عمومیکسب و کار استانها

استخر روزه را باطل می کند؟

انسان در حالی که روزه‌دار است باید از انجام کارهایی که به آن‌ها مبطلات روزه گفته می‌شود، خودداری کند. کارهایی مانند خوردن و آشامیدن، نزدیکی، استمناء، باقی ماندن بر جنابت تا سپیده صبح از روی عمد، دروغ بستن عمدی به خدای تعالی و پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام.فرو بردن سر در آب، یکی از اموری است که مبطل روزه بودن آن محل بحث و نظر بین فقها است.وقتی ماه رمضان در فصل گرما قرار می‌گیرد و شنا و آب تنی نیز مورد علاقه و چه بسا نیاز افراد بسیاری است، روشن شدن این موضوع اهمیت زیادی می‌یابد.

پرسش پیش رو به دنبال یک راه بینا بین است. راهی که با احکام شرعی سازگار باشد؛ تا روزه، این عبادت بزرگ، بی‌جهت و از سر بی‌اطلاعی با رفاه و آسایش حلال ناسازگار تلقی نگردد. و در عرصه اجتماع نیز با امکان پذیر شدن رعایت حال افراد کم طاقت، زمینه گرایش و پایبندی آنان به دستورات شرعی تقویت شده و فعالیت‌های خدماتی مرتبط نیز بدون ضرورت در ماه مبارک رمضان تعطیل نگردد.هر چند که که مشهور، فرو بردن سر در آب را مبطل روزه می‌دانند لیکن  از مراجع عصر حاضر هستند کسانی که فتوا به کراهت شدید آن داده‌اند.

امام خمینی (س) در تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص: 285  این عمل (فرو بردن سر در آب) را به احتیاط واجب موجب بطلان روزه و اجتناب از آن را برای صائم لازم دانسته‌ و چنین فرموده‌اند:

السابع: رمس الرأس فی الماء علی الأحوط و لو مع خروج البدن،. و لا یلحق المضاف بالمطلق، نعم لا یترک الاحتیاط فی مثل الجلاب خصوصا مع ذهاب رائحته، و لا بأس بالإفاضة و نحوها مما لا یسمی رمسا و إن کثر الماء، بل لا بأس برمس البعض و إن کان فیه المنافذ، و لا بغمس التمام علی التعاقب بأن غمس نصفه ثم أخرجه و غمس نصفه الآخر‌

بنا بر این طبق نظر امام خمینی(س):

1- فرو بردن سر در آب مطلق به احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند، اگر چه فقط سر داخل آب رفته و بقیه بدن بیرون آب باشد.در کتاب العروة الوثقی 546 در این باره که مقصود از “سر” چیست؟ چنین آمده است: (و المراد بالرأس ما فوق الرقبة بتمامه، …)

یعنی مراد و منظور از سر، تمام قسمتی از بدن است که بالاتر از گردن قرار دارد.

2- آب مضاف حکم آب مطلق را ندارد. از این روی اگر روزه‌دار سرش را مثلا در ظرف بزرگ پر از شیر یا آب هندوانه فرو ببرد روزه‌اش باطل نمی‌گردد. البتّه خوب است که در مثل گلاب احتیاط ترک نشود، مخصوصا اگر بوی آن رفته و به همین جهت شبیه آب مطلق شده باشد.

3- ریختن آب روی سر و مانند آن که بدان فرو بردن سر در آب گفته نمی‌شود اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمی‌رساند هر چند آب زیاد باشد.

4- فرو بردن قسمتی از سر اگر چه منافذ سر مانند دهان، بینی، چشم و گوش هم در آن قسمت باشد، بلا اشکال است. و همچنین فرو بردن تمام سر به ترتیب، یعنی نصف سر را فرو برده، بیرون آورد، آنگاه نصف دیگر آن را فرو برد، اشکال ندارد.در این خصوص توجه باید داشت، همان‌گونه که در کتاب العروة الوثقی ص 546 متذکر شده‌اند، (و خروج الشعر لاینافی صدق الغمس) اگر سر زیر آب باشد و تنها موی سر بیرون از آب بماند، با صدق “غمس الرأس فی الماء” منافات ندارد؛ لذا چنین کاری مخل روزه می‌باشد.از آن‌چه گفته شد به دست می‌آید که برای انسان روزه‌دار عملا امکان شرعی استفاده از دریا و رودخانه و استخر و مانند آن فراهم است، استفاده از این امکانات به هر روشی جایز است لیکن فقط از دو چیز باید مراقبت و پرهیز نمود. زیر آب بردن تمام سر در یک لحظه و از گلو پایین رفتن آب.

راه رفتن در قسمت‌های کم عمق عمل پرفایده‌ای است که با اطمینان به در امان بودن از بطلان روزه می‌توان به آن اقدام کرد. حتی کسانی که از مهارت کافی برخوردار می‌باشند عملا می‌توانند دهم رسانی

Does the swimming pool invalidate the fast?

آیا شخص روزه دار هنگام روزه می تواند به استخر برود و شنا کند؟

فرو بردن سر در آب طبق نظر مشهور فقها سبب باطل شدن روزه می شود. لذا روزه دار می تواند هنگام روزه به استخر و یا دریا برود و شنا کند به شرطی که تمام سر را یکدفعه در آب فرو نکند یعنی طوری شنا کند که بخشی از سر بیرون از آب قرار گرفته باشد. البته برخی از مراجع باطل شدن روزه را بنابر احتیاط واجب می دانند، یعنی مقلد می تواند به فتوای مرجعش و یا مرجع دیگر با رعایت الاعلم و فالاعلم رجوع نماید. یعنی به مرجع دیگری که فروبردن سر در آب را مبطل روزه نمی داند.

استخر جانباز یزد

استخر جانباز یزد واقع شده در جاده کمربندی بعد از پل تفت یکی از استخرهای تمیز و خلوت یزد است. هم آقایان و هم بانوان در سانس‌هایی جدا، امکان استفاده از این استخر را دارند. تمیزی آب استخر، دسترسی آسان و برخورد خوب پرسنل از ویژگی‌های این مجموعه به شمار می‌روند.

نکات و موارد که باید رعایت کرد تا با شنا در استخر و دریا روزه باطل نشود؟

۱) باید سر کامل داخل آب نرود.

۲) نباید آب استخر و دریا داخل دهان روزه دار شود ( البته اگر سهوا آب بخورد روزه باطل نمي شود. )

۳) اگر نصف سر را يک دفعه و نصف ديگر سر دفعه ديگر در آب فرو برود ،روزه باطل نمى شود.

۴) اگر روزه دار عمدا تمام سر را در آب فرو ببرد، اگرچه باقى بدن او از آب بيرون باشد، بنظر برخي مراجع بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روزه را بگيرد.

۵)  اگر روزه دار شک کند که تمام سر زير آب رفته يا نه روزه صحيح است.

۶) اگر روزه دار یکدفعه خودش را در آب بیندازد ، باطل است، ولی اگر زیر دوش برود و سرش خیس شود ، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

۷) به علت اینکه در غسل ارتماسی تمام بدن باید زیر آب برود، در نتیجه غسل ارتماسی روزه را باطل می کند.

۸) صرف بخار غلیظ در استخر ، سونا ، جکوزی و حمام روزه را باطل نمی کند. ولی در صورتی که بخار به صورت آب در دهان درآید و آن را فرو دهد، روزه را باطل می کند.

۹) رفتن آب به گوش در هنگام دوش گرفتن در استخر و حمام روزه را باطل نمی کند.

البته لازم به ذکر است برخی از مراجع باطل شدن روزه را بنابر احتیاط واجب می دانند، یعنی مقلد می تواند به فتوای مرجعش و یا مرجع دیگر با رعایت الاعلم و فالاعلم رجوع نماید. یعنی به مرجع دیگری که فروبردن سر در آب را مبطل روزه نمی داند.

استخر یاس پاسداران

در استخر یاس پاسداران که بهترین استخر تهران است، با امکانات متمایز همه چیز برای یک روز بی نظیر برای شما فراهم است. ورزش در آب منحصرا مربوط به شنا نیست انواع ورزش های بسیاری در آب وجود دارد که برای افرادی که مشکل کمردرد دارند یا سالمندان و یا اشخاصی که به دستور پزشک نیاز به ورزش در آب را دارند می توان اشاره کرد که در استخر یاس تهران انواع ورزش های هوازی، ایروبیک در آب، هیدروتراپی یا آب درمانی برای شما عزیزان فراهم است.برای کنترل میکروب های موجود در آب از تصفیه کلر استفاده می کنند استخر یاس پاسداران با جدیدترین و بروزترین تصفیه کلر ژاپنی که بصورت اتوماتیک است و مانع از سوزش چشم و بوی بد کلر در استخر می باشد استفاده می کند.

چرا انتخاب ما بايد استخر پردیسان نور تهران باشد؟

  •  ابعاد بزرگ استخر و وجود استخر آب درمانی

    ابعاد استخر پردیسان نور پذیرای تعداد زیادی از مشتریان و ورزشکاران می باشد که میتوانند علاوه بر شنا از استخر آب درمانی جهت پیاده روی و ورزش در آب استفاده نمایند.

  •  سیستم فروش بلیط آنلاین

    وجود دو عدد کیوسک برای عزیزانی که هم قصد خرید بلیط حضوری از مجموعه را دارند هم به صورت آنلاین بلیط خریداری کرده اند و یا از پکیچ های چند جلسه ایی استخر استفاده میکنند باعث تفکیک و کمتر شدن صف و افزایش سرعت پذیرش گردیده است.

  •  سقف بلند و نورپردازی عالی

    سقف بلند مجموعه و وجود پنجره در ضلع شمالی و جنوبی باعث نوردهی مناسب مجموعه در طول روز میشود.

  •  پارکینگ بزرگ و رایگان

    شما دیگرنگران جای پارک خودرو خود درمجموعه آبی پردیسان نورنمی باشید چون این امکان برای شما فراهم شده است که خودروی خودتان را باخیال راحت پارک نمایید.

  •  جکوزی دوبل

    وجود جکوزی دوبل دراستخر پردیسان نور ترافیک جمعیت دراین حوضچه را کمتر از مجموعه های دیگر کرده است.

  •  سیستم تصفیه آب وگندزدایی

    استخر پردیسان نور با سیستم به روز تصفیه و گندزدایی آب با استفاده از نمک و کلر همواره در تلاش است تا کیفیت آب مناسبی را برای میهمانان مجموعه آماده نماید.

دکمه بازگشت به بالا