اخبار استانی

حکم شرعی کاشت ابرو

امروزه با پیشرفت علم، زیبایی پوست و مو را تا حدی می‌توان برگرداند. “کاشت ابرو حرفه ای” یکی از روش‌ها برای رفع مشکلات کم مویی و ریزش ابرو است. به همین علت بسیاری از افراد به کاشت ابرو یا پیوند ابرو بسیار علاقه‌ مند هستند.

حکم شرعی کاشت ابرو و مسائل آن بعد از وضو
برخی از آن‌ها به دلیل حکم شرعی این کار تردید در انجام آن دارند. این سوال در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید که آیا بعد از انجام این کار وضو گرفتن آن‌ها مانعی ندارد ؟ حکم وضو بعد از کاشت ابرو چیست ؟ ما در این مقاله سعی داریم به این مطلب بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
حکم کاشت ابرو در اسلام و تأثیر آن بر وضو
می‌توان گفت که کاشت ابرو در دین مبین اسلام مانعی ندارد اما سؤال این است که چه تأثیری بر وضو خواهد داشت ؟ آیا وضو گرفتن بعد از کاشت ابرو درست است ؟ در این مورد گفته ‌شده است که کاشت ابرو درصورتی‌ که رشد داشته باشد و بخشی از موهای بدن به‌حساب بیاید هیچ اشکال شرعی نخواهد داشت. همچنین باید دقت شود که هنگام وضو گرفتن آب به تمام نقاط پوست زیر ابرو برسد. در غیر این صورت وضو باطل است.

به همین خاطر است که باید کاشت ابروی خود را به صورت حرفه ای و طبیعی توسط یک کلینیک معتبر و متخصص انجام شود که با مشکلات احتمالی آن مواجعه نشوید.

حکم کاشت ابرو از نظر مراجع تقلید
می‌خواهیم کاشت ابرو و صحت وضو بعدازآن ازنظر مراجع تقلید را بررسی کنیم. در ادامه گفته‌های آن‌ها را در مورد این موضوع می‌توانید بخوانید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: این حضرت در مورد کاشت ابرو فرموده‌اند که ایجاد مانعی که موجب ابطال وضو و غسل و غسل جبیره‌ای شود، ایراد شرعی ندارد اما در وقت نماز باید وضو یا غسل را به‌صورت صحیح انجام دهد. طبق این گفته ایشان اگر آب به پوست برسد وضو صحیح بوده و کاشت ابرو مانعی برای وضو نیست.
آیت‌الله بهجت: آیت‌الله بهجت نیز همین حکم را در خصوص کاشت ابرو و صحت وضو بعدازآن دارند. طبق حکم ایشان نیز اگر آب به پوست زیر ابرو برسد اشکال ندارد.
آیت‌الله تبریزی: طبق حک صادرشده توسط آیت‌الله تبریزی اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد. در هنگام وضو آب را باید به پوست زیر ابرو برساند و شستن موها و مسح بر آن‌ها کافی نیست.
آیت‌الله مکارم شیرازی :اگر منظور از ترمیم ابرو کاشتن است و درصورتی‌که هنگام وضو آب به پوست صورت برسد ایرادی ندارد. اگر هم منظور خال‌کوبی با رنگ و جوهر است که روی پوست حک می‌شود، آن‌هم ایرادی ندارد. اگر شرایط مؤمن یا مؤمنه غیرازاین باشد، در این صورت حکم جبیره (شستن اطراف آن ناحیه و دست کشیدن روی اندام موردنظر) را دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: ایشان در مورد حکم شرعی ترمیم و کاشت ابرو گفته‌اند که اگر مو جزوی از بدن باشد و به‌صورت طبیعی رشد کند و به‌عنوان موی بدن به‌حساب بیاید درست مانند بقیه اعضا است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: حکم صادرشده از طرف این مرجع تقلید هم‌چنین است که گفته‌اند که اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل شود و رشد کند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است. ولی چنانچه مو روی حاجبی بافته‌شده باشد و آن را به‌وسیله چسب بچسبانند، جایز نیست و در صورت چسباندن اگر قابل کندن نباشد باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
آیت‌الله فاضل لنکرانی :اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد و الا مانع غسل و وضو است. اگر مو عرفاً جزء بدن شده و به‌صورت طبیعی موی او شمرده می‌شود مثل بقیه افراد است اما اگر موها را به‌ وسیله‌ای چسباندند به‌طوری‌که بشره زیر چسب قرارگرفته و برداشتن آن مشکل است روی همان چسب یا به بیخ موها وصل نماید و احتیاطاً تیمم هم بکند.

آیت‌الله نوری همدانی :طبق گفته ایشان در فرض سؤال وضو صحیح است اگر فعلاً جزء صورت محسوب شود.
آیت‌الله وحید خراسانی : اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج است بنابراحتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره‌ای و تیمم.
حکم کاشت ابرو طبیعی و جراح زیبایی
افراد زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف مجبور به استفاده از لوازم زیبایی و یا انجام جراحی‌های زیبایی می‌شوند. این دلایل زیاد هستند زیرا امکان بیماری و ریزش موهای بدن ازجمله موهای ابرو وجود دارد. برای پاسخ به این سؤال که حکم ابروهای طبیعی چیست به سراغ مراجع تقلید رفتیم.
آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند درصورتی‌که امکان برداشت مانع وجود داشته باشد پس باید برداشته شود اما درصورتی‌که احساس شود برداشت آن مانع جهت وضو و غسل صحیح باعث آسیب و خسران می‌شود بهتر است از غسل و وضوی جبیره‌ای استفاده شود تا فرد قادر باشد وظیفه شرعی خود را به‌جای بیاورد. آیت‌الله فاضل لنکرانی نیز گفته‌اند که اگر فرد ناچار به استفاده از این لوازم باشد و مجبور به پوشاندن ابروی خود باشد ایرادی ندارد اما درصورتی‌که مشکلی برای برداشتن آن مانع نداشته باشد بهتر است پس از برداشتن اقدام به وضو کند اگر چنین شرایطی هم نداشته باشد، غسل و وضوی جبیره‌ای واجب است.
کاشت ابرو طبیعی در کلینیک دکتر نوایی
بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک کاشت ابرو

سخن پایانی
با توجه به آنچه گفته شد و فرموده‌های مراجع تقلید کاشت ابرو طبیعی که توسط موهای خود بدن انسان انجام می‌گیرد و قابل رشد است، ایرادی ندارد. این موها که از بدن خود انسان شناخته می‌شوند در صحت وضو تأثیری ندارند؛ بنابراین کاشت ابرو محدودیت دینی ندارد. شما می‌توانید بدون تردید کاشت ابرو حرفه ای با خواب طبیعی را در مراکز معتبر مانند کلینیک دکتر نوایی این کار انجام دهید.

بهارنیوز

دکمه بازگشت به بالا