی و حالت دهندگی تشکیل شده است.

در مرحله آرامش، نحوه ادغام پروتئین ها از طریق استفاده از مواد قلیایی تغییر می­یابد.

در مرحله بعدی یا خنثی سازی تعادل PH پوست سر بازیابی می­شود.

در آخرین مرحله یا حالت دهندگی، موها به گونه ای حالت می­گیرند که مقداری TLC به موهای فرفری اضافه شوند.

کراتینه مو در خانه

مراحل کراتینه مو خانگی شامل موارد ذیل است:

مرحله اول – شستن موها: شستن موها با شامپوی مناسب سبب از بین رفتن گرد و غبار و چربی از پوست سر شده و به جذب هرچه بهتر مواد مغذی کراتینه مو کمک می­کند. در این مرحله بهتر است از نرم کننده استفاده نشود.

مرحله دوم – خشک کردن و شانه زدن: به آرامی موها را با حوله تمیز خشک کرده و مقداری رطوبت در موها باقی بگذارید. در ادامه موها را به آرامی شانه کنید تا گره موها باز شوند.

مرحله سوم – در این مرحله ماسک کراتینه مو را به موها بمالید. بهتر است ماسک را از بالا به پایین زده و حدود 30 الی 40 دقیقه بر روی موها نگاه دارید.

مرحله چهارم – به منظور جذب هرچه بهتر مواد مغذی کراتینه مو، حدود 5 الی 10 دقیقه موها را به آرامی ماساژ دهید تا مواد مغذی توسط موها و پوست سر جذب شوند.

مرحله پنجم – در این مرحله بدون استفاده از شامپو موها را آبکشی کنید و با دقت تمامی مواد قرار گرفته از پوست سر و موها را پاک کنید.

کراتین مو خانگی با ماسک جو دو سر و آلوئه ورا

مواد لازم برای کراتینه مو در منزل به کمک این ماسک یک عدد آلوئه ورا و 2  قاشق سوپ خوری جو دو سر است، که هر دو این مواد خواص فراوانی برای مو دارند و هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند، به خوبی می توانند باعث صاف و یکدست شدن موها شوند. جو دو سر در این روش خانگی کراتینه مو از آن جایی که سرشار از پروتئین، مواد معدنی، عناصر و ویتامین های مختلفی است، برای تغذیه، تقویت و مرطوب کردن مو بسیار مفید است. تاثیر آلوئه ورا در این ماسک خانگی کراتینه مو برای تقویت و رشد مو هم که بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما به این مسئله آگاه هستیم که آلوئه ورا بیش از 75 ماده مغذی در خود دارد که آن را تبدیل به یک نرم کننده فوق العاده برای مو کرده است. برای ساخت کراتینه مو خانگی در ابتدا لازم است تا ژل آلوئه ورا را جدا نمایید و سپس با دو قاشق سوپ خوری جو دو سر مخلوط کنید. ترکیب را به قدری هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس این ماسک خانگی برای کراتینه مو را روی موهای خود بمالید و به دقت ماساژ دهید. اجازه بدهید مواد حدود 20  تا 30  دقیقه روی موها باقی بماند.

کراتینه مو با سس مایونز

به جرات می توان سس مایونز را یکی از قدرتمند ترین مواد برای صاف کردن مو با کراتین طبیعی نامید. سس مایونر از آن جایی که روغن کانولا، روغن سویل، زرده تخم مرغ، سرکه و آب لیمو دارد، به خوبی می تواند به شما در کراتینه مو خانگی کمک کند و بهترین کراتین مو خانگی است. برای آن که بتوانید موهای خود را به وسیله سس مایونز صاف کنید، بهتر است از معتبر بودن مارک سس اطمینان حاصل کنید. سپس برای شروع کراتینه مو خانگی با سس مایونز موهای خود را با آب خیس کنید. در گام بعد باید سس را به آرامی روی موهایتان ماساژ دهید (برای این کار می توانید از یک برس یا شانه مو نیز کمک بگیرید) ، به گونه ای که تمام موها به صورت کامل به سس آغشته شود. سپس یک کلاه رنگ یا یک پلاستیک را روی سرتون بکشید و اجازه دهید تا مواد به مدت تقریبا نیم ساعت روی موهایتان باقی بماند. پس از گذشت این زمان موهایتان را با آب گرم بشویید.

همچنین می توانید برای ساخت کراتین مو خانگی، یک عدد تخم مرغ را با ¼ لیوان ماست را هم به سس مایونز خود اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کنید و آنقدر با یکدیگر هم بزنید تا مخلوطی یک دست حاصل شود. سپس ترکیب حاصله را بر خلاف روش اول که از سس مایونز به تنهایی استفاده کردید، روی موهایتان بگذارید. به یاد داشته باشید، برای نتیجه‌ گیری بهتر از این روش کراتینه مو خانگی، باید هر هفته و به صورت مداوم از آن استفاده کنید تا بتوانید با کراتینه مو در خانه با مواد طبیعی موهایی نرم و صاف داشته باشید.

ماسک کراتین برنج

تهیه این ماسک بسیار ساده است؛ کافیست ۴ قاشق غذاخوری برنج را با آب بپزید و بعد از سرد شدن یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، شیر نارگیل و یک قاشق روغن زیتون را با آن مخلوط کنید. بعد مواد را روی مو‌های تمیز از ریشه تا ساقه بزنید و تقریبا تا دو ساعت به آن استراحت دهید. اگر بخواهید، می‌توانید از روغن کرچک به‌جای زیتون استفاده کنید؛ این روغن باعث افزایش سلامت، آبرسانی، نرمی مو، درخشش و کاهش آسیب به مو می‌شود.

ماسک کراتینه روغن نارگیل، زیتون و نشاسته ذرت

با ترکیب روغن زیتون، یک قاشق چایخوری آبلیمو، روغن نارگیل و زیتون و سه قاشق چایخوری نشاسته ذرت، خمیری به دست می آید که بهتر است اول آن را روی حرارت ملایم کمی گرم کنید و بعد برای حداکثر دو ساعت روی موهایتان بگذارید. حتما بعد از گذاشتن این ماسک، روی سرتان را با پلاستیک بپوشانید.

کراتین خانگی مو با سرکه سیب

یکی از ساده ترین روش های کراتین طبیعی مو در منزل، استفاده از سرکه سیب برای کراتینه مو خانگی است. سرکه سیب تاثیر شگفت آوری در صاف، نرم و یکدست شدن موها دارد، به همین خاطر است که در میان روش های کراتینه مو خانگی جزو بهترین روش کراتینه مو در خانه محسوب می شود. استفاده از سرکه سیب روی موها باعث می شود تا سطح pH موها متعادل شود که به دنبال آن کوتیکول هایی که باز مانده اند، بسته می شوند. در نهایت نیز رطوبت به خوبی در موها حفظ می شوند. از سوی دیگر کراتینه کردن مو با مواد خانگی مانند سرکه سیب به خوبی می تواند، خاک و آلودگی های سطح مو را پاک سازی نماید که همین امر براق شدن موها را به دنبال خواهد داشت.

اگر می خواهید از خواص بی شمار سرکه سیب برای موهایتان بی نصیب نمانید و به کمک آن بتوانید، موهای خود را به زیبایی هر چه تمام تر کراتینه مو خانگی نمایید، باید دو قاشق سرکه سیب را با دو فنجان آب سرد مخلوط کنید. سپس موهای خود را با آن بشویید. در این مرحله از کراتین سرد خانگی لازم است تا چند دقیقه صبر کنید تا سرکه سیب به خوبی جذب مو شود. در پایان نیر مقداری نرم کننده روی موهای خود بزنید و موهایتان را آبکشی کنید. همچنین اگر می خواهید، این روش کراتینه مو خانگی بیشترین بازدهی را در صاف کردن موهایتان داشته باشد، باید از آن هر هفته به صورت مرتب استفاده نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا