عمومیکسب و کار استانها

ایا برای لمینت دندان را می تراشند؟

سلامتی و زیبایی دندان در کنار درمان مشکلاتی که برای دندان ها بوجود می آید دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و در اعتماد به نفس افراد برای حضور در جامعه بسیار تاثیرگذار است. در همین زمینه فرآیند از جمله روش های درمانی و زیبایی است که با استقبال بالایی روبرو است. لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی در این روش با انجام مراحل مختلف بر روی دندان نصب می شوند و افراد از مزایای آنها استفاده می کنند. یکی از مراحل انجام لمینت تراش دادن دندان ها می باشد. قرار دادن لمینت بر روی دندان نیازمند بستر مناسب است تا به بهترین شکل ممکن اتصال برقرار گردد.

فیکسچر در واقع همان پایه دندان بوده و مرحله بسیار مهمی در لمینت دندان اصفهان به شمار می رود. برای کاشت آن در ابتدا در لثه و جای دندان مورد نظر، شکافی ایجاد شده و فیکسچر درون آن قرار می گیرد.

هدف از تراش دندان ها در لمینت

دو مورد اصلی، دلیل و هدف تراش دندان ها در لمینت می باشد. اول اینکه خود لایه لمینتی دارای ضخامت می باشد. پس بخاطر ضخامت لمینتی که بر روی دندان اضافه می شود، باید تا حدودی سطح دندان ها تراشیده شود تا برجستگی غیر متعارفی ایجاد نشود و از نظر ظاهری و همچنین راحتی فرد دچار مشکل نکند. دومین هدف ایجاد سطحی هموار و مسطح است تا لایه سرامیکی یا کامپوزیتی لمینت به درستی و کاملا یک دست بر روی سطح دندان ها قرار بگیرد. این تراش در سطح دندان اتفاق می افتد و به لایه درونی مینای دندان آسیبی وارد نخواهد کرد. در نهایت با قرار گیری لایه لمینت بر روی دندان ها از سطح مینای دندان محافظت خواهد شد.

لمینت چیست؟

در تعریف Dental laminate اشاره می شود که یک فرآیند درمانی و زیبایی است برای ایجاد روکش یک دست و مرتب بر روی دندان ها تا عیوب مختلف و مشکلات آن را برطرف کند. جنس لمینت، کامپوزیت و سرامیک می باشد و دارای مقاومت بالایی هستند که در انجام امور معمول مانند جویدن غذا دچار آسیب نخواهند شد. از این جهت فردی که درمان لمینت را انجام می دهد نگرانی نخواهد داشت و از دندان های خود لذت می برد. نکته قابل توجه این است که درمان های مختلف از جمله و … بر لمینت اولویت دارند و لمینت فقط به عنوان درمان پوششی و تکمیلی استفاده می گردد. حالا این پوشش لمینتی باید بر روی دندان چه به صورت جزیی چه به صورت کامل قرار بگیرد. پس مقدماتی نیاز دارد که تراش دندان به اندازه استاندارد، یکی از آن مقدمات است.

برای لمینت، دندان ها چه مقدار تراشیده می شوند؟

اصلی ترین بحث در تراشیدن دندان برای لمینت، مقدار آن است. این تراش باید به گونه ای باشد که یک بستر مناسب جهت قرار گرفتن روکش نهایی را در اختیار دندانپزشک قرار دهد و بهترین اتصال را ایجاد کند. میزان تراش دندان برای همه افراد یکسان نیست. به این نکته توجه کنید که در فرآیند تراشیدن دندان، تا حدودی مینای آن نیز برداشته می شود.

اگر دندان های فرد به صورت صاف و یکدست باشد، میزان تراش به حداقل خود می رسد و نیازی به برداشت زیاد از سطوح دندان نیست. در مورد افرادی که دارای دندان های کج یا دندان های بدون نظم هستند که به صورت خطی کنار هم قرار نگرفته اند و عقب و جلو می باشند، میزان تراشیدن دندان ها افزایش می یابد و سطح بیشتری از دندان ها برداشته می شود.

حداقل و حداکثر مقدار تراش دندان ها در لمینت

اگر پارامترهای مختلف از جمله وضعیت دندان های فرد، وضعیت تجهیزات و دستگاه ها، توانایی متخصص، شرایط بیمار و … را در نظر بگیریم باز هم یک حد مجازی برای تراشیدن دندان ها تعریف می شود که باید رعایت شود و بیشتر از آن باعث ایجاد مشکلات و آسیب های جدی در دندان ها می شود. از یک مقداری کمتر نیز باعث می شود یکدستی و همخوانی مناسبی برای لمینت ایجاد نشود و اتصال مناسبی برقرار نگردد.

به طور معمول برشکاری دندان ها در محدوده ۰.۵ تا ۰.۸ میلیمتر می باشد. اگر متخصص تشخیص دهد که برای انجام لمینت نیاز به تراشکاری بیشتر از ۰.۸ است، باید برای صاف کردن دندان ها از روش های دیگری استفاده کند که می توان به اشاره کرد.

انجام لمینت بدون تراش دندان امکان پذیر است؟

با پیشرفت تکنولوژی و توانایی ساخت لمینت هایی با ضخامت کمتر، نیاز به تراش در محدوده ضخامت لمینت بر روی دندان کاهش پیدا کرده است. می توان گفت که در این متدهای جدید که از آن به لمینت بدون تراش یا لمینت با حداقل تراش دندان یاد می کنند، از لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی با ضخامت بسیار پایین استفاده می شود.

پس یکی از دلایل تراش دندان که ایجاد فضا برای قرارگیری روکش بود، حذف می شود و فقط دلیل هم راستا شدن دندان ها باقی می ماند. در این شرایط فقط سطح برخی از دندان هایی که کمی نامرتب هستند تراشیده می شود و فرآیند لمینت انجام می گیرد.   بهترین دندانپزشکی اصفهان باید دسترسی خوب و کار آمدی را برای مراجعه کننده داشته باشد. چرا که ممکن است شما برای دریافت خدمات دندانپزشکی چندین جلسه، مراجعه داشته باشید.

به دلیل کاهش تراش دندان به کمترین میزان در این روش، استقبال بالایی از مراجعین  نسبت به آن صورت گرفته است.

تاثیر دندانپزشک بر میزان تراش دندان در لمینت

توانایی، تخصص و تجربه دندانپزشک تاثیر بسیار زیادی در میزان تراشکاری سطح دندان ها خواهد داشت. بنابراین حتما در انتخاب متخصص لمینت خود بیشترین دقت را داشته باشید. یک دندانپزشک حرفه ای با تسلط کاملی که بر دندان ها و فرآیند قالب گیری دارد، می تواند با تراشکاری های حداقلی یک سطح صاف و یک دست برای انجام لمینت ایجاد کند.

این متخصص در جلسه اول و انجام معاینات اگر تشخیص دهد که شرایط دندان فرد برای لمینت مناسب نیست، قبل از اقدام به تراشکاری، روش های درمانی متفاوتی را برای ترمیم دندان و ایجاد هم سطحی در آنها تجویز می کند. استفاده از و بهترین قالب گیری نیز توسط متخصص لمینت خوب، سبب می گردد که میزان تراشکاری کمتری برای دندان ها نیاز باشد.

عوامل تاثیرگذار بر میزان تراش دندان

پارامترهای مختلفی در میزان تراش دندان تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها عبارتند از :

  • نوع لمینت و برند آن : شرکتهای مختلفی در زمینه تولید مواد لمینت فعالیت می کنند. محصولات این شرکت ها دارای ویژگی های کیفیتی و ظاهری متفاوتی هستند از جمله اینکه ضخامت آنها مختلف است. بنابراین برندی که استفاده می شود بر میزان تراشکاری دندان تاثیر دارد.
  • مرتب نبودن و بی نظمی دندان ها: در صورتی که دندان های فرد نامنظم باشند و نسبت به هم عقب و جلو باشند، نیاز است که میزان تراش بیشتری انجام شود تا آنها در یک ردیف قرار داده شوند. مواردی که ناهنجاری دندان ها زیاد باشد نیاز به انجام ارتودنسی است.

اطلاعات بیشتر درمورد

  • پوسیدگی دندان ها : در صورت وجود پوسیدگی به مقدار زیاد بر روی دندان، نیاز به انجام درمان مقدماتی می باشد تا اقداماتی چون عصب کشی و … انجام گردد. در برخی موارد سطح پوسیده نیاز به تراش کاری بیشتری دارد.
  • تغییر رنگ شدید دندان ها: اگر دندان ها بد رنگی شدید داشته باشند، نیاز است که برطرف شود تا لمینت به خوبی این مشکلات را پوشش دهد. به همین خاطر دندان این افراد نیز تحت تراشکاری بیشتری قرار می گیرند.

عوارض تراشیدن دندان

سوالی که شاید ذهن مراجعین را درگیر کند این باشد که آیا تراشیدن دندان برای لمینت عوارضی برای آنها ایجاد می کند؟ در صورتی که زیر نظر متخصص حرفه ای فرآیند لمینت دندان انجام شود، تراشکاری سطح دندان به صورت اصولی انجام می شود و آسیب و عوارضی برای فرد و دندان های او ایجاد نمی کند.

در مواردی که دندانپزشک به دلیل عدم تجربه بالا یا توانایی پایین در استفاده از تجهیزات، تراش دندان ها را غیر اصولی و همراه با بی دقتی انجام دهد احتمال آسیب به مینای دندان ها وجود دارد و ممکن است باعث درد و ایجاد حساسیت در دندان ها شود. این حساسیت در زمان خوردن غذا و نوشیدنی های داغ یا سرد بیشتر خود را نشان می دهد.

آیا تراش دندان همراه با درد است؟

  • فرآیند انجام تراش دندان ها به صورت کاملا سطحی انجام می شود و در این حالت دردی برای مراجعه کننده ایجاد نمی کند. اما در مواردی از جمله وجود پوسیدگی و خرابی در دندان، توانایی پایین متخصص در تراش دادن دندان،زمان مطالعه 3 دقیقه
  • آخرین به روز رسانی آذر ۵, ۱۴۰۲

دندان‌های سفید و درخشان نقش مهمی در داشتن لبخند جذاب و زیبا دارند. برای رسیدن به این لبخند ایده‌آل با استفاده از لمینت، اغلب نیاز به تراش دندان داریم.

دکمه بازگشت به بالا