اخبار استانی

رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان

در رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان نگاهی دقیق بیندازید

یکی از غذاهایی که باید کمتر در رژیم غذایی ماه رمضان استفاده شود ، پر چربی و غذاهای چرب است. به طور کلی ، پس از مصرف غذاهای چرب ، صفرا برای هضم و جذب چربی ها ترشح می شود. بسته به میزان چربی مصرفی ، میزان ترشح صفرا متفاوت خواهد بود. با این حال ، برخی از صفرا از طریق خون جذب می شود و برخی به اندام تحتانی می رسد ، جایی که توسط میکروب های موجود در روده تخمیر می شود. آنها می یابند

در نتیجه ، عادت به خوردن غذاهای چرب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. علاوه بر سرطان ، مصرف این مواد غذایی می تواند منجر به چاقی و تغییر در کیفیت خواب شود. در این ماه ، فاصله بین افطار و سحر کوتاه است و باید زودتر از زمانهای دیگر از خواب بیدار شویم ، بنابراین مناسب نیست غذاهای چرب را در افطار گنجانیم. بهتر است در این وعده غذایی از غذاهای سبک مانند فرنی ، سوپ یا سوپ نازک استفاده کنید.

مصرف غذاهای سرخ شده مانند کتلت ، کباب کبابی ، کاکائو و غیره باعث می شود بیش از حد چربی ها ، حتی چربی های اشباع نشده و اشباع نشده نیز وجود نداشته باشد ، بنابراین بهتر است غذاهای سرخ شده را در وعده های غذایی کمتری ، وعده های غذایی در ماه رمضان قرار دهید و در صورت تهیه ، آنها را با آن مخلوط کنید. در روغن مایع سرخ کنید. مصرف روغن نباتی جامد و جامد نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهتر است روغن کلزا و روغن زیتون را در طول هفته جایگزین روغن های دیگر کنید تا انواع غذاهای مورد نیاز خود را تهیه کنید. علاوه بر این ، برای صبحانه ، برخلاف افطار ، می توانید غذاهایی را که مقداری چربی (البته چربی های مفید) دارند طبخ کنید ، زیرا این مواد غذایی کالری بالاتری دارند و انرژی موردنیاز خود را در طول روز تأمین می کنند.

خوردن غذاهای سرشار از فیبر ، به ویژه سبزیجات و میوه ها را به عنوان سالاد فراموش نکنید زیرا علاوه بر تأمین فیبر ، باعث کاهش عطش شما در طول روز نیز می شوند.

تغذیه بیماران دیابتی در ماه رمضان
اگر مبتلا به دیابت هستید در ماه رمضان چه می کنید؟

اگر دیابت را با رژیم غذایی مناسب و یا مصرف قرص کنترل کنید ، روزه گرفتن بدن شما را تغییر نخواهد داد. با این وجود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است دوز تغییر کند یا ممکن است زمان مصرف دارو تغییر کند. در صورت مصرف انسولین از روزه گیری خودداری کنید.

در صورت بروز مشکلات گوارشی چه غذایی باید مصرف کنید؟

مهمترین چیز در ماه مبارک رمضان تغییر زمان غذا است. افراد روزه دار برای ساعتهای طولانی روزه می گیرند و سپس به طور هم زمان دو یا سه وعده غذایی می خورند. با این تغییر زمان ، دو مشکل بوجود می آید. مشکل اول ساعات طولانی خالی شدن معده نیست و مشکل دوم حجم بالای مواد غذایی است که در افطار و سحر وارد معده می شود. در حقیقت ، روزه داری باعث ایجاد یا حتی مشکلات گوارشی نمی شود ، بلکه روزه گرفتن باعث بروز این مشکلات می شود. به عنوان مثال ، زخمهای اثنی عشر با ساعت ناشتا ظاهر می شوند. در بسیاری از موارد ، افراد در هنگام افطار مقدار زیادی غذا در معده خود وارد می کنند ، اما معده آماده دریافت مقدار زیادی از مواد غذایی در مدت زمان کوتاه نیست و با فشردن روی آن ، اختلالات گوارشی ایجاد می شود.

افطار را با نوشیدن یک مایع نسبتاً گرم مانند چای ، شیر ، سوپ و غیره و یک قند طبیعی مانند خرما ، عسل و کشمش شروع کنید و حداقل 1 تا 2 ساعت بعد از افطار ، غذای اصلی را در وقت شام میل کنید. در افطار ، نباید غذاهای چرب ، شیرین ، فله ، پف کرده و نوشیدنی های مضراب و سرد مصرف کنید ، اما خوردن میوه و سبزیجات بسیار مفید است.

دکمه بازگشت به بالا