عمومیکسب و کار استانها

آیا سنگ کلیه ارثی است؟

سنگ های کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی هستند که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند. کلیه ها مواد زائد و آب اضافی را از خون وارد ادرار می کنند.

بسیاری از مواد از کلیه ها از طریق ادرار عبور می کنند، از جمله بسیاری از مواد معدنی. هنگامی که این مواد معدنی به طور کامل از کلیه ها عبور می کنند یا به درستی حل نمی شوند، می توانند به توده های سخت بزرگی به نام سنگ کلیه تبدیل شوند.

اما در اینجا در مورد دلایل مختلف تشکیل سنگ کلیه و اینکه آیا دلیل ارثی وجود دارد یا خیر صحبت می کنیم:

نقش ژنتیک در ایجاد سنگ کلیه

افرادی که ویژگی ها و تمایلات خاصی را از خانواده خود به ارث می برند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. در اینجا چند نمونه از شرایط سلامتی وجود دارد که می تواند شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد:

1. هیپرکلسیوری

این وضعیت باعث تجمع بیش از حد کلسیم در ادرار و در نتیجه تشکیل سنگ کلیه می شود. هیپرکلسیوری نادر است و از طریق ژنتیک منتقل می شود. بنابراین، فردی که والدین یا بستگان نزدیک او از هیپرکلسیوری رنج می برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن و ایجاد سنگ کلیه است.

2. وانمود کردن

این وضعیت می تواند باعث شود سیترات بسیار کمی از ادرار عبور کند، که به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می کند زیرا بسیاری از تجمعات، به ویژه کلسیم را از بین می برد.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش بیش از حد سطح سیترات، نوشیدن آب لیمو بیشتر است. اورولوژیست می تواند بر اساس شرایط شما توصیه های خاصی به شما بدهد.

3. سیستینوری

این وضعیتی است که باعث تجمع بیش از حد اسید آمینه سیستئین در کلیه ها، مثانه یا مثانه می شود. سیستینوری باعث تجمع زیاد سیستئین می شود و در نهایت منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

سیستینوری یک اختلال ژنتیکی نادر است. این یک اختلال اتوزومال مغلوب است، به این معنی که افراد مبتلا به سیستینوری دو ژن جهش یافته برای این نقص را از والدین خود به ارث می برند. برای دفع سنگ کلیه به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.

دلایل دیگر برای تشکیل سنگ کلیه

علاوه بر ژنتیک، علل مختلفی برای سنگ کلیه وجود دارد که برخی از شایع‌ترین آنها در زیر ذکر شده است:

1. غذا

رژیم غذایی فرد می تواند بر احتمال ابتلا به سنگ کلیه تأثیر بگذارد. برخی از غذاها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهند زیرا حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی هستند و پتانسیل تشکیل سنگ کلیه را دارند.

به عنوان مثال، غذاهایی مانند اسفناج، گندم سیاه و ریواس غذاهای غنی از اگزالات هستند که باعث چسبیدن کلسیم و اگزالات به هم و تشکیل سنگ می شوند. سایر غذاهای مشکل ساز آنهایی هستند که حاوی سدیم و پروتئین حیوانی هستند.

2. مصرف آب کمتر.

آب یک راه مهم بدن برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. بنابراین، محتوای آب ادرار، مواد معدنی را حل کرده و از تشکیل سنگ جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، وقتی آب در بدن خیلی کم باشد، مواد معدنی می توانند در کلیه ها جمع شوند.

3. مشکل در هضم غذا

مشکلات گوارشی مانند بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باعث بروز مشکلات مختلفی در سیستم گوارشی از جمله کلیه ها می شود. هنگامی که آب به دلیل این شرایط جذب و دفع می شود، می تواند بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به سنگ کلیه شود.

دکمه بازگشت به بالا