عمومیکسب و کار استانها

بهترین نهال گردو مقاوم به سرما

نهال گردو زمانی سودآور است که متناسب با منطقه کاشت، انتخاب شود. برای مناطق سردسیر محدودیت‌هایی در وجود دارد و باید انواع نهال گردو مقاوم به سرما را انتخاب کرد. در مناطق سردسیر احتمال تغییرات دمایی در فصول سرد و نیمه سرد، مثل بهار وجود دارد و این تغییرات به نهال آسیب وارد می‌کند. بنابراین بهتر است که در انتخاب نهال گردو سردسیری برای این مناطق نهایت دقت را داشته باشید. بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر و کوهستانی نهالی است که گلدهی آن بعد از سرمازدگی بهاره آغاز شود.

 

بهترین نهال گردو پدرو برای مناطق سردسیر به ترتیب، نهال گردو فرنور پیوندی، نهال گردو اسرائیلی و نهال گردو کانادایی میباشند، اما در بین این سه نوع نهال هم نهال گردوی فرنور پیوندی در جایگاه اول است. یکی از دغدغه‌های کشاورزان انتخاب بهترین نژاد گردو برای مناطق سردسیر است، خوشبختانه امروزه که تنوع نژادهای گردو افزایش یافته است انتخاب راحت‌تر شده است. ارتفاعات بالای 1000 متر به عنوان مناطق کوهستانی شناخته می‌شوند و زمستان‌هایی سرد و همراه با یخبندان دارند.

در این مناطق امکان بروز سرمای بهاره و یا سرمای زود هنگام پاییز وجود دارد و به همین جهت باید نهالی را انتخاب کرد که با این شرایط سازگاری کامل را داشته باشد و مشکلی برای رشد آن پیش نیاید. اگر می‌خواهید نهال گردویی را برای مناطق سردسیر بخرید، بهترین گزینه نهال‌هایی هستند که به شرایط سرمایی سخت تطبیق پیدا کرده‌اند. برخی از بهترین انواع نهال گردو برای مناطق سردسیر عبارتند از:

1) نهال گردو فرنور

نهال گردو سردسیری فرنور برای کاشت در ارتفاعات 1500 تا 2500 متر مناسب است. این نهال گردو فرانسوی برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی ایران بهترین انتخاب است. نهال گردو فرنور اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند و معمولاً در هر گل 3 تا 6 گردو تولید می‌کند. گلدهی فرنور بعد از 13 تا 18 روز از بقیه ارقام نهال گردو است.

این نهال سردسیری تا دمای -20 درجه را می‌تواند تحمل کند و در سال اول حداقل هر هفته به آبیاری نیاز دارد. در سال دوم آبیاری نهال به 12 روز یکبار کاهش پیدا می‌کند.
شاتون‌های گردو فرنور اغلب در سرما از بین نمی‌روند و می‌توان از این رقم به عنوان گرده زا برای مناطق کوهستانی نیز استفاده کرد.

2) نهال گردو کانادایی ارغوان

نهال گردو کانادایی در مناطق 0 تا 2500 متر کاشته می‌شود. این نهال گردو سردسیری در مناطق کوهستانی و سردسیر پرورش می‌یابد. نهال گردو مقاوم به سرمای کانادایی، برای گلدهی و به بار نشستن، نیازمند گذراندن یک دوره ی سرمایی در حدود 600 الی 800 ساعت دمای 5 تا 10 درجه ی سانتی گراد در طول فصل‌های پاییز و زمستان است.
این رقم برخلاف چندلر و فرنور زودخزان است یعنی سرمای پاییزی آسیبی به آن نخواهد زد و برای مناطق با سرمای بسیار سخت زمستان مقاوم است.

نهال گردو سردسیری کانادایی دیرگل بوده و از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند و به همین علت از سرمای بهاره در امان است. این نهال سردسیری تا دمای -20 درجه را تحمل می‌کند.

قیمت نهال گردو مقاوم به سرما

قیمت نهال‌های گردو ما بین 150 الی 250 تومان می‌باشد که بسته به نوع و مدل آن قیمت ها متفاوت می باشد. جهت آگهی قیمت های روز با ما در تماس باشید.

خصوصیات نهال گردو برای مناطق سردسیر

نهال گردو مقاوم به سرما دیرگل است و از اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند. از آنجایی که این نهال‌ها دیر گلده هستند، در برابر سرمای بهاره که باعث سرمازدگی درختان و ریزش گل‌ها می‌شود، مقاوم هستند.
نهال گردو سردسیری برای مناطق کوهستانی که زمستان‌های سردی را دارند مناسب است و تا دمای -20 را می‌توانند تحمل کنند.

مشخصات نهال گردو سردسیری

از ویژگی‌های بارز نهال گردو مقاوم به سرما، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

❄️دیرگل بودن و مقاومت بالا به سرما
❄️زود بازده بودن (بازدهی از سال اول)
❄️نیمه پایه کوتاه بودن
❄️مقاومت بسیار بالا نسبت به سرما تا دمای -20 درجه سانتی گراد
❄️باردهی جانبی
❄️یکدست بودن محصولات
❄️مناسب برای مناطق معتدل و سردسیری
❄️مناسب برای کاشت در مناطقی تا ارتفاع 2500 متر

نحوه خرید نهال گردو برای مناطق سردسیر

  • نهال سردسیری باید همراه با شناسنامه باشد.
  • نهال سردسیری باید دارای گواهی بهداشت و قرنطینه باشد.
  • از صحت و سلامت نهال ارسالی مطمئن باشید.
  • نهال گردو سردسیری باید به سلامت به دست شما برسد.
  • نهال گردو باید در زمان مناسب ارسال شود.
  • مشاوره رایگان و آموزش‌های لازم داده شود.

نهالستان ارغوان نهال با 30 سال سابقه کاری، با اطمینان ضمانت انواع نهال‌ها را می‌کند و نهال سالم، اصیل و استاندارد برای کلیه مشتریان در سراسر کشور و کشورهای همسایه ارسال می‌کند. ادعا می‌کنیم ‌اولین شرکت ترانزیت داخلی و خارجی نهال تحویل در محل هستیم. بهترین اقلیم برای کاشت گردو مناطق کوهپایه‌ای و سردسیر است.

چرا که یک نهال گردو برای باردهی نیازهایی سرمایی زیادی دارد، اما همین مسئله می‌تواند به یک چالش بزرگ هم برای باغداران تبدیل شود چرا که وضعیت سرمای هوا در سال‌های مختلف قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است سرمای زیاد در یک سال یا سرمای زودرس موجب از بین رفتن محصول یک درخت شود. برای همین با توجه به میزان تغییرات دمایی اقلیمی که قرار است باغ گردو در آن احداث شود باید نهال گردو با مقاومت مناسب در برابر سرما انتخاب شود. در این مقاله سعی داریم مقاوم‌ترین گونه‌های نهال گردو در برابر سرما را به شما معرفی کنیم.

نیاز سرمایی نهال گردو چیست؟

درخت گردو برای باردهی به زیست در سرما دارد. اینکه یک نهال گردو چند وقت از یک سال به چه دمایی نیاز دارد کاملا به گونه آن بستگی دارد. اما به طور متوسط می‌توان گفت که یک نهال گردو باید بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت در یک سال را در دمای زیر هفت درجه زندگی کند تا به باردهی مطلوب برسد.

کمترین دمایی که یک درخت می‌تواند تحمل کند هم حدود منفی ۳۰ درجه است. در حال حاضر بیشتر گونه‌های تجاری که در مراکز فروش نهال گردو عرضه می‌شوند می‌توانند این دما را تحمل کنند اما دمای پایین‌تر از این برای بسیاری از گونه‌های تجاری آسیب زننده است. در مجموع اگر نیازهای سرمایی یک نهال گردو برآورده نشود شکل‌گیری شکوفه‌های آن به تاخیر می‌افتد و در نتیجه باردهی درخت هم مطابق انتظار نخواهد بود.

انواع نهال گردو مقاوم در برابر سرما

در حال حاضر اگر برای خرید نهال گردو  به یکی از مراکز فروش فیزیکی یا آنلاین مراجعه کنید با انواع نهال گردو مواجه می‌شوید. گونه‌های بومی در کنار گونه‌های اصلاح نژادی شده و همچنین تعداد زیادی از گونه‌های وارداتی موجب شده تا انتخاب کار چندان سختی نباشد. گونه‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت می‌توانند نیازهای هر اقلیمی را هم برآورده کنند.

همچنین ممکن است برای بسیاری قیمت نهال گردو هم فاکتور تعیین کننده‌ای باشد که در آن صورت همین تنوع انواع نهال گردو می‌تواند این دغدغه را هم برطرف کند. در میان انواع نهال گردو موجود در بازار اما چند گونه به نهال‌های مقاوم در برابر سرما مشهورند. نهال‌هایی که بیشتر مناسب مناطق خیلی سردسیر با تنش‌های دمایی بالا هستند. با یک بررسی کوتاه در مراکز فروش نهال گردو و صحبت با کارشناسان می‌توان پی‌برد که بهترین پیشنهاد برای نهال‌های با مقاومت بالا در برابر سرما عبارتند از:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز
  • نهال اصلاح شده کانادایی
  • نهال گردو فرنور
  • نهال گردو چندلر

در ادامه ویژگی‌های هر کدام از این نهال‌ها را بررسی می‌کنیم.

نهال گردوی ژنوتیپ پالیز

یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت برتر نهال که طرفداران زیادی در میان مشتری‌ها دارد نهال گردو ژنوتیپ پالیز است. این نهال از مقاوم‌ترین گونه‌ها در برابر سرماست. این نهال گردو ژنوتیپ یک گونه اصلاح شده کانادایی است و کاملا مطابق وضعیت آب و هوایی سردسیری کانادا اصلاح شده است. برای همین می‌توان آن را مقاوم‌ترین گونه در بازار هم دانست. این نهال در برابر انواع بیماری‌ها و خشکسالی‌ها مقاوم است و قابلیت کشت در هر ارتفاعی را هم دارد. دیرگل بودن این نهال یکی از ویژگی‌هایی است که کمک می‌کند تا محصول از شر سرما در امان باشند.

نهال گردوی چندلر

می‌تون گفت که چندلر امریکایی در حال حاضر یکی از سه گونه محبوب بازار فروش نهال گردو در ایران است. یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت مقاومت سرمایی آن است. نیاز سرمایی نهال گردوی چندلر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت قرارگیری در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد است. این نیاز با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان مناطق سردسیری برطرف می‌شود.

نهال اصلاح شده کانادایی

یکی از چرب‌ترین مغزه در میان انواع نهال گردو به نهال کانادایی اختصاص دارد. این گونه با مغزی سفید و چرب که محدودیتی برای ارتفاع کاشت ندارد. این گونه بعد از اصلاح در میان گونه‌های مقاوم به سرما قرار گرفته است و به گزینه ای مطلوب برای بسیاری از باغداران تبدیل شده است. گردوی کانادایی در بسیاری از کشورها جواب داده و با اطمینان می‌توان گفت یک گونه کاملا مناسب برای اقلیم سردسیری است.

نهال گردوی فرنور

درست مثل نهال چندلر می‌توان گفت که نهال گردوی فرنور هم یک گزینه بسیار محبوب در بازار ایران است. نهال‌های فرنور کاملا در برابر سرما مقاوم هستند و به دلیل اینکه احتیاج به مراقبت سفت و سختی ندارند یک گزینه محبوب در میان باغداران به شمار می‌روند. ضمن اینکه باردهی این درخت‌ها کاملا اقتصادی است.

نهال‌های سردسیری را از کجا تهیه کنیم؟

اگر به دنبال یک خرید مطمئن هستید شرکت برتر نهال می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. کافی است سری به این مجموعه بزنید و با کارشناسان خبره و مجرب آن مشورت کنید تا در جریان کیفیت کار آنها و همچنین محصولات‌شان قرار بگیرد. یکی از شهر های مهمی که دارای باغبان های زیادی هستن شهر تهران است که می توانید برای سفارش خود را ثبت کنید.

دکمه بازگشت به بالا