عمومیکسب و کار استانها

بررسی پایداری سرور اختصاصی لینوکس

پایداری سرور اختصاصی لینوکس را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سرور در نظر گرفت. یک سیستم پایدار به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری متفاوت، مدت زمان بیشتری در دسترس است. همچنین در مواقع مختلف مثل نصب نرم افزار، تغییرات سخت‌افزاری، به‌روزرسانی‌ها و … نیز پایداری خود را حفظ خواهد کرد. اگر میزان پایداری سرور اختصاصی لینوکس و مسائل مربوط به آن برای شما نیز جالب است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مروری بر سرور اختصاصی لینوکس

سرور اختصاصی نوعی از سرویس‌های میزبانی وب است که تمام منابع سخت افزاری و نرم افزاری سرور را در اختیار خود دارد. به این صورت که می‌تواند از کل فضای ذخیره سازی سرور، قدرت پردازش cpu، پهنای باند زیاد و… سایر منابع یک سرور فیزیکی بدون آنکه با کسی شریک شود، استفاده کند.

همانطور که در مقاله ی علت پایداری بهتر سرور اختصاصی لینوکس چیست؟ گفتیم، این نوع سرور برای کسب‌وکارهای بزرگ و سازمان‌هایی که می‌خواهند سرورهایی کاملاً اختصاصی، پرسرعت و ایمن داشته باشند، بهترین گزینه هستند. برای استفاده از منابع سخت افزاری سرورهای اختصاصی، باید یک سیستم عامل روی آنها نصب شود. اگر این سیستم عامل لینوکس باشد، یک سرور اختصاصی لینوکس خواهیم داشت.

پایداری سرور اختصاصی به چه معنا است؟

پایداری، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های تعیین کیفیت و کارایی سرورها است. در حالت کلی پایداری به حالتی گفته می‌شود که سرور، در دسترس و فعال است. دلایل مختلفی روی کاهش یا افزایش پایداری سرور اختصاصی سهیم هستند. بعضی از این دلایل مربوط به سخت افزار و برخی دیگر مربوط به نرم افزار سرور است.

آپتایم UpTime، معیاری برای تعیین پایداری سرورها است که به صورت درصدی بیان می‌شود. هر چه آپتایم بیشتر باشد، یعنی سرور مدت زمان بیشتری در دسترس بوده است. مفهوم پایداری در مورد یک سرور اختصاصی لینوکس به شرح زیر است:

  • تغییرات سخت افزاری باعث اختلال در عملکرد سرور نشود.
  • سرعت سرور بالا باشد.
  • نصب سرویس‌های مورد نظر و به‌روزرسانی‌های نرم افزاری، نیازی به راه اندازی مجدد سرور نداشته باشد.
  • امکان نصب نرم افزارهای مختلف روی آن وجود داشته باشد و از اغلب زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی کند.
  • با گذشت زمان، سرعت سرور کاهش پیدا نکند و یا حداقل با سرعت کمتری، کاهش یابد.
  • در مقابل حمله تروجان‌ها، ویروس‌ها و . … مقاوم باشد تا امنیت سرور دچار اختلال نشود.

میزان پایداری سرور اختصاصی لینوکس

سرور اختصاصی لینوکس یکی از پایدارترین سرویس‌هایی است که در حال حاضر ارائه می‌شود. اگر این سرور را با سرور اختصاصی ویندوز مقایسه کنیم، پایداری سرور لینوکسی بیشتر است. عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا یک سیستم را پایدارتر کنند. یک سیستم پایدار، مدت زمان بیشتری در دسترس است و تحت تأثیر عوامل مختلف، عملکرد آن کاهش پیدا نمی‌کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که دلایل پایداری فوق العاده بالای سرور اختصاصی لینوکس چیست.

 منابع سخت افزاری زیاد و اختصاصی

هر سرور اختصاصی کل منابع یک سرور فیزیکی و قدرتمند را در اختیار دارد. استفاده از این منابع به‌صورت اختصاصی مزایای زیادی به همراه دارد که روی پایداری سرور نیز تأثیرگذار است، از جمله مزایای زیر:

  • مشکلات مربوط به کمبود فضای ذخیره سازی که باعث اختلال در سرعت و پایداری سرور می‌شود، ایجاد نمی‌شود.
  • قدرت پردازنده به طور کامل در اختیار سرور اختصاصی لینوکس است و این روی افزایش پایداری سرور تأثیر دارد.
  • اختصاصی بودن RAM، یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل پایداری این نوع سرور است.
  • پهنای باند سرورهای اختصاصی لینوکس بسیار بیشتر از سرورهای مجازی یا اشتراکی است و این یعنی اطلاعات بیشتری می‌تواند هم‌زمان در سطح شبکه منتقل شود.

همه این عوامل باعث می‌شوند در اثر افزایش ترافیک روی سرور، مشکلاتی مثل اضافه بار سرور، کاهش سرعت و… به وجود نیاید.

امنیت عالی

یکی از تاثیرگذارترین عوامل پایداری سرور، امنیت است. حملات سایبری، نفوذ ویروس‌ها، تروجان‌ها و… می‌توانند عملکرد و پایداری سرور را  مختل کنند. سرور اختصاصی لینوکس از دو جهت کاملاً ایمن است:

  • سرور به صورت اختصاصی از منابع استفاده می‌کند و این یعنی امنیت بیشتر.
  • سیستم عامل لینوکس به دلیل اپ سورس بودن و کمبود باگ‌های امنیتی، امنیت فوق‌العاده بالایی دارد حتی امن‌تر از سیستم عامل ویندوز.

امکان تغییر در کدهای سیستم عامل لینوکس

لینوکس، سیستم عاملی متن باز است. یعنی علاوه بر سازندگان این سیستم عامل سایر متخصصان نیز می‌توانند به کدهای آن دسترسی داشته باشند. بنابراین در صورت وجود مشکل در سیستم عامل یا مشکلات امنیتی می‌توان قبل از اینکه پایداری سرور دچار اختلال شود، این مشکلات را رفع نمود.

عدم تغییر سرعت و هنگ کردن سرور

کاهش سرعت و هنگ کردن سرورهایی که سیستم عامل لینوکس روی آنها نصب شده است، بسیار کمتر است. لینوکس بر عکس ویندوز، سیستم عاملی است که با مرور زمان سرعت ان کاهش نمی‌یابد و این مسئله روی افزایش پایداری سرور اختصاصی لینوکس بسیار تأثیرگذار است.

عدم نیاز به ریست‌شدن

نصب نرم افزار، به‌روزرسانی‌ها و تغییرات در سرور اختصاصی لینوکس لزوماً نیازمند راه اندازی مجدد سرور نیست. در حالی که در سرور ویندوزی بعد از هر تغییر و به‌روزرسانی، سیستم باید ریست شود. کاهش نیاز به ریست کمتر برابر با پایداری بیشتر سرور است. قابل توجه است که سیستم عامل لینوکس و نرم افزارهای آن، منابع کمتری نیز مصرف می‌کنند.

سازگاری با نرم افزارهای مختلف

سیستم عامل لینوکس، به عنوان یک نرم افزار انعطاف پذیر شناخته می‌شود. به این معنی که از اغلب نرم افزارهای موجود و رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کند. حتی امکان نصب نرم افزارهای ویندوز روی آن نیز وجود دارد.

سخن‌نهایی

در این مقاله تلاش بر این بود پایداری سرور اختصاصی لینوکس را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد این سرور، از پایداری فوق‌العاده بالایی برخوردار است. عوامل سخت افزاری و نرم افزاری زیادی روی این پایداری تاثیرگذار هستند و یک سیستم پایدار ایجاد کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا