عمومیکسب و کار استانها

برج خنک کننده جریان مخالف چیست؟

برج خنک کننده جریان القایی چیست؟ جزو لوازم بسیار مهم و ضروری در صنعت محسوب می شوند. در واقع وجود آنها عاملی برای خنک نگه داشتن دستگاه های پر بازده می باشد که اگر این کاهش دما اتفاق نیفتد، به دستگاه های مهم آسیب وارد می شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به یکی از انواع مهم به نام برج خنک کننده القایی با شما صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا این برج ها برای شرایطی که شما دارید، مناسب هستند یا خیر.

در طراحی برج خنک کننده فلزی؛ فن در ناحیه ای قرار گرفته که هوا از آنجا خارج می شود و در نتیجه هوای قدیمی به بیرون می رود و هوای تمیز و تازه به سمت برج مکش پیدا می کند. این فن در قسمت فوقانی برج خنک کننده قرار می گیرد و از نوع محوری است. الکتروموتور هیچ گاه در این نوع برج های خنک کننده دچار یخ زدگی نمی شود، زیرا فن در نزدیکی آنها قرار گرفته و هوای گرم با این الکتروموتورها برخورد می کند‌ و این یکی از مشخصه های اصلی برج خننک کننده القایی است.

کاربرد برج خنک کننده جریان القایی

برج خنک کننده القایی جزء لوازمی است که در صنعت هم کاربرد های بسیار زیادی دارد که این کاربرد ها شامل موارد زیر هستند:

کاربرد در تهویه مطبوع

این نوع از برج های خنک کننده در تهویه مطبوع به منظور کاربرد دارند؛ مثلا اگر در یک کارخانه یک دستگاه تهویه مطبوع مرکزی قرار بگیرد، حتما از برج خنک کننده القایی در آن جا استفاده می کنند که معمولاً در پشت بام بیشتر ساختمان ها؛ این برج ها را مشاهده می کنید که می تواند عاملی برای کاهش رطوبت نسبی محیط هم باشد.

کاربرد در صنعت

از این برج ها در صنعت به منظور کاهش حرارت دستگاه ها به شدت استفاده می شود‌. در واقع از آن ها به عنوان یک مبدل حرارتی یا منبع برودتی استفاده می کنند که باعث می شود از داغ شدن بیش از حد دستگاه ها جلوگیری گردد‌. صنایع مختلف از جمله صنایع سیمان ، نفت ، پتروشیمی، ذوب فلزات، تزریق پلاستیک‌، چوب و نئوپان سازی یا صنعتِ تولید مواد غذایی هم؛ چنین دستگاه هایی دارند که بعد از مدتی به شدت داغ می شوند و در نتیجه وجود برج خنک کننده القایی می‌ تواند کمک کننده باشد و این حرارت اضافی را بگیرد؛ پس خیالتان راحت است که به دستگاه های ران قیمت صنعتی آسیبی وارد نمی شود.

ویژگی های شاخص برج خنک کننده جریان القایی چیست؟

ویژگی شاخصی که در مورد برج خنک کننده کوره القایی وجود دارد، همانی است که در بالا اشاره کردیم که فن در ناحیه خروجی هوا قرار می گیرد. در واقع سرعت جریان هوای خروجی در این کولینگ تاور ها سه الی چهار برابر سرعت جریان هوای ورودی است‌؛ به عبارت دیگر می توان گفت ناحیه ای که هوا امکان ورود به برج را داشته باشد، بیشتر از ناحیه هوای خروجی است و فضای بیشتری در ناحیه ورودی وجود دارد. در این برج ها شکل و مکانیسم هم متفاوت است، در نتیجه امکان گردش مجدد هوا نخواهد بود.

برج خنک کننده جریان القایی را چگونه تهیه کنیم؟

اگر به دنبال یک منبع معتبر هستید که بتواند یک برج خنک کننده القایی با کیفیت و همچنین مناسب ترین قیمت را در اختیار شما قرار دهد، توصیه ما مراجعه به سایت است. زمانی که به این سایت مراجعه می کنید، با انواع اقسام برج خنک کننده مواجه خواهید شد که نوع القایی هم جزء آن هاست و می توانید بهترین و با کیفیت ترین خرید را انجام دهید.

نحوه تعیین ظرفیت برج های خنک کننده

این روزها با توجه به اینکه علاقه مصرف کنندگان مختلف به استفاده از سیستم های تهویه مرکزی و علی الخصوص چیلر افزایش یافته، انتخاب برج خنک کننده مناسب با ظرفیت چیلر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ظرفیت کولینگ تاور کمتر از ظرفیت مورد نیاز چیلر باشد علاوه بر کاهش بازدهی سیستم سرمایش ساختمان، می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری در سیستم شود. قبل از انتخاب و محاسبه ظرفیت برج خنک کن لازم است با چند پارامتر مهم در این زمینه آشنا شویم.

  • دبی آب در گردش: دبی آب در گردش به مقدار آبی گفته می شود که توسط پمپ در برج خنک کن به گردش در می آید که آن را با M نشان می دهند. برای محاسبه دبی آب در گردش، سرعت آب را بر حسب متر در ثانیه و بین 2.5 تا 3 در نظر گرفته و ضربدر سطح مقطع لوله ورودی آب به کولینگ تاور (بر حسب متر مربع) کرده و دبی آب در گردش، برحسب متر مکعب در ثانیه به دست می آید.
  • منطقه جغرافیایی: یکی از موارد مهم در محاسبه فرمول ظرفیت برج خنک کن، منطقه جغرافیایی است. دما و رطوبت نسبی هوای منطقه ای که برج خنک کن در آن نصب می شود بسیار حائز اهمیت است. لذا بدیهی است که هرچه دمای هوای محیط بیشتر باشد، باید ظرفیت برج افزایش یافته تا بتواند اختلاف دمای مورد نیاز سیستم را فراهم کند و همچنین هر چه رطوبت محیط بیشتر، ظرفیت بیشتری برای عمل تبخیر نیاز است. این پارامتر که با ثابت C نمایش داده می شود. توسط سازمان هواشناسی اعلام می گردد. که برای شهر تهران واحد انگلیسی 4200 و متریک 500 در واحد استاندارد در نظر گرفته می شود.
  • اختلاف دما: اختلاف دمای مورد نیاز سیستم که باید توسط برج خنک کننده ایجاد شود. به عبارتی اختلاف دمای آبی که از کندانسور با یک دما وارد برج خنک کن شده و سپس از آن خارج می شود را اختلاف دما می گویند. که معمولا 10 درجه فارنهایت یا 5 درجه سانتیگراد می باشد. محاسبه ظرفیت حرارتی کولینگ تاور از طریق فرمول زیر به دست می آید.

کلام آخر

با تمام توضیحات و تفسیرات بالا متوجه شدید که برج خنک کننده گرد یکی از مهم‌ترین دستگاه هایی است که می توانید آن را خریداری کنید و در صنعت به کار بگیرید و از خرابی دستگاه های دیگر که اهمیت بسیار زیادی برای روند کارتان دارد هم؛ تا حد زیادی جلوگیری گردد و خیال تان را آسوده کند.

 

دکمه بازگشت به بالا